geluid voor band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

geluid voor band

heey ik ben haast 16 en heb al aardig wat aan geluid gedaan.
    de lichtshow heb ik nu in orde maar mijn geluid laat nog te wensen over.

heb nou een klein setje staan en wil weten wat jullie er van vinden.
    reken het even zonder mics want die oude zijn crab en er komen nieuwe aan
    ik wil namelijk gaan halen:
    een paar shure's sm58 ( doe veel rock en metal en deze zijn goed en idiot proof)
    en voor de drums en (Bas)gitaarversterkers) mics van senheiser

maar nu het geluid

1 18 kanaals mengtafel phonic 4 aux (vind de auxen te weinig zit te kijken voor a&h tafel maar die kost ook wat

1 versterker american audio VLP600
    speakerset bestaat uit 2 mid/sub en 2 high/mid
    (hier komen nog 2 goede subs bij van 400 watt per stuk + versterker VLP100)

1 multikabel 16/4

zit te kijken voor een equalizer van tapco (zusteronderneming van Mackie)
    en leen nu nog mijn moni's maar die wil ik ook nog kopen.

ik zit nog in een opstart fase met apparatuur komt omdat ik veel heb gedaan via apparatuur van andere (vooral theater shit)
    maar ik wil ook met eigen apparatuur kunnen staan
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Hoi.

Wat wil je precies vragen?

Groeten,
    Gert

Comment

• partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

nou ik doe licht en geluidstechniek nou wil ik weten wat jullie van mijn spullen vinden
      aangezien ik er bandjes mee wil gaan doen

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

bandjes boeit het eigenlijk helemaal niets welke spullen je hebt. Als het maar werkt en goed klinkt.

Je insteek is dus verkeerd. Sorry.
        lekker belangrijk!

Comment

• JAroen
          • Dec 2006
          • 16

Mijn ervaring is dat je bij bandjes gewoon professionele apparatuur moet gebruiken, dus geen american audio etc etc....

Waarom:
          Hele kleine beginnende bandjes willen hier mischien over spelen, maar die hebben geen geld om je een fatsoenlijke huurprijs te betalen.
          Bandjes die wat meer spelen, zijn al snel gewend aan wat duurder (lees beter) spul en die zullen dus ook gewoon een nette PA inhuren.

Voor drive in en presentatiewerk ligt dat mischien anders maar met verhuur aan een band zul je merken dat je altijd in de problemen komt.

Ik weet heel goed dat de meningen hierover verdeelt zijn, maar ik spreek uit mijn eigen ervaring met heel veel beginnende en ook geroutineerde bandjes!

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Goedkoop is duurkoop, helemaal mee eens...
            De opmerking van Showband klopt in essentie misschien wel... maar zo werkt dat in mijn ogen toch echt niet als je spullen gaat kopen. 'Het moet goed zijn' is vooral afhankelijk van de mensen die het bedienen... het materiaal moet gewoon van goede kwaliteit zijn, punt uit.
            Wat dat betreft vind ik de opmerking van JAroen (what's in a name, huh ?) goed: het is een soort vizieuze circel... heb je alleen maar crap-materiaal... krijg je ook crappy-klanten...

Mijn advies naar iedereen die een vraag stelt als die van jou:
            koop ofwel goede professionele spullen (evt 2e hands), ofwel nog-net-verdedigbaar budget-materiaal waar het voorlopig ook wel mee kan, maar dat niks kost.

Dan heb je in het begin misschien veel crap, maar de spullen die je dan goed hebt gekocht, kun je ook in de toekomst blijven gebruiken. Stukje bij beetje vervang je dan je crappie spulletjes door echt goede spullen en na twee jaar heb je een top-setje compleet, terwijl je in de tussentijd toch gewoon hebt kunnen werken met je setje (en geld hebt kunnen verdienen).

Begin in ***snaam niet aan 'middensegment' materiaal, want daar ga je spijt van krijgen. Dat kost relatief toch nog veel, terwijl je qua kwaliteit echt niet goed zit... ZEKER wat betreft microfoons.
            Originally posted by partydrivein
            heey ik ben haast 16 en heb al aardig wat aan geluid gedaan...
            Leuk dat je op jouw leeftijd al in de gelegenheid bent met bandjes te werken! Dat is een luxe positie.... maak daar gebruik van!

...een paar shure's sm58 ... en voor de drums en (Bas)gitaarversterkers) mics van senheiser...
            Een aantal SM58's in je microfoonset is een must... nog altijd (volgens vele) de beste all-round microfoon die je ALTIJD zal kunnen blijven gebruiken. Een drumsetje van Sennheiser is prima (Evolution), laat je niet verleiden tot dudget-microfoons (!!!) op de korte termijn scheelt dat misschien wat geld, maar hier zul je al heel snel spijt van krijgen !!!

...1 18 kanaals mengtafel phonic 4 aux (vind de auxen te weinig zit te kijken voor a&h tafel maar die kost ook wat...
            Heb je dit tafeltje al gekocht? Zonee... zou ik niet kopen... kijk eventueel ook eens naar een 2e hands tafel. Waarschijnlijk vind je voor een vergelijkbaar bedrag wel een 2e hands Spirit (Soundcraft) mengtafeltje (bijv LX-7). Die spirit dingetjes zijn ook niet het je-van-het, maar vele malen beter dan de Phonic/ Behringers. Een LX-7 kun je de komende jaren echt wel mee vooruit. Dan noem je zelf A&H tafeltjes... hiervoor geldt hetzelfde: kijk eens 2e hands... die MixWizzard tafeltjes zit ontzettend veel op en klinken heel erg aardig voor dat geld! Ik denk dat je voor het geld van een nieuwe Phonic een leuke 2e hands Soundcraft/ A&H kunt vinden.

Ik zie trouwens nergens een FX-apparaat terug komen (bijv galm). Voor een losse unit kan ik de die goedkope van TC Electronic aanbevelen (M350 is dat tegenwoordig?), anders zijn de genoemde tafeltjes gedeeltelijk ook met ingebouwde effecten te koop.

...1 versterker american audio VLP600
            speakerset bestaat uit 2 mid/sub en 2 high/mid
            (hier komen nog 2 goede subs bij van 400 watt per stuk + versterker VLP100)...
            Dit zou ik ABSOLUUT NIET DOEN !!! Op dit moment is jouw PA-setje een van de belangrijkste onderdelen van jouw investering, omdat je dit naast het bandjeswerk ook voor je drive-in kunt gebruiken. Wil je voor een goedkopere oplossing gaan, kijk dan eens naar de actieve sets van KME en dB Technologies... daar krijg je heel aardige kwaliteit voor een interessante prijs. Een 2e hands setje van een van de bekendere merken zou wellicht ook geen slechte optie zijn. Wat voor PA-tje voor welk bedrag is natuurlijk een van die kern-discussies die je hier op het forum tegenkomt. De keuze hierin blijft heel persoonlijk... tip die ik je kan geven is weg te blijven van de DAP/ Phonic/ American Audio afdelingen...

Wat voor PA gebruik je voor je drive-in?

... 1 multikabel 16/4 ...
            Hier kun je eigenlijk kopen wat je wilt... mijn advies van 'ofwel top-materiaal, ofwel goedkope crap' geldt hier het meeste... ik zou gewoon het goedkoopste DAP multikabeltje kope dat 't hem geeft en daar ZEER VOORZICHTIG mee omgaan (het is namelijk bekend dat die adertjes erg gevoelig kunnen zijn!). Als je dan volgend jaar weer wat cash hebt, koop je dan een echte multi, misschien met wat meer kanalen (24 inputs is eigenlijk wel standaard). Maar nmisschien is er voor dat DAP-geld wel iets anders te koop dat je meer kwaliteit biedt... heb ik niet zo'n kijk op moet ik je eerlijk zeggen... anderen hier wellicht wat meer

...zit te kijken voor een equalizer van tapco (zusteronderneming van Mackie)...
            NIET DOEN !!
            Je zou naar DBX kunnen kijken, die maken eigenlijk wel de beste EQ's in de budget reeksen (dan kun je die later voor je monitors gebruiken). Of naar die digitale EQ van Behringer ... die schijnt ook best goed te zijn. Zelfede prijs... meer kwaliteit. Die Tapco kun je er waarschijnlijk beter tussenuit laten... klinkt het beter ;-). Een andere optie is om een iets uitgebreidere systeem-processor voor je PA te kopen, daar zit dan vaak ook een bruikbare EQ in.

... en leen nu nog mijn moni's maar die wil ik ook nog kopen...
            Als je nu je monitoren kan blijven lenen, zou ik dat voorlopig ook nog blijven doen !! Zo kun je je nu even richten op de aanschaf van de andere spullen en als je dan wat geld hebt opgehaald kun je alsnog monitors kopen... kun je direct goede kopen !!

Nou, hopelijk heb je hier iets aan... kijk ook eens even in ander thread hier (via de zoekfunctie), want er zijn vaak genoeg van dergelijke vragen geweest... ook daar kun je nog veel tips en aanbevelingen vinden.

Succes ermee!

Dan nog een laatste tip: zorg dat je zo snel mogelijk een leuk vast (cover)bandje vindt waarmee je op pad kunt gaan... dan zul je erg veel leren in een korte tijd!
            Last edited by berolios; 04-07-08, 15:42.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

check DEZE thread maar eerst eens, voordat we verder praten ... een discussie waar je veel aan zult hebben denk ik... neem wel het advies van de juiste mensen ter harte...
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• partydrivein
                • Jul 2008
                • 389

bedankt ik zie al veel waardevolle tips

in die mengtafel zit een efectunit ingebouwd (lol newb)
                die heb ik gekocht toen ik ongeveer 14 1/2 jaar oud was

wil op mijn 18e een goede set hebben staan waarmee ik goed voor de dag kan komen.

ik moet eerst mijn mics aanschaffen en dan ga ik voor een nieuwe micer ik zat te denken aan een gl2400
                deze is niet te groot (auto van men pa heb nog geen rijbewijs) en is nog enigzins betaalbaar.

over de versterkers
                ik heb er nog geen problemen mee gehad klinkt goed en heb ze in nog geen enkele zaal voluit kunnen zetten (+-200 man)
                al zit er (veel)budget tussen ik krijg er altijd een goede sound uit en rondzingen heb ik haast nooit last van (oke het kost me veel tijd maar dan heb je ook wat)
                tuurlijk er moet een betere set komen maar rustig word haast 16 en ik vraag gewoon geld (wat ik altijd doe ) en leg dat bij mijn potje.

alles wat ik tot nu toe heb qua licht en geluid is uit eigen zak betaalt en bedraagt meer dan 5000 euro.
                heb niet het gevoel dat ik het tot nu toe slecht heb gedaan.

Ik zou nu dingen anders doen zoals bijv. die mixer zou een anderehebben gekocht (dan maar een paar honderd meer) en een lexicon effect unit.

zo en nu graag commentaar

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

tip die ik je kan geven is weg te blijven van de DAP/ Phonic/ American Audio afdelingen.
                  Ik ken twee PA-bedrijven uit de buurt die als versterkers de American Audio V3000,4000 en 5000-series hebben. En daar is absoluut NIETS mis mee! Deze versterkers hebben dus hun roadwaardigheid al meermaals bewezen!
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by laserguy
                    Ik ken twee PA-bedrijven uit de buurt die als versterkers de American Audio V3000,4000 en 5000-series hebben. En daar is absoluut NIETS mis mee! Deze versterkers hebben dus hun roadwaardigheid al meermaals bewezen!
                    Jouw ervaring is dus anders dan die van mij ... ik geef een advies vanuit mijn eigen perspectief... ik bedenk me hoe ik het zou aanpakken als ik nu in zijn schoenen stond en dat schrijf ik hier op... wat iedereen met dat advies doet moet hij zelf weten... als hij/zij verstandig is doet hij er iets mee....

Goedkoop is in mijn ogen 99 van de 100 keer echt duurkoop... maar je hebt ergens ook wel gelijk: ik heb maar bar weinig ervaring met het lage segment en de merken die daar te vinden zijn !! Of dat in context van deze discussie goed of slecht is laat ik in het midden... de TS heeft nog niet veel gekocht en kan nog alle kanten uit... misschien is het dan verstandiger het direct allemaal goed te doen?

... in die mengtafel zit een efectunit ingebouwd (lol newb)
                    die heb ik gekocht toen ik ongeveer 14 1/2 jaar oud was...
                    Ah, nou... dan heb je zowieso iets van galmpje... mooi toch... Ik ken al die merken niet en al helamaal de types niet en of daar een FX in zit .

...wil op mijn 18e een goede set hebben staan waarmee ik goed voor de dag kan komen...
                    Ben dan verstandig en maak de juiste investerings-beslissingen ... Feit dat je hier je gedachtes komt ventileren is in ieder geval al slim om te doen... zo krijg je toch weer tips en adviezen waar je zelf niet aan gedacht zou hebben...

...ik moet eerst mijn mics aanschaffen en dan ga ik voor een nieuwe micer ik zat te denken aan een gl2400
                    deze is niet te groot (auto van men pa heb nog geen rijbewijs) en is nog enigzins betaalbaar...
                    Volgens mij is zo'n GL2400 een prima tafeltje voor jouw toepassing. Als je per se binnen A&H wilt blijven, zou ik je toch echt aanraden eens naar de MixWizzard tafeltjes te kijken... zeker als je in een kroeg staan en met vervoer-ruimte zit is dat wellicht interessant (19" inbouwmaat)... met erg veel mogelijkheden erop.

...over de versterkers
                    ik heb er nog geen problemen mee gehad klinkt goed en heb ze in nog geen enkele zaal voluit kunnen zetten (+-200 man)
                    al zit er (veel)budget tussen ik krijg er altijd een goede sound uit en rondzingen heb ik haast nooit last van (oke het kost me veel tijd maar dan heb je ook wat)
                    tuurlijk er moet een betere set komen maar rustig word haast 16 en ik vraag gewoon geld (wat ik altijd doe ) en leg dat bij mijn potje...
                    Ik had begrepen dat je nog niks gekocht had aan PA. Je hebt nu dus een setje... als je dan aan het vervangen slaat... dan zou ik eerst de speakers vervangen en daarna pas de amps.

...alles wat ik tot nu toe heb qua licht en geluid is uit eigen zak betaalt en bedraagt meer dan 5000 euro.
                    heb niet het gevoel dat ik het tot nu toe slecht heb gedaan.

Ik zou nu dingen anders doen zoals bijv. die mixer zou een anderehebben gekocht (dan maar een paar honderd meer) en een lexicon effect unit.
                    ...
                    Zeker niet slecht gedaan!
                    Achteraf is het allemaal makkelijk te bepalen wat je anders had moeten doen, dat geld voor iedereen hetzelfde !!

Veel succes ermee, ik zal me verder buiten de discussie houden .
                    Last edited by berolios; 05-07-08, 09:20.

Comment

• partydrivein
                      • Jul 2008
                      • 389

dat iemand in de discussie zit is niet erg er zit al weer veel waardevol materiaal in

ik wil de gl2400 omdat ik hem vaker leen en huur en hij is me altijd goed bevallen maar ik zal ook eens naar een wizard kijken

ook een stukje naar beneden staat er een post dat bands het niet altijd accepteren.

Ik doe nu een paar bandjes uit oa. mijn vriendenkring en die zijn allemaal nog in een start fase ik leer van hun zij leren van mij (zoals elke muzikant hebben ze moeite met het simpelste statief)
                      vandaar ook dat ik shure's sm 58 wil (idiotproof)

zij hebben alleen commentaar geleverd dat we altijd mic's moeten lenen aangeien ik er van mijn dirve-in 1 profesionele heb overgehouden (senheiser evolution serie)

ik sta altijd wel lang te kutten met het rondzingen van de mics dus ik leen tegenwoordig ook al een equalizer erbij die moet ik ook nog halen heb er 1 gezien voor net geen 200 euro

Er komt een goed geluid uit mijn versterker en speakers en ik sta er zeker niet mee voor lul
                      en het enige van american audio is dta voor de grote concerten ze niet genoeg power hebben maar dit betekent niet gelijk dat het slecht spul is.
                      en mijn speakers zijn van gem-sound (amerikaanse import) en draaien in amerika met menige band mee.

maar goed ik moet nog een hoop leren dus alvast bedankt voor deze tips!
                      Last edited by moderator; 05-07-08, 10:14.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

zij hebben alleen commentaar geleverd dat we altijd mic's moeten lenen aangeien ik er van mijn dirve-in 1 profesionele heb overgehouden (senheiser evolution serie)

ik sta altijd wel lang te kutten met het rondzingen van de mics dus ik leen tegenwoordig ook al een equalizer erbij die moet ik ook nog halen heb er 1 gezien voor net geen 200 euro
                        twee opmerkingen vanuit mijn optiek als huurder van PA´s
                        1) veel beginnende PA´s kopen mengtafels met te veel kanalen.
                        Een goede 12 kanaals mixer of hooguit 16 kanaals is zat voor de berg 4 of 5 persoons bandjes met hooguit 2 vocalisten.
                        Ga voor de gein maar eens priklijsten lezen op:
                        Popuniestageplan - Startpagina - powered by Slik

Zolang je in het ondersegment zit zal je met kleiner en beter spul veel sneller uitstekende resultaten halen.
                        begin bv met een setup
                        kick, snare OH, met goede microfoons
                        een mono en een stereo behringer DI voor bas en toetsen.
                        twee sennheiser 606 voor gitaar (57 is goedkoper maar kost twee statieven extra)
                        En twee SM57 / sennheiser 845 op zang.
                        als je dat op een mackie of A&H 16 kanaals mixer zet heb je echt een setup waar je jaren bruiloften en kroegen mee kan doen.

Zo een mixwizzard kun je later altijd nog inzetten voor monitoring

2) veel feedback komt ook door het toepassen van verschillende merken/types zangmicrofoons met verschillende merken/types eindbakken over verschillende merken/types monitorboxen.
                        Je kan beter 1 (een) goede harde zangmonitor neerkeilen met daaraan twee of meer identieke goede microfoons zonder enige EQ, dan het toneel te vullen met allemaal speakers die samen met al die microfoons vrijwel op elke frequentie wel een resonantie weten te vinden.
                        Het hoeft ook niet mooi, het moet allereerst verstaanbaar.

Dus twee of drie schone nieuwe 845´s aanschaffen in plaats van de tapco. <--------zeeer serieus advies!
                        En die met veel headroom op twee identieke monitorspeakers aansluiten met de laagafknop op je tafel ingedrukt.
                        lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by showband
                          ...Zolang je in het ondersegment zit zal je met kleiner en beter spul veel sneller uitstekende resultaten halen.
                          begin bv met een setup
                          kick, snare OH, met goede microfoons
                          een mono en een stereo behringer DI voor bas en toetsen.
                          twee sennheiser 606 voor gitaar (57 is goedkoper maar kost twee statieven extra)
                          En twee SM58(neem ik aan?) / sennheiser 845 op zang.
                          als je dat op een mackie of A&H 16 kanaals mixer zet heb je echt een setup waar je jaren bruiloften en kroegen mee kan doen...
                          Helemaal mee eens en vanuit een ander perspectief vertelt precies waar ik op doel. Je kunt het beter compact houden en goed doen... lees dat andere topic dat ik linkte in een eerdere post... daar wordt dit uitgebreid besproken !! Ook waren er topics over drum-mic-sets waar dergelijke zaken besproken werden. Succes!

Comment

• partydrivein
                            • Jul 2008
                            • 389

die ander topic heb ikook gelezen staan handige tips in
                            maar wat is voor een starter een haalbaar bedrag?
                            want veel opdrachten heb ik nog niet en een baantje als vakervuller verdient nou ook niet echt super

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

die ander topic heb ikook gelezen staan handige tips in
                              maar wat is voor een starter een haalbaar bedrag?
                              want veel opdrachten heb ik nog niet en een baantje als vakervuller verdient nou ook niet echt super
                              Als ik in jouw schoenen stond zou ik uitgaan van wat ik heb ... dan goed bedenken wat nodig is als volgende stap ... en dat dan van een goede kwaliteit kopen. Gewoon aan de slag gaan met je huidige spullen dus... en steeds als je weer genoeg geld bij elkaar hebt gespaard kun je de volgende stap zetten. Niet alles tegelijk... dat is in jouw geval nergens voor nodig (je hebt al een deel en kunt een deel eventueel blijven lenen).

Inderdaad... in het begin gaat dit om een paar tientjes tegelijk... echter... je zult zien dat dit kwadratisch toenoemt... nu moet je bijvoorbeeld 4 maanden sparen/ werken voor een nieuwe microfoon... maar over een jaar is dat nog maar 1 maand... en over twee jaar kan je elke week een nieuwe mic kopen van het geld dat je met je setje verdient... De truc die ik je probeer bij te brengen is dit ook nu al goed in je achterhoofd te houden, zodat je nu beslissingen neemt, waar je later ook nog wat aan hebt ... en niet over een jaar weer spijt van hebt (zoals bijvoorbeeld nu met je mengtafel... je zegt zelf:"had ik er maar een paar honderd euro extra tegenaan gegooid"). Alle begin is moeilijk... je zult er voorlopig hard voor moeten werken... maar als je het leuk vindt, gaat dat wel ... stukje bij beetje zul je merken dat het makkelijker gaat en dat je 'mooie setje op je 18e' steeds sneller dichterbij komt!

Maar goed, dat is toekomstmuziek...
                              Wat de eerstvolgende stap betreft:
                              Je geeft zelf aan dat het aanschaffen van microfoons (en dus ook statieven) eigenlijk het eerstvolgende op je lijstje is. Dat lijkt me een goed plan. Showband geeft je hierboven al wat input en daar kan ik me grotendeels in vinden:[LIST][*]Neem een stuk of 4/5 Shure SM58 voor zang en alles waar je nog niks anders voor hebt (je kunt die dingen vrijwel overal voor gebruiken... evt kun je er zelfs een in een bassdrum gooien !).[*]Neem een kick-mic en twee condensator-micro's om je drum mee uit te versterken... werkt prima, zeker in de kleinere gelegenheden. Als kickmic ben ik zelf altijd erg fan van een Shure Beta 52, dus die kan ik je zeker aanbevelen !! Als je die platte Sennheiser 901 neemt, spaar je je een statief uit, klinkt ook prima, maar is wel wat duurder zie ik. Als overheads zou ik je ofwel een setje Oktava MK-012's aanbevelen, ofwel Audio Technica AT2020's, dan heb je voor weinig geld een kwalitatief heel aardig setje overheads![*]je gaf zelf aan veel met metal en rock-bandjes te werken, misschien is het dan gewenst om de toms uit te versterken. Ik zou je ook hier willen adviseren eerst het op bovenstaande manier te proberen. Mocht dat echt niet goed genoeg werken, dan kun je kijken naar de bekende tom-clips van Sennheiser. Neem in ***snaam geen 'budget drumkit'... dat is gewoon geld door de WC spoelen, neem dat maar van me aan ! Maar zoals ik al zei: tom-mics zou ik de laagste prioriteit geven in de aanschaf van jouw eerste mic-setje![*]Dan kun je inderdaad voor gitaar in eerste instantie kiezen tussen een Shure SM57, of een Sennheiser 606. Met die laatste spaar je je, zoals Showband al aangaf, een statief uit, maar die klinkt wel ook een stuk minder. De iets duurdere Sennheiser 906 klinkt gewoon wel helemaal top en kan ik je wat gitaar betreft ook zeker aanbevelen... Zul je later van een 606 denken "mmm... het klinkt toch niet zo lekker strak en fris"... dat ga je met een SM57 of een 906 niet hebben.[*]Voor bas inderdaad een actieve Behringer enkele DI, zijn prima voor bas en evt. akoestische gitaar. Voor toetsen (en andere lijn-uitgangen) kun je of ook zo'n aktieve nemen, of anders gewoon een eenvoudige passieve DI (bijv ook van Behringer).[*]Denk dan ook aan goede statieven. Deze zijn nu relatief duur, maar de goedkope gaan echte in no-time kapot en zijn vaak erg slecht in te stellen. Een tip die ik je hier kan geven is te kijken naar Sennheiser statieven (even zoeken), deze worden namelijk door K&M gemaakt, zijn erg stevig, maar zijn een stuk goedkoper dan K&M zelf.[/LIST]
                              Kortom: De DI's komen niet zo nauw, maar wat microfoons betreft zou ik echt geen brol kopen als ik jou was... gewoon direct goed kopen, dan maar wat minder in aantal... zoals Showband ook al zei. Het is maar helemaal de vraag wat je krijgt, maar eventueel kun je ook op de 2e hands markt kijken naar deze micro's. Let hierbij wel HEEL goed op: er zijn genoeg gasten die je een oor aan proberen te naaien qua prijs, maar ook die je NEP-spullen verkopen (is hier ook een topic over).

Als je zelf micro's hebt, kun je met jouw eigen PA-tje en de geleende spullen aardig vooruit denk ik, toch? Kun je weer de komende tijd een paar klusjes doen en weer wat geld bij elkaar sprokkelen om verder te gaan met stap 2... Lijkt me een erg goede zet dus !!

Wat de 2e stap betreft (dus nadat je je mics hebt gekocht):
                              Ik zou geen geld gaan uitgeven aan een tapco-EQ... echt niet... dat is op dit moment gewoon geld weggooien aan iets waar je niks meer aan hebt als je '18 bent en je setje inderdaad goed voor elkaar is'. Lekker blijven lenen zou ik zeggen, net als je monitoren .

Na je microfonie zou ik gaan kijken naar een ander mengtafeltje, zoals je ook al zelf aangaf. Een GL2400 kan... maar een MixWizzard of een LX-7 zou ik zeker ook eens even bekijken (evt 2e hands). Een on-board FX unit zou hierbij kunnen, maar die goedkope externe TC of Lexicon units zullen je minstens net zoveel (zoniet meer ) plezier brengen.

Nou, als je deze rondes hebt doorlopen, dan praten we wel weer verder... dan heb je ook weer een beter idee van wat nu echt penibel begint te worden om te kopen/ vervangen.

Succes ermee !
                              Last edited by berolios; 05-07-08, 15:07.

Comment

Working...