Even voorstellen / scanner probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xtase
    • Apr 2008
    • 7

Even voorstellen / scanner probleem

Hallo,

Zojuist heb ik me op dit forum ingeschreven omdat ik een vraag heb. Ik zal me eerst even netjes voorstellen.

Mijn naam is Robby van der Zande en ik ben organisator / vrijwillligerscoordinator. Met onze organisatie X-tase (X-tase, de jongerenorganisatie van Bergen op Zoom en omgeving) organiseren we diverse evenementen. Die evenementen organiseren we in een poppodium in onze stad Bergen op Zoom. Voor dat poppodium coordineer ik de vrijwilligers.

Nu is het zo dat we binnen anderhalf jaar naar een nieuwe locatie verhuizen. Tot die tijd wordt er weinig geld aan de activiteiten uitgegeven en is al het geld wat we hebben wat we er zelf insteken.

Kort geleden hebben we tweedehands een viertal scanners gekocht. Helaas komen we er niet echt aan uit en valt er ook online geen handleiding meer te vinden.

In de directory Index of /Scan200 staan een paar foto's.

Ik hoop dat iemand me aan een handleiding kan helpen of me op de een of andere manier wat op weg kan helpen. De lichtman die hier werkt is pas vanaf juli weer beschikbaar en ik heb geen zin om zo lang te gaan wachten. Mocht er verdere info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
    Robby van der Zande
    X-tase
    Last edited by xtase; 18-04-08, 16:28. Reason: In de haast domme typfouten gemaakt
  • flash-a-new-generation
    • Nov 2006
    • 228

Originally posted by xtase
    Hallo,

Zojuist heb ik me op dit forum ingeschreven omdat ik een vraag heb. Ik zal me eerst even netjes voorstellen.

Mijn naam is Robby van der Zande en ik ben organisator / vrijwillligerscoordinator. Met onze organisatie X-tase (X-tase, de jongerenorganisatie van Bergen op Zoom en omgeving) organiseren we diverse evenementen. Die evenementen organiseren we in een poppodium in onze stad Bergen op Zoom. Voor dat poppodium coordineer ik de vrijwilligers.

Nu is het zo dat we binnen anderhalf jaar naar een nieuwe locatie verhuizen. Tot die tijd wordt er weinig geld aan de activiteiten uitgegeven en is al het geld wat we hebben wat we er zelf insteken.

Kort geleden hebben we tweedehands een vier scanners gekocht. Helaas komen we er niet echt aan uit en valt er ook online geen handleiding meer te vinden.

In de directory Index of /Scan200 staan een paar foto's.

Ik hoop dat iemand me aan een handleiding kan helpen of me op de een of andere manier wat op weg kan helpen. De lichtman die hier werk is pas vanaf juli weer beschikbaar en ik heb geen zin om zo lang te gaan wachten. Mocht er verdere info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
    Robby van der Zande
    X-tase
    Beste Robby,

Ik zie dat dit futurelights zijn. het is innerdaad een oude serie. zelf ken ik de scans niet.. ik weet wel dat deze beestjes redelijk oud zijn. PLS Nederland is de importeur van Futurelight. je kunt hun een mailtje sturen voor een handleiding. die hebben ze denk ik wel. succes ermee
    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• xtase
      • Apr 2008
      • 7

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik wacht de antwoorden hier even af en zal maandag een mail naar de Nederlandse importeur sturen.

Comment

• xtase
        • Apr 2008
        • 7

Bij PLS kunnen ze me helaas niet helpen, Ik wacht nu op wat aanvullende informatie van de verkoper van de scanners. Hij heeft (waarschijnlijk, maar ik hoop het niet..) geen handleiding meer.

Als iemand anders nog tips heeft dan hoor ik het graag.

Comment

• lichtpuntje
          • Sep 2003
          • 79

Je DMX-aansluiting is een jack-plug. Hiervoor zal je een verloopje moeten maken (of je hebt al een standaardverloopje) die overeenkomt met de pin-indeling van je sturing. (Let daarbij goed op het essentiele verschil tussen data+ en data-)
          Als ik het goed zie bestaat je kanaalindeling uit 4 kanalen (pan/tilt/gobo/color). Dit lijkt mij wel duidelijk. Onder welke kanalen deze parameters staan is een kwestie van proberen. Het zou evt. ook mogelijk zijn dat kanaal 3 een zinloos kanaal is wat je ventilatie reduceert (80% fanspeed). Dit is bijvoorbeeld ook zo op de H150 scan. Dit is vaak als je een gecombineerd gobo/colorwheel hebt.
          Voor wat betreft overige informatie die je mist van de handleiding:
          - Niet openen als je de stekker nog in het stopcontact hebt (causes electronic shock!)
          - Niet blootstellen aan vochtigheid
          - Regelmatig afstoffen
          - etc....

Succes!
          Gr. Thomas
          dus...

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Hier een handleiding van de D200 te vinden. zie wel dat hierin al een 3p XLR zit opgenomen, maar een verloopje voor je dmx zou niet moeilijk te maken moeten zijn gezien de gegevens al op de fixture staan.

succes

Fixture User Manuals
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

PLS is absoluut niet de importeur van NL.. controllux, taintronix is dat nog altijd. PLS doet neven import.

Ik heb hier nog wel een groot aantal handleidingen liggen van de SC serie van futurelight, die bij robe vandaan komen. jack is idd effe een kleinigheidje die je zo ombouwt naar 3 polig xlr.

meestal is 1 kleur, 2 gobo's soms zijn deze gecombineerd, afhankelijk van de scan.
              3 is pan/ 4 is tilt

Deze scan heeft ook 4 kanalen. wat ik zo op de foto kan zien.
              Is het niet een reclamescan? deze had futurelight eerder ook, aan te sturen met een eenvoudige controller die idd via een jackkabel liep. De AS200 is de latere opvolger hiervan.

zie al wel dat er een master/slave functie opzit om vanuit een apparaat meerdere apparaten aan te sturen.

succes ermee.

PS: Die scan met link van Ubgrading... das ook een reclamescan en heeft 8 of zelfs 11 kanalen nodig. Wil je hetzelfde kanalen indeling hebben kun je beter kijken naar de SC240 scan. welleswaar een andere scan maar de kanaalindeling zal denk ik wel overeenkomen.
              Last edited by Watt Xtra; 22-04-08, 12:29. Reason: effe iets toevoegen
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• xtase
                • Apr 2008
                • 7

Bedankt voor de verdere reacties.

De scanners hangen al in een DMX 'netwerk.' Het netwerk begint met een dimmerbalk en eindigt ook met een dimmerbalk + terminator. Daartussen zitten LED parren en de scans zelf. Alles werkt gewoon en het signaal wordt moeiteloos via de verloopjes doorgegeven. De scan krijgt ook duidelijk een signaal. Als ik de DMX stekker eruit trek verandert de scan namelijk van fixture en positie. De scan reageert ook (sporadisch) op een verandering in de lichttafel, maar echt aan het werk krijgen we 'm niet.

Als lichttafel gebruiken we een GLP clone van de Showtec Light-Desk Pr 136. In de ruimte hebben we ook een Pearl 2000 staan, maar deze is van de locatie zelf. We willen bewust de scans op de GLP tafel programmeren zodat de scans ook buiten de locatie bruikbaar zijn.

Ik ga kijken wat ik met de reacties kan. Misschien dat er aan de hand van het bovenstaande voor jullie ook wat meer duidelijk is.

Nogmaals bedankt. Ik weet er echt geen bal van dus dit helpt me al een stuk op weg.

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

[quote=xtase;481113]Bedankt voor de verdere reacties.

De scanners hangen al in een DMX 'netwerk.' Het netwerk begint met een dimmerbalk en eindigt ook met een dimmerbalk + terminator. Daartussen zitten LED parren en de scans zelf. Alles werkt gewoon en het signaal wordt moeiteloos via de verloopjes doorgegeven. De scan krijgt ook duidelijk een signaal. Als ik de DMX stekker eruit trek verandert de scan namelijk van fixture en positie. De scan reageert ook (sporadisch) op een verandering in de lichttafel, maar echt aan het werk krijgen we 'm niet.
                  ... [quote]

Volgens mij bedoel je: de scan veranderd van gobo en positie (fixture is het toestel, gobo is "de tekening")

En ik zou zeggen dat er dan een probleemtje is met:
                  1) de adressering...
                  2) de polariteit van je DMX-signaal
                  (Martinscans zonder fasen-draaier doen soms ook "iets")

grtzz DJ nn
                  ... the sound of silence...

Comment

• Edje
                    • Jan 2008
                    • 29

Originally posted by DJ nn
                    2) de polariteit van je DMX-signaal
                    (Martinscans zonder fasen-draaier doen soms ook "iets")
                    Nu haak ik even met een vraag, dus als de fase verkeerd omzit om zo maar te zeggen dan willen martin scanners ook nog wel eens raar reageren?
                    het feest begint pas, als de show afgelopen is.

Comment

• DJ nn
                      • Jun 2006
                      • 489

Originally posted by Edje
                      Nu haak ik even met een vraag, dus als de fase verkeerd omzit om zo maar te zeggen dan willen martin scanners ook nog wel eens raar reageren?
                      De + en de - van je DMX signaal bedoel ik dan...
                      Bij mij wel.

Bepaalde Martin-toestellen werken op zowel DMX512 als Martin-protocol, enkel + en - even omdraaien...

Doe je het niet, kunnen ze soms gek doen.

grtzz DJ nn

Comment

• Edje
                        • Jan 2008
                        • 29

Originally posted by DJ nn
                        De + en de - van je DMX signaal bedoel ik dan...
                        Bij mij wel.

Bepaalde Martin-toestellen werken op zowel DMX512 als Martin-protocol, enkel + en - even omdraaien...

Doe je het niet, kunnen ze soms gek doen.

grtzz DJ nn
                        oke, ik ben weer wat wijzer
                        het feest begint pas, als de show afgelopen is.

Comment

• xtase
                          • Apr 2008
                          • 7

Omdraaien 'did the trick.'

Het werkt nu min of meer (op een Pearl 2000), maar op de lightdesk nog niet. Mocht iemand een personalities file voor de de lamp voor de Pearl hebben dan hoor ik het graag.

Super bedankt voor alle hulp.

Comment

• DJ nn
                            • Jun 2006
                            • 489

Originally posted by xtase
                            Omdraaien 'did the trick.'

Het werkt nu min of meer (op een Pearl 2000), maar op de lightdesk nog niet. Mocht iemand een personalities file voor de de lamp voor de Pearl hebben dan hoor ik het graag.

Super bedankt voor alle hulp.
                            Blij dat het werkte...

Als je ze niet op de (download)site van avolites kan vinden kun je een request doen voor jou toestelletje

grtzz DJ nn

Comment

• xtase
                              • Apr 2008
                              • 7

Ik heb een mail naar software@avolites.nogwat gestuurd, als het goed is krijg ik vanzelf antwoord terug.

Bedankt!
                              Robby

Comment

Working...