Logic met dedicated processor? ("HD")

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Logic met dedicated processor? ("HD")

Bij de ProTools HD systemen worden de benodigde processorcalculaties "extern" gedaan door bijv. een ProTools HD PCIe kaart. Hierdoor heb je dus een dedicated systeem voor audio en wordt de interne processor van de PC of Mac niet belast voor audiobewerking.

Wat ik mij afvraag, is er ook zoiets dergelijks voor Logic Studio 8 verkrijgbaar?

Ik lees wel het een en ander over de Symphony lijn van Apogee, maar ik kom er niet helemaal uit. Neemt de PCIe kaart in die reeks de calculaties die nodig zijn voor Logic over (waarmee hij dus werk overneemt van de processor van de Mac)?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Alvast bedankt.
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er niks van begrijp, maar dat ik dat nog niet door heb ofzo...

Dan zou ik dat ook graag willen horen...

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1086

VOlgens mij hoort deze vraag niet bij newbies en startersvragen thuis. Misschien kan een mod hem even naar recording verplaatsen?

Gr @
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Symphony van Apogee ziet er meer uit als puur een IO oplossing. Ik zie nergens iets staan over het overnemen van berekeningen. Wat wel een hardware oplossing is is de PowerCore van TC. (PowerCore) Ook de MX bakken van Lexicon kun je als VST in bijv Logic patchen.

Comment

• JanV
          • Jul 2007
          • 60

Originally posted by @lex
          VOlgens mij hoort deze vraag niet bij newbies en startersvragen thuis. Misschien kan een mod hem even naar recording verplaatsen?

Gr @
          Moah... uit 't feit dat ik dit niet weet blijkt toch wel dat ik een n00b op dit vlak ben?

Originally posted by BJD
          Symphony van Apogee ziet er meer uit als puur een IO oplossing. Ik zie nergens iets staan over het overnemen van berekeningen. Wat wel een hardware oplossing is is de PowerCore van TC. (PowerCore) Ook de MX bakken van Lexicon kun je als VST in bijv Logic patchen.
          Ik kan me vergissen... maar is dit niet gewoon een externe FX processor?

Het scheelt natuurlijk al een hoop (qua belasting op de processor van de PC/Mac)... maar het is geen 1:1 oplossing lijkt me.

Maar ik kan het mishebben, ik heb er (nog) niet genoeg verstand van.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Hoi Jan, waarom zou je willen dat de audiobewerking niet door de PC zelf gedraaid wordt? huidige computers zijn loeisnel, dit in tegenstelling tot de computers die er waren toen protools met zijn "DSP-farms" kwam. En natuurlijk is het nog steeds fijn om kaarten te hebben die DSP-intensieve taken overnemen en die zijn er.

Vaak is de reden voor een fabrikant om met een kaart als dat te komen niet per se alleen het aanbieden van een rekenbak, maar ook zeker een bescherming van de software die erop draait. Deze fabrikanten maken namelijk plugins die alleen op deze kaarten draaien. Universal Audio, SSL, TC, Creamware, Focusrite doen het allemaal en sommige van die produkten zijn ook heel goed .

En overigens doet Digidesign het in zekere zin ook zo met de HD-systemen. Protools HD en LE verschillen namelijk schokkend weinig van erlkaar. (schokkend omdat de prijs wel behoorlijk verschillend is) heb je aan 48 tracks afspelen en 24 tegelijk opnemen genoeg dan kom je weg met LE, wil je meer tracks dan mag de portomonee open voor een HD-systeem. Dit terwijl moderne computer makkelijk meer dan 48ch audio kunnen draaien.

Moraal: Externe processing dient vaker de fabrikant dan de gebruiker!!
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Originally posted by JanV
              Ik kan me vergissen... maar is dit niet gewoon een externe FX processor?

Het scheelt natuurlijk al een hoop (qua belasting op de processor van de PC/Mac)... maar het is geen 1:1 oplossing lijkt me.

Maar ik kan het mishebben, ik heb er (nog) niet genoeg verstand van.
              Het is niet zo dat de audio met zoiets totaal niet door de PC "vloeit". Maar zoals sparky ook al zei, de huidige generatie PC´s is daar rap zat voor.

PowerCore / Lexicon is idd een externe FX. Maar dit zijn ook juist de bewerkingen waar je PC veel belasting van zal ondervinden. Nadeel van zo´n oplossing is dat je wel vast zit aan de effecten die het apparaat te bieden heeft.

Comment

• JanV
                • Jul 2007
                • 60

Ik zal je vertellen waarom ik graag een HD-systeem aan zou willen schaffen.

Op dit moment werk ik met een MacBook (huidige generatie), voorzien van Logic Express. Als I/O interfaces heb ik twee Focusrite Saffire pro 10's (doorgelust op elkaar en via firewire op de Mac aangesloten). Als ik een track aan 't opnemen/mixen/bewerken ben met een hoop tracks (met het opnemen van een normale band met drums, twee gitaren, bas en zang kom je al gauw boven de 24 sporen uit), en ik gooi daar nog wat (interne) effectjes overheen, krijg ik snel overloads. Hier kan ik dan wel overheen klikken en opnieuw proberen, maar het is wel lastig.
                Ik vraag mij af of ik met een iMac of Mac Pro (met betere specs uiteraard) minder problemen ga krijgen. Ik verwacht echter van niet (misschien zit ik daarmee fout), dus vandaar mijn vraag.

Ik weet dat ik dit deels kan oplossen door externe effecten te gebruiken, maar dat laat mijn budget op dit moment niet toe. Op den duur wil ik daar wel langzamerhand op overstappen, maar ik ben in de veronderstelling dat ik misschien eerst de oplossing ergens anders moet zoeken. In dit geval een soort van HD-systeem. Zowieso vind ik het werken met een laptop niet ideaal. Althans, ik ben altijd van mening dat je een laptop moet gebruiken voor waar hij bedoeld is. Work on the road. In een studio (die ik langzamerhand een beetje wil opbouwen) is een "fixed" systeem handiger.

Misschien is het de gewenning, maar ik zou graag vast willen blijven houden aan Logic. ProTools werkt ook fijn, maar Logic werkt nog net ff fijner en daarnaast ben je dan niet gebonden aan Digidesign hardware of andere gelicenseerde spullen.

Maar nogmaals, ik ben pas sinds oktober vorig jaar bezig mij te verdiepen in deze materie, dus heb ik er nog weinig kaas van gegeten ;-)

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik heb weinig serieus op mn macbookje gedraaid, maar het is een snel beestje. Ik heb een audio-PC met vergelijkbare specs en daar draai ik meer dan 60 tracks op, een zootje instrumenten, veel subgroepen en best veel plugins...

Zonder problemen!

Dus het is echt alleen de processor die vol zit? Je buffer vergroten, voldoende werkgeheugen gebruiken een snelle externe FireWire-schijf gebruiken zijndingen ie je al doet? De vraag is dus: Haal je al wel het maximale uit je systeem?
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• JanV
                    • Jul 2007
                    • 60

Originally posted by sparky
                    Ik heb weinig serieus op mn macbookje gedraaid, maar het is een snel beestje. Ik heb een audio-PC met vergelijkbare specs en daar draai ik meer dan 60 tracks op, een zootje instrumenten, veel subgroepen en best veel plugins...

Zonder problemen!

Dus het is echt alleen de processor die vol zit? Je buffer vergroten, voldoende werkgeheugen gebruiken een snelle externe FireWire-schijf gebruiken zijndingen ie je al doet? De vraag is dus: Haal je al wel het maximale uit je systeem?
                    Het intern geheugen is tot het maximale (2GB) vergroot en ik weet niet wat je bedoelt met een FireWire-schijf. Doel je daarmee op een externe harde schijf?
                    Ik maak wel backups op een externe HD maar tijdens het recorden word alles weggeschreven op de interne HD.

Ik weet niet zeker of het alleen de processor is die de problemen veroorzaakt, maar ik zie wel dat de CPU meter (in Logic) redelijk vol uitslaat...

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Ja, ik bedoel een externe FireWire-harddisk, niet zozeer omdat deze extern is, maar vooral omdat het een fysiek andere schijf is dan degene waar al je software vanaf draait. Ik heb zelf eigenlijk nooit een audiocomputer gehad met minder dan 2 schijven, dus ik weet niet echt of je er snel mee in de problemen komt. Maar mij is het altijd afgeraden en ik heb braaf geluisterd haha Ik vind het sowieso altijd wel fijn om data en software gescheiden te houden ivm overzicht en onderhoud.

Dan nog je buffersize, deze bepaald je in/outputlatency, als deze te kort staat terwijl je veel tracks met bijbehorende plugins gebruikt trekt je computer dat ook niet. Dit is iets dat je vrij simpel kunt testen.

Maar goed, hoe zwaar belast je dat ding eigenlijk...

In welke resolutie neem je trouwens op?
                      Bij hoeveel tracks krijg je problemen?
                      Hoeveel plugins staan er dan op?

Comment

• JanV
                        • Jul 2007
                        • 60

Originally posted by sparky
                        Ja, ik bedoel een externe FireWire-harddisk, niet zozeer omdat deze extern is, maar vooral omdat het een fysiek andere schijf is dan degene waar al je software vanaf draait. Ik heb zelf eigenlijk nooit een audiocomputer gehad met minder dan 2 schijven, dus ik weet niet echt of je er snel mee in de problemen komt. Maar mij is het altijd afgeraden en ik heb braaf geluisterd haha Ik vind het sowieso altijd wel fijn om data en software gescheiden te houden ivm overzicht en onderhoud.

Dan nog je buffersize, deze bepaald je in/outputlatency, als deze te kort staat terwijl je veel tracks met bijbehorende plugins gebruikt trekt je computer dat ook niet. Dit is iets dat je vrij simpel kunt testen.

Maar goed, hoe zwaar belast je dat ding eigenlijk...

In welke resolutie neem je trouwens op?
                        Bij hoeveel tracks krijg je problemen?
                        Hoeveel plugins staan er dan op?
                        Ik heb wel een ext. hd liggen, dus ik zal het eens testen.
                        Wat betreft de buffersize, ik zal daar ook naar kijken.

Ik neem vooralsnog op in CD-kwaliteit (44.1kHz, 16bit). Ik kan je helaas niet zeggen waar precies de grens ligt. Maar het ontstaat vanaf ± 20 tracks. En als er dan nog op (bijna) elke track één of meerdere plug-ins meedraaien krijgt m'n Macbookje het toch wel zwaar.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Nou, dan zit er toch iets fout hoor, 20 tracks in die resolutie met een zootje plugins zou geen probleem moeten zijn. Ben benieuwd of het beter gaat met een grotere buffersize en die externe schijf. Ik hoor het wel, succes.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

En jan, al wat dingen geprobeerd?

Comment

• JanV
                              • Jul 2007
                              • 60

kick...

Uit de reacties op mijn OP leid ik af dat er niet zoiets bestaat als Logic Pro HD. Er is geen externe hardware (los gezien van effectapparatuur en preamps) die berekeningen uit de CPU haalt en dit extern oplost.
                              Maar dan vraag ik mij weer af hoe dat dan technisch werkt. Werkt Logic dusdanig anders dan ProTools dat er een lagere CPU load komt kijken bij het renderen van digitale audiosignalen, of is dit gewoon een minpunt van Logic (dat er geen "HD" oplossing is)? Dezelfde vraag anders gesteld: werkt Logic Pro op een Mac pro even "goed" dan een ProTools HD set op een Mac pro? Ik ben nl. nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde van ProTools t.o.v. Logic als het gaat om muziek recorden en produceren.

Dan had ik nog een probleem (de reden waarom ik dit topic opende).
                              Om het "CPU overload" probleem op te lossen (wat volgens enkelen in dit topic wordt veroorzaakt door een trage interne harde schijf) heb ik inmiddels de Western Digital My Book Studio edition II (2TB) besteld. Dit is een externe firewire / eSATA harde schijf met snelle schrijfsnelheid en goede back-up mogelijkheden. Ik heb al wel een FireWire schijf, maar deze heb ik voor m'n Windows PC's in gebruikt en werkt dus niet goed met m'n MacBook.
                              Daarnaast heb ik de buffersize iets verkleind en dat lijkt ook wel te helpen, maar is nog geen volledige oplossing. Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Zodra ik de schijf binnen heb laat ik jullie weten hoe het gaat.
                              Last edited by JanV; 04-06-08, 12:21.

Comment

Working...