Terminal aansluiting naar Speakon

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kickerzz
    • Jan 2008
    • 1

Terminal aansluiting naar Speakon

Ik heb aan mijn versterker van die luidspreker klemmen (http://www.homecinemachoice.com/revi...DE475_rear.jpg)

En op een set boxen een SPK (Speakon) aansluiting. Bestaan er converters hiervoor, of kun je die kabel in twee stukken slopen dat hij er in past. Begreep dat de kern de + was en het omhulsel -, maar zo ook in de kabel dan?
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

klopt,

maar wat belangrijker is, is dat je de + aansluiting op je versterker ook op de + aansluiting in je speacon hebt verder is er niets speciaals aan.

Otto
    (...)

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Originally posted by kickerzz
      Ik heb aan mijn versterker van die luidspreker klemmen (http://www.homecinemachoice.com/revi...DE475_rear.jpg)

En op een set boxen een SPK (Speakon) aansluiting. Bestaan er converters hiervoor, of kun je die kabel in twee stukken slopen dat hij er in past. Begreep dat de kern de + was en het omhulsel -, maar zo ook in de kabel dan?
      Bij een speakonconnector hebben we het niet echt over een kern en een mantel. Kijk maar eens goed in de connector. Het lijkt wel erg op een kern-en-mantel-ding, maar in feite is het gewoon een circelsymmetrische connector (die het mogelijk maakt om op slot te draaien in zijn "vrouwtje"). De daadwerkelijke geleiders zijn twee (of 4, of 8) uitsnedes in het kunststof.

De bekabeling zal hoogstwaarschijnlijk ook niet co-axiaal zijn, maar gewoon standaard geleiders met een gekleurde isolatie. Heb je rood-zwart, dan neem ik aan dat je intelligent genoeg bent om zelf uit te vogelen welke kleur in welk gaatje moet. Ik zou hoe dan ook voor de zekerheid even je speakonconnector open draaien om te kijken welke kleur op welke pin zit. De pinnen zijn als volgd genummerd:

1+
      1-
      (en bij NL4 en NL8 krijg je er dan ook nog 2+, 2-, 3+ etc..)

Meer hints ga ik je niet geven

Grt

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Misschien dat ik nog iets van nut kan toevoegen. Een hoop vier- en achtpolige speakerkabels hebben gekleurde aders. De gebruiksnorm hiervoor:

polen 1 tem 4:
        Bruin -/+
        Rood -/+

polen 5 tem 8 (voor de achtpolige speakon):
        Oranje -/+
        Geel -/+

Gr @lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Originally posted by @lex
          Misschien dat ik nog iets van nut kan toevoegen. Een hoop vier- en achtpolige speakerkabels hebben gekleurde aders. De gebruiksnorm hiervoor:

polen 1 tem 4:
          Bruin -/+
          Rood -/+
          polen 5 tem 8 (voor de achtpolige speakon):
          Oranje -/+
          Geel -/+

Gr @lex
          Nouda's weer eens lekker duidelijk uitgelegd!!!
          Wat bedoel je nou?
          Bruin zowel + als -?
          Rood, oranje en geel ook zo??

Dave.
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1086

Sorry, was misschien niet duidelijk genoeg. Er is een bruin aderpaar, waarvan er één van een +teken en één van een minteken is voorzien. Zo ook alle andere kleuren!

@lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Beste Kikerzz,

Op de eerste plaats, welkom op het forum, een forum wat gaat over PA systemen.
              Jouw toepassing lijkt me eerder home cinema/hifi, zeker geen PA systeem/toepassing.

Daarmee hoort je vraag eigenlijk niet thuis op het forum. Bovenstaadn heb je een heleboel reacties die je op het juiste pad moeten zetten.
              Hieronder even een afbeelding ter verduidelijking.

In de speakerkabel zitten aders, de plus en de min. Meestal zijn de touwslagers zo vriendelijk om afwijkende kleuren te gebruiken of anders een markering op een ader aan te brengen.

Een losse speakon connector kan je zelf redelijk eenvoudig bevestigen ( kundigheidsniveau: kan je thuis een lamp aansluiten, dan kan je dit ook!)

De mantel doet helemaal niets in het signaalpad.

Mocht je nog vragen hebben, stuur even een PM. Het forum is niet de juiste plaats voor homecinemavraagstukken....
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...