verschil in kabels?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Originally posted by SPS
    Hm, effe rekenen:
    Soortelijke weerstand van koper: 0,0175 ohm per meter/mm2
    Goedkope microkabel is vaak maar 0,1 mm2.
    Even vermenigvuldigen:
    100(meter) x2 (heen en weer) x10 (01, > 1mm2) x 0,0175 = 35 ohm! Had je niet gedacht he!

Maar nog veel belangrijker is de reactantie/impedantie van de kabel. Dunne kabels zullen een hogere capaciteit hebben, die samen met de ohmse weerstand bij 100 meter een grote rol gaat spelen.
    Let maar eens op bij multikabels van 50-70 meter. Je hebt daar echt wel last van hoog afval!

Paul.
    Klopt deze berekening wel?
    Volgens mijn natuurwetenschappenatlas (BINAS) heeft koper een weerstand van 17 x 10^-9 m2
    komt dacht ik neer op 17 x 10^-15 mm2 = 0,00000000000017 ohm per meter?

NB: dit is alleen ter navraag, kijken of mijn rekenvaardigheden nog kloppen Dit is dus niet als kritiek te beschouwen!
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 27-09-07, 06:38.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Ja, Mark, dat kan wel kloppen, al meen ik me 0,0........12 te herinneren.
      Alleen voor de koperdoorsnede is dan wel uitgegaan van 1m^2 (doorsnede van 1 vierkante meter!!), dan klopt het weer geloof ik.

Nou, de Ohmse weerstand is dus niet zo belangrijk, de capaciteit idd. wel, en die werkt als hoog-af filter, dus hoog verlies is groter bij langere kabel.

Voor de capaciteit zijn beide factoren die SPS en laserguy noemen van belang, dunnere isolatie = hogere cap. / kleinere metaaloppervlakte = minder cap.
      Goeie kabel gebruiken dus, geen goedkope troep!
      Het is niet zo gemakkelijk om goede kabel te produceren, dus kost het wat meer, logisch toch?

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

@MEEO: jou berekening gaat over een stuk koper van 1 meter met een oppervlak van 1m2, oftewel een blok koper van een kuub, das alleen interessant om naar de oudijzer boer te brengen.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Coax heeft niet voor niks zo'n dikke isolatie rond de kern!
          Heeft er niets mee te maken helaas... bij de frequenties waar coax voor wordt gebruikt is namelijk de kabel ook geen kabel meer maar een spoel. De isolatie moet hier zo goed mogelijk, in samenwerking met het spoelgedrag van de kabel, een 75 Ohms impedantie opleveren. De frequenties die in de coax binnengaan zien de coax trouwens meer als geleider van een elektromagnetisch golf dan als een kabel.
          Wat betreft dat ander: ik heb twee kabels van Tasker vergeleken: een 0.25 en een 0.14. Wel twee verschillende reeksen dus je kunt niet echt de parameters vergelijken omdat ook de isolatie niet van hetzelfde materiaal hoeft gemaakt te zijn. Dan heb ik dit uitgerekend volgens onze gekende parameters van 35 Ohm/1k en voor de "goede" kabel heb ik 14 Ohms genomen volgens jouw berekening. Resultaat op 20 KHz: 0.6 dB verschil... waar doen we dan moeilijk over?
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
            Klopt deze berekening wel?
            Volgens mijn natuurwetenschappenatlas (BINAS) heeft koper een weerstand van 17 x 10^-9 m2
            komt dacht ik neer op 17 x 10^-15 mm2 = 0,00000000000017 ohm per meter?

NB: dit is alleen ter navraag, kijken of mijn rekenvaardigheden nog kloppen Dit is dus niet als kritiek te beschouwen!
            Ehh, een vierkante meter is 10^6 mm2
            Dus wel even de weerstandswaarde 10^6 groter maken ipv kleiner. Kom je dus uit op 17 x 10^-3 = 0,017.
            En ik heb vroeguh geleerd 0,0175. Iets nauwkeuriger.

Met jouw berekeningsmethode van minder weerstand bij kleinere doorsneden zou de wereld er heeeeel anders uitzien
            Last edited by SPS; 27-09-07, 19:17.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• tarpan
              • Dec 2008
              • 266

Originally posted by hugovanmeijeren
              Voor beide gebruik je gewoon gebalanceerde (microfoon)kabel...

Eigenlijk is de term 'microfoonkabel' misleidend, omdat je daardoor denkt dat deze alleen geschikt is om microfoons aan te sluiten. 'Gebalanceerde signaal/audio kabel' zou misschien beter zijn.

Dus om je vraag te beantwoorden: je kan er elke 1 parige (dus 2 draadjes!) kabel met afscherming voor gebruiken. Tasker maakt erg degelijke kabel, dus die is zeker aan te bevelen. Heb zelf goede ervaring met de C128, deze heeft 0,35mm² aders en gevlochten afscherming... Praktisch onverwoestbaar dus.

Groeten Hugo
              Ik gebruik ook de c128 icm neutrik.
              Nog geen enkel probleem meegehad, die procab-zooi die de meeste artiesten zelf meebrengen daarentegen...
              Zoveel mensen die er bij zweren...ben ik dan de enige die daar constant problemen mee heeft?
              als je bij de brom zit...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

Hm, Procab heb ik best goede insteek aan hoor!
                This niet zo goed als Neutrik natuurlijk, maar het is zeker een merk wat niet zo snel verdwijnt bij mij!

Binnenkort krijg ik weer een setje binnen
                een 1 op 1 test (met val-, slag-, en vuiltest) zal dan weer gaan plaatsvinden...

Ik zal ut opnemen
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

Working...