Lichtpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj blaauw
    • Oct 2007
    • 2

Lichtpaneel

hallo ik ben dj blaauw.

en hier is mijn situatie:

ik heb nu een redelijke geluidset opgebouwt namelijk:

1 behringer djm 700
    1 us blaster 7223 usb blaster dual cd player
    1 skytek 2*100 watt
    2 skytec 150 watt rms boxen
    en een laptop met 3000 nummers

mijn punt is ik wil eigelijk het licht doen.

dus ik moet een lichttafel hebben dmx maar ik weet niet welke ook moet ik iets van parren een dimmerpack (of 2) statief of brug en scanners

het probleem is ik heb 900 euri

ik dacht zelf aan een showmaster 24 8 parren
    2 keer een multidim mk2 van showtec
    1 brug van showtec met t barren dus ook te gebruiken als 2 statiefjes
    en 2 keer astec dj robo mk2
    is dit een goede selectie of kan ik beter anders inkopen.

(sorry voor de spelling ben daar erg slecht in )

alvast bedankt dj blaauw
    Last edited by moderator; 19-10-07, 12:14. Reason: oa. spelling en spelregels van het forum
  • vasco

• Oct 2003
    • 2568

Met een budget van 900 euro kun jij niet eens alles van wat je hier zelf noemt kopen. Dan is jou lijst ook nog eens niet compleet want zonder kabels gaat de boel niet werken. Ook moet je nog los de lampen voor in de pars kopen als je ook echt licht eruit wil krijgen, vergeet ze niet komt er extra bij aan kosten. De DMX controller die jij noemt is leuk voor het aansturen van parren maar weer niet handig voor scanners. Met kennis van het DMX protocol zal het ermee lukken maar ideaal is anders.

Daarnaast geef ik maar de aftrap, laat die brug links liggen want de kunstof koppelingen breken na 5 keer op-/afbouwen begrijp ik van andere die jou voorgingen. Koop twee goede statieven die ook het gewicht kunnen dragen dat je er aan wilt hangen. Lijkt handig en goedkoop maar wordt duurkoop.

Overdenk nogmaals wat je wilt hebben en lees je in wat je allemaal nodig hebt en erbij komt kijken om dat werkend te krijgen. Als je deze basiskennis hebt dan kun je een set gaan samenstellen. Wat jij allemaal opnoemt is al heel low-budget en daarvan komt de prijs al boven jou budget. Denk dat als wij jou moeten adviseren dan gaat de prijs alleen maar verder omhoog.
    Last edited by vasco; 19-10-07, 13:02.

Comment

• Elmo
      • Jun 2006
      • 208

Ik neem aan dat de TS deze set in gedeeltes wil aanschaffen.

maar het idee is al goed om direct met parren te beginnen! En misschien kan je eens kijken met wat je allemaal kan doen met conventioneel licht. Iedereen schreeuwt movingheads en ik ben scans nodig maar kennen de basis niet. En de basis is conventioneel licht.
      Last edited by moderator; 21-10-07, 23:34.

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Voor ong. €1050 heb je 2 statieven, 2 DMX 4-barren, 8 Par 56 long met 500W raylights(incl reflector). Een 24ch parrensturing en kabels (DMX en stroom). Samen met nog een mooi steje kleurenfilters kan je hier mooie dingen mee doen.
        De 24kanaals parrensturing laat je makkelijk toe om later nog een aantal parren aan te schaffen zonder dat er een nieuwe sturing moet komen.

Is deze aankoop te duur in één keer kan je makkelijk eerst de sturing en maar één 4-bar(met 4 parren) kopen, en later dan het 2e setje parren.
        exit night into LIGHT

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Originally posted by stekelvarke
          8 Par 56 long met 500W raylights(incl reflector). Samen met nog een mooi steje kleurenfilters kan je hier mooie dingen mee doen.
          Helaas niet zo lang, aangezien je met een raylight vrij gemakkelijk door een filter heen brandt.

Persglaslampen zijn duurder, true, maar je filters blijven wel heel, en daar is ook wel wat voor te zeggen.

Ik geloof dat de 'Stage set 2' van Showtec met 4 par 56's + 4 persglaslampen + 1 statief iets van 150 euro kost. Zijn dan wel geen GE lampen, maar de kwaliteit is best heel redelijk, mocht je er dan eens een stuk hebben, dan zet je er dan een GE in.

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• renebiemans
            • May 2006
            • 156

Dan zou ik denk ik toch liever direct voor GE gaan. Wij hadden een paar jaar terug op school ook van zulke setjes gekocht hadden in totaal 8 parren. Elke keer dat we ze gebruikten knapten er iig wel 1 stuk(eenmalige stroboscoop). Nu zit er GE in en gebeurt het nauwelijks meer. Oftewel goedkoop = duurkoop.

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by renebiemans
              Dan zou ik denk ik toch liever direct voor GE gaan. Wij hadden een paar jaar terug op school ook van zulke setjes gekocht hadden in totaal 8 parren. Elke keer dat we ze gebruikten knapten er iig wel 1 stuk(eenmalige stroboscoop). Nu zit er GE in en gebeurt het nauwelijks meer. Oftewel goedkoop = duurkoop.
              Tja, en ik kan je vertellen dat het ook bij GE kan gebeuren.
              Heb zelf een aantal losse Showtec parren (zo'n setje van 1 par weet je wel), met Showtec lamp en nu al 2 jaar in gebruik met de originele Showtec lampen. Heb er dus zelf wel goede ervaringen mee.

Aan de andere kant heb ik ook wel gezien dat op 3 achtereenvolgende klussen er een nieuwe GE lamp, uit hetzelfde armatuur uitfikte. Die serie lampen waren van 1 partij, kan dus goed zijn dat er een slechte batch tussen gezeten heeft...
              Wie zal het zeggen...

De kans zit erin dat je in dat Showtec setje de eerst komende 5 jaar geen nieuwe lampen hoeft te zetten. Maar het kan helaas ook zo zijn dat ze na 2 klussen stuk zijn.
              Ik zou de gok nemen als ik jou was.

Groeten Hugo

Comment

• stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

Originally posted by hugovanmeijeren
                Helaas niet zo lang, aangezien je met een raylight vrij gemakkelijk door een filter heen brandt.
                Par 56 long, dus dat doorbranden valt wel mee.

Persglaslampen zijn duurder, true, maar je filters blijven wel heel, en daar is ook wel wat voor te zeggen.
                prijs van raylight + reflector is ongeveer gelijk aan de prijs van een persglaslamp.
                exit night into LIGHT

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Originally posted by stekelvarke
                  Par 56 long, dus dat doorbranden valt wel mee.
                  Ik heb zelf par 64 Long met Raylights in gebruik, en ik ben er totaal niet blij mee. Als ik er bijvoorbeeld een blauw filter (L118 bijvoorbeeld) voor zet, en ik zet de lamp 2 minuten continue aan dan heb ik er in het midden een gat in zitten. Met een 500Watt lamp.

prijs van raylight + reflector is ongeveer gelijk aan de prijs van een persglaslamp.
                  De vervangkosten van een persglaslamp zijn duurder, de reflector is (in principe) een eenmalige aanschaf en die tel ik dan bij de kosten van het armatuur op.

Groeten Hugo

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Wat dacht je van HT-filters?
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

Ik heb zelf par 64 Long met Raylights in gebruik, en ik ben er totaal niet blij mee. Als ik er bijvoorbeeld een blauw filter (L118 bijvoorbeeld) voor zet, en ik zet de lamp 2 minuten continue aan dan heb ik er in het midden een gat in zitten. Met een 500Watt lamp.
                      Hoi Hugo,

Heb je dan wel de goede lamp erin zitten? Heb zelf jarenlang congo blue in raylights gehad, en pas na een behoorlijk aantal uren begon je verkleuring te zien. Het waren overigens geen HT-filters.
                      Ik meen dat je de A1/244-lamp moet hebben. Andere varianten hebben een langere of kortere afstand tussen gloeidraad en sokkel, zodat het brandpunt van de bundel OP je filter valt. En dan fikken ze inderdaad snel weg.

Groet, Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by keenoncoolstuff
                        Hoi Hugo,

Heb je dan wel de goede lamp erin zitten? Heb zelf jarenlang congo blue in raylights gehad, en pas na een behoorlijk aantal uren begon je verkleuring te zien. Het waren overigens geen HT-filters.
                        Ik meen dat je de A1/244-lamp moet hebben. Andere varianten hebben een langere of kortere afstand tussen gloeidraad en sokkel, zodat het brandpunt van de bundel OP je filter valt. En dan fikken ze inderdaad snel weg.

Groet, Rob.
                        Hallo Rob,
                        dat is een hele goeie. Heb mijn setje 2e hands incl. lampen gekocht, dus ben zelf niet verantwoordelijk voor de lampen die erin zitten.
                        Heb even bij de reserve lampen gekeken, ik kwam 3 verschillende types tegen: Phillips 500 Watt: A0
                        Philips 300 Watt: B4
                        Osram 300 Watt: M38

Ik ben bang dat ik dus niet het juiste type lamp bezit (misschien in één van 16 wel )...
                        Had het er laatst met iemand van een pa-firma over, en die zei dat het normaal was dat die filters zo snel doorfikten bij Raylights... (Zoals mijn ervaring dus ook was).

Ben dus blijkbaar iets te voorbarig met mijn reactie geweest...

Denk niet dat ik onmiddellijk alles ga vervangen, maar als ik lampen stuk heb zal ik er aan denken. Zolang alles op standje knipper staat, dan maakt het niet zoveel uit.

Groeten Hugo

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Als je vanaf niks wil beginnen met licht, is een setje T4's inderdaad de beste uitkomst. Waar ik zelf mee begonnen ben:

2 x ShowTec Stage Set 2 Black (4x300W PAR56)
                          2 x ShowTec MultiDim MK2
                          Behringer LC2412

Hou er rekening mee dat je vooral op kleine zaaltjes niet meer nodig gaat hebben en niet veel meer weg kan zetten als je alles op één groep moet gooien. De parren van ShowTec zijn goed te doen voor het geld en de statiefjes hebben nog twee montagepunten onder op de bar waar je nog wat anders aan kan hangen --- ga overigens geen scanners proberen op die dingen te hangen want dat gaat fout. Een derby of een moon gaat meestal nog wel.

Dimmers zijn functioneel en scherp geprijsd, en werken ook standalone of gekoppeld master/slave. Voor plaatsen waar je niet zo'n zin hebt om je lichttafel mee te slepen is dat wel handig.

Ik vind persoonlijk de Behringer beter werken dan de ShowTec, met name met programmeren vind ik de ShowTec op zijn minst onhandig.
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Originally posted by Stoney3K
                            Als je vanaf niks wil beginnen met licht, is een setje T4's inderdaad de beste uitkomst. Waar ik zelf mee begonnen ben:
                            Tja, dat hangt er natuurlijk maar net van af wat je gaat doen. Als dipskoo-showtje kan ik het me wel voorstellen, maar zodra je verhuur-ideeen hebt, productiewerk wilt doen en dergelijken, kan een multikabel-oplossing en dimmerracks zeer aantrekkelijk zijn.
                            Creating shows beyond Imagination

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by JeroenVDV
                              Tja, dat hangt er natuurlijk maar net van af wat je gaat doen. Als dipskoo-showtje kan ik het me wel voorstellen, maar zodra je verhuur-ideeen hebt, productiewerk wilt doen en dergelijken, kan een multikabel-oplossing en dimmerracks zeer aantrekkelijk zijn.
                              True, die ShowTec Stage Sets hebben dan ook geen dimmers in de bar zitten (het zijn gewoon stukken staal met PAR cans, kan ook weinig mee mis gaan) en als je naar multi's over wil stappen kun je altijd nog een breakoutje van Harting-8 naar 4x Schuko bouwen. De dimmers heb ik los bijgekocht, en waar ik ze plaats maakt dan op zich ook weinig uit.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...