DBX 166 xl aansluiten??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gktemkp
    • May 2008
    • 3

DBX 166 xl aansluiten??

Hallo,

Ik heb sinds kort een dbx 166 xl compressor/limiter aangeschafd. nu heb ik mij laten vertellen dat ik die kan aansluiten op de inserts van mijn mengpaneel. a & b. maar die zijn al bezet door mijn equalizer.

ik wil de dbx gebruiken voor een hele band. dus hij kan niet op inserts van 2 kanalen.

iemand die mij kan helpen???!?!?
  • djproffi

Beetje apart klinkt het wel, maargoed. Teneerste: compressor/limmiter/gate word meestal gebruikt per channel. Maargoed, om even terug te komen op je vraag:

de DBX zet je op de insert waar je nu de equalizer hebt zitten. De output van de ST out laat je eerst naar je equalizer lopen, en vanuit de equalizer naar de multi.

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Je koopt iets waarvan je volgens mij niet weet hoe het werkt, waarvoor het dient en wat je ermee kan. Compressie pas je meestal niet toe op een hele band maar alleen daar waar nodig. Wat is in jou ogen het doel dat jij/jullie/de band wilt bereiken, kunnen wij meer en betere informatie aan jouw geven.

Op basis van de info die je nu gaf;
      Goed er zit al een eq op de insert. Je kan misschien wel beide apparaten gewoon serieël aansluiten op de insert.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Originally posted by vasco
        Op basis van de info die je nu gaf;
        Goed er zit al een eq op de insert. Je kan misschien wel beide apparaten gewoon serieël aansluiten op de insert.
        Waarbij in serie dus is: van de insertkabel de send van je tafel (met je signaal dus) in je ingang van je EQ, dan van de uitgang van je EQ naar de ingang van je 166, en dan van uitgang van je 166 weer naar de return van je tafel. Je kunt ook de EQ en 166 omdraaien als je wilt, maar het is meestal juist fijner als je het geEQ'de signaal kunt compressen.
        Succes

Comment

• Leks
          • Oct 2007
          • 330

maar tis wel een vreemde constructie :S

maar idd gewoon je send van eq ( naar je tafel) lostrekken en in je dbx output stoppen. en dan een kabeltje tussen je eq send en je dbx input

maar goed voor een eq en beetje eindcompressie.. ach .. waarom niet.. als jij er mee kan mixen.

Leks
          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Mark-LED
            • May 2004
            • 822

Volgens mij had die DBX ook wel een sidechain insert of niet?

Comment

• gktemkp
              • May 2008
              • 3

Sorry ik besef dat ik niet echt een slimme vraag stel. ik wil hem niet voor mijn gehele band gebruiken. maar voor mn drums en zang. maarja.. hoe sluit ik dit aan.. en even voor de duidelijkheid ik weet wel waar ik hem voor gebruik hoor maar heb alleen even aansluit hulp nodig

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

@ gktemkp
                ik raad je af een compressor voor drum en vocal te gebruiken, maargoed.. dat is uw eigen keuze ( als jij ermee kan mixen.. waarom niet )

aansluiten van 1 compressor op meerdere kanalen is eigelijk alleen maar mogelijk door deze kanalen op een subgroep/VCA groep te laten komen.
                En op de inserts van deze groep je compressor te hangen.

Leks

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Zoals Leks al aangeeft met maar twee compressors kun je niet anders dan groepen gebruiken en daar de 166 op inserten. Maak een groep van je drumkanalen en een groep van je vocalkanalen en insert daar de compressor. Nadeel, beide groepen zijn mono maar je hebt niet meer dan twee mono kanalen op de 166 dus meer dan twee groepen kun je niet aan.

Drums en vocalen beide op dezelfde stereogroep zetten en dan de 166 inserten raad ik net als Leks af. Daarnaast zou ik ook niet op deze manier drums en vocalen op een compressor zetten.
                  Last edited by vasco; 08-05-08, 12:25.

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

Sorry jongens. Maar er wordt weer een hoop onzin verteld.
                    Als je je drums en vocalen wilt compressen
                    (iets wat alleen maar leed opleverd, zie *)
                    Dien je deze naar een groep te routen en hier de compressor op de insert aan te sluiten.

Je kan geen compressor op een VCA zetten. Een VCA is een losse fader om in een keer van een aantal kanalen het niveau te veranderen, zonder deze bij elkaar op te tellen.

* Het is niet aan te raden om drums en vocalen door de zelfde compressor te halen. Dit moet de volgende reden: Een drumstel is een slag instrument een vocal is een stem. Beide vragen het uiterste van de compressor in totaal de tegenover gestelde stand.

Zodra een drummer dus lekker begint te rammen gaat je vocaal pompon als een gek!

Dan nog wat over master EQ en compressie (wat redelijk veel wordt gedaan). Het is altijd beter om deze apparaten te inserten op je master.
                    Niet je master uit naar je EQ en dat naar je PA.

Dit om de volgende redenen:
                    - Als je EQ defect raakt kan je hem er per direct uit trekken.
                    - De uitgangs trap van je mixer is er op gemaakt op lange kabels en lage impedantie te kunnen aansturen (verschillende versterkers parallel etc).
                    De uitgang van een EQ niet.
                    - Het niveau van je master kan je nog NA EQ en compressie aanpassen.
                    Anders blijf je aan je threshold draaien.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

[quote=Mathijs;481812]Sorry jongens. Maar er wordt weer een hoop onzin verteld.

Dat went vanzelf

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

Dankje Mathijs was idd het verschil tussen een VCA en een subgroepje vergeten ( mix niet vaak met vca's)

En ik ben het eens met je idee over eq's en eindcompressie op insert.( dit raade ik ook aan)
                        Vooral wegens het feit dat je je volume uitsturing volledig onder je master fader houd.

leks

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Maakt niet uit, bedankt voor het lachen.

on topic, je wilt drums en vocals compressen met 2 kanaaltjes compressie.
                          Dat vocals en drums samen in een stereo subgroep gooien en daar de compressor op inseten geen goed idee is, was inmiddels duidelijk. Dat betekent dat voor de vocals 1 kanaal beschikbaar is en voor de drums ook 1 kanaal.

Als er maar 1 vocaal is, kun je de compressor op het kanaal zelf inserten. Zijn er meerdere vocalen, dan zul je eerst alle vocalen in een mono-subgroep moeten stoppen en hier de compressor op inserten.

Bij de drums zijn er wat meer mogelijkheden. Je kunt ervoor kiezen alleen de basdrum te compressen, in welk geval de compressor op in dit kanaal geinsert wordt. Je kunt ook voor alleen snare kiezen, dan stop je em in het snarekanaal... Je kunt voor basdrum en snaredrum kiezen, dan stop je basdrum en snaredrum in dezelfde mono-subgroep en insert daarop je compressor. Meer als dit zou ik met maar een kanaaltje compressie beschikbaar niet snel doen, onder meer omdat je de hele kit dan mono moet maken. Maar als je echt de hele kit wilt pakken, dan kan dat: alle drumkanalen in een mono-subgroep en daar de compressor dan op.

Mag ik je vragen in welke situtie je normaalgesproken speelt? (kroeg/feesttent/poppodium/stadion?), hoeveel man publiek daar rondloopt en wat voor P.A.'s? de tweede vraag is: wat is het doel van de drumcompressie? wil je een probleem oplossen of heb je een bepaalde sound voor ogen? en ten 3e: over wat voor muziek gaat het hiet eigenlijk?
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• stefan90kauw
                            • Jun 2005
                            • 189

Originally posted by djproffi
                            Beetje apart klinkt het wel, maargoed. Teneerste: compressor/limmiter/gate word meestal gebruikt per channel. Maargoed, om even terug te komen op je vraag:
                            Je zal maar een showband versterken met 10 zangers/zangeressen op hte podium. Als je die allemaal los moet compressen ben je verder van huis,, heb je veel meer compressoren nodig.

Dus waarom gewoon niet op de insert van je groepje?

Ik zou het gewoon achter je Equalizer aan prikken en gaan.

Comment

• gktemkp
                              • May 2008
                              • 3

hmm ik weet al een stuk meer ... maar..

ik heb een allen&heath wizzard 16 tafel. dus ik kan geen subgroepen maken. dus dat wordt gewoon per kanaal.

Comment

Working...