Newbie wil wten wat er nodig is voor zang en muziek versterking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vader
    • Jun 2008
    • 2

Newbie wil wten wat er nodig is voor zang en muziek versterking

Mijn dochter speelt piano , gitaar en zingt haar eigen muziek en gaat op treden .
    Bij haar optredens die ze tot nu toe had was alles aan wezig , maar ze zal vast ook wel eens ergens gevraagd worden waar dat niet het geval is.

Mijn vraag is wat heeft ze nodig ?
    Ze zingt , speelt elektrische gitaar en Ukelele waar een element inkomt en de bedoeling is een stage piano aan te schaffen een Roland RD700 sx of wat goed koper een Roland RD700.
    Kan je zang en gitaar een een stage piano via èèn en de zelfde versterker laten gaan ?
    Welk vermogen is wenselijk , het op treden kan in een kleinzaaltje zijn maar ook in grotere ruimtes .
    Ik heb ergens al gelezen op een forum dat een microfoon met een snoer altijd beter is van kwaliteit . Klopt dat ??

Wat zouden we minimaal moeten aan schaffen om het een beetje redelijk te laten klinken .
    Graag tips met welk merk en type geschikt zijn .
    Oh ja ik ben geen rijke vader.

Bij voorbaat mijn dank voor het meedenken
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Passende antwoorden kunnen pas gegeven worden na passende input.
    Wat zijn grotere ruimtes? Tot hoeveel personen?

Hou je er rekening mee dat je dochter dan vroeg of laat ook monitors e.d. gaat nodig hebben zodat je dus al snel op weg bent naar een serieuze P.A.? Wie gaat dit bedienen (of beter: wie gaat dit op een GOEDE manier bedienen?).

Ik zou voorstellen: neem eens veel tijd en gebruik de zoekfunctie hier op dit forum omdat veel van jouw vragen hier reeds zijn gepasseerd. Zo zul je er zelf ook veel van leren en ook alles beter kunnen inpassen in een geheel. Want de vraag of alles door één en dezelfde versterker gaat wijst toch op een duidelijk gebrek aan kennis van hoe alles in elkaar zit en op die manier kun je niet starten. Je moet immers ook eerst weten hoe een auto (het geheel werkt) grosso modo werkt voor je beseft dat je het met een motor (versterker) alleen niet redt.

Hetgeen je nu vraagt is zo uitgebreid dat dit forumdraadje een ongstructureerde hoop informatie dreigt te worden waar op den duur niemand nog zal uitgeraken: noch jij noch de mensen die hier hun best zullen doen om nuttige informatie neer te zetten. En daar wordt niemand beter van.

Natuurlijk zijn er merken genoeg en als je er genoeg geld tegenaan gooit zul je zeker geen rommel hebben maar haal je dan het maximale uit je investering?
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• kees22
      • Feb 2007
      • 110

Als je een beetje de basis wil leren over PA techniek kan ik deze site aanraden. Heb ik zelf in het begin ook heel veel aan gehad.

Popschool Maastricht: Homepage
      Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Goedkoopste oplossing is een powered monitor die op een paaltje kan met een klein mixertje.
        voorbeeld :
        Tapco mixertje (geen behringer,phonic!)
        paar kabels
        sennheiser 945 of shure SM58Beta. (ik verkies de eerste)
        Goedkoopste bruikbare microfoon is sennheiser 845 (100eur)
        powered 12 inch speaker mackie, jbl, rcf

Iets grotere optredens losse spullen bijhuren. (is tientjeswerk)

Bij grotere optredens gewoon huren. Zelfs borsato huurt! De technicus die erbij hoort is het geld waard! Als ze jou huren voor veel mensen is het beter al je geld linea recta naar de techniek te gooien en veel kaartjes uit te delen. Dan krijg je er meer en is het optreden leuk en ontspannen.
        lekker belangrijk!

Comment

• vader
          • Jun 2008
          • 2

bedankt voor de eerste reacties

laserguy

Ik ben inderdaad een leek en weet niks , zie allerlij termen waar ik geen benul van heb wat het betekend . Dat is dan ook de reden dat ik me hier aan gemeld heb .
          Ook is het nog vaag wat we nodig zullen hebben omdat deze wereld nieuw is voor mij , maar leren kan altijd .
          Daarom zal ik zeker verder gaan spitten in dit forum .

kees22

Een hele goede tip de site van Popschool Maastricht .
          Heb er even rond gekeken en kom heldere uitleg tegen over allerlij zaken .

showband

Ik denk inderdaad als er zich grotere zalen zich aandienen dat in huren het beste is . Ik neem aan dat er dan meer zijn die dan optreden en dan zal er wel een installatie gehuurd worden en dus in de zaal aan wezig is.

Alle drie bedankt Gerrit
          Last edited by vader; 16-06-08, 15:38.

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Originally posted by vader
            Ik ben inderdaad een leek en weet niks
            In dat geval is het forum en de website van de popschool niet voldoende.
            Praktijk is nog altijd de beste leerschool. Als je zelf het geluid wil gaan doen met je eigen spullen dan lijkt het mij verstandig dat je eerst eens wat praktijkervaring opdoet. Dat kan op velerlei manieren.
            Een optie is om een technicus te zoeken die je op weg wil helpen, eventueel in het begin met zijn spullen. Zo leer je de praktijk van het aansluiten, de bediening en de vele termen die we hanteren.
            Er zijn vast wel technici die je hierbij willen helpen zonder het onderste uit de kan te vragen. (Of is dit een utopie?)
            Heerlijk die stilte

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ik sluit me aan bij Ray: Geluidsversterking is een vak, als je het juiste voor je dochter wilt, ga je dit niet meteen zelf doen zonder enige ervaring!

Iemand proberen te vinden die -zonder idd meteen de hoofdprijs te vragen- jullie op het juiste spoor wil zetten en vanaf dag 1 een goed resultaat neerzet, lijkt me de beste optie.

Hij zal ook kunnen helpen met het uitzoeken van spullen en het communiceren met organisaties/zalen om zo te kunnen bepalen wat er wel en niet zelf meegenomen moet worden.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Jammer dat de woonplaats van 'vader' niet in het profiel staat. Mocht het in de buurt zijn dan kan ik misschien iets betekenen.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...