kabeldikte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GJM
    • Aug 2007
    • 4

kabeldikte

Beste mense,

Ik ben bij mij op school bezig met het aansluiten van nieuwe monitoren.
    We hadden er al 2 liggen die vanuit de versterker door een audio-multikabel gingen, nu hoorde ik laatst dat dit niet mag vanwege te hoge spanningen (is immers al door een versterker heen geweest). Maar deze monitoren werken toch al zeer lang zonder klachten. Voor de nieuwe monitoren liggen er (ook net ontdekt) 2 oude luidsprekerkabels, dus dat is verders geen probleem. Maar is het de moeite om de oude monitoren ook 2 nieuwe kabels te geven? Hoe dringend/gevaarlijk is het?
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

speaker signaal door een audio kabel?? je bedoelt een kabel waar normaal een cdspeler of microfoon doorheen gaat?

neem gewoon speakerkabel!!
    tot afstanden van een meter of 15 kun je met 1,5mm2 wel af. 2,5mm2 is altijd beter maar niet noodzakelijk wanneer er geen honderden watts doorheen gaan.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Hoi.

De dikte van de aders is niet voldoende. Hierdoor gaat er veel energie zitten in het opwarmen van je audio multi en is het rendement van je versterker niet optimaal. Het zal ongetwijfeld ook wat kil klinken, zeker als de multi een flinke lengte heeft.

Verder kun je ook fouten maken. Ik neem aan dat de multi met alleen XLR is uitgevoerd en je de monitorlijnen dus ook naar XLR "verloopt"? Stel je voor dat iemand een steekfout maakt...

Even wat extra luidsprekerkabel leggen is aan te raden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de versterkers op het podium neer te zetten en de lijntjes van de multi die je nu gebruikt voor het aansturen van de monitoren zelf, te vervangen voor lijnsignalen naar de monitorversterkers op het podium...

Luidsprekerkabel is echt niet duur. Een kapotte microfoon doordat deze is het verkeerde lijntje wordt gestoken, is wel duur...

Succes.

Comment

Working...