hq aeron scanners

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jorre
    • May 2007
    • 44

hq aeron scanners

heeft er iemand hier ervaring met de areon 1 en 2 scanners van hq of velleman?
    heeft deze nu wel of niet een dimmer op de lamp zitten?
    apart of via het gobowiel
    ik heb begrepen dat er verschillende verhalen en "fabels en geruchten" verspreid worden.
    ik had graag de waarheid gehoord, aangezien ik er wil aanschaffen
    alvast bedankt
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

voor de meeste geruchten en fabels volstaat het om de handleiding te lezen dus zou ik zeggen RTFM (Read The Fucking Manual)

Maar toen begon ik te googlen en vond ik helemaal niets over deze scans...
    en dan is het wel de vraag of het zo een goed idee is om deze te kopen.
    Want dan denk ik aan: inhuurbaarheid, reserveonderdelen vinden,....

Zit er niks in dezelfde prijsklasse van een bekender/"beter" merk?

edit: nu wel gevonden op google.
    maar niet echt veel info te vinden en ook nergens een handleiding... dus bovenstaande vind ik nog wel ergens kloppen...
    Last edited by Funmaker; 16-03-08, 16:37.
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Turboke
      • Oct 2006
      • 463

Als jullie op de site van velleman zouden kijken dan zouden jullie dit direct gevonden hebben.
      En het gaat dan niet om scanners maar om moving heads.

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

en als je heel goed keek zag je dat op de velleman site ook scans zo heten

Comment

• Turboke
          • Oct 2006
          • 463

Velleman Components n.v.
          Da vind ik hier toch niet in terug.

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

dan heb je toch wel een brilletje nodig hoor (no offence)
            4de en 5de product
            4de: VDP250SC6M2
            SCANNER MSD 250W - 6 KANALEN - AERON 250 I
            5de: VDP250SC8M2
            SCANNER MSD 250W - 8 KANALEN - AERON 250 II

maar mss nu verder ontopic?

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Dat je weinig vindt over deze scanners is vrij normaal: ze zijn ook nog geen jaar op de markt!
              Op de vraag van TS kan antwoord gegeven worden middels de DMX-tabel:
              1: shutter/strobe (0-139: gradual dimmer adjustment 0-100%)
              2: color wheel
              3: rotating gobo wheel
              4: gobo rotation
              5: pan
              6: tilt
              Er is dus wel degelijk een aparte shutter voor dimming/strobe
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jorre
                • May 2007
                • 44

iedereen alvast bedankt vor de reactie
                wat de verkrijgbaarheid van onderdelen betreft: volgens mij gewoon 1 of 2 als reserve kopen (250 euro per stuk voor de aeron 1 is niet echt onoverkomelijk)
                grts

Comment

• azoe
                  • Mar 2008
                  • 19

ondertussen al wat "on the road" ervaringen met deze scans ? ik zit te denken tussen de aeron 2 en de ADJ accu scan 250, de laatste is wat duurder en kan wat minder maar kan ik wel makkelijker bijhuren
                  Mvg,
                  Kristof Jacobs
                  JSL Productions

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by jorre
                    iedereen alvast bedankt vor de reactie
                    wat de verkrijgbaarheid van onderdelen betreft: volgens mij gewoon 1 of 2 als reserve kopen (250 euro per stuk voor de aeron 1 is niet echt onoverkomelijk)
                    grts
                    Ik neem aan dat dat exclusief lamp is? Al zijn de MSD250's tegenwoordig ook niet enorm duur meer.
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• play-ground
                      • Mar 2009
                      • 22

heb deze type lampen een tijd mee gehad op de baan.

wel de aeron 2 msd 250

er zit geen dimmer op de lamp (MSD 250 gasontlading)

wel zit er een dimmer kanaal op maar dit zit samen met het shutter kanaal.

en kan je zeggen dat dit niet handig is voor dimmer en shutter effecten te maken.

heb zelf met de scanners geen problemen gehad.

is nooit 1 stuk gegaan.

hebben buiten gehangen in de vries kou.

opbrengst lamp is ok.

gobo's zijn goed.

natuurlijk zijn er lensfouten en is de snelheid van de wielen traag.

maar je betaalt er dan ook maar 250 euro voor.

en dan nog natuurlijk een MSD lamp kopen.

nu als je de aeron twee koopt.

opassen er zijn twee type's in omloop.

de normale van 8 dmx kanalen.

en dan een productie lijn fout.

(om de 1 of andere reden, vraag me niet welke zijn er bij een reeks van deze scanners andere cpu's in gestoken van een 10 kanaals scanner)

heb deze toevallig meegehad.

en ik kan je verzekeren dat ik een tijdje gezocht heb voor ik het probleem gevonden had.
                      want als je ze in de patch steekt dan neemt hij natuurlijk aan dat er maar 8 kanalen zijn.

en kanaal 9 en 10 zijn pan en tilt snelheid en een software kanaal.

nu probleem opgelost door gewoon 2 vrije plaatsen in mijn patch te steken tussen elke scanner.

nu weet niet of het al gebeurt is maar velleman ging voor deze type aeron nieuwe personality files maken voor de tafels.

nog 1 ding ze zijn wel ongeloofelijk zwaar.

als er nog vragen zijn mag je ze altijd stellen.

en als ik ze mij kan herinneren dan geef ik antwoord.

Comment

• l3art
                        • May 2009
                        • 3

Ik heb de Areon II naast een martin scx600 zien werken en de Areon heeft met de MSD250 een veel grotere lichtopbrengt!
                        De lamp is natuurlijk wel duurder dan een halogeen maar gaat dan ook langer mee.
                        Alleen zou ik graag weten of je best een MSD250 van philips (bekent merk) of van bv lightmaxx (goedkoop merk) koopt.. geven deze 2 een groot verschil? in prijs allesinds!

Extra pluspunt van de Areon is het prisma effect en de prijs van het toestel.

Minpunt is mss de iets mindere optiek, meer lawaai, en zwaarder.
                        Maar voor discogebruik zijn deze minpunten te verwaarlozen.

Ervaring met de levensduur van de toestellen heb ik nog niet, maar hoogst waarschijnlijk gaan we deze aankopen.

Comment

• play-ground
                          • Mar 2009
                          • 22

verschil tussen opbrengt van lampen ga je bijna niet merken.
                          maar wel de levensduur tussen een phillips en een lightmax.
                          waarbij de betere en meestal ook duurdere merken meestal langer meegaan

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Ik ben voor de prijs nu wel nieuwsgierig.

Hoe zwaar is 'zwaar'? 10kg? 20kg? 25kg?

Hoe bevallen de gobo's en kleuren die erin zitten, en hoe houdt deze scan zich over het algemeen in een 'normale' opstelling?

Ik meen me namelijk te herinneren dat HQ een serie heeft die hetzelfde zijn als de Robe DJ Scan 250XT's, en dat ze zelfs onder OEM van dezelfde fabriek zouden komen. (?). Of dat deze serie is weet ik niet, ik geloof dat Big Bang er een aantal heeft liggen.

In ieder geval klinken de prijs, features en specificaties zeer aantrekkelijk voor een 250W MSD scan. Nu komen daar de lampen nog bij natuurlijk, maar reken totaal 400 euro per fixture als je een A-merk lamp erbij doet.

Let bij het aankopen van de lamp trouwens ook op de levensduur en kleurtemperatuur, onder andere de Philips MSD250 (6500K), Osram HSD250/UL (7500K) en Sylvania BA250/2 (8500K) zijn geschikt, waarvan de eerste minder 'blauw' is dan de laatste, en er is meer keus bij die merken. Een wat duurdere lamp betaalt zichzelf sneller terug dan elke keer lampjes van 30 euro erin te schroeven die te heet worden en na 100 uur gewisseld mogen worden.

Let uiteraard bij de lampen op het wattage en de fitting. De meeste GX9.5 lamp moet je er NIET in doen, dat zijn halogeenlampen, en die springen dus bij de eerste keer starten van je scan kapot, als het niet meer schade doet aan o.a. je ballast. GY9.5 lampen waarop staat dat ze compatibel zijn met de Philips MSD serie en 250W vermogen hebben moeten prima werken, deze lampen zijn redelijk gangbaar sinds ze in bijna elke movinghead van dat vermogen te vinden zijn.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• l3art
                              • May 2009
                              • 3

De Lightmaxx msd 250 lamp zou 2000 branduren en 8000 Kelvin hebben.
                              Deze kost 50€
                              Als je de Philips gegevens bekijkt heeft de MSD 250, 1500 branduren en 8500 Kelvin maar deze kost wel het dubbele!

Daarom was mijn vraag of er in de praktijk grote kwaliteits verschillen zouden zijn?

De Areon II is zwaarder en groter in vergelijking met de Martin Mania's.

Afmetingen: 535 x 295 x 180 mm
                              Gewicht: 16 kg

Comment

Working...