Scanner op statief, hoe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laurenss
    • Oct 2007
    • 21

Scanner op statief, hoe?

Ik kan me herinderen dat ik echt jaren geleden 2 scanners heb gezien, beide gemonteerd op een statief, waarbij ze in twee hoeken van de ruimte stonden.

Nu heb ik twee scanners en zou deze graag ieder op een statief willen zetten. Maar de ophanging is zegmaar zoals op de volgende foto:

Hierdoor kan deze niet direct op een statief worden gemonteerd. Nu kan ik wel een of andere constructie in gedachte krijgen en evt. realiseren, maar ik ben eerder benieuwd of hier kant-en-klare (betere?) oplossingen voor zijn en of het uberhaupt mogelijk is.

Bedankt alvast!
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

ja, een t-bar
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Of gewoon de beugel 180° draaien (als dat niet kan: langere U-beugel (laten) zetten).
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Laurenss
        • Oct 2007
        • 21

ja, een t-bar
        Ja precies, daar dacht ik ook al aan, maar dan moet je dus wel enig gewicht aan de andere kant hangen, anders krijg je een zijwaartse kracht op de schroef van het statief.

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by SoundOfSilence
          Of gewoon de beugel 180° draaien (als dat niet kan: langere U-beugel (laten) zetten).
          Ik weet niet of dat zo verstandig is: Die U-beugels zijn niet bedoeld om op druk van boven belast te worden i.p.v. op trek, de scanner wordt er AAN gehangen en niet er OP. Je loopt dan een aardig risico dat de boel door gaat buigen.

Zoals Moderator zei, een T-bar is de beste oplossing. Kun je er altijd nog een tweede naast hangen aan de andere kant als je zin hebt.

Originally posted by Laurenss
          Ja precies, daar dacht ik ook al aan, maar dan moet je dus wel enig gewicht aan de andere kant hangen, anders krijg je een zijwaartse kracht op de schroef van het statief.
          Dat moet niet zo moeilijk zijn, een beetje scanner weegt 10-20 kilo en ik denk dat er wel genoeg apparatuur is die dat moment op kunnen heffen. En je kunt bijvoorbeeld ook minder zware hardware verder naar buiten hangen aan de andere kant: Het moment moet je opheffen, niet noodzakelijk het gewicht.
          Last edited by Stoney3K; 04-06-08, 09:08.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

2 scans aan een statief, eentje links, eentje rechts...
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Laurenss
              • Oct 2007
              • 21

2 scans aan een statief, eentje links, eentje rechts...
              Dat is qua gewicht wel de makkelijkste oplossing, maar dan kan ik zie niet aan beide kanten van de zaal plaatsen. (heb slechts 2 scanners).

Ik weet niet of dat zo verstandig is: Die U-beugels zijn niet bedoeld om op druk van boven belast te worden i.p.v. op trek, de scanner wordt er AAN gehangen en niet er OP. Je loopt dan een aardig risico dat de boel door gaat buigen.
              Ik vond het oorspronkelijke idee wel goed. Waar zitten precies de zwakke kanten van zo'n U-beugel? die van mij ziet er vrij stevig uit, en het gewicht op beide bevestigingsmoeren in de scanner blijft volgens mij gewoon hetzelfde. Als je met voldoende grote ringen de U-beugel op het statief monteert, wat is dan het zwakke punt? of zie ik iets over het hoofd?

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Waar zitten precies de zwakke kanten van zo'n U-beugel?

...

en het gewicht op beide bevestigingsmoeren in de scanner blijft volgens mij gewoon hetzelfde.
                Snap ik zelf ook niet echt.
                Een 1kW fresnell zet je toch ook op dezelfde beugel op een statief als-dan-dat je hem aan ophangt?

Als je de krachten in vectoren gaat uitzetten zijn de krachten op de beugel inderdaad anders (namelijk in de richting van de benen richting de bevestiging, terwijl ze er normaliter vanaf lopen). Maar als de beugel niet in staat is om het gewicht van je scan te dragen, dan druf ik hem er ook niet aan te hangen

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Ik vond het oorspronkelijke idee wel goed. Waar zitten precies de zwakke kanten van zo'n U-beugel? die van mij ziet er vrij stevig uit, en het gewicht op beide bevestigingsmoeren in de scanner blijft volgens mij gewoon hetzelfde. Als je met voldoende grote ringen de U-beugel op het statief monteert, wat is dan het zwakke punt? of zie ik iets over het hoofd?
                  De U-beugel zelf. Probeer maar eens een stuk papier op trek te belasten (dan kan ie veel hebben) en probeer hem daarna maar eens aan de uiteinden naar elkaar toe te duwen (knik!). Die beugels zijn ervoor bedoeld dat het gewicht naar beneden wijst, en de kracht vanaf de twee scannermoeren naar de statiefmoer verdeeld wordt, en sinds het vaak plat staal is knikt het gauw door als het op druk belast wordt (vgl. velletje papier hierboven).

Zelfde vergelijking: Het handvat van een emmer gebruik je toch ook niet op zijn kop?

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Originally posted by Stoney3K
                    De U-beugel zelf....
                    Wat je bedoelt is (als ik het goed begrijp) dat als je je scan eraan hangt, de "benen" van je beugel naar binnen willen neigen (wat niet gaat, want daar zit de scan in de weg). Als je hem erop zet willen de benen naar buiten. Dit is een compleet andere kracht op de bevestiging (bouten en moeren) op de scanner. Zover snap ik het.

Wat ik zelf in het verleden gedaan heb om iets dergelijks te kunnen is van een platte staaf staal (3mm dik, 30mm breed) met een combinatie van een bankschroef/vuistje een U-beugel gemaakt welke dit soort krachten met gemak kan weerstaan (geloof me, het koste me ruim een half uur vloeken en zweten om de beugel alleen al gezet te krijgen ).
                    Hierdoor worden de krachten opgevangen door de beugel en dus niet door de bevestiging.

Helaas beschik ik niet over een trekbank om te kijken wat de beugel kan hebben, maar op statief, ruim genoeg weg bij de menschheid valt het in de catagorie "aanvaarbaar risico".
                    Last edited by SoundOfSilence; 04-06-08, 14:27.

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

je neemt gewoon een strip als enoemd hierboven, slijpt deze voor een derde in op de plaats waar deze gevouwen moet worden en buigt hem naar de snede toe. vervolgends las je de binnenkant van de hoek netjes dicht en klaar is je beugel.
                      gaten boor je als de strop nog plat is. dit gaat gemakkelijker.

wat je ook kan doen is de beugel voorzien van twee gaatjes aan weerskanten net onder de scan. hierdoor steek je een draadeind en zet deze aan beide zijden vast met aan weerskanten van de beugel een borgmoer/ring.

wat je dus doet is de dunnere strip in het midden verstevigen met een "hulptui"

persoonlijk denk ik dat dit alles niet nodig is. zoalng je scans hebt van een paar kilo kan dit probleemloos. de bakbeesten van vroeger en de grote jongens van nu zul je niet gebruiken op deze wijze denk ik

Owja, zet wel even een safety aan je scan (niet aan de beugel) op die manier heb je ook aan je dubbele ophanging voldaan.
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by Upgrading your system
                        Persoonlijk denk ik dat dit alles niet nodig is. zoalng je scans hebt van een paar kilo kan dit probleemloos. de bakbeesten van vroeger en de grote jongens van nu zul je niet gebruiken op deze wijze denk ik.
                        Dit zou ik ook niet met een MAC willen flikken inderdaad. Maar ik denk dat de beperkende factor dan de draagkracht van de statieven wordt...

Als het een apparaat is van zo'n 4-5 kilo is het niet zo'n probleem, als ik alleen maar statiefjes heb zet ik mijn laser (3kg zwaar) ook altiijd zo vast. Als het iets als een Winner scan ofzo is dan zal het allemaal niet zo'n probleem vormen, en inderdaad een stuk draadeind als hulpversteviging kan een hoop uitmaken.

Let er wel op dat je je scan goedom ophangt, als ie een beetje verkeerd zit kan het zijn dat de U-beugel net in de weg zit en door je lichtbundel heen schijnt (beugel zit nu immers aan de voorkant).

Comment

• Laurenss
                          • Oct 2007
                          • 21

Originally posted by Stoney3K
                          Als het een apparaat is van zo'n 4-5 kilo is het niet zo'n probleem...
                          Hmmm... nee het gaat om een MSD 250 scanner van 15 kg

Maar ik vrees al dat het geen optie is, want in omgedraaide U-modus is het apparaat zo zwaar, dat hij amper rechtop blijft staan.

Last edited by Laurenss; 04-06-08, 17:01.

Comment

• Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

persoonlijk lijkt mij dit geen probleem,

maar omdat het om een wat zwaardere scan gaat zou ik toch even 2 draaideinden als versteviging tussen linker en rechter poot van de beugel maken. ( let op de doorsnede van het gat, dit verzwakt de poten natuurlijk.) Een plaatje van 3 cm vast lassen is mooier.

Kijk ook even hoe de beugel aan de binnenkant aan de scan vast zit.

als je aan dit alles voldoet, en je gebruikt een degelijke spigot met dik draad erin en een m10/m12 bout, en je knoopt een safety tussen scan body en statief.

En je statief kan het aan ( een scan is een geen dynamische last, zwaartepunt blijft gelijk, spiegel gewicht is verwaarloosbaar)
                            ** Let er wel op dat er niemand tegen je statief kan wandelen, poten netjes gelemaal uit zetten ed, let er ook op dat het zwaartepunt van de scan zo ongeveer boven je spigot (midden v/h statief) ligt **

Dan zou ik het gewoon doen

En anders een dikkere beugel (laten)maken
                            Last edited by Leks; 04-06-08, 17:28. Reason: kleine toevoeging & spelvout
                            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Laurenss
                              • Oct 2007
                              • 21

De 'scanner constructie' wordt iets wat wankel, dus dat ga ik bij T-Bars houden.

Voor andere spullen (colorchangers) lukte het aardig deze op een statief te monteren.

De vraag is alleen, hoe maak je het beste de safety vast bij deze constructie? ik heb hem nu om de schroef van de bovenste dop gewikkeld, maar zijn er betere manieren?

Comment

Working...