EQ achter Styx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

EQ achter Styx

Hallo,

Ik heb een vraagje, op de Dateq Styx zit geen MID-toonregeling. Zijn er hier mensen die ook een Styx hebben, wat is jullie ervaring hier mee? Is het echt nodig? Ik heb nu een XTC die kan ik goed verkopen, ik wil dus wat grooters, aangezien de Styx ook in mijn rijtje staat en de goedkoopste is. (overige: Apollo & LMP 7.3)

Is het misschien een oplossing om een EQ achter de Styx te zetten, een DBX of een Tapco?
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Hoi.

De EQ op dergelijke discomixertjes is meer bedoeld om het geluid te "kleuren" of kan helpen om de mix schoon te houden (door bijvoorbeeld het laag van één van de twee bronnen weg te draaien, zodat bassdrums elkaar niet in de weg zitten). Het is eigenlijk niet bedoeld om je systeem (je luidsprekers) mee te corrigeren, en als je gedraaide muziek netjes is gemasterd, dan kun je deze EQ recht laten staan, totdat je bronafhankelijk wil kleuren of corrigeren (vandaar ook dat elk kanaal zijn eigen EQ heeft...).

Of je wel of geen mid band nodig hebt, hangt van je stijl af. Ik zou het niet zo snel op een evenement neerzetten waar grote namen komen (daar moet je hoe dan ook zo'n Pioneer geval hebben). Ik gebruikte zelf nooit de midknop. Vond dat de muziek zelf moest spreken en niet de DJ... Mijn carrière duurde niet lang

Je vraag of je achter de mixer nog een EQ kunt zetten OMDAT de EQ van de kanalen op de Styx geen mid hebben, is dus een beetje vreemd. Tuurlijk kun je er een EQ achter hangen, maar dat zou je met de Apollo of de LPM serie ook "moeten" doen. Je probeert daarmee het systeem dusdanig te krijgen dat het als "muziek" klinkt, en dan kun je de EQ per kanaal gebruiken om grappen uit te halen (of een slecht gemasterde plaat een beetje bij te regelen).

Snappez-vous?

Comment

• jaksev
      • Jul 2007
      • 365

Ja ik snap je, ik heb nu een dateq XTC, als iemand anders met mijn spullen draait heb ik het discomeubel(cd spelers, pc, mengpaneel) altijd op een PA mixer staan, daar bij kan ik alles bij regelen. Het gaat vooral om het volume van het geluid op dat moment. Maar als ik alleen sta ga ik geen onnodig spul mee nemen, ik let zelf wel op het volume.

Een cafe bij ons in het dorp heeft de Dateq Crew, en daarbij kun je ook niet de MID tonen regelen, hij had er wel een DBX EQ tussen staan, hij vond het totaal niet klinken, toen heeft hij de DBX er tussen uit gehaald en nu vind hij het goed klinken. Dat wil dus zeggen dat hij alle tonen op 0 dB heeft staan(op het mengpaneel staan ze op 0db) maar ik weet niet of het bij de Styx ook zo is, dat het nog goed klinkt.

Misschien een kwestie van zo`n ding huren en een keer uittesten.

Comment

Working...