Beetje uitleg gevraagd voor versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pZt
    • Oct 2007
    • 5

Beetje uitleg gevraagd voor versterker

Allereerst ben ik hier nieuw op dit forum, dus hallo :P

Goed, nu mijn eerste vraag:

Ik heb op andere webshop gezien dat je op deze versterker 4 speakers kan aansluiten, klopt dat en zo ja, op welke aansluitingen kan ik 4 speakers aansluiten?
    Nou snap ik nog niks van alle aansluitingen aan de achterkant van de versterker.
    Dus zou vraag ik vriendelijk of iemand de aansluitingen even uit wil leggen (bijvoorbeeld OUT B = .... OUT A = .... zodat ik weet over welke aansluiting het gaat).

Ik heb wel een vermoeden dat de OUT B voor 1 speaker is en de OUT A voor een andere speaker.
    IN A en IN B zal wel de aansluiting voor een mengpaneel zijn?
    Kom ik aardig in de buurt ?

Alvast bedankt!

Last edited by Radar; 15-10-07, 17:34.
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Het is een tweekanaals (stereo) versterker. Je kan er dus vier of meer speakers aan hangen, als je ze in groepen aan stuurt (populaire combo is bijvoorbeeld sub/top met een passief filtertje in de sub).

Als je speakers hebt met een Speakon aansluiting, dan hebben ze meestal ook een doorvoer naar de volgende speaker. De speakers worden dan gewoon parallel gezet, hou dus rekening met de impedantie! (bv. 2 speakers van 8 ohm, wordt 4 ohm impedantie)

Ik kan uit het plaatje niet veel specificaties halen. Dus het is even gokken hoeveel vermogen die amp kan leveren, in hoeveel ohm, maar als ie in 4 ohm genoeg kan leveren dan moet je makkelijk 2 speakers van 8 ohm aan kunnen sluiten (en dat links en rechts -> vier speakers totaal)

IN A en IN B horen bij de uitgangen met dezelfde letter. Dus wat je er bij IN A in stopt komt er bij OUT A ook weer uit, maar ik heb het idee dat je dat al in de gaten had. Meestal hou ik A links aan en B rechts (of CH1 links, CH2 rechts). Maar het is maar net hoe je dat uitkomt, er zijn ook engineers die aanhouden in welke richting je tegen de versterker aan 'kijkt' (dus als de versterker met de achterkant richting publiek staat, is OUT B links en OUT A rechts, om kruisen van kabels te voorkomen)
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• flash-a-new-generation
      • Nov 2006
      • 228

Originally posted by pZt
      Allereerst ben ik hier nieuw op dit forum, dus hallo :P

Goed, nu mijn eerste vraag:

Ik heb op andere webshop gezien dat je op deze versterker 4 speakers kan aansluiten, klopt dat en zo ja, op welke aansluitingen kan ik 4 speakers aansluiten?
      Nou snap ik nog niks van alle aansluitingen aan de achterkant van de versterker.
      Dus zou vraag ik vriendelijk of iemand de aansluitingen even uit wil leggen (bijvoorbeeld OUT B = .... OUT A = .... zodat ik weet over welke aansluiting het gaat).

Ik heb wel een vermoeden dat de OUT B voor 1 speaker is en de OUT A voor een andere speaker.
      IN A en IN B zal wel de aansluiting voor een mengpaneel zijn?
      Kom ik aardig in de buurt ?

Alvast bedankt!

http://img207.imageshack.us/img207/4...lladiumuf1.jpg
      Klopt als een bus. bij deze serie heb je keuze bij de ingangen voor een jack en een xlr ingang. betreft outputs heb je schroefterminals en speakon uitgangen. deze versterker (net als bijna alle andere semi-pro/pro amps) schakelen in mono stereo en burg. het aansluiten van 4 speakers houdt in dat je gaat (wel afhankelijk van de speakers) op 4Ohm weerstand gaat draaien. ik zeg hier wel bij Afhankelijk van de weerstand van de luidsprekers! deze serie kan geloof ik (volgens fabrieksopgave) draaien op 8 ohm of 4 ohm. ik zal er wel bij vermelden dat ik ooit deze versterkers op 2ohm heb gehad, en dat ging opzich ook wel aardig.

maargoed, neus eens eerst even op dit forum rond, dan vindt je waarschijnlijk veel meer antwoorden op jou vraag die wat uitgebreider zijn!
      EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• pZt
        • Oct 2007
        • 5

Klopt, ik had al wat rondgeneust, kon het niet vinden dus daarom ben ik deze post begonnen.

Nog 1 klein vraagje:

Als ik het dus goed begrijp sluit ik 1 speaker aan op bijvoorbeeld de OUT B aansluiting, en vervolgens kan ik een tweede speaker aansluiten op de speaker die al op de OUT B is aangesloten.
        Daardoor wordt de kracht verdeelt over de twee speakers, waardoor als ik er 2x8 ohm speaker aan OUT B hang de kracht nog maar 4 ohm is voor beide speakers, correct?
        En 2x4 ohm speaker zal dan 2 ohm leveren per speaker of klopt dat dan weer niet?

Bedankt!

Edit: Hoe sluit ik dit mengpaneel op de versterker aan? Behringer PRO MIXER DJX700 Kan dat met dit kabeltje? *** DAP kabel, 2 x XLR Female - 2 x tulp, 150cm
        Last edited by pZt; 15-10-07, 19:52.

Comment

• flash-a-new-generation
          • Nov 2006
          • 228

Originally posted by pZt
          Klopt, ik had al wat rondgeneust, kon het niet vinden dus daarom ben ik deze post begonnen.

Nog 1 klein vraagje:

Als ik het dus goed begrijp sluit ik 1 speaker aan op bijvoorbeeld de OUT B aansluiting, en vervolgens kan ik een tweede speaker aansluiten op de speaker die al op de OUT B is aangesloten.
          Daardoor wordt de kracht verdeelt over de twee speakers, waardoor als ik er 2x8 ohm speaker aan OUT B hang de kracht nog maar 4 ohm is voor beide speakers, correct?
          En 2x4 ohm speaker zal dan 2 ohm leveren per speaker of klopt dat dan weer niet?

Bedankt!

Edit: Hoe sluit ik dit mengpaneel op de versterker aan? Behringer PRO MIXER DJX700 Kan dat met dit kabeltje? *** DAP kabel, 2 x XLR Female - 2 x tulp, 150cm
          klopt ookal. namate je gaat koppelen krijg je een andere weerstand. bus bijvoorbeeld bij Hot-spotjes die wij op de schappen hebben liggen is de weerstand 16ohm.. bijna nie kapot te krijgen dus. namate we die gaan koppelen neemt de weerstand numeriek af. dus 2 is 8ohm 3 is 4ohm etc. het is wel nooit percies 4ohm.. zit een berekening achter. bij de DAP versterkertjes klopt geloof ik de opgaves niet helemaal maar dat is een andere discussie!

betreft mengtafels moet je jezelf afvragen waarvoor je hem wilt gebruiken. hoe intensief etc... aan de hand daarvan kan iemand vertellen of je em moet kopen of dat het beter is dat je doorspaart. ikzelf zou zeggen voor een eerste tafel dat deze wel geschikt is. ik ken em verder niet.. (ik hou niet zo van Behringer) maar ik kan de tafel verder niet beoordelen

betreft dat kabeltje? nee, dat kan niet. je hebt een andere nodig. van tulp naar XLR MALE om naar de versterker te gaan! dus bijna goed!

succes ermee, en we horen wel wat het resultaat is!
          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• pZt
            • Oct 2007
            • 5

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik wilde nog even kwijt dat het niet mijn eerste mengpaneel is, maar dat deze wel stukken uitgebreider is dan het goedkope mengpaneeltje dat ik nu heb (welke versleten is).
            Ik hoef geen mengpaneel waarbij je 300 knopjes op 1 kanaal kan omdraaien bij wijze van...
            Bovendien wordt dat mij veelste duur

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by pZt
              Hoe lager de weerstand (in Ohm) des te meer vermogen levert je versterker.
              Voorbeeldje: Versterker levert aan 8Ohm 300Watt dan is het goed mogelijk dat deze bij een weerstand (impedantie) van 4Ohm 600Watt levert.

Echter aangezien je 2 luidsprekers aansluit wordt dit vermogen verdeeld over beide luidsprekers, en blijft het vermogen per speaker in dit voorbeeld gelijk. (1 luidspreker van 8Ohm 300Watt of 2 stuks van 8Ohm [=4Ohm] 300+300Watt).

Verder moet je er rekening mee houden dat je versterker 1,5 tot 2 keer zo zwaar moet zijn dan je speakers. Als je speakers een belasting van 300Watt RMS mogen hebben, dan moet je een versterker zoeken die een vermogen van 450~600 Watt RMS kan leveren.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1086

Originally posted by flash-a-new-generation
                bijvoorbeeld bij Hot-spotjes die wij op de schappen hebben liggen is de weerstand 16ohm.. bijna nie kapot te krijgen dus. namate we die gaan koppelen neemt de weerstand numeriek af. dus 2 is 8ohm 3 is 4ohm etc.
                Dit verhaal klopt net niet helemaal.

Hoe het zit: er treedt een halvering op van de weerstand bij elke verdubbeling van het aantal speakertjes. Dus als je een speakertje van 16Ohm hebt dan wordt bij twee speakertjes parallel de vervangingsweerstand 8Ohm, bij vier ga je naar 4Ohm en bij acht pas naar 2Ohm!

Voor andere getallen:

1/vervangweerstand=(1/wst speaker1)+(1/wst speaker2)+(1/wst speaker3)......

dus voor drie hotspotjes:

1/vervangweerstand=(1/16)+(1/16)+(1/16)
                =>
                1/vervangweerstand=3/16
                =>
                vervangweerstand=16/3
                =>
                vervangweerstand= 5,333Ohm

De impedantie (dit is de weerstand bij speakers) geldt alleen op een door de fabrikant gespecificeerde frekwentie. Dus niet voor fullrange. Sommige kastjes kunnen op sommige frekwenties onder de helft van de opgegeven waarde zakken...

Gr @lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...