Auto tap-functie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

Auto tap-functie

Hallo,

Ik heb een Behringer LC 2412 tafeltje, ben er zeer tevreden van (voor zijn prijs)

Enige dat ik echter op dat tafeltje mis (en op bijna elk goedkop tafeltje) is de zogenaamde "tap"-functie
    Bij een pearl het "G-plekje" zeg maar...
    Dus zo'n knopje waar je 2 keer op drukt en da blijft hij vanzelf die tijd aanhouden.

Maar omdat het tafeltje wel een aansluiting heeft om met een externe knop telkens een stap te triggeren, lijkt het mij mogenlijk om daar iets mee te doen.
    Heb al een keer rondgezocht op het wereld wijde web, maar niets gevonden...

Mijn vraag dus aan jullie: kennen jullie iets dat dit kan doen?
    (voor het tafeltje moet gewoon een contactje gesloten worden)

Had ook al een keer aan zelfbouw gedacht, maar dit bleek niet zo simpel te zijn.
    Een regelbare snelheid wel, maar dat zit al in de tafel, dus zoek echt de "tap-functie".

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Grtzz DJ nn

(PS: via LPT van computer zou ik zelf kunnen maken, maar ga geen hele PC meesleuren daarvoor en laptop heeft enkel COM en USB...)
    ... the sound of silence...
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Als je een beetje handig bent met IC-tjes en printjes zelf bakken kun je dit makkelijk zelf bouwen met een clock, counter, flipflop-buffer en wat ander TTL gerief...

Werking is dan ongeveer als volgt (clock loopt de hele tijd door): eerste druk op de knop = [start counter]... 2e druk op de knop =[zet waarde counter in je flipflop-buffer]. Nu staat je telling in je buffer en laat je de counter weer vanaf 0 tellen totdat hij de waarde bereikt die in je buffer staat... als je dan met wat andere logica (evt. PLD) een '= -functie' bouwt, dan laat je deze op dit moment een puls aan je lichttafel geven en de teller weer bij 0 starten. Op deze manier 'tikt' het schakelingetje netjes door in het tempo dat jij getapt hebt, totdat jij een nieuw tempo intikt.

Mocht een PLD niet handig zijn voor je, dan is een rijtje 'XORs' met inverters erachter hetzelfde als een '= -functie'.

Even zoeken bij de bekende IC fabrikanten en je komt vast en zeker de bouwstenen tegen die bovengenoemde functionaliteit reeds bezitten.

Succes ermee!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Ik breek hier af en toe ook mijn hoofd over bij de LC2412... en ik vraag me één ding af: Bestaan er niet toevallig MIDI beatcounters? Die dus een bepaald MIDI controller message uitsturen als er een beat voorbijkomt oid?

Anders zou je, als je met MP3's draait (Traktor), iets kunnen fixen met MIDI timecode of andere MIDI messages.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

dat kan toch met een redsound soundbyte?
        (nooit zelf geprobeert. muzikanten doen het zonder MiDi)
        lekker belangrijk!

Comment

• DJ nn
          • Jun 2006
          • 489

@berolios:

Hellaas ben ik niet zo goed met elktronica, basis wel, mar vanaf IC's haak ik af jammer genoeg...
          Maar alvast bedankt voor de tip (mss vind ik nog wel iemand)

@ Stoney: Ik was ook al aan midi aan het denken, USB-midi kost niets meer, maar kan nergens uitleg vinden over het uitsturen van midi (via visual basic is de tap-functie "piece-of-cake")

@Showband: Dat toestelletje zend volgens mij geen midi uit, dus denk niet dat dat gaat werken.

Het handigste zou zijn dat het gewoon via midi kon, maar dan moet ik eerst weten hoe je midi kan sturen vanuit visual basic...
          Als ik dat weet zou ik meer dan enkel de tap-functie kunnen aansturen.

Ben blij dat er toch al goede tips zijn gepost, er is dus toch hoop

Grtzz DJ nn

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

http://www.redsound.com/products/soundbitemicro

The missing link between audio and MIDI!

Looking for an AUDIO/MIDI synchroniser to sync-up your midi gear/ableton live software etc? Well look no further...
            [LIST][*]AUDIO to MIDI SYNC
            - synchronise any midi sequencer (ableton live /traktor*etc) with your DJ rig to create stunning remix performances!
            [/LIST]
            lekker belangrijk!

Comment

• DJ nn
              • Jun 2006
              • 489

Oepsie...
              Zal verder moeten kijken dan m'n neus lang is blijkbaar.

Maar hij stuurt enkel een "start/stop/pause/continue" uit, dus dat is dan toch niet elke "beat".
              Dat kan ik toch opmaken uit de handleiding...

Als het wel zo is (en dan ook het juiste kanaal en de juiste noot) dan is het wel heel interesant!

grtzz DJ nn

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Dit is waarom ik voor kleine setjes zo ontzettend blij ben met die dj mingle/showtec lightk=jockey doosjes.
                8 kanalen dimbbaar, zelf progjes te bouwen ( 30 stuks, meestal ruim voldoende voor showtje)
                en kost echt geen drol.

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

Ja, maar met zoiets heb je dan weer geen softpatch, opslagmogenlijkheid (op kaart) en heb soms toch meer als 8 kanalen nodig.

Nu is het gewoon prutsen met de snlheidschuif en zou er graag iets aanhangen, aangezien het tafeltje toch midi en een externe schakelaar ondersteunt leek me dat mogenlijk.

grtzz DJ nn

Comment

Working...