2 boxen voor laag, 2 voor hoog... Hoe?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thornberg
    • Dec 2007
    • 1

2 boxen voor laag, 2 voor hoog... Hoe?

Hey allemaal!

Ik loop al een tijdje met een vraag rond, en ik dacht dat ik hier misschien wel antwoord zou kunnen vinden.

Ik heb zojuist mijn kamer verbouwd, en heb er nu een draaisetje staan. Vanuit mijn mixer gaat het signaal naar een 2x 500 watt eindversterker, die ik nog over heb uit mijn drive-in tijd.

Probleem: Nou heb ik 2 aardig grote boxen, en 2 aardig kleine boxen staan. Nou zou ik graag de grote boxen als bassspeakers gebruiken, en de kleine aan de muur hangen voor de mid- en hoge tonen.

Hoe ga ik dit aanpakken? Heb ik een scheidingsfilter nodig? want sluit ik ze allebei gewoon aan dan blaas ik de kleintjes op. Het zijn beide wel fullrange luidsprekers, maar ik heb op dit moment het geld even niet voor nieuwe boxen of dure eq's enzo.

Kan iemand mij helpen? Of is er nog wat meer info nodig?

tnx alot, Menzo
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

Wat je nodig hebt om zo'n set aan te sturen, is:
    - 2 versterkers (1 voor laag 1 voor hoog)
    - 1 crossover tweeweg
    - speakers voor laag en voor hoog (duh)

Je signaal vanuit je mixertje gaat je crossover in. Die crossover split het signaal in een signaal voor je toppen (hoge tonen dus) en een signaal voor je subs (lage tonen dus). Vanuit die uitgangen ga je je versterkers in en daar hang je je speakers weer aan. Fixed...

Mist een dezer onderdelen gaat het niet werken, dat garandeer ik je!

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Je kan natuurlijk ook gewone passieve scheidingsfilters gebruiken... iets simpeler, veel goedkoper.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

En verder gaan we niet.
        Huis tuin en keuken instalaties zijn andere fora voor.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...