frequentie's zenders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

frequentie's zenders

hallo ik heb een vraag

aangezien ik nog wel eens met zenders te maken krijg vraag ik me nu af hoeveel hertz de frequenties van de zenders uit elkaar moeten liggen.

is dit te berekenen en zo ja hoe
    of is dit type afhankelijk

ik heb de zoek functie geprobeerd maar niks gevonden.
    (misschien beter zoeken)

bvd
    chris
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Misschien een op t oog irrelevante vraag, maar welk zendersysteem gebruik je? En zitten daar geen standaard 'matrixen' in? Als je veel met zenders te maken hebt zou je hier toch wel wat vanaf moeten weten lijkt me...

Comment

• flash-a-new-generation
      • Nov 2006
      • 228

er zijn geen standaard frequenties die je overal kan hanteren. licht aan de locatie. welke frequenties beschikbaar zijn. daarnaast heeft een ontvanger een bepaalde breedte. zo kun je maximaal 4 EW100 systemen verantwoord naast elkaar gebruiken. (volgens fabricant).

een tijdje geleden hadden wij 8xShure U4D en 8xSennheiser 5000 serie in gebruik. deze waren afgesteld volgens lijst met beschikbare frequenties voor dat gebied. volgens mij verkregen via sennheiser. en toch nog storingen. dit had te maken met de spiegeling van frequenties. interreferentie als ik de juiste "term" te pakken heb.

om een lang verhaal kort te maken: zoek frequentielijsten op (als je het goed moet worden gedaan) en stel ze aan de hand daarvan iedere keer af

Succes
      EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• kees22
        • Feb 2007
        • 110

hartelijk dank

hier heb ik wat aan, ben al een stuk wijzer geworden.
        wist niet eens dat er dit soort tabellen waren.

@4uss
        ik werk met 1x sennheiser EW100 G2

hartelijk dank
        chris
        Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• 4uss
          • Aug 2005
          • 578

Originally posted by flash-a-new-generation
          zo kun je maximaal 4 EW100 systemen verantwoord naast elkaar gebruiken.
          Volgens mij ligt dat er maar net aan hoeveel bandbreedte je tot je beschikking hebt naar mijn idee, het lijkt me sterk dat je in 786–822 Mhz maar 4 zenders kwijt kunt, ook in de officieel beschikbare band van 806-814 Mhz kun je toch wel meer dan 4 zenders kwijt zeker? In ieder geval... laatst een musical gedraaid met 11 zenders, en geen enkele storing, je moet wel even opletten of er geen digitale TV op de frequenties zit waar jij wilt gaan uitzenden. In Friesland, Drenthe, Overijssel en Noord-Brabant kun je beter niet onder de 790Mhz gaan zitten met je zendertje, en in Noord en Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Flevoland niet boven de 814Mhz, want dan kun je wel eens hele mooie storingen op gaan vangen (Bron: http://www.afgroep.com/uploads/afbee...2010-12-06.pdf)

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

Originally posted by flash-a-new-generation
            zo kun je maximaal 4 EW100 systemen verantwoord naast elkaar gebruiken.

ew100 oud of nieuw maakt allemaal geen fluit uit, ik ga even uit van de 4 preset posities die jij bedoelt,

je kunt gerust 10 systemen naast elkaar hangen geen probleem

je kunt namelijk met de "tune" optie in het sennheiser menu de frequentie veranderen en zo prima meerdere sets naast elkaar hangen.

tis allemaal niet zo moeilijk, zolang je weet wat je doet
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• flash-a-new-generation
              • Nov 2006
              • 228

Originally posted by shure-fan
              ew100 oud of nieuw maakt allemaal geen fluit uit, ik ga even uit van de 4 preset posities die jij bedoelt,

je kunt gerust 10 systemen naast elkaar hangen geen probleem

je kunt namelijk met de "tune" optie in het sennheiser menu de frequentie veranderen en zo prima meerdere sets naast elkaar hangen.

tis allemaal niet zo moeilijk, zolang je weet wat je doet
              binnen de presets idd. maar als je zelf frequenties gaat afstellen kun je spiegelingen krijgen. plus de zend- en ontvangst breedte, om het maar even zo te noemen. is bij een EW zender vele malen breeder dan bij een EW500 of een 3000 serie. en zoals al vermeldt is zijn sommige frequenties of bezet, of "verboden" terrein. vandaar. maar je kunt er wel meer naast elkaar gebruiken zolang je idd ma weet waar je heen kan en weet wat je doet daar heeft shure fan helemaal gelijk in.. maja zendtechniek blijft onvoorspelbaar.

maar de topicstarter heeft één EW in gebruik dus dat moet helemaal geen problemen opleveren

Comment

• badboyscrew
                • Aug 2000
                • 304

Even de volgende vraag een vriend van mij zat in spanje met nederlandse zenders ,mag dat nou elk land heeft toch zijn eigen banden ?
                groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• flash-a-new-generation
                  • Nov 2006
                  • 228

Originally posted by badboyscrew
                  Even de volgende vraag een vriend van mij zat in spanje met nederlandse zenders ,mag dat nou elk land heeft toch zijn eigen banden ?
                  of het mag? nou je mag eigenlijk niet met duitse zenders in nederland werken. zitten over het algemeen op de C frequentie. in Nederland werken wij veelal met E frequenties. een bandje die ik doe hebben allemaal in-ear met sennheiser IEM300 uit duitsland. deze zitten zo laag dat het volgens mij NIET mag.. maar hoe het in andere landen zit? geen idee? alleen als je in legerfrequenties komt kun je volgens mij wel problemen krijgen.

Comment

• janneman32
                    • Dec 2005
                    • 65

Als je sennheiser hebt gekocht vind je in de doos een heel handig staatje waarin je een z.g. raster kan vinden. Binnen zo'n raster is het mogelijk om zonder harmonischen tussen de 10 en 16 zenders in de lucht te slingeren. Als je het toevallig treft dat er op lokatie in een specifieke band digitale tv wordt uitgezonden moet je wellicht uitwijken naar een andere band. Bij de grotere produkties reizen ze dan ook met meerdere banden zodat ze kunnen uitwijken als er op lokatie problemen zijn.

greetzzz, Jan

Comment

Working...