Dynacord 1000: hoe extra bas/sub versterker aan te sluiten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jerbak
    • Sep 2007
    • 3

Dynacord 1000: hoe extra bas/sub versterker aan te sluiten?

Goedendag,
    Als newbie een vraagje..
    Onze Dynacord Powermate 1000 -1 is net te licht voor sommige zalen. Heb 2x C150 (400W per stuk), en 2x 200W subs.
    Nu is het "diepe geluid" in de zaal waardeloos....
    Het plan is om een 2e "losse" liefst 19 Inch, versterker alleen voor de subs aan te schaffen, die aan de Dynacord te koppelen, en 2 nieuwe zware subs te kopen.

Wil alles wel via de Dynacord blijven bedienen.

Ik hoor verhalen over crossovers etc... maar heb geen idee wat aan te schaffen, en hoe aan te sluiten...
    Heeft iemand een tip (welk merk versterker en sub bijvoorbeeld) en een voorbeeld van een aansluit schema....

Gaat om versterking van maximaal 200 man zaaltjes....

SUPERBEDANKT!

Groeten,

Jeroen
    Last edited by jerbak; 30-09-07, 09:38. Reason: verduidelijking.....
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

oke, een mogelijke optie:

De Powermate heeft vast ook wel een normale line-uitgang op de tafel ( waarschijnlijk 2 jacks )

Als je nou 2 versterkers netjes in een kistje bouwt met een betaalbare cross-over voor jou erbij.

Een cross-over doet niks anders dan het scheiden van frequenties...lage tonen naar de subs, mid / hoge tonen naar je topjes.

Het aansluiting van een crossover op je 2 versterkers is vrij simpel, goed lezen achterop het apparaat en raadpleeg desnoods de manual.

Je zult zien als je het goed af hebt gesteld, dat je veel meer vermogen kunt trekken. Normaal gesproken ging jij met speakon uit je tafel naar de subs, en doorlussen naar de tops neem ik aan?
    Nu heb je dus 2 versterkers voor 4 speakers i.p.v. 1

Hoop dat ik het nu zo simpel mogelijk heb uitgelegd voor je?
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Als je gewoon twee stuks sub 115 of 118 van Dynacord aanschaft heb je perfect laag op de de powermate zonder extra toevoegingen!
      Ga eens lekker luisteren bij je dealer.
      Je geeft nu op 200w subjes te hebben, maar geeft geen merk type. Doet het ergste vermoeden.

Dus, luister eens naar een paar dynacord subs icm je toppen/powermate!
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jerbak
        • Sep 2007
        • 3

2 goede tips...!

Thanks, dit zijn alvast 2 goede tips. Met de Dynacord Subs zitten we helaas toch nog scheef, hebben we een keer getest. Voor "pop" muziek best OK, maar onze band speelt Rock Covers, met alle drum en bas perikelen van dien......

Stage Q; ideetje van merk en derglijke? Dan kan ik eens serieus aan het speuren gaan, of als iemand een 2e hands oplossing heeft... krassen en deukjes zijn Rock en Roll

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Qua aanschaffen kun je veel kanten op. Het makkelijkste zou zelfs zijn om je huidige tops op de Powermate aangesloten te houden, en met actieve subs te gaan werken of een los versterkertje voor je subwoofers aan te sluiten (via Line/Rec uitgang). Eventuele laagfiltering kun je doen met een crossover of een simpele equalizer, de eerste heeft de voorkeur omdat je dan later ook nog een top-versterker aan kan sluiten.

Qua merken: Het is even wat je budget is. Voor sommigen is het roepen van de naam Behringer vloeken in de kerk maar ik heb zelf wel goeie ervaringen met het Duitse merk, een goeie prijs/kwaliteitverhouding maar wel goedkoper dan de meeste PA merken, het mag misschien net iets minder lang meegaan, maar het meeste spul van Behringer zit goed in elkaar. Er zitten echter een aantal rotte appels tussen hun series (zoals de DJX700).

Omdat je zelf aangeeft dat je met Rock werkt (ook al is dat weer enorm breed) heb je dus te maken met veel kick / drum en basgitaar. Je zult dus een aardige partij sub moeten hebben, eis één is al zoals gezegd je budget. Een goeie Electrovoice van een paar duizend euro zal je een ander geluid geven dan een Behringer subje van 150 euro.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Stage-Q
            • Sep 2007
            • 389

Originally posted by jerbak
            Thanks, dit zijn alvast 2 goede tips. Met de Dynacord Subs zitten we helaas toch nog scheef, hebben we een keer getest. Voor "pop" muziek best OK, maar onze band speelt Rock Covers, met alle drum en bas perikelen van dien......

Stage Q; ideetje van merk en derglijke? Dan kan ik eens serieus aan het speuren gaan, of als iemand een 2e hands oplossing heeft... krassen en deukjes zijn Rock en Roll

dus als ik het goed begrijp ben je ook op zoek naar 2 nieuwe subjes?

Zo ja...ben je van plan om genoeg geld uit te geven zodat het allemaal netjes is, of heb je een beperkt budget.

en als je dus inderdaad op zoek bent naar nieuwe subjes, zou je er ook voor kunnen kiezen om 2 actieve subjes te nemen met ingebouwde cross-over.

bijvoorbeeld: Niehoff High Tech Sound & Light/Webshop

of

Niehoff High Tech Sound & Light/Webshop
            Last edited by Stage-Q; 01-10-07, 09:16.

Comment

• Bartje
              • Jun 2005
              • 95

Ik moet me aansluiten bij Stage-Q,

Een paar actieve subs.

tops gewoon full range aansturen (met de versterker in de powermate) en de actieve subs zorgen voor de extra bas power.

Deze kun je het makkelijkst op de mono uitgang aansluiten en gewoon op elkaar doorlussen, er wel eerst even aan denken de mono uit op post te zetten en het juiste vollume op de potmeter in te stellen.

maar op de main output is natuurlijk ook mogelijk, je hebt dan alleen een kabel meer nodig.

eventueel de al eerder voorgestelde subs van dynacord.
              Heb al eens eerder bij een band de mackie subs gehoord deden het ook niet verkeerd.

succes in ieder geval.
              Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by Bartje

Een paar actieve subs.

tops gewoon full range aansturen (met de versterker in de powermate) en de actieve subs zorgen voor de extra bas power.

Deze kun je het makkelijkst op de mono uitgang aansluiten en gewoon op elkaar doorlussen, er wel eerst even aan denken de mono uit op post te zetten en het juiste vollume op de potmeter in te stellen.

maar op de main output is natuurlijk ook mogelijk, je hebt dan alleen een kabel meer nodig.

Heb al eens eerder bij een band de mackie subs gehoord deden het ook niet verkeerd.

succes in ieder geval.
                Hier kan ik me dan ook bij aansluiten. En als je later een grotere set wil kun je altijd nog doorprikken.

Zijn die Dynacord subs actief?

Comment

• Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

Originally posted by Bartje

Een paar actieve subs.

succes in ieder geval.

waarom zou je je subs apart aan gaan sturen?

Neem gewoon het line-signaal van de tafel, dus niet de versterkte uitgangen, en ga daarmee de versterkers in de subs in.

Enige wat je dan nog even moet doen is de versterkte uitgang (mid/high)van de versterker in de sub, naar je top te brengen.

Dus jerbak, hou ook even in de gaten welke aansluitingen de versterkers in je subs hebben ( mocht je actieve subs gaan kopen )

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by Stage-Q
                    waarom zou je je subs apart aan gaan sturen?

Neem gewoon het line-signaal van de tafel, dus niet de versterkte uitgangen, en ga daarmee de versterkers in de subs in.

Enige wat je dan nog even moet doen is de versterkte uitgang (mid/high)van de versterker in de sub, naar je top te brengen.

Dus jerbak, hou ook even in de gaten welke aansluitingen de versterkers in je subs hebben ( mocht je actieve subs gaan kopen )
                    Dat zegt ie net. Maar omdat de Dynacord toch al een powermixer is (waar nu dus sub + top op aangesloten zitten), zou het onzin zijn om daar niet alleen de toppen op aan te sluiten en de subs via de line out aan te sluiten ... Niet elke sub heeft namelijk een versterkte mid/high uitgang.

Comment

• Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

de meeste subs van dynacord hebben dat namelijk wel.

omdat die vaak als setjes worden verkocht met passieve toppen.

dus daarom zei ik; kijk ook goed naar de aansluitingen op je actieve sub

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by jerbak
                        Ben ik toch wel benieuwd welke dynacord subs jij hebt geprobeerd hoor! De dynacord 118 is vergelijkbaar met de ev RX118. En die doet het bij 400 watt topjes prima!
                        Doe zelf ook R&R versterken, en de 2x118 gaat prima bij 100-120 man publiek.

Ik wacht nog op je antwoord welke subjes (van slechts 200W) je nu gebruikt. Vrees toch dat je koeien met paarden vergelijkt.

Paul.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jerbak
                          • Sep 2007
                          • 3

Veel info...... maar.....????

Pfwew.... Dat is veel info!

We hebben nu HK passieve subs, maar te licht dus.
                          Denk dat ik 2 kanten op kan:
                          1) extra versterker(s) + Sub
                          2) Aktieve Sub's

Stel dat ik zo'n 1000 Euro wil uitgeven, wat zou dan de beste keuze zijn?

Denk sowieso aan 2e hands......

Wel allemaal HEEL ERG BEDANKT voor het meedenken!!!

Comment

• Stage-Q
                            • Sep 2007
                            • 389

ehh als je 1000 euro wil uitgeven maximaal, dan kun je 2 actieve dynacord subs wel vergeten.

en als je dan een extra amp. + 2 nieuwe subs wil kopen, blijf je ook niet echt onder de 1000 euro.

Comment

• Bartje
                              • Jun 2005
                              • 95

Voor ongeveer een 1000 euro moet je occasion zeker wat kunnen vinden lijkt mij.

Als je weet wat je wil gaan doen (actief of niet) kan je in ieder geval gericht gaan zoeken.

Mocht je actief gaan;

Als ik (bijvoorbeeld) kijk naar een DB TECHNOLOGIES SUB 05 Deze zijn nieuw te koop voor net geen 600 euro/st.

En occasion eventueel eens kijken naar MACKIE SWA 1501 (deze heb ik op MP gezien voor 800/950 euro/set).

succes met zoeken.
                              Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

Working...