Kabeldiameter speakerkabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vosken
    • Jan 2008
    • 34

Kabeldiameter speakerkabel

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een PA setje te kopen, maar ik heb een vraagje over de kabels die van de versterker naar de boxen gaan? Koop ik best kabels met een dikte van 2 x 1,5mm of van 2 X 2,5mm? Stel dat ik die van 2 x 1,5 koop, zou ik dan veel verlies hebben of is dat te verwaarlozen?

Groetjes,
    Dieter.
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

Zelfs al heb je maar een versterker van 300W per kant, zou ik toch voor de 2x2,5mm² gaan. Mocht je namelijk ooit zwaardere versterkers gaan gebruiken hoef je dan niet nog een set zwaardere kabels aan te schaffen. Puur op de groei gedacht dus.
    Verder is 1,5mm² wel erg licht voor serieuze toepassingen...

Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

even een gedachten spinsel:

4,0 mm kabel en dan aan beide kanten van de kabel een klein patchdoosje waar je kunt steken met korte kabels (eventueel in je amp rack een chassisdeel maken en dan 1 connector aan de kabel met aan de andere kant een patchdoosje)
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• DJ nn
        • Jun 2006
        • 489

Snap niet wat je hiermee bedoeld en wat het bijdraagd tot de kabeldikte...

Kan nog wel tip geven: gebruik wel soepele kabel, anders kun je nog veel vloeken als je kabels krullen, in de knoop raken, stuk raken...

grtzz DJ nn
        ... the sound of silence...

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

ik snap het wel, maar zou dit zeker niet doen in deze toepassing.

4mmq is punt 1 een stuk duurder. als het nodig is is het nodig, maar in dit geval is 4mmq echt heel overdreven.

verder is er nog een belangrijke factor. Hoe lang worden je kabels?
          bij 1,5 meter zou het lukken met 1,5mmq (hoewel ik ook liever 2,5 zou pakken)
          maar als het veel langer wordt moet je gebruik gaan maken van 2,5/3 mmq

het hangt dus van het vermogen van je versterker af maar ook zeker van de lengte van je kabels.

in de regel gebruik ik hier geen kabels dunner dan 2,5 mmq vanwegen multifunctionaliteit, stevigheid van de kabel en het feit dat ik nu gewoon 2,5 van de rol draai waar ik ook verlengkabel van maak.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...