dmx signalen samenvoegen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ OELIE
    • Apr 2003
    • 49

dmx signalen samenvoegen

Ik heb hier 2 sturingen liggen, een Showtec SB-16 (16 kanaals aan/uit dmx schakel paneel) en een Showtec Pro 136 (136 kanaals intelligent/dimmer paneel)
    Nou had ik gehoopt de beide uitgangssignalen van de sturingen op één lijn te kunnen gooien d.m.v. een simpele 2xXLR-F --> 1x XLR-M verloop, maar dit blijkt niet echt te werken (de aangeschakelde kanalen van de SB-16 beginnen spontaan te knipperen wanneer de pro 136 aan staat)

Iemand enig idee hoe dit een beetje simpel op te lossen is zonder een 2e dmx lijn te hoeven trekken (nee, geen van beide sturingen heeft een dmx ingang)

Bij voorbaat dank
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Dat kan met een speciaal apparaat, dat heet een merger.

HIGHLITE online - DMX Merge
    Last edited by moderator; 05-10-07, 15:27.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• DJ OELIE
      • Apr 2003
      • 49

Helemaal vergeten dat dat apparaat ook nog bestond

Zal ik inderdaad wel nodig hebben, want samenvoegen van signalen zal sowieso geen optie zijn aangezien beide sturingen als start adres 001 hebben en dat niet te veranderen is

Mode 3 is in dit geval het meest geschikt voor deze situatie

alleen één nadeel aan dit apparaat... m'n koffertje zit met 2 licht sturingen nu al vol, wordt dus wat improviseren of grotere koffer aanschaffen of iemand moet nog een mooi alternatief i.p.v. zo'n dmx merge weten

Comment

• flash-a-new-generation
        • Nov 2006
        • 228

zover ik weet zijn er geen andere oplossingen. je moet het signaal mergen.. wat jij in gedachte had om een spliter te gebruiken is nogal logisch dat dat niet werkt. heb je twee kanaal 1 en twee keer kanaal 2 etc. met verschillende waardes!

maargoed, die merges van showpech zijn ook niet echt te vertrouwen!! bij ons is er eentje midden in een show na de klote gegaan zeer vervelend. sindsdien gebruiken we die niet meer. Lite puter heeft er ook! die zijn kwaliltatief wat beter.. maar wat die kosten weet ik niet...
        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Originally posted by flash-a-new-generation
          zover ik weet zijn er geen andere oplossingen. je moet het signaal mergen.. wat jij in gedachte had om een spliter te gebruiken is nogal logisch dat dat niet werkt. heb je twee kanaal 1 en twee keer kanaal 2 etc. met verschillende waardes!

maargoed, die merges van showpech zijn ook niet echt te vertrouwen!! bij ons is er eentje midden in een show na de klote gegaan zeer vervelend. sindsdien gebruiken we die niet meer. Lite puter heeft er ook! die zijn kwaliltatief wat beter.. maar wat die kosten weet ik niet...

Ik heb 2 van die showtec dingen, ik denk nu al zeker een jaar of 3, Gebruik ze voor kleine set up's waarvoor ik geen pc nodig heb. En tot nu toe nog geen enkel probleem. Ze hebben zelfs wel eens met zijn tweeën achter elkaar gehangen om 3 kleine sturingen op 1 dmx lijn te krijgen. ook geen probleem.

Joost

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

2 lijnen leggen is geen optie? Wellicht ook fijner ivm verbeterde bedrijfszekerheid...
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• DJ OELIE
              • Apr 2003
              • 49

Originally posted by flash-a-new-generation
              Ik had als idee om de beginwaarde van de Pro 136 wat hoger te zetten maar dit bleek achteraf niet mogelijk, maar ook met het signaal van kanaal 1 uit op de pro 136 liet deze m'n parren (die ik om uit te testen ff via de sb-16 aanstuurde) flink knipperen.

Toen ik de SB-16 binnenkreeg had ik m'n setje net toevallig een weekje in een tent draaien, toen gelijk daar ook ff deze uitgeprobeerd door eenvoudig parallel te zetten aan de Pro 136, met als gevolg dat zonder dat ik het in de gaten had opeens m'n mushroom (op switchpack aangesloten) tijdens een optreden als een gek stond te knipperen zodra ik de SB-16 aanzette :P

Showtec en Lite puter sturingen worden toch in dezelfde fabriek gebouwd?

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Nee, DMX is een digitaal communicatie signaal, en die kun je niet met een Y-kabeltje aan elkaar plakken. Ook niet als de adressen elkaar niet in de weg zitten.
                Je kunt ook niet 2 telefoons op één kabeltje aansluiten, en dan 2 verschillende gesprekken voeren toch? (is niet precies hetzelfde, maar geeft wel een beeld)
                Een andere optie dan een merger is er niet, aangenomen dat geen van je sturingen een DMX-in heeft, met interne merger?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by DJ OELIE
                  Ik had als idee om de beginwaarde van de Pro 136 wat hoger te zetten maar dit bleek achteraf niet mogelijk, maar ook met het signaal van kanaal 1 uit op de pro 136 liet deze m'n parren (die ik om uit te testen ff via de sb-16 aanstuurde) flink knipperen.

Toen ik de SB-16 binnenkreeg had ik m'n setje net toevallig een weekje in een tent draaien, toen gelijk daar ook ff deze uitgeprobeerd door eenvoudig parallel te zetten aan de Pro 136, met als gevolg dat zonder dat ik het in de gaten had opeens m'n mushroom (op switchpack aangesloten) tijdens een optreden als een gek stond te knipperen zodra ik de SB-16 aanzette :P

Showtec en Lite puter sturingen worden toch in dezelfde fabriek gebouwd?
                  Neen, hier zit zeker een groot verschil tussen...

Ander alternatief is (het dure) MA, of Work (hoewel deze volgensmij gelijk is aan de showtec). The Willows (The Willows, DMX producten voor iedereen - HOOFDPAGINA) heeft ook een leuke menge.
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Neen, hier zit zeker een groot verschil tussen...

Ander alternatief is (het dure) MA, of Work (hoewel deze volgensmij gelijk is aan de showtec). The Willows (The Willows, DMX producten voor iedereen - HOOFDPAGINA) heeft ook een leuke menge.
                    Work ken ik vooralsnog niet, maar ShowTec gebruikt regelmatig OEM producten die je ook bij bijvoorbeeld Botex, GLP enz... ziet terugkomen.

MA is natuurlijk dé oplossing, maar inderdaad veel duurder in verhouding. The Willows heeft ook leuke kitjes maar die zitten niet echt bepaald in een roadproof kistje.
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Mensen, misschien wisten jullie dit niet maar we zitten hier op een forum van een internetshop. Misschien is het wel zo beleefd om dan niet te linken naar andere shops.

Comment

• DJ nn
                        • Jun 2006
                        • 489

Mag ik dan ook een reden vragen waarom een 2de lijntje geen optie is ?

Ik kan me echt weinig situaties inbeelden waar een extra lijntje niet sneller/goedkoper/"veiliger" werkt.

grtzz DJ nn
                        ... the sound of silence...

Comment

• DJ OELIE
                          • Apr 2003
                          • 49

Originally posted by DJ nn
                          Mag ik dan ook een reden vragen waarom een 2de lijntje geen optie is ?

Ik kan me echt weinig situaties inbeelden waar een extra lijntje niet sneller/goedkoper/"veiliger" werkt.

grtzz DJ nn
                          Een maandje terug had ik m'n spul in een tent van 30 bij 20 meter staan en het licht stond rondom door en om de tent verspreid en ook door de hele tent liep een dmx lijn rond waarbij ik met dat éne lijntje al minimaal 1,5 uur ben bezig geweest met netjes aan te leggen.
                          Een merge lijkt me nou niet echt bepaald langer dan 1,5 uur aansluittijd nodig hebben en goedkoper zijn als 100 meter dmx kabel

Comment

• DJ nn
                            • Jun 2006
                            • 489

Originally posted by DJ OELIE
                            ...
                            Een merge lijkt me nou niet echt bepaald langer dan 1,5 uur aansluittijd nodig hebben en goedkoper zijn als 100 meter dmx kabel
                            Die 1,5u: mee eens...
                            Een goede merger goedkoper als 100 DMXkabel ? Daar ben ik niet zo zeker van. (tenzij je het solderen niet zelf doet en moet betalen)

Maar goed, dat is dus een van die weinige situaties hé

grtzz DJ nn
                            ... the sound of silence...

Comment

• flash-a-new-generation
                              • Nov 2006
                              • 228

Originally posted by DJ nn
                              Die 1,5u: mee eens...
                              Een goede merger goedkoper als 100 DMXkabel ? Daar ben ik niet zo zeker van. (tenzij je het solderen niet zelf doet en moet betalen)

Maar goed, dat is dus een van die weinige situaties hé

grtzz DJ nn
                              Nouja als je 100 meter DMX legt is een booster ook geen overbodige luxe bij een lichttafel. wij hebben af en toe al moeite het signaal zonder booster over een lengte van 40 meter te pompen. maar dan zitten er verschillende fixtures tussen. lichttafel is overigens een MA lighting tafel.

maargoed ik vind twee lijnen ook handiger en veiliger vooral. ook omdat wij een "nare" ervaring hebben gehad met het mergen van de signalen. want als het ding uitvalt midden in een show is het echt afgelopen en moe je gaan kiezen welke tafel je gaat gebruiken. voor ons geen optie!! wij gebruiken liever alles.. dus tweede lijn erbij
                              EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

Working...