Vraagje over een stroboscoop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ProMaXiuS
    • Nov 2007
    • 8

Vraagje over een stroboscoop

Geachte,
    Dit is mijn eerste bericht op dit forum, met ben van plan zeker actiever te worden. Ben al een 2tal jaar dj, maar ben sinds kort geinteresseerd geraakt in licht. Vandaar zit ik nu met een vraag, welke ik hier zou willen stellen.

Ik zou graag een strobe kopen, welke genoeg zou moeten zijn om een heftig effect te creeren op fuiven tot 150 personen.
    Ik had zitten denken dus aan minstens 100 watt.
    Wat voor mij heel belangrijk is, is dat de strobe moet kunnen worden aan en uitgeschakeld worden. Nu wil ik informeren hoe ik dit kan oplossen?
    Ben ik nu verplicht een dmx paneel te kopen, of bestaan er strobe's met een soort afstandsbediening? Ik heb op inet dit gevonden; zie foto. En met welk soort kabel sluit je dit aan ? Of is het beter om een klein dmx paneel te kopen?
    En welke soort strobo's passen op dit ding? Groetjes !
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

voor 150 personen zal ik al snel een strobo nemen van 750 watt!

Aansturing KAN via DMX, maar de meeste strobo's hebben nogsteeds een analoge ingang. Aansturing gaat dan via dat kastje (foto) die jij hierboven laat zien. Via een JACK kabel gaat het signaal dan naar de strobo toe...
    Persoonlijk ben ik fan van de DMX strobo's. Dit omdat je dit weer een kabel minder trekken kost, en hij past zo in je DMX lus.
    De meeste strobo's hebben tegenwoordig 2 kanalen: Dimmer en Flash. Met de Dimmer regel je de kracht van de flits, en met de Flas het aantal flashes per seconde. Meestal is dat bij goedkope strobo;s 10 en bij de goede 17 of 20. Sommige strobo's hebben een Blinderfunctie. Bij goedkope strobo's heb je hier geen ruk aan (2 seconden blinder). Bij de goede (Martin Atomic) kan je continu blijven blinden (lamp gaat dan wel snel stuk!)
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 22-11-07, 20:14.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• ProMaXiuS
      • Nov 2007
      • 8

Bij sommige strobes zie je staan...
      Controller-connection and synchronisation via two 1/4" mono jack-plugs

Ik zocht overal op google, maar kan nergens zo'n controller vinden, heeft dit dan een andere naam, of is dat die controller waarvan ik die picture in mijn 1e post als voorbeeld nam?

Ik heb ook vernomen dat er een mogelijkheid is alles te besturen met computer door middel van een usb naar dmx controller. Maar werkt dit zowieso altijd samen met alle merken?
      En is het freeware programma freestyler hiervoor voldoende?

Comment

• DJ_matthias
        • Jun 2005
        • 620

DMX is een universeel protocol dat deze dagen door alle fabrikanten van licht wordt gebruikt om hun apparatuur aan te sluiten.
        voor meer informatie over DMX dongles(usb==>dmx controllers), freestyler en andere computersturingen gebruik je de zoekfunctie maar eens... is massas te vinden!
        we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
        Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• ProMaXiuS
          • Nov 2007
          • 8

Dat is het wat ik zocht: DMX dongles...
          Als je de naam niet weet, kan je niet zoeken he.

BEdankt !

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

Originally posted by ProMaXiuS
            Dat is het wat ik zocht: DMX dongles...
            Even helemaal offtoppic. Ik vraag me af of een dongle wel een juiste benaming is voor een 'interface'? Volgens wikipedia niet (maar deze is niet altijd even foutloos). Al kan (maar hoeft niet) een DMX interface wel een dongle zijn voor bepaalde software.

Over het strobo verhaal. Ik ben ook van mening dat je best een zwaarde strobo koopt 750W kan, maar ik zou zelfs al kijken naar een 1500 Watter.
            Dit kan in sommige gevallen misschien wat overkill zijn, maar meestal zijn die strobo's ook te dimmen. Zeker als je nog veel toekomstplannen hebt is een zwaardere strobo een aanrader

Iets wat een probleem kan vormen voor de zwaardere strobo is de stroomvoorziening.

DMX of niet is iets wat je zelf moet weten. DMX kan handig zijn ivm toekomst plannen.
            exit night into LIGHT

Comment

Working...