effecten naar monitor met Behringer 2442FX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dennet
    • Mar 2008
    • 3

effecten naar monitor met Behringer 2442FX

Hallo allemaal,
    Ik heb sinds kort een nieuwe mengtafel aangeschaft voor onze band. Nou probeer ik via de AUX aansluitingen onze monitoren aan te sluiten. Dat gaat allemaal prima. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de interne effecteprocessor via de AUX te sturen.
    Is er iemand die misschien een oplossing heeft/

Alvast bedankt !!

Gr,
    Dennet
  • kentuckytukker
    • Apr 2004
    • 39

Originally posted by dennet
    Hallo allemaal,
    Ik heb sinds kort een nieuwe mengtafel aangeschaft voor onze band. Nou probeer ik via de AUX aansluitingen onze monitoren aan te sluiten. Dat gaat allemaal prima. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de interne effecteprocessor via de AUX te sturen.
    Is er iemand die misschien een oplossing heeft/

Alvast bedankt !!

Gr,
    Dennet
    Waarom wil je de effecten naar je monitoren sturen? Normaliter willen bandleden een clean geluid op de bühne en gebruikt je de effecten voor de zaalversterking

Comment

• dennet
      • Mar 2008
      • 3

Zoals je begrijpt ben ik een enorm newbie. Ik ging er vanuit dat de mengtafel deze optie zou hebben, want een andere versie (het groter broertje) heeft deze optie wel.
      Inderdaad hebben we er niet veel last van, maar ik vind het fijn om precies te horen wat de zaal ook hoort.

gr,
      Dennet

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Mijn ervaring vanuit beide kanten;

Als muziekant:
        Ik vind het niet fijn om op het podium de effecten te horen. Geef mij maar gewoon het schone signaal, daar kan ik namelijk aan horen of ik (en mijn mede muziekanten) goed zitten.

Als techneut:
        Heb ik het liever niet. Je vergroot je kans op bijvoorbeeld feedback. Ook krijg ik die vraag eigenlijk nooit van andere muziekanten waar ik de techniek voor doe. De bands die ik tegenkom willen om dezelfde reden als ik nooit effecten op de buhne horen.

Op veel tafels is het uiteraard wel mogelijk, zeker met externe effecten, deze op een kanaal terug te laten komen en die kanalen dan weer naar je monitoren (aux) te routen maar ik doe het dus (liever) niet. Tafels met interne effecten bieden deze optie over het algemeen inderdaad niet, ze zijn er wel bij hoor.

Monitoren zijn er niet om het zaalgeluid zo goed mogelijk weer te geven.
        Waarom wil jij dan graag horen wat de zaal hoort?
        Moet jij tijdens het spelen ook nog een zaalmix verzorgen of zo?
        Last edited by vasco; 06-03-08, 13:46.

Comment

• dennet
          • Mar 2008
          • 3

Weet je wat zo leuk is aan zo'n forum als dit, binnen een paar uur krijg ik weer inzichten waarmee ik zeer zeker mee aan de slag kan.

Volgens mij hebben jullie mij met duidelijke argumenten overtuigd over de noodzaak om het zaalgeluid over de monitoren te horen. Die is er dus niet.

Mijn dank is weer groot !!

Comment

• lampjewortel
            • Nov 2007
            • 36

het kan af en toe zijn dat je een zanger hebt die wat galm over zijn monitor wil hebben, dit is vooral wanneer je vanuit de zaal weinig terugslag krijgt. daarvoor zou het fijn kunnen zijn. het lekkerste (voor mij dan) werkt om een extern galmbakkie te pakken en die via een 2 kanalen op de mix terug te laten komen.

tijdens monitorklusjes heb ik regelmatig geen galm voor handen gehad, meestal had ik die ook niet nodig, als ik hem wel nodig had kon ik hem altijd nog via een aux van de FOH-desk naar mij toe sturen.
            Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Waarom wil je de effecten naar je monitoren sturen? Normaliter willen bandleden een clean geluid op de bühne en gebruikt je de effecten voor de zaalversterking
              Dat is natuurlijk een grote bak onzin.

Erg veel (lees 60%) van de muziekanten die ik voorbij krijg willen een galmpje op hun monitor. Het is dus niet meer dan normaal dat de mogelijkheid om een effect op monitoren te zetten op een mixer zit.

Ik vrees dat je mixer geen optie heeft om het effect terug te krijgen voor een aux.
              Ik zie geen effecten uitgang, en ook geen effect naar aux potmeter.
              Kan echter goed zijn dat ik iets over het hoofd zie.

Comment

• beyondblue
                • Nov 2009
                • 2

efeecten ddx 3216

Hallo,

Weet iemand hoe ik effecten naar mijn monitoren krijg met de Behringer DDX 3216 ?
                Ik heb het boekje niet(meer) en zoek mi wezenloos.

Graag on topic en geen antwoorden als, waarom zou je dat willen etc etc.
                Die antwoorden krijg ik op andere forums en eigenlijk is dat de vraag niet.

Alvast bedankt !!!

Cock

Comment

• Jan van Duren
                  • May 2004
                  • 204

weet dan niet waar je zoekt. Maar vond het via google binnen 1 minuut.

Behringer DDX3216 Digital Mixer Manual

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Originally posted by beyondblue
                    ...en zoek mi wezenloos.
                    Dan heb je nog niet op de website van Behringer (zoeken op de website van een fabrikant lijkt mij actie nummer één) gekeken want daar haal ik de handleiding binnen 2 seconden in het Nederlands vandaan.

Comment

• Mach Facilities
                      • May 2009
                      • 109

FX over monitor

ehm, denk eens aan in-ear monitoring?

Zoals de mod al zei, komt het erg veel voor dat een muzikant ook effect over zijn of haar monitor wil, sterker nog, als je in ear gebruikt, is het zonder effect ECHT een dooie boel voor afluistering.
                      waar gebruik je de tafel voor, monitors of FOH?
                      Voor FOH is het te doen, met interne effecten, voor monitors is het, zeker als je wat veeleisende muzikanten hebt, een crime, sommige functies zijn gewoonweg niet voor handen, en op dat moment is de tafel dus niet geschikt voor het doel.
                      my 2 cents.....

Digitaal is hierbij wel een goede optie, interne effecten van een digitale tafel zijn over het algemeen WEL te sturen naar een AUX lijntje

Chris
                      Last edited by Mach Facilities; 29-11-09, 17:59.

Comment

• beyondblue
                        • Nov 2009
                        • 2

Bedankt alvast voor de reacties,

Of ik lees verkeerd en kan op mijn 52e geen goed engels, maar ik kom de oplossing niet tegen in de beschrijving.

En Chris, de ddx 3216 IS een digital tafeltje en gebruik hem voor FOH EN Monitoring. Ik heb 6 Auxen op de tafel en stuur daar middels 3 versterkers, Laag / mid-hoog / en de monitoren aan. Op de Laag en mid hoog krijg ik effecten, op de monitoren niet.
                        Maar misschien begrijp ik de antwoorden niet ? Of lees ik t verkeerd ?

cock

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, stuur je laag en mid/hoog versterkers aan door middel van je auxen?
                          Groeten John
                          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• remco_k
                            • Sep 2002
                            • 325

Originally posted by beyondblue
                            Bedankt alvast voor de reacties,

Of ik lees verkeerd en kan op mijn 52e geen goed engels, maar ik kom de oplossing niet tegen in de beschrijving.
                            De handleiding is er ook in het nederlands.

Ik heb 6 Auxen op de tafel en stuur daar middels 3 versterkers, Laag / mid-hoog / en de monitoren aan. Op de Laag en mid hoog krijg ik effecten, op de monitoren niet.
                            Ik mag hopen dat je de foh versterkers gewoon aan de main outputs hebt hangen?
                            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Mach Facilities
                              • May 2009
                              • 109

[LEFT][FONT=Arial][FONT=Arial]The main (XLR, balanced), control room (1/4" TRS, balanced),[/FONT]
                              [FONT=Arial]phones and four multi outputs (1/4" TRS, balanced) are analog.[/FONT]
                              [FONT=Arial]The multi outputs are wired to busses aux 1-4, but can be used[/FONT]
                              [FONT=Arial]individually for any one of the 28 busses available on the DDX3216[/FONT]
                              [FONT=Arial](bus 1-16, aux 1-4, FX 1-4, solo L+R and main L+R).[/FONT][/LEFT]

[FONT=Arial]Alvast een manier om je fx naar buiten te krijgen, routing intern kan OOK van fx out naar je TRS multi outputs.[/FONT]
                              [FONT=Arial]Ook is het mogelijk om intern, weliswaar niet makkelijk, en via het submenu, je output van je FX naar een aux bus te sturen, alleen zal je dit channel voor channel in moeten stellen....Menu vorming lijkt wel overgenomen van yamaha, in de AW 2400 heb je hetzelfde probleem, maar het is WEL mogelijk, nogmaals, NIET MAKKELIJK, maar wel mogelijk.[/FONT]

[FONT=Arial]Chris[/FONT]

EDIT::: Zo dus:
                              [LEFT][FONT=Arial][FONT=Arial]All of the eight aux and FX masters can be adjusted with the[/FONT]
                              [FONT=Arial]faders upon selection of the fader bank AUX/FX. Thus, you can[/FONT]
                              [FONT=Arial]not only control all aux and FX master sends at the same time[/FONT]
                              [FONT=Arial]with the faders, but you can also use the level indicators next to[/FONT]
                              [FONT=Arial]the faders to display the overall levels. Channel strips 1-4 function[/FONT]
                              [FONT=Arial]as the aux masters 1-4, faders 5-8 as the FX masters 1-4, and[/FONT][/LEFT]
                              [FONT=Arial]faders 9-16 as the stereo FX returns 1-4.[/FONT]
                              [/FONT]

er wordt overigens wel bijgezegd dat je een I/O module moet bijkopen, om de digitale kanalen intern gemakkelijker te kunnen routen, dat is wel een verschil met Yamaha, die zit er daar namelijk al standaard in.
                              Ik hoop dat je hiermee een beetje verder geholpen bent.
                              Chris[/FONT]
                              Last edited by Mach Facilities; 04-12-09, 13:49.

Comment

Working...