Logic Pro VS ProTools, wat zijn de pro's & cons?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Logic Pro VS ProTools, wat zijn de pro's & cons?

Ik hou me nog niet zo heel lang bezig met het opnemen en mixen van audio. Ik heb dan ook geen super-apparatuur, maar ik gebruik Logic Express 8, geïnstalleerd op een MacBook.

Echter, in de "grote" studio's op de wereld is de standaard toch wel ProTools. Nu werk ik hier ook regelmatig mee, maar heb ik nog niet kunnen ontdekken wat de voordelen van dit pakket (en bijbehorende hardware) zijn t.o.v. Logic. Natuurlijk is ProTools ook een fijn pakket waarmee je relatief intutitief kan werken, maar dat kan met Logic ook. Voordeel van de laatste is, is dat je niet vast zit aan de Digidesign hardware...

Kort samengevat: Wat zijn de pro's & cons van Logic en ProTools t.o.v. elkaar? Subvraag, waarom is ProTools de standaard geworden in studio's en niet een ander pakket?

Er bestaat al een topic met een soortgelijke titel, http://www.licht-geluid.nl/forum/rec...uggesties.html, maar dat dekt de lading van mijn vraag niet.
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Simpel samengevat: Logic was een muziekproductie pakket, Pro Tools een recording pakket. Dus waar muziekproductie werd "bedreven" ging men voor Logic, waar audio werd opgenomen ging men voor Pro Tools.
    In de loop van de jaren is Logic hard vooruit gegaan op gebied van recording en zijn ze ook meer die weg ingeslagen. Pro Tools is ondertussen (door het sterk verbeteren van de midi-sequencing, meeleveren van meerdere synths/samplers bij het pakket, en het uitbrengen van een "Music Production toolkit) steeds meer richting muziekproductie gegaan.

Kortom, de verschillen worden kleiner maar de oorsprong verschilt enorm.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

recente versies van logic zijn niet uitwisselbaar met PC muzikanten.

Apple is een aantal markten aan het monopoliseren om de prijs van hardware op te kunnen schoeven. Een van de opgekochte paketten is logic.
      lekker belangrijk!

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Originally posted by showband
        recente versies van logic zijn niet uitwisselbaar met PC muzikanten.

Apple is een aantal markten aan het monopoliseren om de prijs van hardware op te kunnen schoeven. Een van de opgekochte paketten is logic.

Niet mee eens, Macs worden steeds goedkoper. Het is al jaren geleden dat Emagic is overgenomen, dat was in de tijd dat het niet al te best ging met Apple en ze naar manieren zochten om meer mensen naar de Mac toe te trekken. Het heeft niets met opschroeven van prijzen te maken.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• JanV
          • Jul 2007
          • 60

Dus als ik het goed begrijp hebben beide pakketten heden ten dagen ongeveer dezelfde functionaliteiten, maar omdat ProTools zich vroeger het meeste bezig hield met muziek recording en daar meer vraag naar is dan muziekproductie-software is dat nu nog steeds de marktleider.

Is dit langzaam aan het veranderen? Zijn er (grote) studio's die kiezen voor Logic (vanwege de compatibiliteit met meer hardware), of blijft men toch meer hangen in ProTools?

Comment

Working...