Studio hoofdtelefoon (monitor)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Studio hoofdtelefoon (monitor)

'k Heb er al naar gezocht maar nog geen goed topic hierover gevonden (misschien verkeerd gezocht...). Daarom dit topic.

Ik ben bezig een thuisstudiootje op te zetten om op te kunnen nemen. Hiervoor zoek ik een goede stereo hoofdtelefoon.
    Mijn wensen:[LIST][*]Groot frequentiebereik;[*]Goede demping van geluid van buitenaf (dus oorschelpen die de oren afdekken). De "control" room van mijn studiootje wordt niet gescheiden van de liveroom, dus moet het geluiden van buitenaf goed kunnen afsluiten;[*]Duurzaam (stevig ontwerp);[*]Mag (maar hoeft niet) opvouwbaar (te) zijn.[/LIST]De volgende lijken wel aan mijn specificaties te voldoen: de Sony MDR-V600, de Sennheiser HD 280 de AKG K 271 al lijkt deze laatste mij -los van de kwaliteit- toch niet zo comfortabel zitten als de Sony en de Sennheiser. Het lijkt mij dat deze nogal plakkerig wordt als het lang op het hoofd zit (doordat het vocht van de huid niet weg kan)... of heb ik dat mis?

De prijzen van de drie verschillen niet zo sterk. Via Kieskeurig kom ik op prijzen van € 99 (Sennheiser) tot € 119 (AKG).

Wie kan mij hierover adviseren?
    Last edited by JanV; 08-11-07, 11:29.
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Bekijk deze eens,

Sennheiser Worldwide: HD 250-II - HD 250-II

Helemaal te gek.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Een "must" om te beluisteren voor de studio is de DT770/DT990 beyerdynamic.
      (de ene is open en de andere gesloten)

Vooral vor het controleren van laag erg goed. En dat is nou net het stuk wat in homestudio's meestal slecht weergegeven wordt over de alom gebruikte nearfields.
      lekker belangrijk!

Comment

• JanV
        • Jul 2007
        • 60

Originally posted by bones2001
        Bekijk deze eens,

Sennheiser Worldwide: HD 250-II - HD 250-II

Helemaal te gek.
        Ziet er goed uit! De goedkoopste prijs die ik tegenkom is € 149,-
        Ik ben een relatieve leek op dit gebied, maar wat is de meerwaarde van deze hoofdtelefoon t.o.v. de eerder door mij genoemde? Echt een groot verschil in specificaties zie ik niet...

Originally posted by showband
        Een "must" om te beluisteren voor de studio is de DT770/DT990 beyerdynamic.
        (de ene is open en de andere gesloten)

Vooral vor het controleren van laag erg goed. En dat is nou net het stuk wat in homestudio's meestal slecht weergegeven wordt over de alom gebruikte nearfields.
        Deze zal vast erg goed zijn (een score van een 9 op kieskeurig.nl), maar de prijs (€ 270) vind ik wel een heel stuk hoger dan de andere... Wat is hier de meerwaarde van?
        Last edited by JanV; 08-11-07, 13:18.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

sub tot 5 Hz...
          hoog tot 25KHz

Alles wat ik niet uit monitorspeakers hoor komen in de homestudioklasse zit hier wel in.

Als je het naast monitorspeakers legt is 270 niet duur.
          een DT770pro is in mijn boekje niet meer dan 170 euro
          lekker belangrijk!

Comment

• JanV
            • Jul 2007
            • 60

Volgens de specs kan de Sony dat ook... maar die kost aanzienlijk minder...

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

JanV

Kijk eens naar onderstande topic.

http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...heb-jij-3.html
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Mijn ervaringen hierin:
                HD250: veel bas, goed voor DJ gebruik maar voor homestudio vind ik hem minder omdat de lagetonen teveel de rest maskeren waardoor je foutjes e.d. niet hoort
                HD280: mijn favoriet: redelijk gebalanceerd geluid met toch nog wat bas
                En dan de absolute favoriet voor precisiewerk: de Beyerdynamic DT100 (dé huiskoptelefoon van de VRT): bijna geen bas maar je hoort echt alle details..
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• JanV
                  • Jul 2007
                  • 60

Ik heb waarschijnlijk verkeerd gekeken (sorry!) maar de Beyerdynamic DT 770 Pro zie ik idd staan voor € 159 (bij Peter Verspuy).

De Sony heeft een frequentiebereik van 5Hz - 30kHz dus wat dat betreft wint deze het van bovengenoemde. Dat zit hem dan in de weergave van het hoog. Ook al hoor je dat toch niet ;-)

Kijk ik probeer niet de Sony te verdedigen, maar ik wil graag een goede studio hoofdtelefoon. Het geld speelt niet echt een rol, maar als het voor minder kan met dezelfde specs ga ik natuurlijk liever daarvoor... En aangezien ik een leek ben op dit gebied roep ik jullie hulp in.

Comment

• Lennartsound
                    • Dec 2006
                    • 269

Jongens ga nou niet een hoofdtelefoon uitkiezen op basis van een paar specs...
                    Ga nou eerst maar eens luisteren. Ik neem aan dat je ook graag wil dat je frequentie verloop een beetje klopt? Beyers ijn daar nou bepaald om bekend. Sony heeft vaak te veel sublaag en Sennheiser heeft ook een bultje in het (iets hoger dan Sony) laag, beetje meer het disco laag.
                    Een HT die vroeger heel veel gebruikt werd is de AKG K series. De K240 hebben ze in vernieuwde versie nog steeds in het programma. Heel erg open geluid. Sluit wel minder goed af dan de Sony en Beyer maar je wordt gegarandeert niet luistermoe van deze set (in tegensltelling tot laatstgenoemde)
                    Hoe dan ook eerst maar eens luisteren. Zowieso raadt ik je aan om niet je eindmix te beoordelen op een koptelefoon, dat gaat altijd mis.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by JanV
                      Het geld speelt niet echt een rol,
                      \

AKG dan maar s bellen...

Comment

• rolanddeg
                        • Nov 2004
                        • 337

Ik zweer echt bij een Beyer Dynamics DT770 Pro... Sluit mooi af, gaat enórm laag en ongelofelijk hoog en oversturing heb ik er nog nooit uit gekregen. Loopt trouwens van 5 Hz tot 35kHz, echt bizar. En ohja, hij zit ook nog is lekker

Comment

• JanV
                          • Jul 2007
                          • 60

Subtiele kick van dit topic...

Ik heb m'n keuze gemaakt en ga voor de Beyerdynamic DT 990. In de nabije toekomst wil ik ook de 770 kopen voor de opname aangelegenheden.

Dan heb ik nog een vraag waar ik via de search geen goed antwoord op kan vinden (misschien gebruik ik de verkeerde keywords....)

Ik ben nog op zoek naar een klein mixertje waarmee ik een headphonemix kan maken. Ik wil graag diverse muzikanten die samen spelen (en die opgenomen e/o live uitversterkt worden) een headphonemix bieden. Met welke mixer kan ik dat?

Ik heb in diverse Youtube filmpjes van 3FM gezien dat ze daar een mixertje van Behringer gebruiken... weet iemand welke dat is?
                          Last edited by JanV; 22-01-08, 13:14.

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Beste Jan,

Behringer had vroeger de HA4600, nu de HA 4700,

ik denk dat je deze bedoelt.

Kost net iets over de 100 euri.

Succes groet John
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

Mijn dynacord cms 1000 heeft een hoofdtelefoonimp. van 47 ohm.
                              Welke Beyer Dynamics DT770 Pro... kan ik het beste nemen voor een optimaal resultaat : 80 of 250 ohm ?
                              alvast bedankt,
                              sis
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...