versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bar
    • Dec 2007
    • 10

versterkers

Hoi,

wij hebben met onze band de volgende gear:

mengpaneel: Behringer PMH 5000
    Speakers: Behringer B1520 pro

Nu willen we er eigenlijk 2 subs bijzetten, de Behringer 1800x maar we weten eigenlijk niet hoeveel vermogen we nodig hebben. In het mengpaneel zit een versterker van 2 x 400.

We zijn al bij diverse muziekzaken geweest en telkens krijgen we een ander antwoord. Dus zouden jullie hier misschien meer van weten.

Hoeveel vermogen heb je eigenlijk in het algemeen nodig voor je speakers?

Aangezien het een actief mengpaneel is zouden we er passieve monitoren op kunnen aansluiten. Hebben we hier dan ook weer nieuwe versterkers voor nodig?
  • sntho0
    • Sep 2003
    • 196

Je versterker geeft 2 x 400 watt. Ik neem aan dat dit RMS bij 4 ohm is.
    Dan is het ongeveer 2 x 200 wrms bij 8 Ohm. En dat is eigenlijk te weinig voor je E1520 boxen. Stelregel is dat je versterker ongeveer 1.5 keer het vermogen van je boxen moet zijn om het maximale uit je boxen te halen.
    Dus, eigenlijk is je versterker nu al te licht. Het wil wel hoor, maar hou in de gaten dat je versterker niet gaat clippen.
    Sluit je er nu ook nog een paar subs bij aan, dan is'tie zeker veel te licht.
    In de subs zit een passieve x-over zodat je vanaf je subs kunt doorlussen naar je toppen. (Volgens mij) blijft je weerstand dan 8 Ohm (correct me if i'm wrong) Die subs zijn 400 wrms/8ohm.
    Dus je zou een versterker moeten hebben die ongeveer 2 x 900 wrms bij 8 ohm geeft. Zou de weerstand samen wel 4 ohm worden, dan kun je het dus doen met een versterker die 2 x 900 wrms bij 4 ohm geeft. En die zijn aardig goedkoper.
    Om ook nog monitoren op dezelfde versterker aan te sluiten wordt echt te gek. En die zijn dan ook niet afzonderlijk van de andere te regelen. Dus, dit is geen optie. Gewoon een stel apparte zet is het beste. Je zou een stel actieve speakers kunnen overwegen.
    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• sd_2
      • Dec 2005
      • 134

[quote=sntho0;472786]Stelregel is dat je versterker ongeveer 1.5 keer het vermogen van je boxen moet zijn om het maximale uit je boxen te halen.
      quote]
      1,5 tot 2x je RMS speakervermogen als versterkervermogen aannemen (headroom).

Comment

• sntho0
        • Sep 2003
        • 196

Schiet me iets anders te binnen.

Je zou, om geld te besparen, ook mono kunnen gaan spelen. Ik neem aan dat je dat mengpaneel/versterker op mono kunt zetten.
        Je knoopt je B1520'gers parallel aan elkaar. Dus + aan + en - aan -.
        Dan wordt dit samen 4 ohm. Deze sluit je aan op 1 uitgang van je versterker. Nu levert je versterker per kanaal 4oo wrms. Het andere kanaal kun je gebruiken voor je monitoren. De volume is dan afzonderlijk te regelen met je balans of gain knoppen.
        Als je er subs bij aan gaat knopen moet je eerst even uitzoeken wat dan de impedantie wordt. Dit kan iemand je vast vertellen. Dus, dit niet zomaar doen. Je moet namelijk niet minder dan 4 ohm weerstand hebben, want de meeste versterkers kunnen daar niet tegen.

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Originally posted by sntho0
          Je zou, om geld te besparen, ook mono kunnen gaan spelen. Ik neem aan dat je dat mengpaneel/versterker op mono kunt zetten.
          Je knoopt je B1520'gers parallel aan elkaar. Dus + aan + en - aan -.
          Dan wordt dit samen 4 ohm. Deze sluit je aan op 1 uitgang van je versterker. Nu levert je versterker per kanaal 4oo wrms.
          Uhm... Da's alsnog 200W per speaker....
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• sntho0
            • Sep 2003
            • 196

Originally posted by JeroenVDV
            Uhm... Da's alsnog 200W per speaker....
            Ja, dat klopt. Maar dat is in streo ook zo. Maar op deze manier kan hij er wel een stel monitoren bij plaatsen. Maar ik geef toe. Beter is natuurlijk 1 zware versterker, of nog beter 2 versterkers en dan met een actieve x-over. En dan de monitoren appart.

Comment

• bar
              • Dec 2007
              • 10

[FONT=Verdana]Bedankt alvast voor jullie reacties!![/FONT]
              [FONT=Verdana]Nog een vraag....[/FONT]

[FONT=Verdana]Is het volgende ook mogelijk??[/FONT]
              [FONT=Verdana]Als we de samson S1500 erbij nemen en hier 2x 1800x en 2x B 1520 pro aansluiten door het door te lussen. [/FONT]

[FONT=Verdana]Vervolgens 2x B1520 (ouder model) direct op het mengpaneel en deze als monitors gebruiken.

[/FONT]

[FONT=Verdana]Dan hebben we dus de volgende gear:
              Behringer PMH5000
              Speakers: 2x B1520 pro en 2x 1800x aangesloten op de samson S1500
              En monitors 2x B1520. aangesloten op het mengpaneel

[/FONT]

Comment

• sntho0
                • Sep 2003
                • 196

Die versterker is 2x750 wrms bij 4 ohm, en (wat ik heb gevonden) 2 x 540 wrms bij 8 ohm.
                Indien je sub + top samen 8 ohm blijven (dit moet je eerst ergen te weten zien te komen, ik weet dit namelijk niet) heb je dus te weing vermogen want zoals ik al zei moet je eigenlijk minimaal 2 x 900 wrms hebben.
                Als je sub+top samen 4 ohm worden heb je eigenlijk ook te weinig, maar in de praktijk zal het wel lukken. Let dan wel goed op je clipledjes!

Comment

• bar
                  • Dec 2007
                  • 10

Eerder in dit forum stond vermeld dat ik 2x 900 nodig heb. De samson s 1500 levert het volgende:
                  [FONT=Arial]2x 750 watt eindversterker bij 4 ohm, in 8 ohm bridge mode 1500 watt. [/FONT]
                  [FONT=Arial]De bridge mode is mono staat erbij. Wat is eigenlijk het verschil of je deze op mono op stereo??[/FONT]

[FONT=Arial]Is deze versterker dan voldoende voor 2x behringer 1520 pro en 2x behringer 1800x?[/FONT]

Comment

• seppe30
                    • Dec 2007
                    • 248

versterkers

ik mij versterkers kopen maar nu is de vraag koop ik juist het zelfde vermogen als mijn kasten of neem ik wat meer ?

groeten seppe

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Seppe,

Niet om het een-of ander, maar de vragen die je stelt, die worden al reeds behandeld op het forum...
                      Ik zal even de linkjes invoegen, dan weet je waar jeje info kan vinden.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

Bar,

De die S1500 levert:
                        OF:
                        2 x 750 Watt bij 4 ohm
                        OF:
                        1 x 1500 Watt bij 8 ohm, dus mono is 1 kanaal, stereo is 2 kanalen.

Wat je kunt doen is dan nog een S1500 erbij. (of 2x S1000 die geeft nl. 1000 W bij 8 ohm in bridge/mono).

Heb je al uitgezocht wat de impedantie is als je de tops doorlust vanaf de subs?? (4 of 8 ohm) want dat is belangrijk om je een goed antwoord te kunnen geven.

groet John
                        Groeten John
                        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• seppe30
                          • Dec 2007
                          • 248

ik ga een andere versterker aankopen

heb keuze uit een crown MT2400
                          of QSC 185hd of QSC PLX 1602
                          of QSC PL 1.8
                          of QSC MX2000a
                          buiten het vermogen waar moet ik nog op letten
                          het is de bedoeling van ze op 4 ohm te belasten voor laag weergave
                          heb tot nu altijd met budget merken gewerkt
                          kan iemand mij raad geven

al vast bedankt
                          seppe

Comment

• vegapower
                            • Nov 2004
                            • 355

bass... qsc mx 2000 of de crown mt 2400

qwa bas vind ik persoonlijk de oude versterkers beter dan de lichtgewichten.
                            de qsc mx 2000 gaat je ook goedkoper vinden als de 1.8.
                            en ben niet zekers maar de mx heeft meer vermogen.

wyzelf werken met de mx 3000 op de subs.

mvg

Comment

• seppe30
                              • Dec 2007
                              • 248

de mx2000a die ik op het oog had is verkocht
                              nu weet ik wel nog een mx1500a staan voor 350 euro is dat een goede prijs ?

groeten seppe

Comment

Working...