Wat is het verschill tussen een dimmber balk en een multidim?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bc1
    • Feb 2008
    • 22

Wat is het verschill tussen een dimmber balk en een multidim?

hey
    ik ben hier net nieuw.

mijn vraag:
    Wat is het verschil tussen dimmerbalk en een multidim?
    kan je ze ook als looplicht progameren?

Graag van allebei voordelen en nadelen.

Alvast bedankt
  • flash-a-new-generation
    • Nov 2006
    • 228

Originally posted by bc1
    hey
    ik ben hier net nieuw.

mijn vraag:
    Wat is het verschil tussen dimmerbalk en een multidim?
    kan je ze ook als looplicht progameren?

Graag van allebei voordelen en nadelen.

Alvast bedankt
    allereerst welkom op het forum van J&H.
    het ligt nogal aan welk merk en type dimmer je pakt. maar het grootste verschil is dat je bij een dimmerbalk de Parren direct onder de dimmerbalk hangt waarin zoals de naam het al zegt de dimmer in zit. je hoeft dus geen aparte kabels naar je multidim te leggen en ook geen fourbar aan te schaffen om je parren aan te hangen. als ik eerlijk ben vind ik een dimmerbalkje voor drive-in show ideaal.. is snel inhangen en werken terwijl je met dimmers nog extra spullen moet aanschaffen. maar dat is dus afhankelijk van je doel... veel succes ermee.

ps: of je ze zo op de balk kan proggen weet ik niet maar ik zou er gewoon een dmx controllertje bij kopen. de budgettafels kosten tegenwoordig ook niks meer en zijn prima geschikt voor beginners
    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Ahmed Al Dayri
      • Oct 2005
      • 354

nog een voordeel is dat je bij de t4'tjes (dus de dimmerbalk) ieder kanaal apart kan adresseren en bij de multidim alleen maar het startadres kan instellen.

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

De dimmerbalkjes werken inderdaad lekker voor de kleine toepassingen. Wij gebruiken er ook een hele hoop al enkele jaren maar zijn toch ook overgestapt op losse dimmers. Wat bekabeling betreft scheelt het niet heel veel. Of je nu DMX en Krachtstroom naar boven trekt voor de T4 barren. Of je trekt een multikabel naar boven, het is allebei niet leuk om te doen. Verder is het op grote producties wel makkelijk om je dimmers (lees zekeringen) beneden te hebben dan kun je er tenminste altijd bij. Het nadeel van de T4 barren is dat ze maar 16A kunnen hebben. Dus het totaal van je 4 kanalen mag niet meer dan 16A bedragen. Wat dus uitkomt op nog geen 4kW. 4x 1kW Par64 vol aan op die dingen vinden ze niet leuk. Je kunt ze dan wel op de bar limiteren zodat je de fader wel tot 100% kunt schuiven maar de Par maar 85% ofzo aangaat. Tis niet altijd even handig maar toch blijven het leuke dingen. Ieder kanaal los kan overigens iets van 10A aan dus das een goede 2kW aan vermogen per kanaal.
        Correct me if I'm wrong

Comment

• bc1
          • Feb 2008
          • 22

oke
          maar kan je bijvoorbeeld ook eerst par lamp 1 aan doen en dan 2 aan en dan is de 1 uit en dan 3 aan en dan is de 2 uit en dan de 4 aan en dan de 3 uit?(looplicht)

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Als het goed is, zit zowel in de T4(dimmerbalk) als de multidimm enkele (een stuk of 16)voorgeprogrammeerde chases (loopjes).

Het ligt dus aan je toepassing welke voor het jou het beste is.

Dus:
            vermeld even wat je precies wilt gaan doen, dan kunnen we een beter antwoord geven.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• bc1
              • Feb 2008
              • 22

hoebedoel je: '' wat je wil doen? '' ?

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Ja moeilijke vraag, wat ga je doen met het balkje of de dimmer als je het aanschaft?
                Disco, podium uitlichten voor band of theater, etc.
                Ik gok op disco vanwege het looplichtverhaal.

Normaal gesproken stuur je balkjes en dimmers aan met DMX dat dan op een lichtsturing zit wat bij jezelf staat. In deze lichtsturing maak je dan het programma, in jou geval een looplichtje als je dat wilt. Je bent er dus niet met alleen een balkje of dimmer, je hebt een lichtsturing en (DMX)kabels nodig. Vervolgens ga je de handleiding lezen van de sturing en hoe DMX en het programmeren werkt van dit alles bij elkaar.
                Last edited by vasco; 15-02-08, 13:28.

Comment

• bc1
                  • Feb 2008
                  • 22

ik gebruik het voor me drive in show.

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Voor een drive in zou ik een balkje nemen met par 56. Desnoods om te beginnen zonder sturing (T-4 tje werkt ook stand-alone), dan hoef je er alleen maar een tiefje onder en 220V op te zetten ET VOILA! Geen kabelsoep, dus dat staat veel netter dan een dimmpackje.

groet John
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• bc1
                      • Feb 2008
                      • 22

maar mijn vraag is kan je met een MULTIDIM een looplicht doen??

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Op de J&H site staat ruim voldoende informatie over bijde producten.
                        Zowel een MULTIDIM (MK I, of MKII) als de Dimmerbalken (T4, T6) hebben ingebouwde chases. (looplichten).
                        Dit had je ook zelf kunnen vinden!
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

Originally posted by bc1
                          maar mijn vraag is kan je met een MULTIDIM een looplicht doen??
                          JA! dat kan, zoals al eerder gezegd.

Zonder sturing ben je afhankelijk van de ingebouwde chases.

Neem je er een sturing bij dan is "the sky the limit".

Groet John
                          Groeten John

Comment

• JustME125
                            • Jun 2006
                            • 297

Showmaster 12 of 8 kanaals kost toch geen hol meer!
                            Correct me if I'm wrong

Comment

• jip
                              • Aug 2008
                              • 11

Originally posted by bc1
                              oke
                              maar kan je bijvoorbeeld ook eerst par lamp 1 aan doen en dan 2 aan en dan is de 1 uit en dan 3 aan en dan is de 2 uit en dan de 4 aan en dan de 3 uit?(looplicht)
                              ja dat kan, ik heb pas 2 t-4 gekocht. gebruik ze nu zonder dmx controler.
                              er zitten 16 automatische programma's in of je gebruikt de 16 programma's muziek gestuurd.
                              en meschien vind je een filmpje op youtube of op google.

verder weet ik niks over dimmerpacks

Comment

Working...