verschil in kabels?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

verschil in kabels?

ik wil weten of er verschil is tussen een microfoon xlr kabel en een signaal xlr kabel

de kabel die ik wil gebruiken wordt gebruikt van mixer naar amp
    welke kabel kan ik nu het beste gebruiken ?
    en wel komplete kabels en niet zelfmake kabels

kan ik gewone mikrofoon kabel gebruiken of is er een betere xlr kabel special voor signaal van mixer naar amp??

heb gezocht maar kon het niet goed vonden tussen alle andere berichten over kabels
    dus sorry als ik lui over kom maar ik heb echt gezocht.

voor de volledigheid
    ik heb een d&r clubmixer en wil deze aan sluiten aan amp
    p.j
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Gewoon zelfde kabel gebruiken, signaal is bij mij weten, niet anders.

Mocht je nog interessen hebben: Cordinal en Tasker maken goeie kabels!
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• tididi
      • Aug 2001
      • 352

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
      Gewoon zelfde kabel gebruiken, signaal is bij mij weten, niet anders.

Mocht je nog interessen hebben: Cordinal en Tasker maken goeie kabels!
      ik wil wel eenkabel die gen storingen geeft
      er is toch wel een verschil in afscherming geloof ik? en in weerstand?
      p.j

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Er is geen verschil. Als je last hebt van brommen en knetters, heb je een aardlus of dan is het systeem niet gebalanceerd (tulpuitgangen op "goedkope" mixers). Gebruik trafo's.

De gewone Tasker lijkt me prima.

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

en soldeer er neutrik xlr'en aan ook al kosten ze 4x zoveel dan een goedkope plug. De goedkope xlr pluggen breken de hulsen af en stuiteren kapot bij het oprollen.

ik neem dan aan dat je en versterker heb met een xlr input en een mixer met een xlr output?

succes

Comment

• jozef
            • Jul 2003
            • 52

Het kan aan mij liggen maar ik dacht dat microfoon kabel 2 aders + afscherming had en (audio) signaal maar 1 ader + afscherming?

Comment

• Stage-Q
              • Sep 2007
              • 389

ehh...naar mijn weten ligt dat aan jou hoor

ik zie mic. kabel en signaal kabel gewoon als hetzelfde qua audio kabels.

Je hebt namelijk de + en de - en de aarde
              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

Er zit wel verschil in kabel. Maar deze kabel kun je voor beide doeleinde gebruiken.
                Een kabel die "geen storing afgeeft" is elke kabel. Een kabel kan storing veroorzaken, niet afgeven. Maar elke fatsoenlijke kabel (lees geen 10 meter voor 2 euro!) is afgeschermd en dus goed. Maar er zitten idd wel verschillen in. Wat voor lengtes wil je gaan gebruiken. Als je praat over lengtes van 10-20 meter maakt het niks uit welke je koopt. Als je praat over 100 meter moet je wel op beginnen te letten. Vooraal met betrekking tot de weerstand. Als deze hoger is heb je meer last van signaalverlies en een slechtere signaal/ruis verhouding.
                Ik gebruik altijd tasker-neutrik (zie ook de shop hier)
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Originally posted by jozef
                  Het kan aan mij liggen maar ik dacht dat microfoon kabel 2 aders + afscherming had en (audio) signaal maar 1 ader + afscherming?
                  Voor beide gebruik je gewoon gebalanceerde (microfoon)kabel...

Eigenlijk is de term 'microfoonkabel' misleidend, omdat je daardoor denkt dat deze alleen geschikt is om microfoons aan te sluiten. 'Gebalanceerde signaal/audio kabel' zou misschien beter zijn.

Dus om je vraag te beantwoorden: je kan er elke 1 parige (dus 2 draadjes!) kabel met afscherming voor gebruiken. Tasker maakt erg degelijke kabel, dus die is zeker aan te bevelen. Heb zelf goede ervaring met de C128, deze heeft 0,35mm² aders en gevlochten afscherming... Praktisch onverwoestbaar dus.

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Vooraal met betrekking tot de weerstand. Als deze hoger is heb je meer last van signaalverlies en een slechtere signaal/ruis verhouding.
                    Hallo zeg... denk ff na... 100 m kabel heeft hoogstens een weerstand van een paar Ohms... zet dat even af tegen de ingangsimpedanties van de meeste toestellen (1 k en hoger) en dan zie je dat die paar Ohms totaal irrelevant zijn!
                    Een goeie afscherming is veel belangrijker!
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Originally posted by laserguy
                      Hallo zeg... denk ff na... 100 m kabel heeft hoogstens een weerstand van een paar Ohms... zet dat even af tegen de ingangsimpedanties van de meeste toestellen (1 k en hoger) en dan zie je dat die paar Ohms totaal irrelevant zijn!
                      Een goeie afscherming is veel belangrijker!
                      Hm, effe rekenen:
                      Soortelijke weerstand van koper: 0,0175 ohm per meter/mm2
                      Goedkope microkabel is vaak maar 0,1 mm2.
                      Even vermenigvuldigen:
                      100(meter) x2 (heen en weer) x10 (01, > 1mm2) x 0,0175 = 35 ohm! Had je niet gedacht he!

Maar nog veel belangrijker is de reactantie/impedantie van de kabel. Dunne kabels zullen een hogere capaciteit hebben, die samen met de ohmse weerstand bij 100 meter een grote rol gaat spelen.
                      Let maar eens op bij multikabels van 50-70 meter. Je hebt daar echt wel last van hoog afval!

Paul.
                      Last edited by SPS; 25-09-07, 20:36.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

De goedkoopste kabel die ik vind is nog steeds 0.14 mm2. Dan geeft dit op 100 meter een weerstand van 25 Ohms. In het ALLERSLECHTSTE geval is de ingangsimpedantie 1 k! Dat is een factor 40 hoger... nie van wakker liggen dus! In de praktijk is een ingang zelfs meestal 4K7 of 10K en dan wordt het nog belachelijker met de weerstand rekening te houden.
                        Dunne kabels hebben trouwens een LAGERE capaciteit dan dikke kabels! Hoe ontstaat capaciteit cq wat is een condensator: 2 platen (de geleiders) met een isolator tussen. De capaciteit wordt bepaald door de eigenschappen van deze isolator en de oppervlakte van deze platen. Concreet vertaald naar kabel: hoe dikker de kabel hoe groter het koperoppervlak dus hoe groter de capaciteit!
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jeroenw
                          • Dec 2003
                          • 216

om heel eerlijk te zijn vind ik er aan rekenen nu nogal veel werk, maar puur uit ervaring zeg ik: je merkt het verschil wel degelijk. Ik zou zeggen pak je tafel eens en steek er 2 micro's in, eentje met maar een paar meter kabel en een met tig meter kabel. Dan merk je toch dat de gain van die met die lange kabel net wat hoger moet staan.

en zeer zeker met goedkope (dunne) multi's
                          \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Ok... heb het dan maar even nagerekend... scheelt je in het slechtste geval (35 Ohms kabelweerstand en 1 k ingangsimpedantie) 0.3 dB...

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Gaf al aan dat de capaciteit samen met de weerstand de belangrijke factor is.
                              De capaciteit van de kabel wordt veel meer door de dikte van het dielectricum bepaald dan door de oppervlakte van de geleiders. In de afstand zit namelijk een kwadratische functie. Dus, een dunne kabel met dunne aderisolatie heeft meer capaciteit dan een dikke met dikke aderisolatie. Coax heeft niet voor niks zo'n dikke isolatie rond de kern!

Toegegeven, bij kabeltjes van 1,5 meter maakt het geen z*k uit, maar lange multies... Nou en of!

Paul.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...