Volgorde apparaten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick1993
    • Nov 2007
    • 209

Volgorde apparaten

Volgorde apparaten tussen mengpaneel en versterker. Moet je nou eerst een cross-over hebben en dan 2 equalizers of een equalizer en dan een cross-over. En er is toch ook nog iets tegen vervorming van de stem ofzo (weet ik verder niet zoveel vanaf).

Graag antwoord

Rick

P.S. ik ben meer van het licht, niet zo van het geluid
    licht dat licht mij wel
  • JustME125
    • Jun 2006
    • 297

Zoals ik het zo kan overzien zou ik zeggen (als mede lichtman) eerst de EQ's dan de cross-over. EQ regelt namelijk de verhoudingen in je hele frequentieband, de cross-over splitst dit op naar één band voor je sub en één band voor je mid en hoog. Wanneer je daar je EQ's achter gaat zetten dan moet je zowel je sub apart EQ'en (waarbij je dus het deel van je EQ dat boven de cross-over frequentie ligt niet gebruikt) als je mid en hoog (ook hier gebruik je dan weer een deel van je EQ niet). Je kunt dus beter je EQ's voor de cross-over zetten en daarmee lekker je hele frequentieband EQ'en, en daarna de cross-over lekker uit laten zoeken welk deel naar welke versterker gaat.

Hoop dat ik het als lichtman een beetje begrepen heb (weet het ook alleen maar vanuit dat beetje ervaring dat ik heb met audio)

Mzzls
    Correct me if I'm wrong

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

Originally posted by rick1993
      ...En er is toch ook nog iets tegen vervorming van de stem ofzo ....
      bedoel je niet iets om juist een stem te vervormen?

Comment

• stefan90kauw
        • Jun 2005
        • 189

Originally posted by rick1993
        En er is toch ook nog iets tegen vervorming van de stem ofzo (weet ik verder niet zoveel vanaf).

Compressie?? Daar maak je de stem lekker vol mee.
        Maar iets tegen stem vervorming.. hmm.. dat ligt deels aan jezelf als geluidsman zijnde.
        Je kan je EQ's zo draaien dat het nergens naar lijkt. Of je effecten verkeerd instellen, etc.

Ik snap niet precies wat het doel hiervan is?

Wat je het meeste tegen al komen is:

Mengtafel -> Channel/Group inserts -> Galmpjes, Compressie, Overige Effecten
        Mengtafel -> Master outs -> EQ's -> Cross-over -> Amps - > Speakers

Maar ook dit kom je tegen:
        Mengtafel -> Master outs -> Speaker Management System -> Amps -> Speakers.

Bovenstaande betreffende een FOH systeem

Als je monitorgroepjes aanstuurt via je je FOH tafel dan:

Mengtafel -> Send -> EQ -> Amp -> Speaker(s)

OF

Mengtafel -> Send -> EQ -> Actieve Speaker(s)

Maar alles hangt er vanaf waarvoor je het wilt gebruiken. Band, Tape-act, Drive-in, etc...
        Last edited by stefan90kauw; 03-03-08, 00:43. Reason: Verkeerde post gequote.

Comment

Working...