Aansluitprobleem.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ DaAn
    • Dec 2002
    • 19

Aansluitprobleem.

Goedenavond.

voor mijn thuisdisco heb ik een 7 aderige multikabel, een 4 kanaals breakoutbox, een 24kanaals Harting connector en een 8 kanaals schakelpaneel gekocht.

Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om via het 7 aderige multikabel 4 kanalen aan te sturen van de breakoutbox.

ik moet dus 2 returns maken, in plaats van 4.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit moet, het liefst met een schema ofzo?!

ik kom er namelijk echt niet uit!

Alvast bedankt!
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

of het komt omdat het vroeg in de ochtend is, of ik snap je vraag echt even niet.

Gaat het om licht of geluid?
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1086

Hallo LJ DaAn,

Misschien had je voor naar de winkel te gaan even een topic moeten starten over wat je nodig hebt. Want je hebt een hoop verschillende zaken gekocht, die moeilijk te combineren vallen (tenzij ik je vraag echt verkeerd begrijp).

Wat ik aanneem:

7 aderige multikabel (dit zal dus 7 aderparen zijn)
      4 kanaals breakoutbox (een doosje met 4 posities voor een chassisdeel)
      24 kanaals Harting connector (een Harting met 24 contacten)
      8 kanaals schakelpaneel gekocht (geen idee wat je hiermee wilt)

Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om via het 7 aderige multikabel 4 kanalen aan te sturen van de breakoutbox.

De 'weakest link' in je materiaallijst is de vier kanaals BoB. Je kunt zoals ik het nu begrijp een multisysteem in elkaar bakken met aan de ene kant een BoB met vier chassisdelen (waarvan je er zoals je aangeeft twee de 'ene kant op' en twee de 'andere kant op' wilt gaan gebruiken) dan de zeven parige multikabel (waarvan je er overigens maar vier gebruikt dus) en dan de 24p Harting (waarvan je er dus maar 4 lijnen x 3 gelijders = 12 contacten gebruikt)

Succes ermee!
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

"ik moet dus 2 returns maken, in plaats van 4."

Ik heb het raadsel opgelost:

Je wilt 4 aders gebruiken als "plus", je hebt er één nodig voor aarding en je houdt er twee over. Dat is niet genoeg, dus vraag je je af of je die kan "combineren" zodat je toch 4 kanalen kunt aansturen.

Am I right?

Als het een schakeldoos is (harde knoppen, dus AAN of UIT), dan zou je er zelfs 5 kunnen aansturen (5x fase, 1x nul, 1x aarde). Theoretisch... Vergeet echter niet dat je dan in eerste instantie behoorlijke fouten kunt maken die levensgevaarlijk zijn. Vergeet ook niet dat de "nullijn" meervoudig belast wordt en daar is hij niet op gebouwd.

Een excuus als "maar ik gebruik maar 4 peertjes van 60 watt" is geen excuus. Ga NOOIT handig worden met spanning. Ik heb een zooi klappen gekregen van mijn eerste lichtproject en je hoeft er niet dood aan te gaan, maar je creëert een onveilige situatie waar anderen wellicht de dupe van worden.

Je kunt op een veilige manier 3 kanalen maken. Ik ben echter wel benieuwd naar die Harting. Is dat een connector voor spanning, of meer bedoeld voor audio? In het laatste geval: NIET DOEN!

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

In het licht van Gert heb ik het wellicht (of welgeluid) bij het verkeerde eind en heb ik de vraag erkeerd begrepen.

TS: licht (...) eens toe wat je precies van plan bent.
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• LJ DaAn
            • Dec 2002
            • 19

Jullie hebben gelijk, ik ben vergeten dat het om licht gaat..

ik wil dus, met dat switchpack (een normale showtec 8kanaals gevalletje), een 4 kanaals breakoutbox aansturen, over een 7 kanaals multikabellijntje.
            Op die breakoutbox komen dan 2 par36'jes en 2 moontjes.

Die 24 polige hartingconnector is gemaakt voor elektra ja, dat kan dus.
            en die multikabel ook.

Maar de vraag is, hoe sluit ik het aan.
            Gertgeluid helpt mij al aardig op weg, maar, als ik het goed begrijp Gert, is het dus niet mogelijk?!.
            Of met andere woorden, het is niet veilig en zelfs ZO onveilig dat ik het echtniet moet doen?

Comment

• renebiemans
              • May 2006
              • 156

Als je de multi vast maakt aan het schakelpaneel en dan de bekabelin intern doet. Zou je 2 draadjes als nul kunnen gebruiken en 4 adres voor de schakeldraden. Waar je dan wel heel goed op moet letten is dat je kabel het aantal ampere aan kan. En dat je alles goed aansluit. Beter is om even een andere multikabel op te halen weet je zeker dat je goed zit.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

de hamvraag is : draai je op kracht, of op 220??

en meteen daarna : hoe dik zijn die aders van je 7 parige kabel?

zonder deze details geef ik geen antwoord....

Comment

• LJ DaAn
                  • Dec 2002
                  • 19

op 220, en de kabel is 1.5mm in doorsnede.
                  Gaat om dit modelletje
                  *** DAP P-715 Power Multikabel, 7 x 1.5mm, Zwart, prijs per meter

Hoe werkt dat, 2 draadjes als nul?! kan iemand een schema maken?

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1086

Beste allen,

Naar mijn bescheiden mening is het niet verstandig de benodigde informatie hier te melden. Ik heb een hard hoofd in de veilige werkwijze van TS. Wellicht dat het beste advies aan hem is te zoeken naar iemand met wie hij dit samen kan maken. Als er voor zo'n simpele schakeling een schema wordt gevraagd kan mijn conclusie alleen maar zijn dat er onvoldoende kennis aanwezig is om de multi op een juiste wijze te vervaardigen.

Maar wellicht zijn anderen het daar niet mee eens?

@lex

Comment

• LJ DaAn
                      • Dec 2002
                      • 19

Ik zal wel wat fout doen, maar ik heb het vanavond even aangesloten, met 2 nul's.

Maar, nu kan ik alleen 1 lamp aanzetten als de anderen, die ook op die nul is aangesloten, OOK aanstaat.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by @lex
                        Beste allen,

Naar mijn bescheiden mening is het niet verstandig de benodigde informatie hier te melden. Ik heb een hard hoofd in de veilige werkwijze van TS. Wellicht dat het beste advies aan hem is te zoeken naar iemand met wie hij dit samen kan maken. Als er voor zo'n simpele schakeling een schema wordt gevraagd kan mijn conclusie alleen maar zijn dat er onvoldoende kennis aanwezig is om de multi op een juiste wijze te vervaardigen.

Maar wellicht zijn anderen het daar niet mee eens?

@lex
                        Originally posted by LJ DaAn
                        Ik zal wel wat fout doen, maar ik heb het vanavond even aangesloten, met 2 nul's.

Maar, nu kan ik alleen 1 lamp aanzetten als de anderen, die ook op die nul is aangesloten, OOK aanstaat.

helemaal eens..

pm naar de MOD om dit topic te sluiten

Comment

• LJ DaAn
                          • Dec 2002
                          • 19

Bedankt voor de antwoorden, ik ga het zelf wel proberen op te lossen

Alsnog bedankt!

Mag ik trouwens vragen of deze @lex wel het antwoord weet OF dat hij het niet weet en daarom maar zegt dat hij het niet wil zeggen?!

Comment

• stekelvarke
                            • Dec 2004
                            • 1062

Originally posted by LJ DaAn
                            Bedankt voor de antwoorden, ik ga het zelf wel proberen op te lossen
                            Pas dan maar op.

Het is inderdaad niet zo moeilijk om dit probleem op te lossen.
                            Maar als je niet voldoende kennis hierover hebt (en dat lijkt me wel duidelijk) zou ik dit door iemand die wel kennis van zaken heeft laten doen.
                            Want je kan jezelf en anderen in gevaar brengen.
                            exit night into LIGHT

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Want je kan jezelf en anderen in gevaar brengen.
                              Dat is 1 (en BELANGRIJK!!!!!) maar ook: als je het zelf zonder veel kennis samenflanst is de kans niet echt groot dat je met alle details hebt rekening gehouden waardoor bij bepaald gebruik het misschien niet werkt, verkeerd werkt of zelfs je lichtsturing opblaast... in beide gevallen zul je op dat moment eens hard vloeken en zul je hopelijk terugdenken aan wat hier op dit forum is gezegd.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...