Lichttechniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Lichttechniek

Hallo Forumers,

graag zou ik meer leren over lichttechniek. Ik ben opgeleid in de muziek en nog maar een jaartje of 2 bezig met licht en wil daarin ook professionaliseren. Ik heb nu dus 2 jaar handson ervaring met diverse voorstellingen, concerten etc. waarbij ik met een TTL Spring v2 een 32 kanaals dimmer aan heb gestuurd met daaraan 16 parren, 4 pc's , 4 profielspots en een aantal diversen (bouwlampen, kleine spots etc.). Dat is dus in wezen peanuts.

Daarom zoek ik een serieuze en waar-voor-zijn-geld cursus en/of goede lectuur voor/over lichttechniek voor mensen die dus al wel praktijkervaring hebben maar verder willen ontwikkelen.

Ook zou ik graag software willen kopen waarmee je lichtplannen kan ontwerpen. Ik heb hier wel eens over gehoord maar dit nog zelf niet gezien. Ik heb zelf namelijk niet alle filterkleuren tot mijn beschikking in werkelijkheid.

Bedankt alvast!
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

zoek eens met de zoekfunctie er zijn al veel zulke onderwerpen geweest...
    in belgiƫ hebben we een school die verschillende aspecten aanleert.
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

En als software kun je eens kijken voor WYSIWYG (kost wel wat maar dan heb je ook wat).

Mzzls
      Correct me if I'm wrong

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Of ESP Vision: Welcome to ESP Vision of Capture of http://www.lighthouse.nl.
        Een andere optie is ook MA3d samen met MA pc software (gratis te downloaden, maar je moet je wel verdiepen in de grandMA dan)

Voor wat bij te leren over licht zou ik niet gaan kijken naar de ƩƩn of ander opleiding, maar eens aankloppen bij bedrijven die wel wat met licht doen.
        Je begint dan wel onderaan de ladder, maar als je je naast de uren ook nog inzet om je te verdiepen(bv via dit forum) in licht is de kans er wel dat je kan doorgroeien.
        exit night into LIGHT

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Met alle respect...als je al niet weet hoe je moet zoeken, dan wordt het vergaren van kennis wel een hele opgave!

Normaliter wil ik een onderwerp alrijd graag verplaatsen naar het onderwerp wat het best aansluit bij de vraag.
          In dit geval gaat dat niet lukken, zijn meerdere vragen, dus even een verwijzing:

opleiding-kennis vergaren
          zoektip in de search: opleiding

visualisatie van lichtplannen....bedenk je zelf een zoekterm?
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• KlankOntwerp
            • Jun 2008
            • 130

Bedankt voor de tips. Uiteraard had ik al gezocht met de zoekfunctie maar ik kwam alleen opleidingen tegen (zoals OTT etc.) en geen cursussen en eventuele positieve danwel negatieve ervaringen. Ik heb ook in de IT gewerkt en daar is het doodnormaal dat je in je eigen vakgebied wel eens een ƩƩndaagse cursus doet om je eigen kennis aan te sterken en/of te toetsen. Zoiets zoek ik dus meer. Tijd voor een opleiding heb ik simpelweg niet.

Voor wat betreft de softwarevraag: mijn excuses, die kwam in me op onder het typen van deze vraag en heb ik inderdaad niet naar gezocht. Daarom welbedankt voor de gegeven tips WYSIWYG is een term die ik ken uit mijn software-achtergrond, nooit geweten dat dat ook een lichtontwerpprogramma was.

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Ja, Wysiwyg is een therm die door de betreffende onwerper is gebruikt voor een programma. Uiteindelijk is het ook een algemene therm.

What You See Is What You Get.

voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Ms frontpage, Autocat, Inventor en ga zo maar even door. deze software laat live zien wat je maakt. dit in tegenstelling tot bevoorbeeld HTML editors ed.

Dit terzijde ga jij dus voor het stuk software dat deze naam draagt.

Wat betreft eendaagse cursusen ed: In onze branche is (nog) niet al te veel van dit soort opleidingen en vaktechnische eendagsverhaaltjes. Voordeel hiervan is wel dat je als ijverig informatievergaarder nog de kans krijgt een hoogvlieger te worden door het vergroten van je eigen kennis door lezen en vragen te stellen.
              in andere beroepssectoren is dit pioniersgahalte al vele malen lager. hier draait alles om het bij het juiste bedrijf te komen die je zo veel mogelijk cursusen laat doen. Dit betekend dat het eiegen initiatief deel wegvalt en dus in principe iedere werknemer bij een x bedrijf van dezelfde kennisboom mag snoepen.
              Aangezien de baas de uren en de cursus betaald zullen dus relatief veel medewerker de cursus volgen en wordt het dus moeilijker uit te blinken in een dergelijke branche.

In onze sector is dit al anders. hier gaan uren bloed zweet en tranen zitten in het afstruinen van websites en boeken over allerhande onderwerpen als kleurleer, schaduwtechnieken kleurtemp en ga zo maar door. Verder het regelen van al dan niet betaalde stages voor jezelf en baantjes.
              Hier zullen de leergierigen en ijverige, niet luie mensen gaan uitblinken door hun steeds meer groeiende kennis.
              En dit betekenden dan weer dat je voor een werkgever in deze branche aantrekkelijker wordt en dus ook werk zal ontvangen.

Wat is het toch leuk he die entertainment branche? Het pionieren wordt langzaamaan al minder, maar er is nog genoeg vrijheid om het voor jezelf interessant te houden (als je er tenminste niet te lui voor bent)
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• JustME125
                • Jun 2006
                • 297

Maar goed ook dat niet iedereen even een cursusje doet en dan meteen licht-tech wordt op een of ander festival. Zou het niet leuk meer maken denk ik. Ik draai ook nog niet zo lang mee (jaartje of 4 echt serieus) maar ik moet zeggen dat het wel te merken valt als je leergierig bent! Gewoon veel lezen, en vooral veel vragen aan de mensen die het al 15+ jaar doen, die weten het vaak wel!

Mocht je echt licht willen leren begrijpen zou ik eens bij het lokale theater aankloppen om daar vaker mee te draaien. Stadschouwburgen zijn dan niet de boeiendste plaats omdat daar veel tourende producties komen en je dus alleen ff moet opbouwen of afbreken. Ik zou het in het kleinere circuit gaan zoeken. Ikzelf het 3 jaar bij een semi-professioneel klein theater werkzaamheden verricht als onderdeel van het technische team en daar kreeg ik echt de kans om zelf lichtplannen te ontwerpen, en ook daadwerkelijk uit te voeren. Verder een cursus basistheatertechniek gehad daar. Ik heb daar veel geleerd door veel uit te proberen en af en toe eens flink op mijn bek te gaan, maar ik heb er nu veel profijt van dat ik ook wel wat inzicht in theater-licht-techniek heb.

Succes
                Correct me if I'm wrong

Comment

• KlankOntwerp
                  • Jun 2008
                  • 130

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

@ Upgrading your system: ik zie dat je bekend bent met het fenomeen WYSIWYG De software met de gelijke naam heb ik inmiddels gedownload en mee gestoeid en doet mij denken aan een combinatie van AutoCAD en POVray. Het is niet heel intuĆÆtief maar wel heel erg leuk om mee te stoeien. Ik ga ESP vision en Capture ook nog uitproberen.

Over het kennis vergaren: mede dankzij dit forum en de searchfunctie had ik al een aantal handige links, namen en auteurs genoteerd.

@ JustME125: ik snap je bezorgdheid over "even een cursusje doen" want er zijn al genoeg mensen die denken dat ze experts zijn (ik bemerk trouwens dat hoe beter de technicus hoe minder uit de hoogte deze doet - ik denk omdat ze beseffen dat ze goed zijn, zich niet meer hoeven bewijzen en niet bang zijn om je bruikbare tips te geven omdat hun 30+ jaar ervaring toch niet zomaar ingehaald wordt).

In de IT zijn er veel cursussen waar je niet zomaar terecht kan: ze zijn duur, beperkt aantal stoelen en misschien slechts ƩƩnmaal per jaar, je moet er via via bijkomen of omdat je een hele grote afnemer bent van hun produkt. Dat soort cursussen zijn technisch, theoretisch en praktisch van zo een hoog niveau dat je als totale novice er niks aan hebt. Zoiets dacht ik dus aan. Nu wil ik niet zeggen dat ik al zoveel van licht weet maar ik weet wel genoeg om zelfstandig een lichtplan te maken, veilig te hangen en stellen en een produktie te draaien. Ik heb alleen zelf het idee dat mijn theoretische kennis van licht en vooral gouden praktijktips en het hoe en wat van een lichtplan maken nog een flink stuk mag ontwikkelen

Ik zal inderdaad goed rond blijven kijken en zoveel mogelijk leren. Ik ben in 2003 aangestoken door het theatervirus omdat ik als stagiair deel uitmaakte van een voorstelling van Paul Koek (toenmaals ZT Hollandia) en geluidsman Will-Jan Pielage (wat een geweldige geluidskunstenaars zijn beide heren; zeer motiverend). Het licht en effecten voor die voorstelling waren ook waanzinnig! Mooie lasers, projectie op fijne mist et cetera et cetera. Voor die tijd deed ik eigenlijk vooral vaste techniek voor bands, als hobby naast me studie. Ik studeerde destijds muziektechnologie, ben afgestudeerd en werk sindsdien (2004) veel met theatervoorstellingen (vooral als componist, klankontwerper en geluidstechnicus) en heb nu ook sinds ruim een jaar een zaal in beheer (techniek). Er is geen andere vaste technicus dus leren van een ander kan ik er niet. Nou ja, we hebben natuurlijk wel eens gasttechnici (die meereizen met theater en cabaret) wat altijd een gezellige en leerzame ervaring is omdat je bemerkt dat er zo verschrikkelijk veel verschillende opvattingen zijn. Mijn oren klapperen dan.

Licht ben ik steeds meer gaan liefhebben, maar omdat ik dus veelal zelf werk en veel alleen moet doen ontwikkel ik voornamelijk beperkte praktijkkennis. Ik voel me een stuk fijner en ontwikkelder als ik van mensen die enorm veel theoretische EN praktische kennis in huis hebben kan leren hoe je bijvoorbeeld een goed lichtplan neerzet. Ik maak nu ook lichtplannen en het gaat ook wel goed (en steeds beter, wat een kick geeft) maar ik wil de apparaten en techniek altijd door en door kennen (mijn honger naar kennis en kunde is groot in dit vakgebied). Dus doordachte keuzes waarom ik een bepaalde lamp gebruik, waarom ik de lens zo en zo afstel, welk kleurenfilter ik in welke situatie het beste kan gebruiken etc. etc.

Ik vertrouw wat dat betreft meer op cursussen dan op praktijkervaring bij zomaar een bedrijf ofzo, daar ik weet dat er ook een boel ƩƩnogige koningen zijn in het land der blinden. Ik heb dat als geluidstechnicus voor bands vaak genoeg meegemaakt; dan zie je een geluidsman van de zaal een nieuwe vrijwilliger inwerken die dan instructies krijgt als "deze frequentie moet je in dat instrument altijd boosten en deze cutten" (en dat ging niet over laag af bij vocalen) in plaats van de essentie van geluidstechniek te leren; het ruimte geven aan de instrumenten in de mix.
                  Last edited by KlankOntwerp; 17-06-08, 11:38.

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

Ja, ik ben bekend met het fenomeen. ik weet dat jij dat ook bent gezien je achtergrond in de software, maar voor de duidelijkheid en de newby's die hier rondstuiteren en net als jij een graantje proberen mee te pikken en graag iets willen leren heb ik het even verduidelijkt zodat zij het nu ook weten.

Wat Wys betreft (het softwarepakket dan) dit is meer dan een leuk programma'tje om wat mee te stoeien hoewel ik begrijp dat jij er nu nog zo tegenaan kijkt.
                    Wys is een programma dat een idee van een ontwerper naar de wensen en eisen van de klant kan omzetten in een vatbaar geheel. dit programma kan zich in 1 klap terugverdiennen aangezien een mooie presentatie van een show net de doorslag kan geven of jij de klus krijgt of de concurent. Martin heeft hiervoor MSD. een dergelijk programma met ieder eigen voor en nadelen. Als je huierover meer wil weten dan zijn er onderwerpen zat waar je dit in kan vinden en forumleden die er massa's meer over weten te vertellen dan ik bij ons draait WYG maar ik werk er zelf nooit mee, dat is meer voor de design en oparator afdeling.

Je zult merken dat deze hele branche best wel een is waar een gemoedelijke sfeer hangt. wanneer je met mensen gaat werken die ik de "betere" kringen verkeren en zelf dus ook van hoger niveau zijn zullen ze iemand die leergierig is snel opmerken. stel veel vragen meer doe dit op momenten dat het kan. in stress situaties kijk je alleen en vraag je achteraf wat je weten wil. op die manier irriteer je niet en zul je zien dat ze je graag wat willen leren. Ook een struikelblok, mensen met ego. Ik heb het aan de hand gahad dat ik mensen probeerde te verbeteren welke dachten zelf alles al wel te weten terwijl ze net in het vak zaten. dan zit er op een gegeven moment 20 jaar ervaringsverschil tussen en nog kunnen ze het niet hun strot uit krijgen om te zeggen dat je gelijk hebt.
                    Andersom geldt het zelfde overigens. iemand met 30jaar ervaring kan ook zat leren van de nieuwelingen. intussen is de techniek veranderd en aangezien er nu ook opleidingen zijn worden er op school zaken geleerd waarvan de oude garde ook best een graantje kan meepikken wanneer een leerling op de zaak verschijnt.
                    Heb het lef van elkaar te leren, machogedrag is niet iets waar je wat mee bereikt. sta open en bespreek dingen waarmee je het niet eens bent. Op die manier kom je mischien wel tot hele nieuwe inzichten.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• KlankOntwerp
                      • Jun 2008
                      • 130

Originally posted by Upgrading your system
                      Wat Wys betreft (het softwarepakket dan) dit is meer dan een leuk programma'tje om wat mee te stoeien hoewel ik begrijp dat jij er nu nog zo tegenaan kijkt.
                      Dan heb ik denk ik de verkeerde indruk achtergelaten. Ik bedoelde: meer dan er mee stoeien kan ik op dit moment niet omdat ik zie hoe ontiegelijk groot en complex het is (vandaar mijn vergelijking met AutoCAD - een softwarepakket waar ik net genoeg mee uit de vingers kan om dingen iets te wijzigen of op juist formaat te printen en plaatjes toe te voegen, maar geheel ontwerpen? No way).

Wys is een programma dat een idee van een ontwerper naar de wensen en eisen van de klant kan omzetten in een vatbaar geheel. dit programma kan zich in 1 klap terugverdiennen aangezien een mooie presentatie van een show net de doorslag kan geven of jij de klus krijgt of de concurent. Martin heeft hiervoor MSD. een dergelijk programma met ieder eigen voor en nadelen. Als je huierover meer wil weten dan zijn er onderwerpen zat waar je dit in kan vinden en forumleden die er massa's meer over weten te vertellen dan ik bij ons draait WYG maar ik werk er zelf nooit mee, dat is meer voor de design en oparator afdeling.
                      Dat zulke pakketten zich terugverdienen mits iemand de skills heeft om er mee te werken zie ik direct. Ik weet erg goed hoe het werkt wat dat betreft: ik heb in wireless internet gewerkt en daarin hadden we erg grote klanten. Als je een mooie rapportage met mooie duidelijke plaatjes maakt dan maken die plaatjes 1000 x meer indruk dan je technische verhaal over frequenties, uitdoving, demping, reflecties, fresnel zones en wat dies meer zij.

Je zult merken dat deze hele branche best wel een is waar een gemoedelijke sfeer hangt. wanneer je met mensen gaat werken die ik de "betere" kringen verkeren en zelf dus ook van hoger niveau zijn zullen ze iemand die leergierig is snel opmerken. stel veel vragen meer doe dit op momenten dat het kan. in stress situaties kijk je alleen en vraag je achteraf wat je weten wil. op die manier irriteer je niet en zul je zien dat ze je graag wat willen leren.
                      Absoluut, wat dat betreft ben ik ook erg blij dat ik tourervaring heb door heel wat theaters/concertzalen in Nederland en zelf ook als speler (muzikant en bijrolacteur) in theatervoorstellingen en bands heb gestaan. Ik ken alle kanten van het podium en weet de gevoeligheden, wensen en (on)mogelijkheden van alle kanten. Daarom lukt het me heel vaak om op de juiste wijze leuk contact met technici (en spelers/muzikanten) te leggen en zo altijd weer wat meer te leren van die ander, en mogelijk ook andersom. Leuke gesprekken tijdens de koffiepauze of lunch zijn altijd erg boeiend, want elke technicus beleeft de vreemdste dingen; of hij nou reizend is of vast in een zaal.

Ook een struikelblok, mensen met ego. Ik heb het aan de hand gahad dat ik mensen probeerde te verbeteren welke dachten zelf alles al wel te weten terwijl ze net in het vak zaten. dan zit er op een gegeven moment 20 jaar ervaringsverschil tussen en nog kunnen ze het niet hun strot uit krijgen om te zeggen dat je gelijk hebt.
                      Andersom geldt het zelfde overigens. iemand met 30jaar ervaring kan ook zat leren van de nieuwelingen. intussen is de techniek veranderd en aangezien er nu ook opleidingen zijn worden er op school zaken geleerd waarvan de oude garde ook best een graantje kan meepikken wanneer een leerling op de zaak verschijnt.
                      Heb het lef van elkaar te leren, machogedrag is niet iets waar je wat mee bereikt. sta open en bespreek dingen waarmee je het niet eens bent. Op die manier kom je mischien wel tot hele nieuwe inzichten.
                      Helemaal mee eens, mooi gezegd! Ik heb wel eens een technicus ontmoet die maar niet kon ophouden over zijn grote verhalen en grote produkties met zes-cijferige eurogetallen en "daar was alles veel beter geregeld" en "dan hebben ze ten minste een genie" en meer van dat soort dingen. Ik ben daar behoorlijk immuun voor. Zelf voel ik me nooit beter/verheven boven mensen. Er zijn dingen die ik beter kan dan sommige anderen maar zij zijn wellicht weer veel beter op heel andere vlakken. Bovendien stel ik mij gerust met het idee dat er slechts een handje vol ware meesters zijn en dat juist die geen grote bek hebben maar het resultaat voor zich laten spreken (zoals eerdergenoemde Will-Jan Pielage en Paul Koek). Zodra ik me verheven ga voelen en een grote bek ga ophangen tegen andere technici of mensen dan kap ik ermee, zo wil ik niet zijn.

Comment

• JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

Originally posted by KlankOntwerp
                        Bovendien stel ik mij gerust met het idee dat er slechts een handje vol ware meesters zijn en dat juist die geen grote bek hebben maar het resultaat voor zich laten spreken (zoals eerdergenoemde Will-Jan Pielage en Paul Koek). Zodra ik me verheven ga voelen en een grote bek ga ophangen tegen andere technici of mensen dan kap ik ermee, zo wil ik niet zijn.
                        Kijk en daar ben ik het dus echt helemaal mee eens! Ik wens je veel succes in je (zelf)studie en als je vragen hebt kun je ze hier neerleggen natuurlijk.

Mzzls
                        Correct me if I'm wrong

Comment

• KlankOntwerp
                          • Jun 2008
                          • 130

Bedankt.

Comment

Working...