tuin-verlengsnoer voor electriciteit als speakerkabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

ik heb laatst een 75 meter 4x 2,5 titanex kabel gehad bij een setje monitors en gebruik ze dus voor speakerkabel, aangezien ik voorheen alles 2 polig had heb ik alles naar 4 omgesoldeerd..( heb zelfbouw sub's)
    ik heb nog geinvesteerd in wat 4 polig tasker en heb nu een 100 meter

ik ga het wel eens proberen met 4 polig tasker of ik nu echt verschil hoor met die titanex

volgens mij is het minimaal....iig mij is het verschil nog niet opgevallen.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Hoorbare verschillen tussen speakerkabels ... daar zijn genoeg dingenover geschreven hier.

Hoewel ik het tot op zekere hoogte wel interessant vind (diameter vs lengte vs impedantie vs max stroom) ben ik van mening dat "klankverschillen" tussen luidspreker beter aan Highend nerds besteed zijn.

Ik heb 't ook eens getest en gebruik sindsdien neopreenkabel van minimaal 2,5mm2 voor van alles. De afstanden die ik nodig heb zijn dusdanig kort in verhouding met de stroom dat ik (nog) met 2,5mm2 minimale verliezen heb.

Mochten er toch duidelijk hoorbare verschillen zijn tussen LS bekabeling dan laat ik me graag eens verrassen.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

Originally posted by DJ nn
        [Totale-onzin]
        Voor die standaard kan je desnoods een gewone shucko gebruiken!
        Verlengingen zijn makkelijk te krijgen is alle kleuren!
        Aftakking nodig?-> Verdeelblokje en gaan...
        [/Totale-onzin]
        EN je hebt steeds een testsignaal van 50 Hz in de buurt! weet je meteen of je subs in fase zijn

(niet doen dus!!!!)

Comment

• postsuave
          • Sep 2006
          • 46

tot welk wattage @4ohm voor zo'n 15meter mag je 2.5" gebruiken? Of kan je best altijd 4" nemen?

Comment

• nijhuisr
            • May 2003
            • 182

gewoon de 10% regel hanteren.

De totale weerstand mag slechts 10% van de aan te sluiten speaker impedantie zijn.

Met 4 mm2 zit je toch meestal wel goed, tenzij je 4 ohm gebrugd over 100 meter kabel wil geen versterken ofzo.

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Is het mogelijk of totaal niet aan te raden
              om stukjes VOB draad te gebruiken om 2 speakons NL4's
              imet elkaar te verbinden in een speaker?
              Ja, dat is mogelijk, en ook nog aan te raden.
              Ik doe dat altijd zó, en dat bevalt me uitstekend.
              Als je de draden in een mooi passend boogje buigt, en zonder (mechanische) spanning vastsoldeert, kun je zonder dat je 7 handen nodig hebt, je speaker draden erbij solderen omdat je massieve draad goed op z'n plek blijft als het tin weer smelt.
              Uit een verbouwing heb ik een paar flinke stukken rood/groen/grijs overgehouden, en met de tegenwoordige kleuren erbij kun je dan makkelijk voor elke pool een andere kleur gebruiken. b.v. Rood/groen voor hoog en bruin/blauw voor laag.

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

Zoals je ziet is er van alles mogelijk.... en natuurlijk kun je ook dat tuinsnoer gebruiken voor je speakers ( geel, groen of oranje....). Technisch is er geen bezwaar om dit te doen, mits ze van voldoende dikte zijn. Het gros van dit soort kabels is 1,0mm of 1,5mm en dat is net een beetje te weinig....

Je moet jezelf wel de vraag stellen of die oranje of gele kabel bijdraagt aan de professionele uitstraling die je juist zo graag zo willen hebben.... ik denk het namelijk niet!!!

En ja, over de soorten kabel OFC,multistrand en de meest exotische namen ( van de hul, black*white, clearwater etc.) daar bezeer ik me niet aan een uitspraak, genoeg audiofielen geven hier een vermogen ( in euro's) aan uit omdat zij WEL het verschil horen. Dezelfde audiofielen zeggen zelfs dat de kabel altijd in dezelfde richting gebruikt moet worden omdat dit resulteert in een rustiger klankbeeld....het zij zo, ik hoor het niet...
                Verder; skin-effect is regelrechte onzin voor PA en moet maar eens stoppen.

Comment

Working...