Boxen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vosken
    • Jan 2008
    • 34

Boxen

Hallo allemaal,

Wij zijn een beginnend bandje en hebben enkele vragen i.v.m. onze zanginstallatie. Deze bestaat uit een behringer mengpaneel, een skytec versterker van 2 x 150W (min. 4ohm) en 2 boxen van een oude stereoketen (elk 80 watt en 6ohm).

Nu mijn eerste vraag zal deze installatie veel luider kunnen indien we er boxen meeverbinden van 150 watt of meer?
    Mijn tweede vraag:wat is eigenlijk het verschil tussen een box van 4 ohm en een box van 8 ohm met hetzelfde wattage? Gaat de ene luider? Is de geluidskwaliteit beter?...
    Dan heb ik nog een laatste vraag hebben jullie eventueel aanraders?boxen) igenlijk mag het echt iets low budget zijn aangezien we dit eigenlijk alleen willen gebruiken als zanginstallatie in ons repetitiekot.

Groetjes,
    Dieter.
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

1 Speaker heeft een impedantie van 8 ohm, zet je er nog een box op aan in serie dan wordt het 4 ohm, nog een 2 ohm,.. zo gaat het volgens mij weet niet zeker, impedantie heeft niets te maken met hoe hard het gaat. daar gaat dB over,

Als het low bugdet is dan, zou ik naar DAP kijken, hebben voor weinig geld redelijk spul voor mee te beginnen,

DAP K-115, 15 inch luidspreker

daar 2 van.

DAP P-1200 Palladium Vintage versterker 2 x 600 watt

en een versterker,..

klaar,...dat kan, maar wat ook kan is dit:

DAP P-15A luidspreker, 15 inch actief, 300 watt, incl monitor standaards

daar 2 van, zit de versterker al in gebouwd, dat is veel handiger, hoef je niet zo veel kabels te gaan shouwen, en je hoeft alleen nog een mengpaneeltje te hebben, om je microfoons er op aan te sluiten en nog een paar andere dingen.

en voor naar de boxen te gaan heb je maar 2 xlr kabels nodig,..klaar is kees.

PS. wil je betere spullen waar je jaren lang plezier van hebt:

2x Electro Voice SX300
    1x Electro Voice Q66

die kun je voor een goede prijs 2e hands kopen, en ze gaan snoeihard,

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by jaksev
      1 Speaker heeft een impedantie van 8 ohm, zet je er nog een box op aan in serie dan wordt het 4 ohm, nog een 2 ohm,.. zo gaat het volgens mij weet niet zeker, impedantie heeft niets te maken met hoe hard het gaat. daar gaat dB over,
      Nee, zo gaat het volgens mij ook zeker niet.

2 speakers van 8 ohm in serie geeft 16 ohm, nog een box in serie geeft 24 ohm.
      2 speakers van 8 ohm parallel geeft 4 ohn, nog een box parallel geeft 2,67 ohm.

Verder ben ik het redelijk met Jaksev eens... Voor DAP geldt: de prijs-kwaliteit verhouding is geweldig (kost niks, maar doet wel iets).

Wil je iets leukers, ga dan voor een echt merk zoals EV ofzo (eventueel 2e hands).
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

NIET meer boxen aansluiten gaat alleen maar meer feedback geven.

Geen DAP want die zijn qua verstaanbaarheid niet best.

Beter een goede tweedehands box aan je versterker hangen. Dan twee slechte.
        In de oefenruimte moet je met je eindversterker en een tweedehands goede monitorbox prima kunnen werken. Die goede monitorspeaker heb je dan al voor het moment dat je de oefenruimte uit gaat en een grotere installatie gaat kopen. Die is dus waardevast.

no butget:
        Koop tweedehands peavey. Niet mooi wel bruikbaar. Kijk of je bij een PA bedrijf uit de occasionlijst een losse "merk monitor box" kunt kopen. Desnoods goede professionele zelfbouw met merk componenten. (JBL, EV enz)
        lekker belangrijk!

Comment

Working...