Monitoring aansluiten op mengtafel en andere vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenvr
    • Feb 2006
    • 4

Monitoring aansluiten op mengtafel en andere vragen

Beste, hieronder enkele vraaagjes. Je mag ze allemaal beantwoorden, maar als je één enkele vraag beantwoord ben ik ook al tevreden. Zet bij je antwoord aub het corresponderende nummertje van de vraag.

1) Ik heb een 16-kanaals mengtafel (zie foto's), en zou daar nu op een of andere manier een versterker met twee monitors op willen aansluiten. Het is de bedoeling dat ik kan bepalen of er meer zang of een bepaald instrument door de monitor moet komen onafhankelijk van de luidsprekers voor het publiek.

Ik gebruik volgende onderdelen in m'n opstelling:
    -HK Audio ACTOR
    -Mengtafel vanop de foto's
    -2x Bose 802 als monitor (bij gebrek aan echte monitor speakers)
    -QSC PLX versterker voor de 802's

Focus FC-1602 mengtafel 1 on Flickr - Photo Sharing!
    Focus FC-1602 mengtafel 2 on Flickr - Photo Sharing!
    Focus FC-1602 mengtafel 3 on Flickr - Photo Sharing!
    Focus FC-1602 mengtafel 4 on Flickr - Photo Sharing!
    Focus FC-1602 mengtafel 5 on Flickr - Photo Sharing!
    Focus FC-1602 mengtafel 6 on Flickr - Photo Sharing!

2)Het zou ook interessant zijn mocht ik de twee monitor speakers onafhankelijk van elkaaar kunnen bedienen zodat bvb de zanger vooral de stem door de monitor hoort en de gitarist vooral zijn gitaar.
    Belangrijk is dat ik weet hoe dat met mijn mengtafeltje moet.

3)Bovendien zie ik dat er dikwijls een DI-Box gebruikt wordt om een gitaar aan te sluiten. Is dit noodzakelijk, en wat is het verschil tussen een passieve en actieve DI-Box (behalve het 9V batterijtje).

4)Als iemand een gitaar heeft zonder ingebouwde micro, die live speelt én monitoring wil, welke microfoon gebruik ik best. Graag een echt goede kwaliteit microfoon en een goedkoop alternatief. Graag advies.

5)Hoe doe je dat, een artiest voldoende monitoring geven zonder feedback?

Alvast bedankt aan iedereen die antwoord.
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Ik kan niet zo goed zien wat je mengpaneel allemaal voor een functie's heeft. Maar ik neem aan dat hij gewoon auxiliaries heeft?...

ik kan ook niks van informatie vinden over je menpaneel....k had je graag willen helpen
    Last edited by dj-wojcik; 01-08-08, 21:19.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Originally posted by kenvr
      Beste, hieronder enkele vraaagjes. Je mag ze allemaal beantwoorden, maar als je één enkele vraag beantwoord ben ik ook al tevreden. Zet bij je antwoord aub het corresponderende nummertje van de vraag.

1) Ik heb een 16-kanaals mengtafel (zie foto's), en zou daar nu op een of andere manier een versterker met twee monitors op willen aansluiten. Het is de bedoeling dat ik kan bepalen of er meer zang of een bepaald instrument door de monitor moet komen onafhankelijk van de luidsprekers voor het publiek.

Ik gebruik volgende onderdelen in m'n opstelling:
      -HK Audio ACTOR
      -Mengtafel vanop de foto's
      -2x Bose 802 als monitor (bij gebrek aan echte monitor speakers)
      -QSC PLX versterker voor de 802's

Focus FC-1602 mengtafel 1 on Flickr - Photo Sharing!
      Focus FC-1602 mengtafel 2 on Flickr - Photo Sharing!
      Focus FC-1602 mengtafel 3 on Flickr - Photo Sharing!
      Focus FC-1602 mengtafel 4 on Flickr - Photo Sharing!
      Focus FC-1602 mengtafel 5 on Flickr - Photo Sharing!
      Focus FC-1602 mengtafel 6 on Flickr - Photo Sharing!

2)Het zou ook interessant zijn mocht ik de twee monitor speakers onafhankelijk van elkaaar kunnen bedienen zodat bvb de zanger vooral de stem door de monitor hoort en de gitarist vooral zijn gitaar.
      Belangrijk is dat ik weet hoe dat met mijn mengtafeltje moet.

je sluit de monitoramps aan op de pre-fader auxilerys

3)Bovendien zie ik dat er dikwijls een DI-Box gebruikt wordt om een gitaar aan te sluiten. Is dit noodzakelijk, en wat is het verschil tussen een passieve en actieve DI-Box (behalve het 9V batterijtje).

die moet niet al te moeilijk te zoeken zijn hier op het forum, in de basis komt het er op neer dat een passieve D.I. weinig meer is dan een trafo met een dubbele secundaire windig en een aardliftschakelaar en een actieve D.I. met een ingewikkelder circuit werkt.

4)Als iemand een gitaar heeft zonder ingebouwde micro, die live speelt én monitoring wil, welke microfoon gebruik ik best. Graag een echt goede kwaliteit microfoon en een goedkoop alternatief. Graag advies.

Neuman KM184 is hier erg prettig voor maar de Oktava MC012 is erg betaalbaar en klinkt ook erg goed, maar er zijn vast nog veel meer mooie opties. Verwacht overigens niet teveel van deze manier van monitoren, in deze situatie zingt het nu eenmaal erg snel rond. De artiest zal daar begrip voor moeten hebben, het was zijn eigen keuze om met een gitaar zonder pickup/ingebouwde mic te komen

5)Hoe doe je dat, een artiest voldoende monitoring geven zonder feedback?

Pfoe, daar kun je een boek over volschrijven (over boeken gesproken, misschien is het yamaha handboek wel wat voor je)

Het heeft met veel factoren te maken.
      -Probeer te voorkomen dat de monitors op loeihard moeten (succes daarmee), gitaarversterkers op orkaankracht moet je dan ook meteen terugdraaien. Hou de drummer achter op het podium.
      -Vervolgens is de plaatsing belangrijk, zorg dat de monitor zo dicht mogelijk bij de artiest staat en op zijn oren gericht is. Plaats aanwezige microfoons zo dat de monitor hier niet in blaast. Dat is vaak niet te vermijden, zorg in dat geval dat de microfoon met de meest ongevoelige kant naar de monitor wijst
      -De klank van de monitor is ook belangrijk, in oververtegenwoordigde frequentiegebieden zitten al snel potentiele feedbackfrequenties, als je deze opspoort en temt heb je weer een stukje minder kans op feedback. Het opsporen doe ik zelf meestal door er eerst een stukje muziek doorheen te sturen om zo eerst een basisklank te vormen. Zorg dat je niet meer laag dan noodzakelijk in de monitor hebt, hiermee creeer je headroom voor zaken die er meer toe doen, vaak komt er al veel laag van de P.A. Resonanties en andere ongein spoor ik meestal op met een SM58 en mijn stem, praten en luisteren, als je dan ergens een resonatie denkt te horen accentueer je deze met je stem, als deze dan na blijft klinken, dan haal je deze terug met behulp van een EQ. Het is handig om dit met iemand samen te doen, een iemand bij de moni's en een iemand bij de EQ's. Begin op een niet te hoog volumeniveau. Pak de microfoon eens beet bij de kop en kijk of de monitor al rond gaat zingen. Zo ja, dan zal deze frequentie een stukje teruggehaald moeten worden. Nu kun je de monitor iets harder zetten tot je op het gewenste niveau zit, of de eerste rondzinger hoort, als je er een hoort komen: niet harder gaan, eerst de frequentie zoeken en een stukje terugzetten. Herhaal dit proces totdat het gewenste volume niveau (vergeet niet om af en toe tussendoor de mic beet te pakken bij de kop, tenzij je 100% zeker weet dat de artiest dit NIET al doen) en het liefst een stukje extra is bereikt zonder rondzingers OF totdat je een stuk of 3 a 4 frequenties hebt teruggehaald. Als je meer frequenties weg moet halen werkt deze aanpak niet meer, je snijdt dan zoveel weg dat de klank onbruikbaar en onverstaanbaar wordt.
      -Probeer de podiumopstelling en de afstelling van de backline zo te krijgen dat mensen al zoveel mogelijk horen wat ze moeten horen zonder monitoring, vervolgens zet je zo min mogelijk instrumenten op de monitor om ruimte te houden voor de dingen die de muzikant echt moet horen.
      -Hou je gains in de gaten, zorg dat je nergens overtuurd, niet in je pre-amps door te hard gainen of verkeerd EQ-gebruik, niet in je mixbus door teveel faders boven de 0dB te hebben of de masterfader te ver open te hebben, niet in je EQ's en al helemaal niet in je versterkers!
      -Als je monitors doet vanuit de zaaltafel, zijn de aanpassingen die je op de kanalen maakt ook van toepassing op de monitormix, nog een reden om te zorgen dat je de boel daar goed voor elkaar hebt en je P.A. goed ingeregeld hebt, doe je dit niet dan ga je systeemfouten corrigeren op je kanalen, waardoor deze instellingen een vertekend beeld geven op de monitors. Denk daar ook aan als je even een gain-aanpassing maakt! Let ook op compressie, hoe een belangrijk gereedschap het ook mag zijn voor in de zaal, op je moni's is iedere DB compressie een DB dichter naar de feedbackgrens!, ik vermoed dat je dit nog niet gebruikt, hou dat voor het gemak dan nog maar even zo
      -Jij hebt geen mogelijkheid voor een afluistermonitor, wat je wel kunt doen is je hoofdtelefoon gebruiken om de mixen te controleren tijdens soundcheck en show. zet deze op en luister de mix af, elke keer dat je aanpassing maakt. Een van de moeilijkste dingen van monitormixen is het feit dat je een mix maakt voor een plek waar je zelf niet staat. Afluisteren met een wedge of hoofdtelefoon geeft je nog een beetje een idee wat de artiest hoort en wat er verandert aan de mix. Heb je nog geen goede koptelefoon? KOOP ER EEN! Krijg je geen spijt van

Alvast bedankt aan iedereen die antwoord.
      Eh, wel hoop dat je hier een beetje mee vooruit kunt
      Last edited by sparky; 01-08-08, 21:54.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

betere uitleg bestaat geloof ik niet!
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

Working...