Genoeg vermogen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bartje641079
    • Apr 2008
    • 3

Genoeg vermogen?

ik ben een begginnende dj en heb een aanbod gekregen om ergens op een buurtfeest te draaien voor een groep van 120 mensen in een tent van 15x10 meter,
    ik heb de volgende boxen: monacor pab-12
    180 watt max/8 ohm

heb ik dan genoeg vermogen om fatsoenlijk op dat feest te draaien (de muziek hoeft niet superhard)

groetjes bart
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

Originally posted by bartje641079
    ik ben een begginnende dj en heb een aanbod gekregen om ergens op een buurtfeest te draaien voor een groep van 120 mensen in een tent van 15x10 meter,
    ik heb de volgende boxen: monacor pab-12
    180 watt max/8 ohm

heb ik dan genoeg vermogen om fatsoenlijk op dat feest te draaien (de muziek hoeft niet superhard)

groetjes bart
    Het gaat niet om het vermogen, maar om het rendement wat de speakers leveren.

Verder kunnen we denk ik niet veel zeggen over of je het gaat halen. En helemaal niet als het zacht moet.

Voor feesten van 120 man dan zet ik toch al snel een basje-paaltje-topje per kant neer. En het vermogen is dan ongeveer 1800 watt..

Dus mischien kun je het rendement van die speakers even opzoeken.
    Dus aantal db's
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Rendement zegt stiekem ook niet zo veel.

Het is een combinatie van een hoop factoren.
      Te zien aan het type nummer gaat het om een kast met een 12" woofer.
      Als topkasje zou het net gaan.

Echter bij 120 man zal een een behoorlijke hoeveelheid laag missen.

De zoals eerder vermelde sub top combinatie zal dus wel nodig zijn.

Comment

• bartje641079
        • Apr 2008
        • 3

rendement

de boxen hebben een rendement van

SPL (1W/1m) 92dB

Max. rated SPL 112dB

ik weet verder ook niet wat ze daar mee bedoelen
        gr bart

Comment

• flash-a-new-generation
          • Nov 2006
          • 228

SPL (1W/1m) 92dB

Max. rated SPL 112dB

gr bart
          wat in de vorige posts is gezegt klopt. je moet het rendement van een speaker weten. daarnaast heb je nog te maken met de akoestiek van de ruimte en de plaatsing van de spreakers. dit ivm reflecties etc. maar even om in te gaan op wat het allemaal betekent:

92dB is volgens opgave je "constant" rendement @1 meter als ik het even zo neer mag zetten. de Max., naja het zegt het zelf al. dat is wat er max. uit de kastjes komt. nu weet ik jou type speaker niet meer maar bij de "budget" speakers wordt er nogal wel een gesjoemeld met deze testresultaten zodat de speaker natuurlijk beter verkoopt.

maar ik ben bang (ondanks ik de zaal situatie niet geheel ken) dat je het niet gaat halen. maja wat is zacht en moet dat op het einde van de avond ook?? want van die grappen ken ik voortaan wel.

als je deze set zou willen gebruiken heb je zeker een set subjes nodig anders ga je het zeker niet halen..

Succes
          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• sntho0
            • Sep 2003
            • 196

SPL (1W/1m) 92dB

Max. rated SPL 112dB

gr bart
            Aan de specs te zien zul het er bij lange na niet mee redden.
            Natuurlijk hangt er er wel van af wat voor feestje het moet worden. Voor achtergrond muziek zal het nog wel willen maar dan houdt het ook echt op. En laag zul je al helemaal niet hebben.
            Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

ik zou gewoon even bij de lokale pa boer een speaker setje huren en dat doorbereken in je prijs

doen ze het heb je een mooi feest, doen ze het niet zoeken ze maar een ander...

in een tent is geluid als lastig, vooral als je bijna geen vermogen heb want ik ken geen speakers van 180 watt waarme je een feest kan draaien voor 120 man zonder problemen( vooral niet van monacor)...liever 3 kw staan en een kwart open dan alles over ze nek laten gaan en het end van de avond je spullen stuk...

Comment

• jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

Ik heb geen idee wat voor feest het is maar het eerst dat me opviel was 120 man in een zaal/tent van 10x15. dat is ruim 1m2 per persoon. Is erg ruim. Als het een feest is waar je een gezellige drukte verwacht dan kan dat wel eens tegen vallen. Het ziet er al gauw leeg uit.
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• djfrence
                  • Jan 2005
                  • 43

Hmm
                  180watt max,
                  92 db..

wat hier boven al vertelt is,
                  setje huren en door berekenen..

Als het volgens de buurt organisatie niet nodig is.

zet je gewoon je setje neer. lekker draaien
                  En als ze dan aankomen van kan het niet wat harder.

kan je dat mooi doorschuiven aan de organisatie.

Maar de druk ga je zeker missen.

En denk aan je eigen spullen.
                  Robe(D)

Comment

• Ahmed Al Dayri
                    • Oct 2005
                    • 354

wat direct of indirect toch weer tenkoste gaat van je eigen naam.
                    Maak jij het publiek maar duidelijk dat de organisatie niet het budget had voor een beter setje...

Als de organisatie niet akkoord gaat, moeten ze maar iemand anders zoeken. Jij bent de gene die er verstand van heeft, hun huren jou in als expert en zal jij hun dus moeten adviseren

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Het hoeft niet hard zeg je...
                      Maar 120 man in een tent maken zelf al een enorme herrie!
                      Midden in de tent haal je met gemak zo'n 92-94 dB kletsherrie.
                      En daar kom je met je 112 dB max op 1 meter niet bovenuit hoor! Oftewel.. na de nodige drank en steeds luider gepraat, hoor je vrijwel niks meer van jou boxkes. Althans niet verder dan een meter of vijf/zes daarvandaan.

Daarom, huur wat of doe het niet. 120 mans feest in een tent is LUID. Heb je zeker een setje nodig (bas/top minimaal) van 130 dB.

Paul.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...