lijnsignaal via microfoon opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • go77
    • Feb 2008
    • 3

lijnsignaal via microfoon opnemen

Ik heb iemand die met een videocamera wat opnames wil maken. Hij heeft een losse (zend)microfoon. Probleem is dat ik het geluid weliswaar naar een PA-systeem stuur, maar ik verwacht dat de geluidskwaliteit voor zijn video maar beperkt zal zijn als hij zijn microfoon ergens in de zaal zet. Er zit vast wel een lijningang op zijn camera, maar hij wil opnames maken vanaf verschillende plaatsen in de zaal, dus een snoer is geen optie. Ik vraag mij af of ik niet beter een opnamemix aan zijn microfoon kan toedienen door een koptelefoon of oortje met de opnamemix akoestisch te koppelen aan de microfoon. Bijvoorbeeld door de microfoon tussen de oorschelpen te klemmen of door de microfoon en het oortje elk aan een uiteinde van een pijpje/kastje o.i.d. te bevestigen. Of, als het niveau niet voldoende is, dat te doen met een klein luidsprekertje. Ik roep maar wat. Heeft iemand dat ooit al eens geprobeerd? Levert het enige kwaliteit? Zijn er tips hoe je zoiets zou kunnen doen?
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik heb zoiets wel eens gedaan door een rever microfoontje dichtbij de speakers te hangen. Je moet dan wel wat proberen met de positionering, om alle frequenties gelijk op te kunnen vangen. Met een gewone handheld moet dat dus vast ook wel lukken.

Wat ook ene optie is, indien er een beltpack aanwezig is. Een line signaal voeden aan het beltpackje en deze draadloos over te zenden naar de camera.

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Het is vaak genoeg gebeurd dat ik ENG werk moest doen in zaaltjes waar sprekers bezig waren. Meestal vroeg ik dan een aftakje van de dienstdoende techneut voor in een beltpackje (en wat is het HEEEEERLIJK als die gasten al een kabeltje van een matrixje klaar hebben liggen en ZELF het level goed inregelen. Hulde!).

Als dat niet mogelijk is, kun je altijd je beltpack met reversmicrofoon op het katheder leggen (en mooi wegplakken) om de sprekers direct te vangen. Je zou dat ook kunnen doen met die handheld van die cameraman.

Dit werkt helaas niet als er 5 sprekers achter een tafel zitten. (Leuk is ook dat deze mensen er een sport van hebben gemaakt om LANGS de microfoons te praten, of er twee meter vandaan te gaan zitten... zucht)

De laatste optie is inderdaad je hengel flink terug te gainen en dan voor de luidspreker te hangen. Met een beetje goed richtwerk kun je ook EQ'en! Vervolgens wel goed stil houden anders ben je de sjaak.

Kortom: het KAN. Koptelefoon lijkt me niet de beste oplossing, omdat je dan waarschijnlijk nog relatief veel omgevingsgeluid pakt. Tenzij je een stuk afrok meeneemt en over de configuratie legt om dat te dempen. En neem dan een koptelefoon die wat PK's kan produceren zonder in de vervorming te duiken. (HD25, MDR7506...)

Het huren van een beltje + portable ontvanger hoeft trouwens niet zo duur te zijn denk ik. Zes tientjes? Ben je van het gezeur af.

Comment

• kees22
        • Feb 2007
        • 110

is het niet mogelijk om video en audio appart op te nemen?
        Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Originally posted by kees22
          is het niet mogelijk om video en audio appart op te nemen?
          Dat achteraf sync leggen is zooo irritant. De camera mag niet stoppen etcetera. Hulpmiddeltje is als je tijdcode free run op de camera hebt, dan heb je in ieder geval een tijdstamp. Audio recorder mag dan niet stoppen. Mooiste is als je een tijdcoderecorder hebt en kunt locken, maar we hadden het over een no-budget klus

Het is wel weer te gek om hiermee insertjes te maken. Shotje van luisterende mensen, panelleden etc.

Heb het vroeger vaak gedaan. Masterrecorder voor de audio en dan twee losse camera's. Alleen moet je dan van tevoren even zwart op zit zetten dat je de nabewerking NIET gaat doen, want dat kost uuuuuren zo niet daaaagen (afhankelijk van het aantal camera's, de lengte van het materiaal, in hoeverre de recorders gaan "driften" en vooral: hoe vaak de camera's zijn gestopt.....)

Comment

• go77
            • Feb 2008
            • 3

bedankt voor jullie reakties! We hebben wel beltpackjes, maar niet in de vorm van ontvangers die de cameraman mee zou kunnen dragen. Zijn draadloze microfoontje werkt via bluetooth: de Sony ECM-HW1. We willen niet alleen een enkele spreker opnemen maar ook een muziekgroep. Vandaar dat we een opname-mix willen gebruiken. Vanochtend even geprobeerd via de koptelefoon, niet perfect, maar redelijk bruikbaar. Inpakken lijkt een goede tip om omgevingsgeluid een beetje te dempen alhoewel beetje ambiance misschien ook niet slecht is...

Comment

• shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

jullie hebben dus ook geen in-ear setjes liggen?
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

Working...