Beginset Licht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Beginset Licht

Al jaren ben ik bezig met geluid (bandlid, podiummixer, thuisstudio).
    Sinds kort heb ik zelf ook een geluidsset om mee te nemen bij DJ klussen.

Ik wil nu kijken of het haalbaar is om zelf licht aan te schaffen.

De gelegenheden waar ik tot nog toe op draai zijn niet echt groot, zaaltjes met 100 tot max 200 personen is ongeveer het gemiddelde nu.

Wat zou een (qua investering) minimale set zijn waar je de dansvloer toch goed met zinvol licht kunt vullen?

Ik weet niet wat alles doet en kan en wat een bruikbare mix zou kunnen zijn. Alle tips zijn welkom. Ik kan ook een deel kopen en een paar aanvullingen huren om de kosten wat te verdelen.
  • Flash experience
    • Nov 2007
    • 32

Ik zou zeker parren kopen, is basislicht en altijd bruikbaar. En met de tehnologie van vandaag (dimbaar) zeer makelijk aan te sturen via een showmaster of dergelijke. Verder enkele scans eventueel een strobo. En indien een scan te duur is enkele effecten, tegenwoordig genoeg 600 watt effecten waar toch zeker wat licht uitkomt.
    En verder: statieven of misschien direct een brug komt profesioneler over, en verder een rookmachine

Comment

• relax
      • Aug 2007
      • 106

Dus eigenlijk gewoon 8 parren van 300 watt als echte basis.

Waar moet ik op letten als ik een zo handig mogelijke set wil aanschaffen?
      Dimbaar lijkt me altijd wel handig, maar welke termen zijn dan belangrijk?
      Ik weet wat een dimmer doet, maar ik ken de verschillen tussen de technieken nog helemaal niet.

Qua aansturing, wat moet een basistafeltje kunnen? Ik heb al wat setjes gezien en rond de 600 euro zijn er al aardig complete setjes. Ik weet echter niet wat je dan al te kort gaat komen.

Een strobo en een rookmachine heb ik toevallig al. De strobo is maar op een paar momenten leuk om in te zetten (te vaak doet de avond geen goed vind ik).

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Mag dit allemaal gewoon naar het drive-in-show forum ??? Laatste tijd begint het gewoonte te worden om dit soort vragen hier te stellen, maar 8 parren geeft geen toegang tot het licht-forum... Drive-in-show en disco dingen: fijn is het daarbijhorende topic houden aub !!!
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• relax
          • Aug 2007
          • 106

Dank u voor deze kerstwaardige melding. Fijne dagen en een relaxt 2008.

(sorry voor deze enorme stomme fout dat ik vragen mbt licht in het lichtforum plaats).

Vanaf hoeveel licht mag ik hier weer komen spelen? Ik vraag het maar even omdat ik nogal eens de neiging heb om binnen no-time over budget te gaan en dan toch vast wel vragen heb.

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by relax
            Dus eigenlijk gewoon 8 parren van 300 watt als echte basis.

Waar moet ik op letten als ik een zo handig mogelijke set wil aanschaffen?
            Dimbaar lijkt me altijd wel handig, maar welke termen zijn dan belangrijk?
            Ik weet wat een dimmer doet, maar ik ken de verschillen tussen de technieken nog helemaal niet.

Qua aansturing, wat moet een basistafeltje kunnen? Ik heb al wat setjes gezien en rond de 600 euro zijn er al aardig complete setjes. Ik weet echter niet wat je dan al te kort gaat komen.

Een strobo en een rookmachine heb ik toevallig al. De strobo is maar op een paar momenten leuk om in te zetten (te vaak doet de avond geen goed vind ik).
            doe maar 8 parren van 500 watt, hier kom je alweer een eindje verder mee ;-)
            **dimming: wil je een vaste dimmer op de grond en werk je met een multi of hang je ze liever aan een T4 met ingebouwde dimmer en een werk je met een powercon en een XLR. Dit is aan jou, kies waar je denkt het makkelijkste mee vooruit te kunnen!

**ophanging: ga je enkel voor de basisset met parren? koop 2 leuke manfrotto windup's. Kunnen lekker hoog (3m20) en zijn goed inzetbaar.
            ga je (later of nu al) voor meer: kijk dan misschien naar een truss-setje

**stuurtafel: welk systeem je kiest hierboven maakt niet echt uit voor je stuurtafel... ze moeten toch allemaal hetzelfde signaal krijgen.
            met een scenesetter of dergelijke komt je hierbij al wel ver

ik denk wel dat andere forummers hier nog dingen kunnen bij aanvullen?

greetzzz
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• relax
              • Aug 2007
              • 106

Een T4 met ingebouwde dimmer lijkt me wel handig.

Dit lijkt me dan een mooi compact barretje:
              Showtec ShowBar 4, DMX T-bar, IEC + powercon

Deze is als ik het goed zie ook los op statief te gebruiken (met de adapter)? Dit zou een mooi compact beginsetje zijn en kan later gebruikt worden in bv een trussomgeving.

Is de audio functie bruikbaar voor disco toepassingen? Scheelt weer een directe noodzaak voor een DMX aansturing .

XLR voor DMX512 snap ik, dat is door te lussen, maar wat en hoe mbt de stroomvoorziening? Ik weet daar nog maar heel weinig van af. Gaat er naar bovengenoemde dimmerbar gewoon een normale stroomkabel?

Ik zit al te denken aan later een keer een Truss brug van 3 meter en daar 2 barren x 4 lampen (500 watt dan maar ;-)).

Ok, dit ga ik niet met 500 euro redden , nog maar eens goed zoeken naar werkbare oplossingen.

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Ik ben zelf begonnen met een Behringer LC2412 + 2 x ShowTec MultiDim MK2 + 2 x ShowTec Stage Set PAR56. Wat je op zich wel een aardige basisset oplevert. Je kunt het alleen niet meer zo ver uitbouwen: de statieven die erbij zitten kunnen niet veel extra belasting meer dragen buiten de PARren en het dimmerpack.
                De tafel kun je wel best wat meer kanten mee op, het is geen grote tafel maar IMO iets flexibeler dan bv. een Scene Setter omdat je met de LC2412 ook kan softpatchen (verschillende DMX-kanalen aan één faderkanaal toewijzen). Maar intelligent licht aansturen wordt nog altijd wat lastiger met dit soort tafels.

Mbt die dimmerbar: Dat is op zich een prima keus t.o.v. de MultiDim MK2 als je een DMX T-bar zoekt. Die kom je dan ook regelmatig in drive-in setjes tegen, en de audio-functie is op zich goed genoeg voor het 'standaard' werk. Dan kun je altijd nog een DMX stuurtafel bijkopen als je die nodig blijkt te hebben. Je sluit de bar zelf gewoon op 230V aan en er zitten 4 gedimde 230V aanslutingen op waar je je PARren op aan kan sluiten.
                Last edited by Stoney3K; 23-12-07, 20:43.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• relax
                  • Aug 2007
                  • 106

Net las ik ook iets over de maximale belasting van 300 watt?
                  500 watt zou al beter zijn maar 1.000 wellicht nog veel universeler.

Wanneer 300 watt per par echter maximaal is, dan denk ik dat het toch niet echt goed gaat werken. Misschien wel voor 100 personen, maar niet indien er 200 personen zijn.

Tevens ben ik benieuwd wat die audio functie doet, bepaalde frequenties per lamp of gewoon een schema getriggerd door bepaalde frequenties?

Dacht ik er bijna uit te zijn en een setje bij elkaar gevonden te hebben voor rond de 1.000 euro, komt er waarschijnlijk weer een maar .

Comment

Working...