Probleempje ESX-4 switchpack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJefke
    • Oct 2007
    • 28

Probleempje ESX-4 switchpack

Ik heb 2 DMX switchpackjes van Eurolite (type ESX-4). Niet bepaald kwaliteitsspul, maar wel voldoende om een paar par36 en kleine licht-effectjes te schakelen. Niet dus.
    Als ik 1, 2 of 3 par36 op een kanaal hang en de schuif op mijn DMX-tafel open zet, dan gaan de spots maar heel zachtjes branden, en gaan de trafos vrij hard brommen. Lijkt me niet echt gezond. Dus maar even getest of een ohmse belasting parallel schaken zou helpen, en dus heb ik parallel een par56 gehangen. Dan werken de par36 soms wel, soms niet.

Ik heb net gekozen voor switchpacks in plaats van dimmers om deze problemen te vermijden Mijn multidim heeft er nochtans geen problemen mee (die dimt zelfs vrolijk een par36).

Heeft er iemand een idee of dit probleem op te lossen is? Ik heb het probleem bij beide switchpacks, dus ik denk niet dat ik gewoon een slecht exemplaar heb.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Denk dat je het beste af bent door deze dimmertjes voor iets anders te gaan gebruiken.
    Multidim van showtec heeft dit probleem ook soms bij bijvoorbeeldc een spiegelbolmotor, meestal te verhelpen door er een balast bij aan te sluiten.

Ben bang dat de gebruikte componenten in deze eurolite dimmer niet afdoende zijn om jouw par36's te laten branden.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Beste Mod, het gaat om SWITCHpacks volgens de TS... dit maakt dit probleem juist zo raar

Het enige wat ik zou vermoeden is dat de triacs van het switchpack ergens een soort nuldoorgangsdetectie hebben die flipt op de inductieve belasting. Al eens 1 PAR 36 samen met 1 PAR56 geprobeerd op 1 kanaal?
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

ik heb mn bril op...
        Ik heb redelijk wat fuiven/presentaties gedaan waar lokale verhuurders met deze spullen aan de gang waren. Op diem manier redelijk wat van deze packs voorbij zien komen, is mij nog niet gelukt om storingsvrij een parretje op te laten branden ( kleintje...zeg 75W)
        ook niet met een balast eraan op die eurolite packs.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJefke
          • Oct 2007
          • 28

Eventjes op de 3 posts tegelijk reageren

1e reply:
          Die spiegelbon-motor heeft volgens mij meer te maken met de lekstroom van het snubber-netwerk. Vreemd genoeg is er blijkbaar een discotheek in Duitsland dat volledig draait op deze switch-packjes (den de dim-broertjes voor de par56's).
          Van die packjes koop ik er idd geen meer bij, maar ondertussen zit ik er wel mee. Spijtig genoeg heb ik geen ohmse belastingen die ik niet wil kunnen dimmen.

2e reply:
          Ik vind het ook heel vreemd voor een switchpackje. Bij een dimmer uit die prijsklasse zou ik het al minder vreemd vinden. Ik heb ondertussen van iemand anders ook de tip gekregen dat de nuldoorgangsdetectie waarschijnlijk op de spanning ipv de stroom gebeurt.
          Ik heb het idd al geprobeerd met een belasting op 1 kanaal: een par56 en een par36 parallel. En dan werkt het soms wel soms niet.

3e reply:
          Ja, het blijft natuurlijk rommel (alle waar naar zen geld). Maar ik ben dan ook geen verhuurbedrijf

Comment

• DJefke
            • Oct 2007
            • 28

Ik heb gisteren eens een van die ESX-packjes open gedraaid. De triac is een BTA16-600B, en de optotriac is een moc3021. Dezelfde componenten als in een multidim dus. Volgens de datasheet is de BTA16 600B geschikt voor inductieve lasten. De snubber is licht anders (100nF ipv 200nF in de multidim), maar dat zou geen probleem mogen zijn.
            Wat mij wel opviel, is het ontbreken van de smoorspoelen in de ESX4. Maar ik weet niet of dit een probleem is, aangezien er toch geen sprake is van fase-aansnijding in een switchpack. Verder merkte ik dat er in de ESX4 geen snubber voor de MOC3021 inzat. Maar geen idee of de multidim dit wel heeft (had geen tijd meer om ook daarvan gans de print er uit te halen).

Ik heb nog eens een extra testje gedaan met een resitieve ballast. Een 300W par56 parallel aan 1 par36 ging dus al beter (in pakweg 60% van de gevallen werkt het naar behoren), maar nog altijd niet werkbaar. Met 600W (dus 2x par56) werkt het in 95% van de keren ok. Maar laat ons stellen dat ik geen 2 a 3 par56's als ballast ga aanschaffen voor elk van mijn 24 par36's.

Comment

Working...