Nederlandse Manual

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul-RT
    • Nov 2007
    • 10

Nederlandse Manual

Hallo.
    Ik ben op zoek naar een nederlandse versie van een Manual voor een Yamaha mixer: MG24-14 FX.
    Engelse manuals vind je makkelijk, maar een nederlandse.....

Wie heeft de gouden tip?
    Never touch a running system !
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

als je er veel geld voor over hebt: een vertaalbureau (ja mag me PM-en daarvoor)... of je leert toch maar het technische Engels dat in onze sector nu eenmaal standaardtaal is...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Erik steeman
      • Aug 2005
      • 45

Zoekresultaten : Yamaha Manual Library (Nederlands)=

Hier staat de nederlandstalige handleiding van de volgende Yamaha mixer: MG16/6FX.

Die moet toch wel heel overeenkomen met wat jij zoekt,
      Groet,
      Erik.

Comment

• Paul-RT
        • Nov 2007
        • 10

@ Laserguy: Veel geld over? Wie heeft dat nog in deze tijd.
        Een kennis is bezig om onze engelse manual te vertelen. Maar ondertussen blijf ik zoeken naar een nedelnadse versie.

@ Erik steeman: Thanx, dat komt in de buurt.
        Ik had deze page zelf ook gezien, maar zag bij mijn tafel alleen een engelse versie.
        De MG32-14 FX komt is een kopie maar dan met meer kanalen.
        De MG16-6 FX mist heel veel functies. De manual is maar deels bruikbaar.

Ik blijf nog even verder zoeken en heb inmiddels yamaha gemaild.

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Het is misschien niet wat je wilt horen maar aan je Engels gaan werken is toch echt de beste optie als je in het geluid etc. bezig bent. Zo een beetje alles gaat in het Engels, van handleiding tot termen. Die enkele fabrikanten die ook de moeite nemen voor een anderstalige handleiding, als ze dat dan doen, is het in de andere veel gebruikte talen zoals Duits en Frans. Nederlands is nu eenmaal geen wereldtaal.

Comment

• Paul-RT
            • Nov 2007
            • 10

Ik ga niet aan mijn engels werken, die is uitstekend.
            Daarbij moet ik verklappen dat de manual voornamelijk niet voor mijzelf zal zijn, maar voor dummies. Mensen die echt totaal geen verstand hebben van mengpanelen of andere audio installaties. Zij hebben een manual nodig in "Jip en Janneke-taal".

Comment

• keenoncoolstuff
              • May 2003
              • 695

Originally posted by Paul-RT
              Ik ga niet aan mijn engels werken, die is uitstekend.
              Daarbij moet ik verklappen dat de manual voornamelijk niet voor mijzelf zal zijn, maar voor dummies. Mensen die echt totaal geen verstand hebben van mengpanelen of andere audio installaties. Zij hebben een manual nodig in "Jip en Janneke-taal".
              Dan lijkt het me het makkelijkst dat jij met je uitstekende kennis van de engelse taal een nederlandstalige beknopte handleiding schrijft.
              De originele nederlandse vertaling zal namelijk door dummies ook niet worden begrepen. Ook al is ie dan in het nederlands...

Groet, Rob.
              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Volgens mij moet je al die mogelijkheden helemaal niet willen vertalen naar het Nederlands.

Yamaha legt in die manual heel netjes uit hoe je het best een tafel zo in kunt delen dat je een simpel bandje netjes kunt versterken.
                Zonder gedoe met gates, effecten, compressie, gewoon super simpel.

Als je dat even zelf vertaald naar het nederlands, met een aansluitschema, dan ben je klaar.

Alle terminologie is in het engels, op de tafel ook zo aangeduidt, van mensen die zo'n tafeltje gaan bedienen mag je volgens mij wel verwachten dat ze kunnen lezen en schrijven in het engels, op basis niveau.

Hoe ga je anders uitleggen wat een aux, reverb, insert, midsweep en een master is?

Vertalen is leuk, maar met een middagje basiseducatie ben je er ook, en dan hebben ze ook direct wat meer vertrouwen door de opgedane praktijkervaring.

Comment

• Paul-RT
                  • Nov 2007
                  • 10

Ja, en daar hebben jullie een punt.

Zelf schrijven is erg tijdrovend, maar beter begrijpbaar voor de eenvoudige menger.
                  Ons mengpaneel staat in een ker. Momenteel zijn we met 3 vaste en 3 leerlingen. Geen van deze mensen hebben dit nodig.
                  Maar soms, als het gebouw wordt uitgeleend / verhuurd zitten er mensen die echt van niets weten en die een zeer uitgebreide tekst nodig hebben.
                  Mijn streven is, dat iemand met nul aan kennis de boel draaiend kan krijgen.
                  Incl zang effect en recording op laptop.

Maar goed, ik ga hier zeker mee verder en zal de boel dan zelf gaan uitwerken.

Thanx voor de tips en het mee-denken.

Comment

• edwards
                    • Nov 2007
                    • 2

Soundcraft spirit live 4

Hey beste mensen,
                    ik heb net een 2e hands mengtafel gekocht van soundcraft spirit 4 vorige model.
                    Leuk mengertje maar wie kan mij helpen aan waar ik de nederlandstalige handleiding kan vinden of wie mij het beste systeem kan helpen aanlsuiten voor wat betreft bandoptreden met 2x minidisc, 2x cd speler, midiverb4 van alesis,equalizer, compressor limitter van dbx,draadloze akg microphone etc...

wie helpt een domme belg ?
                    Last edited by moderator; 28-11-07, 21:55.

Comment

• edwards
                      • Nov 2007
                      • 2

Originally posted by edwards
                      Hey beste mensen,
                      ik heb net een 2e hands mengtafel gekocht van soundcraft spirit 4 vorige model.
                      Leuk mengertje maar wie kan mij helpen aan waar ik de nederlandstalige handleiding kan vinden of wie mij het beste systeem kan helpen aanlsuiten voor wat betreft bandoptreden met 2x minidisc, 2x cd speler, midiverb4 van alesis,equalizer, compressor limitter van dbx,draadloze akg microphone etc...

wie helpt een domme belg ?
                      mailen kan naar: via profiel, zo kan je ook mailen, maar wordt je niet plat gespammed....modje
                      forums is niet mijn sterkste kant en weet niet eens hoe ik mijn reacties hierop kan lezen.
                      ook met deze kunnen jullie mij helpen als jullie zo vriendelijk willen zijn
                      Last edited by moderator; 28-11-07, 22:10.

Comment

Working...