geluid voor band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

ik heb zelf ook jaren lang discoś gedraait maar omdat ik de lol er een beetje vanaf vond gaan en de geluidstechniek interesanter vond ben ik stukje bij beetje over gegaan naar een set om bands mee te kunnen versterken

bands die ik veel versterk zijn voornamelijk punk bandjes en andere vrij harde stijlen

front geluid had ik dus al. vanwege de disco set.

toen heb ik eerst een mixer ( 2e hands A&H gl 2200) aangeschaft en een vrij algemene mic set. een drumkit heb ik ook 2e hands op de kop weten te tikken ( senheiser) daarbij kwam natuurlijk bekabeling en dergelijke

Een multikabel van stageline kon ik ook voor een prikkie overnemen...beetje netjes behandelen en je kan er best plezier van hebben.

toen ben ik eerst is aan de slag gegaan monitors huurde, leende ik bij zo ben ik een 1,5 jaar aan de gang gegaan.

toen heb ik op slot een basic monitor set aangeschaft/gebouwt 4 stuks, 2 versterkers ( carver) , 2 eqs van dbx

en afgelopen jaar heb ik een klein effect rackje opgespaart..met 4x een gate & 4x compressor en 2 fx van lexicon & tc.

al met al ben ik voor een hobbyist dr wel een paar jaar mee bezig geweest om een fatsoenlijke set bij elkaar te sprokkelen. ik heb een hoop 2e hands gekocht maar als je weet wat je koopt kan je er een hoop plezier van hebben!

wat er natuurlijk ook allemaal bij komt is een hoop bekabeling, en flightcases, daar gaat ook een boel tijd en geld inzitten om het allemaal netjes voor elkaar te krijgen!

koop iig een goede mixer zoals een A&H of iets dergelijks! als je nu een budget tafel koopt ben je over 2 jaar weer aan de beurt!

dbx heeft goeie budget eqś heb zelf de 1231 voor op de monitor maar een 231 zou ook al een prima ding zijn!

als basis set mics om vooruit me te kunnen zou ik zelf dit nemen

4x sm 58 ( zang)
    2x sm 57 ( snare, gitaar)
    1x beta 52/d112 (Kick)
    2x OH

daarmee kun je aardig vooruit! en als je dan stukje bij beetje dr eens wat bijkoopt kan je een erg leuke set krijgen!

succes

Comment

• partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

bedankt die laatste 2 zijn waardevolle tips

als ik nu naar mijn saldo kijk kan ik al 3 sm85 aanschaffen

ik heb al 2 statieven van sennheiser had 2 sets gekocht van 80 euro (mix kabel statief.

1 mic is kapot (het bekende bier in een drive in)
      en die andere heb ik nog wel en voorlopig komt er nog een goede sound uit.
      later kan ik hem gaan gebruiken voor talkback enzo.

ben nu samen met mijn pa flightcases aan het maken hij vind het leuk dus dat scheelt mij veel geld aangezien echt goede flightcases duur zijn.

ik zat naar die tapco te kijken omdat tapco van mackie is en ik met mackie geen problemen heb gehad en toch wel een goede sound heeft,
      is niet goedkoop maar toch te betalen.

maar zal kijken voor die andere

nog 1 vraagje voor vandaag:
      heb ik een compressor nodig? ik heb zelf het idee van wel maar mischien kan ik daar nog beter even mee wachten?

thanks
      deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by partydrivein
        ...nog 1 vraagje voor vandaag:
        heb ik een compressor nodig? ik heb zelf het idee van wel maar mischien kan ik daar nog beter even mee wachten?...
        Daar kun je beter nog even mee wachten. Op termijn gaat dit wel spelen, maar niet voordat je je microfoons, mengtafel, PA-set, monitoring en bekabeling in orde hebt... duurt dus nog even ;-).

Koop gerust die SM58's, daar blijf je altijd veel aan hebben. Als je dan dadelijk weer wat geld bij elkaar hebt, dan kun je andere micro's gaan aanschaffen.

Succes!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• partydrivein
          • Jul 2008
          • 389

bedankt!
          nou volgens mij kan deze gesloten worden

Comment

• Vlaatje
            • Mar 2006
            • 4

Wat ook een goed idee is om een bedrijf te zoeken in de buurt wat bandjes uitversterkt en daar mee te gaan als sjouwhulp en op de vingers van de mixer kijken tijdens het optreden dan leer je apparatuur kennen en mischien willen ze je daar ook meer leren dan dat je nu weet. Dan kun je ook gelijk zien welke apparatuur hun gebruiken, waar je welke mic voor kunt gebruiken e.d.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Als je vooral beginnende rock en metalbandjes doet zou ik de drums zeker niet met de door showband aangerade kick/snare/overheads benadering versterken. In jouw geval zal het volume van de bekkens nooit in verhouding zijn met de rest van de kit, zij zullen vele malen harder zijn dan de toms. Ook zul je meestal in niet al te grote gelegenheden werken. Kortom vaak is het laatste dat je wilt bekkens versterken, dus wacht nog maar even met overheadmics aanschaffen. Wat de bassdrummic betreft sluit ik me bij Berolios (en ongeveer de helft van alle technici) aan, met de beta 52 als aanrader, vooral voor het stevige werk, vooral ook omdat er al een stukje "click" aanwezig is.

Kijk eens of je een senheiser 904(de 905 schijnt ook goed te zijn, maar heb ik nog nooit gehoord) kunt proberen voor de snare, kan heel erg helpen om em er lekker uit te laten knallen.

wat de gitaarmics betreft: 609's mogen dan een statief schelen en vaak ook mooier klinken dan een 57, maar in jouw situatie is het vaak al vechten om alles duidelijk onderscheidbaar te krijgen. Een SM57 werkt daarvoor toch nog steeds het beste.

heb je ipv een analoge tafel met randapparatuur al eens de digitale optie overwogen? Kijk eens naar een 01v96 2ehands, met een beetje geluk moet dat voor €1500 te doen zijn. Dat is misschien veel geld, maar je spaart direct de aanschaf van EQ's voor je monitorgroepen en de P.A. uit, ook voor een galmpje of delaytje hoef je je portomonee niet meer te trekken. En als je op het punt bent dat je de behoefte aan gates en compressors krijgt zijn ze direct tot je beschikking. Je kunt de volledige functionaliteit misschien niet meteen gebruiken. Maar ook nu heb je naast je mixer al snel 4 kantjes EQ en een galmpje nodig. probeer al die apparaten maar eens te vinden voor hetzelfde geld in dezelfde kwaliteit.

Helaas ben ik niet op de hoogte van goedkope moni's of P.A.'s die goed klinken en vraag me ook serieus af of deze bestaan, veel succes in je zoektocht hiernaar.

En nu ga ik verder vakantie vieren...
              Last edited by sparky; 05-07-08, 21:33.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by sparky
                Als je vooral beginnende rock en metalbandjes doet zou ik de drums zeker niet met de door showband aangerade kick/snare/overheads benadering versterken. In jouw geval zal het volume van de bekkens nooit in verhouding zijn met de rest van de kit, zij zullen vele malen harder zijn dan de toms. Ook zul je meestal in niet al te grote gelegenheden werken. Kortom vaak is het laatste dat je wilt bekkens versterken, dus wacht nog maar even met overheadmics aanschaffen. Wat de bassdrummic betreft sluit ik me bij Berolios (en ongeveer de helft van alle technici) aan, met de beta 52 als aanrader, vooral voor het stevige werk, vooral ook omdat er al een stukje "click" aanwezig is...
                Gedeeltelijk mee eens... echter... zeker in het geval van AT2020's kun je je OH's ook zo mikken dat je vooral toms oppakt natuurlijk... OH's hoeven echt niet altijd boven de drums te hangen. Als je teveel bekkens hebt en te weinig snare en toms, kun je ze ook gerust onder de bekkens hangen en op snare en toms mikken... Met een beetje slim mikken kom je dus een behoorlijk eind !! Al met al ben je met een kick/ snare/ OH benadering een stuk flexibeler, dat is wat je wilt, toch?
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Zodra metal en stevige drummers "aan het beuken slaan" op kleine podia, is er meer aan de hand.

Monitoring wordt dan "crisismanagement". de gitaren en drums zijn dan meestal al te hard. Dus dan zou ik niet meer dan de kick doen en mij volledig op de zang en eventuele toetsen beginnen te focussen. Je huidige zaalsetup is echt niet in staat om delen van een drumstel naar het niveau van keihard aangeslagen bekkens en 100watt gitaarversterkers heen te tillen.

Je hebt dan zelden meer dan twee zingende broeders trouwens.
                  lekker belangrijk!

Comment

• KlankOntwerp
                    • Jun 2008
                    • 130

Misschien een rare opmerking hoor, maar ik heb in den beginne ook veel metalbands gedaan en heb nooit eigen spul gebruikt, altijd dat wat er in de zaal aanwezig was. Dit waren dan misschien niet beginnende bands maar ik kan me niet voorstellen waar een (metal)band optreedt zonder (al dan niet fatsoenlijke) PA al in de zaal aanwezig. Het grootste gevecht wat ik meestal had was de slechte akoestiek en/of slechte opstelling van het FOH mengpaneel (die willen nog wel eens in de hoek rechts of links staan bij niet nader te noemen JC's... ).

Het enige wat dan wel werd meegenomen was van de bands zelf (backline en eventueel zangmic).

Niet dat ik zeg dat het niet handig is je eigen materiaal te kopen hoor, ben ik ook mee bezig, maar dat is vooral in het licht van (locatie en/of ckv)theater.

Just curious!

Comment

• partydrivein
                      • Jul 2008
                      • 389

heb al even geen reactie neergezet maar was het hele weekeind lekker bezig.

zaterdag was niet veel maar zondag nog ff lee towers gedaan op zomerschotel.

al was ik daar als lichttechnicus kon het toch niet laten om me ook met het geluid te bemoeien.

ik kan waarschijnlijk van een vriend (die daar hoofdzakelijk het geluid deed) een mic setje overkopen voor de drums.

heb dit setje vaker gehoord en het klinkt erg goed.

ook had hij een mooi mengtafeltje staan maar daar moet ik een goed naar gaan kijken.

ik heb een vriend met een loods en die heeft het idee om daar een paar keer in de maand een bandje te laten spelen dus dan zou een voledige drummicset wel nodig zijn.

en over dat digitale heb wel eens achter een digitale tafel gestaan en vond het niet top om mee te werken geef mij maar een anologe.
                      kan later altijd nog kijken voor een digitale

Comment

• partydrivein
                        • Jul 2008
                        • 389

heey heb nu net een nieuwe mengtafel nou ja nieuw overgenomen 2e hands maar hij is nog helemaal goed inclusief flightcase.

de tafel
                        Mitec performer 16
                        16 kanalen
                        5 aux
                        2 returns

mooie tafel kan hier een band goed mee uitversterken

Comment

Working...