Irritatie, frustratie, interesse, ambitie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drumbeat
    • Apr 2008
    • 12

Irritatie, frustratie, interesse, ambitie

Hierbij even een verhaal van mij, die een beeld geeft over wat ik soms beleef, die misschien vragen oproept en mij hopelijk ook nuttige tips oplevert.

Als actief muzikant bij een niet onverdienstelijke coverband loop ik soms tegen bepaalde dingen op die mij irriteren. Dit is voornamelijk op het gebied van de lichtcrew. Wij huren voor grotere optredens pa/licht in met crew. Soms bedrijven waar wij al vaker mee gewerkt hebben, soms mensen die we nog niet kennen. Er worden vantevoren duidelijke afspraken gemaakt over wie we zijn, wat we doen en wat we willen. Als we voor een optreden aankomen bij de locatie, staat alles klaar. Een "goede" geluidsset en een overweldigend lichtinstallatie.

So far, so good. Tijdens de gig blijkt dat de geweldige lichtinstallatie/technicus alles doet, behalve hetgeen wat er verwacht wordt. Wat gebeurt er meestal? De lichttechnicus laat "alleen maar lampjes lopen". In veel gevallen sluit het niet aan bij de muziek die er dan gespeeld wordt. De mogelijkheden van intelligent licht (waar ook gebruik van gemaakt wordt) wordt niet of nauwelijks gebruikt.

Regelmatig geven wij ook aan deze mensen/bedrijven aan, of ze geen setlist van ons willen hebben, zodat ze weten wat er gespeeld wordt en daar een kleine voorbereiding aan vooraf kan gaan. Als standaard antwoord krijg je dan te horen: "is niet nodig, het komt wel goed".

Dit irriteert mij behoorlijk. Zeker omdat je als band, samen met de mensen van de techniek het publiek een hele mooie show kunt geven. Als muzikant doe je op dat moment je best, terwijl de desbetreffende lichttechneut niet of nauwelijks weet wat er gaande is.

Deze irritatie wordt op een gegeven ogenblik frustratie. Je bent of voelt je machteloos, omdat je toch afhankelijk bent van deze mensen. Deze frustratie heb ik om weten te zetten in interesse. Interesse in de lichttechniek wel te verstaan.

Deze interesse heeft weer ambities tot gevolg. Nu wil ik dus ervaringen en reacties van jullie horen, maar ook tips en info. Wat wil ik nu? Ik wil namelijk praktische ervaring opdoen, zelfstudie en een cursus lichttechniek gaan volgen. Met deze dingen wil ik dan een bedrijf opstarten in de lichttechniek. Zowel voor theater, live-acts, shows, modeshows etc. etc.
    Ik wil iets neer kunnen zetten, waarin een gevoel, emotie en passie zitten. Weten wat voor een klus je gaat doen. Weten wat voor muziek er gespeeld/gedraaid wordt. Voorbereid zijn. In overleg met opdrachtgever een lichtplan maken. En dit alles ook nog voor een "eerlijke" prijs.

Geen vaste prijzen, maar prijzen op maat. Waar is het, wat is het en wat willen ze? Is dit een haalbaar iets of is het bij voorbaat al gedoemd om te falen? Ik wil voornamelijk gaan werken met intelligent licht. Geen of weinig parren en met een goede lichttafel die optimale mogelijkheden biedt.

Goede raad??????
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Hi drumbeat,

Wat jullie willen is een vaste (profi) lichtman... om precies die redenen die je zelf aanhaalt en om exact dezelfde redenen om een vaste geluidsman te hebben. Aan de ene kant omdat die de nummers en show kennen en weten wat waar gaat/ moet gebeuren, en aan de andere kant omdat je op die manier ervoor kan zorgen dat je altijd iemand bij je hebt die weet waar hij mee bezig is en kan zorgen dat de show een succes wordt.

Jouw perceptie is dat deze mensen niet lijken rond te lopen, maar ze zijn er wel degelijk !! Je bent ze alleen nog niet tegen gekomen... dit kan te maken hebben met budget, of met het type bedrijven waar jullie zaken mee doen. Wil je een goede lichtman die snapt wat hij doet en wat de bedoeling is, dan kun je een gerenommeerde naam inhuren met dito kostenplaatje daaraan vast. Of dat de weg is die jullie in willen slaan betwijfel ik, simpelweg vanwege de bijbehorende kosten. Je kunt ook kijken of je iemand in jouw omgeving kunt vinden die net een beetje aan het beginnen is met licht en die je de kans kan geven zichzelf te bewijzen door bij jullie vast te komen schuiven.

In jullie aanpak maken jullie een (zeker in het lagere circuit) veelgemaakte fout: er wordt louter gekeken wat voor apparatuur er komt en wat voor prijs daaraan hangt en er wordt klakkeloos vanuit gegaan dat het personeel dat het komt bedienen van het kaliber is dat je wenst... dat is dus absoluut niet het geval !! zo blijkt ook duidelijk uit jouw verhaal. Je kunt beter 250 euro uittrekken voor een goede lichtman, dan 4 moving heads extra op laten hangen !! De kern van de top verhuurbedrijven is het personeel/ free-lancer poule... NIET de apparatuur !! De MENSEN maken de show... spullen zijn makkelijk genoeg ingehuurd en zijn slechts een tool om die kwaliteit neer te kunnen zetten.

Mijn tip dus: kijk naar een vaste lichtman, net zoals jullie waarschijnlijk ook een vaste geluidsman hebben. Een profi lichtnicht kost je minstens 225 ex per show, maar misschien dat je een 'beginneling die het WEL doorheeft' kunt krijgen voor een stuk minder dan dat.... wellicht vind je hier op het forum wel iemand ;-)... feit is dan wel dat deze waarschijnlijk over een jaar of zo ook te duur wordt... Bottom line blijft in ieder geval: kwaliteit kost geld en dat is niet voor niets het geval... voor een dubbeltje op de eerste rij gaat niet op (en moet je ook niet willen, vind ik).

tav jouw opmerking een eigen bedrijfje hieromtrent te starten is echt wat kort door de bocht... die hele techniek en de juiste manier van werken heb je echt niet van vandaag op morgen onder de knie en de concurrentie is moordend (zoals bekend)... dus laat die optie maar eens lekker varen
    Last edited by berolios; 08-04-08, 11:42.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

Ik denk dat er naast bovengenoemd budget nog een reden is.

Je wilt met licht inspelen op de muziek en de act. Al ken je een nummer helemaal origineel uit je hoofd, Als je nog nooit met de desbetreffende band hebt samengewerkt zul je merken dat elke band de muziek net iets anders uitvoert en er een iets andere act op na houd. Langere solo, iets sneller, stukje eigen improvisatie, en ga zo maar door. Ook kan het natuurlijk zo maar zijn dat de band de nummers heel goed beheerst, maar dat de desbetreffende lichtman, die nummers totaal niet of nauwelijks kent.

Dit alles is dus idd te verhelpen door een vaste lichtman mee te nemen. Iemand die jullie voor de eerste keer van licht moet voorzien, zal ook al heeft hij en set list, jullie act nog niet kennen en daar dus heel moeilijk op kunnen inspelen. Als je dus elke keer bij verschillende bedrijven in huurt, en soms dan ook nog maar voor een enkele keer, zul je het gedrag dat je omschrijft vaak tegenkomen.

Dit heeft heel vaak niks met desintresse of niet willen te maken, maar puur met het niet kennen van de act. Voor jullie heel normaal, jullie spelen een hoop optedens ongeveer het zelfde kunstje. Voor hem de eerste of tweede keer.

Toen jullie als band begonnen met repeteren, ging toen alles de eerst keer meteen zo als gewenst?

Een vaste lichtman/vrouw is net zo als een vaste geluidsman/vrouw een wezenlijk onderdeel van je show/act /preformance. Is dit niet te realiseren, zul je dus concessies moeten doen.

Joost

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Wat jullie nodig hebben is inderdaad iemand die de show en jullie uitvoeringen kent. Elke keer een andere techneut betekend elke keer iemand die niet weet wanneer waar en wat er gebeurt en daarom geen echte show kan maken voor jullie. Iedereen kan een beetje op de maat op flash drukken maar een goede show met intelligent licht gaat gewoon niet lukken als je de show niet kent.

Geluid hetzelfde verhaal. Je kan een show mooi in balans hebben maar als je niet weet wie, waar en wanneer de solo's zitten ben je per defenitie altijd een seconden te laat.

Setlijst willen geven is leuk maar daarmee kent de technicus jullie show niet, dat stukje papier heeft totaal geen waarde op die manier. Wat al is gezegd, de titel kan bekend zijn maar elke band speelt een nummer anders. Eigenlijk haal ik uit jou verhaal een verwachting die op de manier zoals jullie nu werken niet is waar te maken binnen het budget waarmee het waarschijnlijk moet gebeuren. Wanneer jij zelf op deze manier lichttechniek wil gaan doen zal je als technicus tegen dezelfde problemen aanlopen als de technicus bij jullie.
        Last edited by vasco; 08-04-08, 12:43.

Comment

• drumbeat
          • Apr 2008
          • 12

Ik ben het volledig met jullie eens dat we dan eigenlijk een vaste lichtman moeten hebben. Het enige wat ons verbaast is dat er voor een behoorlijk bedrag een installatie en crew ingehuurd wordt, en de techneuten niet de capaciteit en mogelijkheden van de tools optimaal weten te benutten. Ik wil geen afbreuk doen aan de capaciteiten van deze mensen, maar soms bekruipt mij het gevoel dat de juiste mensen niet op de juiste plek staan. Ook ben ik het eens met het gegeven dat hoeveelheid tools niet belangrijk is. Met "weinig" kun je ook heel veel. Verder heb ik een beetje ervaring in het werken met licht. Dit wil ik uitbouwen door me er meer in te gaan verdiepen en er meer er mee te gaan doen. Misschien zit ik op een grote wolk en ik weet dat de concurrentie moordend is, maar ik ben een rebelletje en wil een eerlijke mening of mijn idee een kans van slagen heeft.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Mijn eerlijke mening (haal er je voordeel uit):

Op basis van hoe je nu over komt, waar je nu staat en hoe je de toekomst voor ogen hebt zou ik je de tip geven: doe jezelf een lol en begin er niet aan, ZEKER niet zoals je het hier beschrijft. Je lijkt me een slimme jongen, maar bent nog een beetje wereldvreemd, het zit toch allemaal niet zo makkelijk in elkaar. Het basis gegeven voor het opstarten van een bedrijf is dat je diensten/ producten kunt leveren waaraan je GELD KUNT VERDIENEN... als het allemaal zo makkelijk was, zou je dan niet verwachten dat alle eigenaren van die verhuur-bedrijfjes in een dikke Benz rond rijden . De realiteit is echter dat verreweg de meeste 'lokale' bedrijfjes worstelen om te overleven en daarom de prijzen maar (blijven) drukken... zodat ze toch wat omzet kunnen halen... uitstel van executie heet dat ook wel ;-). In het hogere segment vind je bedrijven die het bedrijfs-kundig WEL voor elkaar hebben en daar wordt inderdaad op een gezonde manier geld verdiend. Ik denk dat er in NL misschien wel 7500 PA/ licht verhuurbedrijven/ productiebureaus zijn (inclusief de verhuur-disco-boeren op de hoek, exclusief de free-lancers), als je dan kijkt welk deel daarvan op een gezonde manier draait... is dat wel een duidelijke indicatie dat het eigenlijk helemaal geen aantrekkelijke markt is om een bedrijf in te starten.

Daarbij: het is juist het menselijke element waar je je op wilt richten... voordat jij zelf goed genoeg bent om de concurrentie uberhaupt succesvol aan te kunnen gaan ben je al ettelijke jaren verder. Dan moet je vanaf het moment dat je daadwerkelijk een kwalitatief superieur product zou hebben nog eens gaan beginnen die kwaliteit aan de man te gaan brengen en je bedrijf op poten te zetten... je kan het proces allicht versnellen door jezelf te positioneren als een soort 'knowledge-broker' en een poule van personeel/ free-lancers om je heen verzamelen die je vervolgens weer doorverhuurd aan jouw klanten, maar voordat je er echt geld aan kunt verdienen ben je vrijwel zeker een jaar of 5 verder en dat is in jouw geval nog zelfs een zeer gunstige schatting denk ik.

Als je het al, ondanks deze tegen-argumenten (die echt niet uit de lucht komen vallen), TOCH wil gaan doen. Dan adviseer ik je met klem eerst een een paar jaar als free-lance techneut aan de slag te gaan. Zo leer je hoe het reilt en zelit in de prof wereld (waar je nu dus duidelijk nog niet in zit) en kun je de bagage ontwikkelen evt voor jezelf te beginnen. Maar er gaat ook echt wel wat tijd overheen voordat je tot de juiste plekken binnen de profi scene bent doorgedrongen.

Denk er nog maar eens goed over na en kijk eens kritisch naar jouw eigen ondernemerskwaliteiten... praat eens met SUCCESVOLLE ONDERNEMERS uit jouw buurt en luister eens wat zij ervan zeggen... sta je er dan nog altijd 100% achter, stel dan eens een ondernemersplan op (hierin zet je uiteen hoe je precies geld wilt verdienen, op welke elementen je je op welke manier van je concurrenten wilt onderscheiden, waar je eigen krachten liggen, waar mogelijkheden in de markt liggen, etcetera...) en ga eens babbelen bij de KvK of bank... zelfkritiek is hierbij heel erg belangrijk... hoe minder tegenargumenten er na verloop van tijd aan te voeren zijn op jouw plan, hoe sterker je er met dit plan voor staat... op een roze wolk een bedrijf starten is een 99% garantie voor FAILURE !!!

Succes in ieder geval !
            Last edited by berolios; 08-04-08, 14:22.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

wat jij wil verhuren zijn niet de spullen maar de "betere bediening"

Voor het bedrag van de spullen die je moet kopen kun jij makkelijk een hele tijd dry-hire aan spullen komen.

Ik zou dus gewoon eerst jezelf eens lekker een tijdje verhuren als techniekmens voor je zelf spullen aanschaft.

En als je nog een stapje verder gaat kun je dan zelfs nog net iets makkelijker freelancer worden bij een groter bedrijf. En daar je kunsten vertonen.

80% van de technici vind zichzelf beter dan 80% van de technici overigens. (met een goed verhaal erbij)

[FONT=&quot]Ik ben er trouwens ook bewust van, dat het overgrote deel van de mixers (geluid zowel als licht) niet best zijn op het gebeid van bands. Dat los je alleen niet op door het zelf te doen. Dat los je op door een betere te zoeken of op te leiden.[/FONT]
              lekker belangrijk!

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

7500 bedrijven, en maximaal 25 lichtmensen die de serieuze dingetjes doen... tel uit je winst: goed personeel is schaars en prijzig, net als een goede drummer. Als je Mike Portnoy of Simon Philips wilt inhuren moet je ook lappen...

Er zijn veel beginnende stagaires (of mensen in popcentra) die interesse en muzikaal gevoel hebben. Geef zo'n mannetje een cursus om je lampjes te programmeren e voila: voor een top40 bandje gaat dat prima.

Als je denkt het zelf beter te kunnen, ben je vast en zeker de bandleider: en nee: laat het over aan de pro's
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

eerste twee jaar nieuw spul, enthousiast bedrijf, gretig, goede uitstraling voor zoekende klanten.

dan een jaar of drie snelle expansie grotere investeringen. Belasting ziet nog steeds weinig winsten. Oh, ja. Die "gratis" platen voor je collectie en zwarte klusjes van het begin kunnen nu echt niet meer.

daarna gaat het personeelsgebrek knijpen. Je wil toch wel eens een keertje met vacantie. je eerste trouwe klanten stoppen hun show, band of erger hun funky werk bij die belanrijke boekingskantoren "die altijd eerst jou bellen". Eigenlijk moet je tarief ook wat omhoog want je wil eens een hypotheek. Aquisitie moet eens van de grond komen. Er moet echt onderhoud gebeuren en de belasting roomt vrolijk af. De arbo ontduiken is er niet meer bij.

Rond een jaar of tien word het kaf van het koren gescheiden. De oprichter loopt tegen de dertig op het moment dat die vroege investeringen echt verouderd materiaal gaat worden, en steeds vaker defecten gaat vertonen. Als dan ook nog eens de vriendin wil trouwen en aan de kinders wil. Dan dunt het veld stevig uit. Een stuk neemt een vaste baan bij een theater of verlaat de branche. Een paar gaan terug naar hobbymatig werken. Slechts weinig bedrijven en mensen blijven daarna over (hulde voor hen)

Het IS geen vetpot en je moet van het "circusleven" houden. "het zelf doen omdat anderen zo tegenvallen" ga je niet je pensioen mee halen.
                  Last edited by showband; 08-04-08, 22:15.
                  lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

even een kanttekening; Wat is veel geld uit willen geven. uitgeven?

Mijn ervaring is dat coverbands voor een show met 4 koppen, wat 4bars, rook, frontlicht en wat speciaaltjes 250 euro een normaal bedrag vinden.. voor dat geld kan er vaak nog wel een stagehand van af, maar een fatsoenlijke operator vraagt toch al gauw over de 100 euro, dan blijft er weinig meer over he.

Overigens een lovenswaardig initiatief, maar bekijk het eens andersom; veel coverbands geven je voor aanvang een slap handje, soundchecken, rennen naar de bar, hebben geen tijd voor je en komen na afloop zeggen dat het ruk of goed was, om vervolgens met de geluidsman terug naar de bar te rennen, setlisten komen niet, en even tijd voor je nemen is helemaal iets vreemds; vanzelfsprekend verdwijnen de goede technici dan uiteindelijk naar klussen waar er wel waardering is, en zit jij met je band tussen 20 bands die het geen donder uitmaakt gefrustreerd te wezen.

Ik doe nu licht voor een coverband die het wel goed aanpakt, dus setlists, en wensen vooraf, en tijdens het optreden zelfs interactie met het licht, en dat is me toch een verademing....

Comment

• DJ_Compact
                      • Jan 2004
                      • 234

Originally posted by R. den Ridder
                      Ik doe nu licht voor een coverband die het wel goed aanpakt, dus setlists, en wensen vooraf, en tijdens het optreden zelfs interactie met het licht, en dat is me toch een verademing....
                      Herkenbaar. Alleen die setlists, dat is af en toe lastig, omdat er gewoon een aantal coverbands nummers spelen waar het publiek naar neigt. Willen ze rock, spelen ze dat, willen ze soul, spelen ze soul. En daar ligt nou net de uitdaging. Meteen inspelen op wat er gebeurd. En mis je eens iets, kan wel eens gebeuren als je de nummers niet kent. Zolang de show er omheen maar goed is, zodat dat niet te veel opvalt.

Maar heb ook al bands gehad die naar me toe kwamen om me uit te leggen hoe bijv. medleynummers in elkaar overgingen zodat ik er een goede show op kan maken. En dat is altijd leuk, bands die hun hele plaatje in orde willen hebben.
                      Mjaaaa....

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

In een ander topic staat eigenlijk ook al waar dit over gaat en wat belangrijke "skilzz" zijn van een goede geluidshetero/lichtnicht: naast techniek is ook met mensen kunnen omgaan een belangrijke vaardigheid. Als de artiest nu ook nog die vaardigheid heeft dan kan er SAMEN aan het product gewerkt worden. Een schilder komt ook niet je huis binnen en begint dan zomaar wat te verven. Er moet interactie zijn tussen de schilder en de bewoners om ervoor te zorgen dat beiden tevreden zullen zijn met het resultaat.
                        Dus in plaats van het allemaal zelf beter te willen doen en direct zelf een bedrijf te starten: start in het vervolg eens een dialoog met de lichtnicht; niet zo moeilijk en je hoeft er niet voor naar de kamer van koophandel
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by showband
                          ...Ik zou dus gewoon eerst jezelf eens lekker een tijdje verhuren als techniekmens voor je zelf spullen aanschaft.

En als je nog een stapje verder gaat kun je dan zelfs nog net iets makkelijker freelancer worden bij een groter bedrijf. En daar je kunsten vertonen...
                          Sorry, maar hier ben ik het dus niet mee eens. Even afgezien dat je bij het starten van welke onderneming dan ook een aantal basis-elementen moet hebben voor succes (zoals eerder en ook hieronder beschreven), die misschien nog wel het belangrijkst zijn in dit geval... daarnaast moet je natuurlijk ook een goed product hebben...

Als je start vanuit een lage kwaliteit product (je begint immers gewoon, zonder dat je al significante kennis en ervaring hebt opgedaan), kom je vanzelf ook in de onderkant van de markt terecht... waar je moet concurreren met de drive-in-show-boer op de hoek en er absoluut geen halve droge boterham te verdienen is. Ervaring uit vrijwel alle branches leert dat het dan verrekte moeilijk wordt (er zijn er maar weinig die dit succesvol klaarspelen!) om de 'low-end' reputatie van je bedrijf af te schudden en hogere markten aan te spelen.

Tuurlijk, de echte basiskennis en -vaardigheden moet je ergens vandaan halen, anders kom je de profi wereld niet eens als sleepkever binnen, maar doe dit dan bij een club of als stagehand of zo... zo kom je toch met de juiste mensen in aanraking.

Nou goed, dit forum is net zoals onze business in het algemeen: veel enthousiaste mensen (aka 'vakidioten', incl mezelf ), die mooie dromen hebben... denk dus goed na welke adviezen je ter harte neemt. Mijn boodschap mag ondertussen duidelijk zijn:

Ik denk dat als je hier echt SERIEUS mee aan de slag wilt gaan, dat je eerst die stappen moet doorlopen die iedereen zou moeten doorlopen die een onderneming op wil starten: schrijf een ondernemingsplan en bekijk dat met zoveel mogelijk mensen die er verstand van hebben (succesvolle ondernemers die je kent zijn een zeer goed uitgangspunt, evt KvK, bank, etcetera)... probeer hier zo kritisch mogelijk naar te blijven kijken en verbeter de zwakke punten van je plan naarmate de kritiek vordert... als het inderdaad een goed plan is om je bedrijf rond op te zetten, zul je merken dat er op een gegeven moment nog maar weinig tegenargumenten aan te voeren zijn en je plan dus steeds meer kans van slagen krijgt... natuurlijk, er zal altijd een deel onzekerheid blijven, dat is gewoon onderdeel van het ondernemen, maar een goed plan is een goede strategische leidraad en is van kritieke waarde als je naar een bank gaat stappen voor een opstart-krediet (25.000 - 30.000 kun je vrijwel altijd krijgen met een goed plan).

Zie jezelf dus vooral als ondernemer en niet als iemand die lampen en mensen wil gaan verhuren om aan je eigen 'customer needs' te kunnen voldoen. Misschien is het een goed idee om eens een goed boek te kopen/ lezen waarin het proces waarover ik het heb duidelijk wordt beschreven... krijg je vanzelf een beter idee van hoe het in elkaar zit... als je interesse hebt, mail je me maar even .

Doe je voordeel met deze input, ben erg benieuwd naar je reactie en hoe je er nu in staat... als je er nog steeds voor wilt gaan, wat zijn dan je volgende stappen?
                          Last edited by berolios; 09-04-08, 08:51.

Comment

Working...