Internal Crossover???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eddyt
    • Apr 2008
    • 8

Internal Crossover???

Hoi!

De volgende boxen ga ik combineren

EV Force-I 25 (Fullrange)
    en de DAP RS218B (subwoofer)

Op de EV zit een internal crossover nu mijn vraag dus, is het advies de boxen parralel te schakelen en zo de crossover in de EV box te gebruiken of is een aparte crossover kopen beter en zoja waarom? Wat zijn de voor en nadelen van elke optie.

Want in mijn beleving zie ik als ik de internal crossover van de EV box gebruik het als ideaal omdat die is afgesteld op de frequenties etc die voor de basbox (DAP RS218B) nodig is om aan te sluiten bij de EV box.

Alvast bedankt!
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

Optie A; zonder losse crossover
    -Voordelen:

*je hebt maar 1 versterker nodig
    *het scheelt je een crossover kopen en meenemen
    *scheelt een paar kabels trekken op optie B

-Nadelen
    *die 1ne versterker moet sterk genoeg zijn voor 1 top en 1 sub per kanaal ( 2 * RMS)
    *je hebt geen controle over je xover punt ( kan niets proberen bij te regelen)
    *je hebt geen controle over sub/top volume verhouding
    *je stuurt onnodige info naar je baskast ( onder bv 30 Hz geeft ie niet weer, dus geeft of warmte op de spoel of warmte in het interne filter)
    *speaker signaal filteren/splitsen kost altijd beetje vermogen

Optie B; Met losse crossover
    -Voordelen

*controle over xover punt ( je kan expirimenteren met settings)
    *controle over volume verhouding tussen top en sub
    *sublaag filter gebeurd in het sturing signaal ipv speaker signaal, oftewel geen verspild versterker vermogen
    *sturingsignaal filteren geeft een verwaarloosbaar verlies
    *genoeg vermogen krijgen is makkelijker met 2 losse amps ( 2 * RMS)

-Nadelen
    *je hebt 2 versterkers nodig
    *je hebt iets meer kabels nodig dan optie A ( xover -> amp 2x -> amp speaker 2x
    *je moet je 5 minuten verdiepen in de knoppen op je xover
    * weer apparaat in de keten die kapot kan gaan/ruisen enzo ( maar dat ligt aan kwaliteit enzo natuurlijk)

Ik raad je dus eigelijk aan om aktief te filteren ( 2e amp kopen, en x-over gebruiken.)

Leks ( correct me if i'm wrong)
    Last edited by moderator; 12-05-08, 09:07.
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• G_D
      • Sep 2006
      • 46

Waar heb jij gelezen/gehoord dat de Force-i 25 een interne crossover heeft? Ik kan daar niets over vinden. De force i sub heeft dat wel daarentegen, het zou dan ook heel raar zijn als in de top ook nog eens een crossover zit. In de top zit wel een crossover, maar deze is alleen bedoelt om het signaal in kast te verdelen over de verschillende luidsprekers in de kast. Conclusie is dat je zeker actief om crossen met deze luidsprekers om er een goed signaal uit te krijgen.

Comment

Working...