Extra speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vinnycentral
    • Oct 2007
    • 3

Extra speakers

Ik ken er niet veel van dus mocht u een antwoord weten: liefst zo eenvoudig mogelijk uitleggen. dank u.
    Ik heb een dj set gekocht:

de versterker heeft volgende specificaties:
    - puissance max: 350
    - puissance sous 4 ohms: 2*275 w
    - puissance sous 8 ohms: 2*200 w
    - puissance bridgé 550 w

dan heb ik volgende boxen (2 stuks)
    - impedance 8 ohms
    - power rating 125 W r.m.s.
    - 250 watts peak
    - ze hebben volgens mij geen uitgang

de versterker heeft volgens mij mr één uitgang (een vr L en een vr R)
    hier kan je de achterkant van het toestel eens bekijken (er zijn er meerdere mr de alsuiting is anders)

mijn vraag:

ik wil graag extra boxen aansluiten. (ook om om verre afstand te zetten (bv 75 m) Het is niet vr muziek dus de kwaliteit speelt niet zo'n grote rol.

Wat moet ik kopen qua boxen ?
    - watt ?
    - ohm ?
    - interne versterker ?

en hoe moet ik deze aansluiten ?

gewoon die draadjes verbinden met diegen die al naar de boxen gaan die ik heb ?

alvast bedankt !
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Beste Vinny,

allereerst welkom op dit forum.

ten tweede, zoals jij al aangeeft, ja kan de speakers gewoon op dezelfde wijze verbinden als de speakers die je al hebt staan.

ik neem aan dat het gaat om omroep of iets dergelijks, dus ik zou gaan voor ongeveer dezelfde speaker als je nu hebt. daar kom je dan mee weg.

Ik ga geen ingewikkeld verhaal ophangen over impedanties ed. want ik denk dat het je niet interesseert en je verder toch niets daarmee doet.
    wat ik wel wil meegeven, gebruik een vrij dikke speakerkabel als je ver weg gaat met je speakers, anders krijg je wel problemen. Ik zou zeggen: toch minimaal 2,5 tot 4 mm2
    liever te dik dan te dun, anders blijft er weinig van je geluid over.

Ik hoop dat het zo simpel genoeg is. Als je toch meer achtergrond info wil hebben, geef een gil. we leggen je graag exact uit hoe de techniek werkt en waarom, maar ik heb meer het idee dat je het werkend wil hebben en niet veel geeft om hoe dit theoretisch in elkaar steekt en waarom
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Originally posted by Upgrading your system
      Beste Vinny,

allereerst welkom op dit forum.

ten tweede, zoals jij al aangeeft, ja kan de speakers gewoon op dezelfde wijze verbinden als de speakers die je al hebt staan.

ik neem aan dat het gaat om omroep of iets dergelijks, dus ik zou gaan voor ongeveer dezelfde speaker als je nu hebt. daar kom je dan mee weg.

Ik ga geen ingewikkeld verhaal ophangen over impedanties ed. want ik denk dat het je niet interesseert en je verder toch niets daarmee doet.
      wat ik wel wil meegeven, gebruik een vrij dikke speakerkabel als je ver weg gaat met je speakers, anders krijg je wel problemen. Ik zou zeggen: toch minimaal 2,5 tot 4 mm2
      liever te dik dan te dun, anders blijft er weinig van je geluid over.

Ik hoop dat het zo simpel genoeg is. Als je toch meer achtergrond info wil hebben, geef een gil. we leggen je graag exact uit hoe de techniek werkt en waarom, maar ik heb meer het idee dat je het werkend wil hebben en niet veel geeft om hoe dit theoretisch in elkaar steekt en waarom
      Heeel netjes gedaan Upgraden!!
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• vinnycentral
        • Oct 2007
        • 3

mr upgrading,

bednakt vr uw snelle reply !

ik ben idd niet op zoek naar de theorie.
        Bedoel je met "omroep" = zoiets als een stadionomroeper ?
        dat bedoel ik. WE hebben de dj set gekocht vr onze voetbaclub en de hudige boxen zouden ok moeten zijn vr de ruimte binnen.

Indien we bv een tornooi hebben dan willen we wat extra boxen buiten zetten vr de omroeper en ook vr wat achtergrond muziek.

ik heb deze vraag ook elders geplaatst en daar spreek men over extre versterkers etc...

mr het klopt toch dat jij zegt: gewoon dezelfde boxen nog een keer kopen en zorgen dat de kabels voldoende dik zijn. Voor het rechtste kanaal bv: gaat er een draad naar box 1 en waar deze box 1 binnen gaat hang ik gewoon nog een draad aan die naar box 2 gaat. Hetzelfde vr het linkse kanaal . ??

bedankt

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Ja je kunt de extra speakers gewoon parallel met de andere speakers op de uitgangen zetten.

Echter als je dit voor buiten wilt gaan gebruiken over een afstand van 75 meter, dan denk ik dat je dit bij lange na niet gaat redden.
          Ik heb geen idee wat voor speakers je hebt, van welk merk, maar ik neem aan dat dit van een of ander onbekend budget merk is.
          125 Watt per kastje voor buiten over zo'n afstand is zeker weten te weinig, ook is het kabelverlies over die afstand enorm groot, je houd geen vermogen meer over aan het eind van die 75 meter!

Mogelijke optie: 100 volt systeem gebruiken. Maar ook dan ben je er nog niet met 4 kastjes/hoorns.

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• vinnycentral
            • Oct 2007
            • 3

hugo,

de boxen zijn idd van een budget-merk denk ik (sp 12-beat van bst). (een mens moet keuzes maken)

wat zou jij dan doen ?

extra speakers met interne versterkers ?

ik kan ze parallel aansluiten ; heb je het dan over die aansluiting 10 en 13 (handleiding )? (daar 11 en 12 reeds in gebruik zijn). Ik ben er me van bewust dat dit een echt newbie vraag is. waarvoor mijn excuses. Ik vraaag het maar omdat de aansluiting precies anders is.

bedankt

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Niet overdrijven hé... over 75 meter met 1.5 mm2 koperdraad en luidsprekers van 8 Ohms hou je echt nog wel wat over hoor... 't zal natuurlijk wat minder zijn maar het is maar voor een omroepsysteem hé...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by laserguy
                Niet overdrijven hé... over 75 meter met 1.5 mm2 koperdraad en luidsprekers van 8 Ohms hou je echt nog wel wat over hoor... 't zal natuurlijk wat minder zijn maar het is maar voor een omroepsysteem hé...
                Hoi Laserguy,

uiteraard houd je nog wel wat over, maar bij 30 meter 1,5mm² kabel is je verlies al 10% van het vermogen, bij 75 meter is dit nog een heel stuk groter.

Het kan dan wel voor een omroepsysteem zijn, maar een kastje van 125Watt blaast niet zo heel erg ver... Zeker niet in de openlucht.

@vinnycentral:
                Heb je de set al gekocht of ben je nog aan het uitkijken naar iets? Ik zou persoonlijk naar iets anders uitkijken, desnoods 2e hands. Kijk anders eens naar een aantal DAP K-112 (of andere EV-SX300 klonen) denk dat je het daar wel mee zou redden voor buiten als je er minstens 4 stuks hebt (alleen spraak).

De speakonuitgangen op je versterker (nr. 10 en 13) staan als het goed is parallel met de draadklemmen, maar je kunt ook alles aan de draadklemmen hangen. Als je speakers hebt met een doorlus (op speakon) kun je ze ook daar via doorlussen. Dan kun je de versterker ook op die speakon's aansluiten.

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Originally posted by salsa
                  Heeel netjes gedaan Upgraden!!
                  Hahahah Dank U,
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

@Hugo:
                    10% is nog minder dan 1 dB! Daar gaan we toch niet van wakker liggen zeker? Trouwens... het grootste vermogen gaat verloren in de lage tonen en die willen we liever zelfs niet omdat die de verstaanbaarheid maskeren... m.a.w. voor omroepsystemen... goed te doen... omroepsystemen moeten niet blazen... ze moeten verstaanbaar zijn.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...