Werking dimmer (icm LED)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

Werking dimmer (icm LED)

Ik zit met een zelfbouw projectje in mijn hoofd.
    Daarvoor zou ik LEDs moeten kunnen dimmen.
    Het liefst zou ik de hoop kunnen dimmen via DMX.

Ik heb zo eens rondgekeken op 't net en heb veel gevonden en ook niets.
    Ik heb allerlei schakelingetjes gevonden om LEDs te dimmen. (zowel door stroom al door PWM)
    De kant-en-klare schakelingen vind ik nogal prijzig en voor de zelfbouw dingetjes moet je meestal een PIC kunnen proggen. (en dat kan ik niet)

Op Circuits Online heb ik een schakeling gevonden om LEDs op 230 te hangen. ( Circuits Online - Schakelingen - 230 V LED )

Dat is al interesant, MAAR kan ik deze schakeling dimmen met een gewone DMX dimmer ?

LEDjes moeten dus gedimd worden door:
    -Constante spanning, lagere stroom
    -Puls Breedte Modulatie

Mijn uiteindelijke vraag is dus: hoe werkt een gewone DMX dimmer ?
    Die "kapt" de sinus toch in stukjes, maar werkt dit icm deze schakeling ?

En ik weet ook, een gewone DMX dimmer is duurder, maar deze kan ik nog voor andere dingen gebruiken dan enkel voor de LEDjes.

Het kan best zijn dat je me uitlacht ofzo, maar ik zou het dus wel willen weten...

grtzz DJ nn

(PS: LEDjes die ik ga gebruiken worden: 20mA/3,4V )
    ... the sound of silence...
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

Ik heb me een tijdje niet met LED bezig gehouden, maar naar mijn weten werkt een LED alleen maar op gelijkspanning. Een LED is een diode die maar in een richting doorlatend is.

Als ik dit schema zo bekijk dan wordt maar 180 graden van de sinus gebruikt (hele sinus 360 graden). Ik zou echter wel proberen om een zo mooi mogelijke gelijkspanning/stroom over te houden. Je zou dit schematje kunnen aanpassen en een dubbele gelijkrichterbrug erin maken. Dan heb je een pulserende gelijkspanning/stroom en als je Bv een C-tje erover zet dan zorgt dat al voor een minder pulserende gelijkspanning/stroom. En hou je een mooiere gelijkspanning/stroom over.

Het in stukken hakken van deze sinus moet volgens mij niet voor problemen leiden. Echter waar ik me meer zorgen om maak is dat de meeste dimmers een minimale belasting moeten hebben omdat anders de "lamp" gaat knipperen. Weet niet hoe je dit op wil lossen? Met extra belasting? Dan heb je weinig aan het voordeel dat LED minder energie verbruikt.
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

Daar over die gelijkrichting heb je een goed punt... Lijkt me een hele verbetering. (afvlakking lijkt me al niet echt meer nodig (flikkeren tegen 50Hz zien we niet hé?) Wat denken jullie ervan?

Voor de belasting zou ik er dan inderdaad een extra weerstand tussen knopen. (Wat zou groot genoeg zijn ? 1k of spreken we dan al over MOhms ?)
      Ik wil namelijk de LEDs niet gebruiken wegens het energieverbruik, maar ik wil er "fiber" mee doen oplichten.
      Dit is handiger en goedkoper met LEDs aangezien ik meerdere kleurtjes wil (RGB is het leukst dus...) en ik wil meerdere onafhankelijke groepjes maken.

Als ik er aan begin vertel ik mijn hele idee nog wel en als het af is natuurlijk ook.

(Dit hangt wel sterk van mogenlijkheden en prijs af.)
      ... the sound of silence...

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Heeren, met alle respect.

Wij zijn een licht en geluid forum.
        Er zijn daarom ook afspraken gemaakt met de diverse elektronica platvormen dat zij geen licht en geluid doen en wij ons vere houden van elektronica hobby projecten.
        Een van die fora is:
        dmx bouwen ? :: Schakelingen Online

Veel sterkte.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...