hebben jullie je gelijk bij de kvk ingeschreven?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-sjaakie
    • May 2007
    • 62

hebben jullie je gelijk bij de kvk ingeschreven?

ik hoor vaak op dit forum dat mensen zeggen je je niet bij de kvk inschrijft dat je dan een marktverzieker bend.
    maar toen jullie begonnen hebben jullie je toen ook gelijk ingeschreven bij de kvk?
    draaien is mijn hobby
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

dat je bij de KvK bent ingeschreven betekend niet dat je niet een marktverzieker bent. (je kunt immers nog steeds voor bijna nop klussen...) Afhankelijk van wat je doet hoef je je misschien niet in te schrijven bij de KvK, maar heb je enkel aan een BTW nummer voldoende. De belastingdienst is namelijk de eerste die t wil weten als je geld verdient

persoonlijk denk ik wel, dat als je 2x per jaar voor wat vrienden ofzo draait, je niet zo nodig een BTW nummer hoeft te nemen. Het is maar net hoe serieus je jezelf neemt hierin, alleen verkijk je er niet op. Als je geen BTW nummer neemt (en dus zwart klust) en de belastingdienst komt hierachter, ben je de sigaar...

bovendien heeft het voordeel een BTW nummer te nemen, omdat je dan bij veel bedrijven freelance aan het werk kunt, zonder BTW nummer kom je niet snel aan de bak in de echte wereld...
    (...)

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Aanvullend op Ostra, Zorg dan wel dat je ook beschikt over een VAR.
      Met alleen een BTW nummer en inschrijving van de KVK ben je nog niet klaar...

Het is prima mogelijk om netjes wat bij te verdienen met je hobby, de belastingdienst zit niet te wachten op mensen die 5000 per jaar bijverdienen met het draaien van een feestje.
      en be real: dat kost je hobby met gemak als je alle apparatuur en muziek mee rekent!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ostracized
        • May 2002
        • 214

2 mod.

idd Var is ook wel handigvergeten te vermelden.
        maar waar trek je de grens of je je bij de belastingdienst inschrijft of niet? ik denk dat met 5k je je wel moet inschrijven, ook al draai je quitte (of verlies je )... ik weet niet of hier een wettelijk minimum aan is. je kunt je ook inschrijven bij de belastingdienst en dan onder de klein ondernemerschapsregeling vallen. mag je alleen geen BTW verrekenen...

(ostracized, wat een ruk naam he. doe maar gewoon Otto )
        gr Otto
        (...)

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Ik sta netjes ingeschreven bij de kvk en de belastingdienst.

Voor mij is het een hobby, zichzelf betalend dat wel.
          Ik heb geen flaauw idee wanneer de belastingdienst langskomt op het moment dat je (te lang) verlies draaid.

Bij mij zijn ze nog nooit geweest in ieder geval. (nu 10 jaar)

Ik investeer alles wel gelijk weer in spullen

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Vergeet niet dat de belastingdienst je ook helpt om je bedrijf op de rails te zetten. Startersaftrek, kleine ondernemersregelingen... In de eerste jaren van mijn "toko" heb ik niks hoeven afdragen.

Wel heb ik meteen een boekhoudster in de hand genomen, want ik heb goede oren, maar van geld heb ik geen verstand. De kosten voor die service verdien je dubbel en dwars terug, tenzij je zelf zin hebt om je te verdiepen in die stof. En natuurlijk heb je ervaren mensen in je omgeving die je precies kunnen vertellen hoe het zit, maar ik vond het altijd een beetje eng dat Piet het ene zei, en Klaas het andere.. Bovendien moet je het alsnog zelf doen. Een boekhouder/accountant regelt alles.

De KvK is ook niet vies van vragen trouwens. Er zitten daar mensen die met liefde je emailtjes en telefoontjes beantwoorden, althans, dat is mijn ervaring.

Comment

• ostracized
              • May 2002
              • 214

ja klopt,
              maar de belastingdienst ook. Ik ben altijd fatsoenlijk te woord gestaan als ik vragen heb das wel positief...

@ gert, wat ben jij op jaarbasis ongeveer kwijt voor je boekhouder en wat regelt die zoal voor je? momenteel doe ik alles zelf nog, prima te doen, maar of ALLES volgens de regeltjes gebeurd... een fout is snel gemaakt, en dat puur uit onwetendheid...

Otto
              (...)

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Originally posted by ostracized
                @ gert, wat ben jij op jaarbasis ongeveer kwijt voor je boekhouder en wat regelt die zoal voor je? momenteel doe ik alles zelf nog, prima te doen, maar of ALLES volgens de regeltjes gebeurd... een fout is snel gemaakt, en dat puur uit onwetendheid...
                Otto
                Hoi Otto,

Het eerste jaar was ik 100 ex BTW kwijt. Ik moest dat beschouwen als een soort startersbonus. Tegenwoordig zit ik op 500 ex BTW per jaar, en dan doet ze zowel de zaak als alle privƩ ellende. Het enige wat ik moet doen is de administratie piekfijn in orde houden, en ƩƩn keer per jaar kom ik op de koffie om de boel samen met haar op een rijtje te zetten. Meestal heeft ze dan verrassingen waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben. Die 500 euro is in ieder geval altijd terugverdiend en vaak nog meer dan dat.

Let wel: ik ben slechts freelancer, geen verhuur van spullen. Pakje sigaretten, koptelefoon en test cd is bij mijn dagprijs inbegrepen Het gaat hier dus om een kleine onderneming met een kleine omzet.

Eigenlijk heb ik geen idee of het duur is, die 500 euro. Mijn vader zat altijd bij dat kantoor en ik ben er gewoon ingerold. Echter, het idee dat er iemand waakt over die ellende, doet mij 's nachts goed slapen. En 500 euro op jaarbasis.. Pff.

Comment

• sntho0
                  • Sep 2003
                  • 196

Mij is verteld door verschillende accountants dat als je minder dan 137,- per keer verdiend, niets hoeft op te geven.
                  Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Als jij minder dan 137 ontvangt kun je als artiest met een loondelingsverklaring werken. Dat is een onderdeel van de artiestenregeling. Dus niet per se voor technici.

voor meer info over artiestenregelingen : Taxman.nu homepage
                    Er is een discussie "is een DJ een artiest?" gaande bij de belastingdienst.
                    lekker belangrijk!

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Allez... dan is Belgiƫ voor voor deze keer. Ik heb mij vroeger toen we nog drive-in werk deden ingeschreven als artiest en dat werd zonder probleem aanvaard. Het gaat trouwens om muzikale animatie... is dus geen specificatie vanwaar die muziek moet komen
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• sntho0
                        • Sep 2003
                        • 196

Originally posted by showband
                        Als jij minder dan 137 ontvangt kun je als artiest met een loondelingsverklaring werken. Dat is een onderdeel van de artiestenregeling. Dus niet per se voor technici.

voor meer info over artiestenregelingen : Taxman.nu homepage
                        Het blijft voor mij een onduidelijk en moeilijk verhaal. Ik ben er vorig jaar druk mee bezig geweest om dit uit te zoeken. Mijn eigen boekhouder (administraite kantoor) zegt dat men in principe alle inkomsten moet opgeven, en dat hiervoor een speciale artiesten regeling bestaat. Maar daarnaast heb ik 2 afgestudeerde accountants naar deze materie gevraagd en zij beweren beide er van overtuigd te zijn dat je (zolang de vergoeding beneden de 137,- per keer blijft) helemaal niets hoeft op te geven of te melden. Wel moet je een boekhouding bij houden.
                        Ik heb nog tegen deze accountants gezegt dat hier veel onduidelijkheid over is en dat ik het nog niet zo geloofde. Toen werd de ene zelfs pissig omdat hij er jaren voor geleerd had en zeker wist dat hij gelijk had. Tja.....
                        Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by showband
                          Sinds ik meen december 2006 zijn DJ's ook artiesten, zie hier
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...