2 vragen over mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • degrotepeter
    • Apr 2008
    • 58

2 vragen over mengpaneel

(ik hoop dat ik in het goede gedeelte zit )

ik wil binnenkort een mengpaneeltje kopen en heb mijn oog laten vallen (figuurlijk) op de Behringer VMX-200

vraag 1:

ik wil deze versterker onder andere gebruiken voor het aan elkaar draaien van plaatjes, maar ook om mijn keyboard en gitaar samen op de versterker te zetten.

(dit is dus de achterkant)

(voorkant)

Kan ik dus bijvoorbeeld:
    2 cd spelers aansluiten op de phono,
    en de gitaar en keyboard op de line
    dat ik als ik wil draaien de killswitches (heet toch zo? ) op phono zetten
    en als ik gitaar en keyboard wil spelen de switches op de line zet.

ik hoop dat jullie het begrijpen (ik ben echt volledig noob met bedrading ).

Vraag 2:
    Is er iemand die ervaring heeft met de vmx-200 en hoe bevalt hij?
    [CENTER]music is my life...
    [/CENTER]
    [CENTER]even after...
    [/CENTER]
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

Originally posted by degrotepeter
    (ik hoop dat ik in het goede gedeelte zit )

ik wil binnenkort een mengpaneeltje kopen en heb mijn oog laten vallen (figuurlijk) op de Behringer VMX-200

vraag 1:

ik wil deze versterker onder andere gebruiken voor het aan elkaar draaien van plaatjes, maar ook om mijn keyboard en gitaar samen op de versterker te zetten.

(dit is dus de achterkant)

(voorkant)

Kan ik dus bijvoorbeeld:
    2 cd spelers aansluiten op de phono,
    en de gitaar en keyboard op de line
    dat ik als ik wil draaien de killswitches (heet toch zo? ) op phono zetten
    en als ik gitaar en keyboard wil spelen de switches op de line zet.

ik hoop dat jullie het begrijpen (ik ben echt volledig noob met bedrading ).

Vraag 2:
    Is er iemand die ervaring heeft met de vmx-200 en hoe bevalt hij?
    cd spelers aansluiten op de phono is no-go. gebruik hiervoor line in! (heeft te maken met lager signaal dat platenspelers uitsturen)
    ik zie ook 2 knopjes phono/line ==> zet deze beide op line en je hebt dus 4 line ingangen op je mengpaneel verdeeld over 2 kanalen.

cdspeler/gitaar op kanaal 1 & cdspeler/keyboard op kanaal2 (of hoe je het ook hebben wil) en je bent vertrokken!
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• degrotepeter
      • Apr 2008
      • 58

Originally posted by DJ_matthias
      cd spelers aansluiten op de phono is no-go. gebruik hiervoor line in! (heeft te maken met lager signaal dat platenspelers uitsturen)
      ik zie ook 2 knopjes phono/line ==> zet deze beide op line en je hebt dus 4 line ingangen op je mengpaneel verdeeld over 2 kanalen.

cdspeler/gitaar op kanaal 1 & cdspeler/keyboard op kanaal2 (of hoe je het ook hebben wil) en je bent vertrokken!
      ok bedankt
      dit mengpaneel was vooral bedoelt zodat ik zowel de gitaar en keyboard kan versterken en het geluid beter kan regelen, want wat ik vaak doe is een beetje op het keyboard spele en daar met de gitaar overheen soloën.

En ik mix ook wel is bij een maat van me en dat wil ik ook wel is doen ik heb toch nog 2 cd spelers thuis.
      Last edited by degrotepeter; 03-08-08, 13:44.
      [/CENTER]
      [CENTER]even after...
      [/CENTER]

Comment

• J.S. Coolen
        • May 2008
        • 254

Je kunt een gitaar niet zomaar op je line ingang aansluiten, je signaal sterkte klopt dan niet.

Je kunt hem via een DI box wel op je mic ingang zetten.
        Account niet meer actief.

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

Originally posted by J.S. Coolen
          Je kunt een gitaar niet zomaar op je line ingang aansluiten, je signaal sterkte klopt dan niet.

Je kunt hem via een DI box wel op je mic ingang zetten.
          ik ging er vanuit dat dit al geregeld was
          indien niet idd met een DI box gaan werken
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• degrotepeter
            • Apr 2008
            • 58

Originally posted by DJ_matthias
            ik ging er vanuit dat dit al geregeld was
            indien niet idd met een DI box gaan werken
            wat doet zo'n ding dan? tegen vervorming of zo?
            Ik heb de versterker gewoon via de output van de microfoon op de versterker.
            maar hij gaat inderdaad wel kraken als ik de gitaarversterker harder zet daarom heb ik hem nu heel zacht staan.
            [/CENTER]
            [CENTER]even after...
            [/CENTER]

Comment

• J.S. Coolen
              • May 2008
              • 254

ik zou hem er regelrecht inprikken en niet via je gitaarversterker.

De di box zorgt dat je een gebalanceerd signaal krijgt en vaak kun je dan ook nog de signaal sterkte aanpassen

Comment

• degrotepeter
                • Apr 2008
                • 58

ik zou hem er regelrecht inprikken en niet via je gitaarversterker.

De di box zorgt dat je een gebalanceerd signaal krijgt en vaak kun je dan ook nog de signaal sterkte aanpassen

bedoel je nou dat ik mijn gitaar regelrecht in de versterker moet prikken?

en zo'n di box hoeft denk ik niet voor het keyboard he? wat als ik die regelrecht in de versterker plug heb ik perfect geluid.
                Last edited by degrotepeter; 03-08-08, 14:06.
                [/CENTER]
                [CENTER]even after...
                [/CENTER]

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Je hebt menggpanelen voor een heleboel toepassingen.
                  Grofweg gezegd:
                  live/studio mengpanelen en dj mixers.

De meest eenvoudige mengpanelen zijn vaak de mixers voor dj toepassingen.
                  Line ingangen voor aansliten van: cd spelers, de audio uitgangen van dvd spelers, laptops/pc's, iPod's, samplers
                  Phono ingangen op een mengpaneel zijn alleen geschikt voor aansluiting van draaitafels.
                  Microfoon ingangen, voor aansluiting van dynamische microfoons.

Een dj mengpaneel kenmerkt zich verder door de ruimte tussen de ( vaak korte) faders, eenvoudige toonregeling per kanaal.

Uitgangen op een dj mengpaneel zijn vaak alleen een master en booth/monitoruitgang.

Verschil in werken tusen een dj mixer en een livetafel:
                  Dj's gebruikien de faders veelvuldig, vaak snel en ruw.
                  Bji een live tafel is het gebruik van faders en instellingen een stuk subtieler. Een juiste plaats in de mix voor het kanaal en hooguit bij een solo of bijzondeheden wordt er een aanpassing gedaan.

Grofweg kan je zeggen dat bij een dj mengpaneel het totale geluidsbeeld van je eindmix over een fader loopt.
                  Bij een live mengpaneel maak je met alle losse kanalen ( faders) een eindmix waar al die kanelen een onderdeeltje vormen.

De opbouw van een live-studio mengpaneel is er dus op gemaakt om alle geluidsbronnen, microfoons, keyboard, gitaar, basgitaar, drums, blazers, whatever, in je eindmix te plaatsen.

In de gevallen dat je een combinatie hebt van live en dj.....dan moet je oftewel een compromis sluiten of twee mengpanelen gebruiken.

edit: onderwerp even verplaatst naar startersforum
                  Last edited by moderator; 03-08-08, 14:11. Reason: move
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• J.S. Coolen
                    • May 2008
                    • 254

Originally posted by degrotepeter
                    bedoel je nou dat ik mijn gitaar regelrecht in de versterker moet prikken?

en zo'n di box hoeft denk ik niet voor het keyboard he? wat als ik die regelrecht in de versterker plug heb ik perfect geluid.
                    Je haalt een beetje alle termen door elkaar. Zoals outputs, inputs, killswitches, versterkers en mengtafels

Wat je zou kunnen doen (maar is niet ideaal) is je gitaar inprikken in de input van mic. van je mengtafel en deze aansluiten op een pa versterker.
                    Het liefst via een DI box zodat signaal gebalanceerd wordt.

Je keyboard kan op je line ingang. Of via een DI box op je mic ingang (Het is dan wel een mono sound)

Maar waarom, als je toch met behringer bezig bent, koop je niet behringer live tafel met genoeg kanalen.
                    Dan gebruik je je daar je stereo kanalen voor je cd speler. Want als ik de toepassing zo zie zul je toch niet gaan mixen.

Comment

• degrotepeter
                      • Apr 2008
                      • 58

Je haalt een beetje alle termen door elkaar. Zoals outputs, inputs, killswitches, versterkers en mengtafels

Wat je zou kunnen doen (maar is niet ideaal) is je gitaar inprikken in de input van mic. van je mengtafel en deze aansluiten op een pa versterker.
                      Het liefst via een DI box zodat signaal gebalanceerd wordt.

Je keyboard kan op je line ingang. Of via een DI box op je mic ingang (Het is dan wel een mono sound)

Maar waarom, als je toch met behringer bezig bent, koop je niet behringer live tafel met genoeg kanalen.
                      Dan gebruik je je daar je stereo kanalen voor je cd speler. Want als ik de toepassing zo zie zul je toch niet gaan mixen.
                      behringer live table - Google Afbeeldingen zoeken
                      zoiets?

Ik heb toch liever een mengpaneeltje dan denk ik. Ik ga ook wel mixen der bij doen weet ik wel zo goed als zeker, maar het enigste probleem is dus die gitaar, maar kan die niet met zo'n di box op de line ingang van het paneeltje?
                      [/CENTER]
                      [CENTER]even after...
                      [/CENTER]

Comment

• J.S. Coolen
                        • May 2008
                        • 254

nee de uitgang van een di box staat gelijk aan een mic. ingang. Je kunt wel de sterkte nog aanpassen. (-20 DB en soms -40DB)

plus dat een gebalanceerd signaal een stereo jack (budget) of een xlr stekker is.

Comment

• degrotepeter
                          • Apr 2008
                          • 58

nee de uitgang van een di box staat gelijk aan een mic. ingang. Je kunt wel de sterkte nog aanpassen. (-20 DB en soms -40DB)

plus dat een gebalanceerd signaal een stereo jack (budget) of een xlr stekker is.
                          ok dat snap ik denk ik :P
                          [/CENTER]
                          [CENTER]even after...
                          [/CENTER]

Comment

• degrotepeter
                            • Apr 2008
                            • 58

kan een van deze niet?

[/CENTER]
                            [CENTER]even after...
                            [/CENTER]

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

sorry ik vind het een beetje raar dat je hiervoor een behringer vmx 200 gaat gebruiken. Ik zelf heb ook nog een behringer vmx 1000. Maar deze is vere van handig om instrumenten te doen. Ik zou rustig aan door sparen en iets betere kiezen.

natuurlijk heb je altijd manier om dat allemaal op een vmx 200. Maar of dit zo fijn is weet ik niet. Ik heb eens een vriend van me ook eens geprobeert om een electrische acoustische gitaar op mijn MIC aansluiting te doen. maar je hebt dan zo beperkte mogelijk heden om deze goed af te stellen. k gebruik nu een Tapco 260fx om gitaartjes en keyboardjes te doen...

maar dat is mijn mening....

mvg Robin
                              [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

Working...