vermogen ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • seppe30
    • Dec 2007
    • 248

vermogen ?

hallo

wie kan mij helpen
    hoe bepaal je welk vermogen je nodig hebt in een bebaalde zaal of tent
    ben niet zeker of er daar wel een pasend antwoord op te vinden is
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Nee, dat is er zeker niet te geven. Het draait namelijk allemaal om rendement, niet om vermogen.

Onderwerp hou ik even scherp in de gaten, ben heel ben benieuwd of er mensen zijn die zonder onzin te verkondigen hier een zinnig antwoord op kunnen geven.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• relax
      • Aug 2007
      • 106

Daar is idd niet zoveel over te zeggen omdat dan minimaal wel een aantal zaken duidelijk moeten zijn:

- Wat ga je doen met het vermogen? (spraak, disco, hardcore, of vermogen aan geld wat je uit wilt geven aan de horeca ).
      - Wat zijn de afmetingen van die bepaalde tent of zaal? Of wil je een rekenformule?
      - Vol met publiek, weinig publiek?

Daarnaast is het ook een kwestie van smaak, de een wil wat meer laag horen / voelen dan een ander. Er zal vast iemand zijn die wat richtlijnen heeft.

Dus met wat extra uitleg wat je wilt weten komt er vast een beter passend antwoord.

[EDIT]
      Gerelateerd leesvoer:
      Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een PA installatie?
      Theoretisch zal dit best aardig kloppen, maar ik denk dat je beter kan luisteren naar de adviezen uit het veld van de kenners hier.
      [/EDIT]
      Last edited by relax; 16-05-08, 21:20.

Comment

• seppe30
        • Dec 2007
        • 248

pak nu een zaal 16m op 40 m 4m hoog
        stijl house en disco
        volk zo veel mogelijk

denk dat de meeste het weten door ervaring
        maar dat krijg je maar met de tijd natuurlijk

was er maar een regel voor

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Deze vraag is toch al meermaals gesteld dacht ik? Al eens de zoekfunctie geprobeerd (al lang geleden dat ik daar nog eens reclame heb voor gemaakt)
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

ik heb ooit al eens als vuistregel 10W pp genoemd, dwz bij 500 man : 5000W, etc.

de reden dat het een vuistregel is is dat je er gemakkelijk vanaf kunt wijken. Qua muziekstijl, qua systeem dat je meesleept, etc.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Je zegt het zelf eigenlijk al, dit zijn idd keuzes die je kunt maken door sets, zalen en de stijl van muziek en bijbehorend publiek te kennnen. Er is wel software waarmee je een 2-dimensionele plot kunt maken van de voorspelde geluidsdruk, maar ook hier is ervaring voor nodig om dit goed in te kunnen voeren en de resultaten te interpreteren. Heb je eerstgenoemde ervaring zelf niet, dan zul je af moeten gaan op die van een of meerdere verhuurders die weten wat hun eigen sets kunnen. Ik neem tenminste aan dat je gaat inhuren, als je eigen materiaal hebt zul je daarmee bekend zijn.

Zelf weet ik bijvoorbeeld dat ik de klus die je noemt met een dubbele C4set met 2 extra B2's prima aan zou kunnen, doordat ik redelijk wat met dat spul heb gewerkt, ook op housefeestjes, Maar dan weet ik ook welke versterkers erachter gestopt worden, hoe ik het wil stacken, aansluiten en inregelen. Dat is kennis die even belangrijk is als het kiezen van de juiste set. Ook dit is weer kennis die een verhuurder heeft, of zou moeten hebben.....
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• koentjes
                • Dec 2007
                • 333

en, nog een belangrijke: Hoe is de acoustiek van je zaal?
                in een zaal die ervoor is ingericht/ontworpen zul je minder vermogen verliezen als in een of andere schuur.

Comment

• sntho0
                  • Sep 2003
                  • 196

Originally posted by MacGyverSounds
                  ik heb ooit al eens als vuistregel 10W pp genoemd, dwz bij 500 man : 5000W, etc.

de reden dat het een vuistregel is is dat je er gemakkelijk vanaf kunt wijken. Qua muziekstijl, qua systeem dat je meesleept, etc.
                  10w pp?? Het is al genoemd door de moderator. Rendement is veel belangrijker. Je hebt speakers van bijvoorbeeld 500w die minder "lawaai" geven dan speakers van 200w. Dus ik zou hier niet te veel op af gaan.
                  Last edited by moderator; 27-05-08, 11:01.
                  Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Dat is precies wat mac aangeeft, het is een indicatie, niet meer dan...en het gaat bij 10 man al niet op, althans...ik ken geen 100W speakertje waar ik een dixootje mee zou willen doen.
                    tevens denk ik dat bij 10.000 bezoekers deze indicatie ook mank gaat.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by moderator
                      Dat is precies wat mac aangeeft, het is een indicatie, niet meer dan...en het gaat bij 10 man al niet op, althans...ik ken geen 100W speakertje waar ik een dixootje mee zou willen doen.
                      tevens denk ik dat bij 10.000 bezoekers deze indicatie ook mank gaat.
                      moeah... een s-100 met 100W erop voor 10 man in een kamer....,
                      enneh, vorig jaar heb ik Tower of Power buiten gedaan met 16x4kw lines en 6x2kW2 700's >> 12000 man, maakt 10 w pp ...

Ik bedoelde inderdaad wel dat het een vuistregel is waar je vanaf kunt wijken.... en vuistregels zijn nooit meer dan dat. Ik gaf ook al aan dat het afhankelijk is van het systeem dat je meesleept, de zaal waar je staat , het volume wat je wilt draaien, etc....

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Klopt, je moet immers IETS als uigangspunt nemen. Natuurlijk is vermogen niet het belangrijkste onderdeel, maar ik moet zeggen dat je toch voor de kleinere klussen wil uitgaan van een vuistregel

het zelfde geldt voor licht.
                        hoe veel vermogen front heb je nodig bv. dat hangt af van de kleur. Donkere totaaltjes hebben meer vermogen nodig dan lichte. toch ga je uit van een vuistregel en past die aan aan de hand van de specificaties van de show. Dus: oww, veel donkere kleuren: meer lampen inladen dus.
                        Als je nergens mee kan beginnen te rekenen krijg je nooit een goede uitkomst. leve de vuistregeld dus.
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...