Beginnen met PA.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stefan90kauw
    • Jun 2005
    • 189

Beginnen met PA.

Een vriend en ik zijn er over aan het nadenken om zelf een kleine PA tafel te kopen + een EQ/FX rack te kopen.
    (Kwestie van 2 jaar, niet 2 dagen. Zeg maar... veel research enz)

Monitoren zullen we tot die tijd over de AUX kanalen doen omdat we met ze 2en zijn. (Een derde man zou handig zijn!)

Het kan zijn dat nu die FX beetje nutteloos wordt omdat we nu de AUX kanalen al 'bezet' heb voor de monitoren.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken zodat alles op 1 tafel werkt?

Een reeks vragen:

- Welke tafel is goed te adviseren voor beginners die een opleiding podiumtechniek gaan doen?
    - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken op/in de tafel.
    - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken in het FX/EQ rack
    - Welke PA set is het verstandigst te kopen voor max. 500 man?
    * Het liefst topjes en sublagen.
    * PA mag actief
    * Niet actief, versterkers en processor los in Rack

Het gaat hier vooral om Live Bands of DJ's die uitversterkt moeten worden als deze zelf geen versterking voor handen hebben.

Het gaat om budget werk.
    We gaan geen budget noemen. We zijn zelf al aan het 'shoppen' geweest maarja, wat is nu een goede prijs/kwaliteit verhouding. Dat vinden we nog lastig te bepalen.

Dus als jullie degelijke merken weten te noemen die goed betaalbaar zijn en goed functioneren volgens jullie zouden we dat heel prettig vinden.

We zijn overigens beide bijna 18 en we hebben beide werk. Een redelijk vast inkomen. Maar beide niet in de sector waar we in willen werken.

Nogmaals als jullie degelijke merken weten te noemen die goed betaalbaar zijn en goed functioneren volgens jullie zouden we dat heel prettig vinden.
    Het liefst niet merken zoals DAP e.d. Ik ken een aantal mensen die hebben complete drive-in shows met DAP, DAP en nog eens DAP. Klinkt absoluut niet verkeerd. Maar we willen toch gaan voor kwaliteit een duurzaamheid maar dan weer zo goedkoop mogelijk.

Snappen jullie het nog?

Misschien overbodig maar toch nog even een rijtje:

- Het moet kwalitatief goed en duurzaam zijn, maar evengoed redelijk goedkoop.
    - Welke tafel is goed te adviseren voor beginners die een opleiding podiumtechniek gaan doen?
    - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken op/in de FOH tafel?
    - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken in het FX/EQ rack?
    - Actief of Passief?
    * PA mag actief
    * Niet actief: versterkers en processor los in Rack

Ik vraag nu niet om een complete set voor ons samen te stellen.
    Ik vraag om advies over waar we echt naar moeten kijken.
    Kwaliteit, Merken, Prijzen, Aansluitingen. Enz Enz...

Als jullie ons kunnen helpen. Super graag!

Alvast bedankt!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

tafel: Allen & Heath gl2200, deze tafel is veelal te vinden in occasionlijsten van bedrijven, of eventueel een Mixwizard

Rack: een eq, hoeft niet meteen een klark te zijn, maar dbx ofzo, wel 31 bands, verder cdspeler is wel leuk

PA set: laat je adviseren door een lokale pa handelaar en gebruik je eigen oren om te beoordelen wat jij zelf lekker vind klinken.

kwa rackjes waar ampjes in moeten zou ik ook even bij in de occasion lijst van bedrijven kijken,

kwa aansluitingen, alles zoveel mogelijk neutrik
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Sandman
      • Apr 2007
      • 67

Originally posted by stefan90kauw
      Een vriend en ik zijn er over aan het nadenken om zelf een kleine PA tafel te kopen + een EQ/FX rack te kopen.
      (Kwestie van 2 jaar, niet 2 dagen. Zeg maar... veel research enz)

Monitoren zullen we tot die tijd over de AUX kanalen doen omdat we met ze 2en zijn. (Een derde man zou handig zijn!)

Het kan zijn dat nu die FX beetje nutteloos wordt omdat we nu de AUX kanalen al 'bezet' heb voor de monitoren.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken zodat alles op 1 tafel werkt?

Een reeks vragen:

- Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken op/in de tafel.
      - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken in het FX/EQ rack
      * PA mag actief
      * Niet actief, versterkers en processor los in Rack

Het gaat hier vooral om Live Bands of DJ's die uitversterkt moeten worden als deze zelf geen versterking voor handen hebben.

Het gaat om budget werk.
      We gaan geen budget noemen. We zijn zelf al aan het 'shoppen' geweest maarja, wat is nu een goede prijs/kwaliteit verhouding. Dat vinden we nog lastig te bepalen.

Dus als jullie degelijke merken weten te noemen die goed betaalbaar zijn en goed functioneren volgens jullie zouden we dat heel prettig vinden.

We zijn overigens beide bijna 18 en we hebben beide werk. Een redelijk vast inkomen. Maar beide niet in de sector waar we in willen werken.

Nogmaals als jullie degelijke merken weten te noemen die goed betaalbaar zijn en goed functioneren volgens jullie zouden we dat heel prettig vinden.
      Het liefst niet merken zoals DAP e.d. Ik ken een aantal mensen die hebben complete drive-in shows met DAP, DAP en nog eens DAP. Klinkt absoluut niet verkeerd. Maar we willen toch gaan voor kwaliteit een duurzaamheid maar dan weer zo goedkoop mogelijk.

Snappen jullie het nog?

Misschien overbodig maar toch nog even een rijtje:

- Het moet kwalitatief goed en duurzaam zijn, maar evengoed redelijk goedkoop.
      - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken op/in de FOH tafel?
      - Wat mag er ABSOLUUT niet ontbreken in het FX/EQ rack?
      - Actief of Passief?
      * PA mag actief
      * Niet actief: versterkers en processor los in Rack

Ik vraag nu niet om een complete set voor ons samen te stellen.
      Ik vraag om advies over waar we echt naar moeten kijken.
      Kwaliteit, Merken, Prijzen, Aansluitingen. Enz Enz...

Als jullie ons kunnen helpen. Super graag!

Alvast bedankt!
      Als er geen budget wordt genoemd, dan maak je het ons wel erg lastig. Een P.A. set als deze begint bij een 10.000 euro denk ik. Dan praten we wel over A-merken zoals: Allen&heath, DBX, Sennheiser, enz. Een GL2400 van Allen&Heath kost al 2500 euro.

Ga eens na wat je allemaal hebben moet:
      - Mengtafel
      - Multikabel
      - Reverb module
      - Delay module
      - Compressors
      - Gate's
      - MD/CD speler
      - Rack stroomvoorziening/verlichting
      - Microfoons
      - Microfoonkabels
      - Monitoren
      - Versterkers
      - Crossover/Processor
      - Toppen
      - Laagkasten
      - Speakon kabels
      - Statieven
      - Jack kabels
      - D.I's
      - Stroom kabels
      - Flightcases
      - enz.

Wat je er niet mag ontbreken in een FX rack: Reverb, Delay, Compressor, MD/CD speler.

Qua mengtafel voor bands denk ik aan een GL2400. Deze tafel is standaart voorzien van 24 kanalen en 6 auxen. Van die 6 auxen kan je er 4 pre fader schakelen en 2 post fader. Zo hebben je de eerste 4 auxen beschikbaar voor monitors en de laatste 2 voor een reverb en een delay.

Als laatste wil ik nog zeggen dat er geen goedkope kwalitatieve producten zijn. Wil je kwaliteit? Dan moet je betalen.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Op de eerste plaats NIETS kopen.
        Ga als freelance mee werken aan projecten.
        En begin met te huren voor de eerste eigen projecten.

Comment

• stefan90kauw
          • Jun 2005
          • 189

Bedankt voor de snelle reacties al!

Ik denk in ieder geval wel, dat we de nodige versterking, FX en EQ + Tafel kopen inclusief bekabeling.

Mic's en overige kabels huren.

Of andersom het beste?
          Mics en bekabeling kopen. Tafel en PA etc. eerst huren.

Misschien wel zelfs betere oplossing.

En freelance werken bij projecten... meeste projecten worden al gedaan door erkende bedrijven. Kom je niet zomaar als 1ste klas mbo'er aan de bak...
          We willen graag echt vanaf de bodem beginnen. Vooral om dat het uiteindelijke doel is een landelijk bedrijf op te zetten dat zo'n beetje alles verhuurd op licht en geluid gebied.

Nu bekijk ik het absoluut realistisch en weet ik dat dat heeel erg moeilijk is.
          Voordat we uiteindelijk echt een landelijk bedijf hebben zijn we misschien wel al dik in de 40, zijn we getrouwd en hebben we kinderen... of we dan nog tijd hebben voor het bedrijf of het gezin is vrij lastig... :P

Maar das nog ver gezocht. Eerst maar eens een lekker beginnetje maken en zo goed mogelijk onze best doen om het in orde te krijgen.

Een eerste project is mogelijk al binnen op onze oude middelbare school. De talentenjacht.
          Vooral Tape acts. En enkele bands / live begeleid door piano.
          Ook dans etc. Dus opzich wel heel verschillend van wat we gelijk krijgen voor geschoteld. Dat zou wel een goede eerste uitdaging zijn om dat voor elkaar te krijgen.

Wat gehuurd zou moeten worden is dan EQ/FX. FOH tafel van de school zelf ( MG32/14FX, MG24/14FX | Products | Yamaha Pro Audio ). Moet te doen zijn. 2 monitoren, 2 effecten. Is niet al te professioneel.

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

Originally posted by frederic
            Op de eerste plaats NIETS kopen.
            Ga als freelance mee werken aan projecten.
            En begin met te huren voor de eerste eigen projecten.
            Zeer goede opmerkingen. Er is trouwens altijd volk tekort in de licht en geluidswereld (allee in de bedrijven waar ik kom toch )

Wil je perse iets zelf kopen kun je dat wel wat opbouwen. Laat je niet ontmoedigen door Sandman zijn lange lijst (al is deze wel volledig waar!). Dat is de opsomming waar je naartoe zou moeten. maar je kan het slim aanpakken:
            * Ga eerst alles inhuren als je echt nergens aan de slag geraakt als freelancer
            * Koop dan een geluidsset + discobar. PA mengtafel, microfoons, monitors etc ga je voorlopig nog inhuren.
            * Een monitorset (amps + speakers)
            * Je eigen microfoons (dees kan je ook als freelancer gebruiken trouwens)
            * Als je dan aan een mengtafel toe bent, zorg dat de pinouts van de multi's compatibel zijn met waar je altijd huurt
            * Je stagemulti
            * En zo stilletjesaan vervang je de effectenrekken van de verhuurfirma ook door je eigen exemplaren...

Zo spreid je je kosten, en je volgende aankoop wordt gefinancierd door de huuropbrengsten van de eerdere aankoop. Als je alles van degelijke merken wil hebben ben je al héél gouw een 2tal miljoen kwijt. Behringer ga je je beklagen, gaat vlug stuk.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Als je start...dan start je met startersvragen....das logisch...
              Zo ook de verhuizing van dit onderwerp naar: newbies en startersvragen!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Ik zou voorlopig even de PA set buiten beschouwing laten. Om meerdere redenen...

Vaak kom je op lokaties waar al een PA set hangt (of dat dan kwaliteit is, valt over te twisten, maar als jij BETER dan dat wil zijn, kost dat altijd geld).

Misschien koop jij straks een PA set wat onvervormd 105 dBa kan leveren in een zaal van 1000 man en sta je 9 van de 10 keer een akoestische show te draaien waar twee toppies op een paaltje al genoeg waren geweest (voor dat geld had je mooi een paar Neumanns en twee 414's kunnen kopen...).

Misschien koop je straks een PA wat goed is voor zalen met 500 man, maar krijg je 9 van de 10 keer opdrachten voor zalen met 800 man (dus ben je weer aan het inhuren).

Een goede PA kost VEEL geld. Een redelijke PA kost nog steeds veel geld. Door voorlopig even het PA gedeelte in te huren, loop je misschien wel wat inkomsten mis, maar je bent wel altijd op maat voor de klus. En je kunt kwaliteit leveren...

Anekdote: groot outdoor festival voor 10.000 man. Line array met Heritage 2000 op front. Dat ging natuurlijk als een speer. Voorprogramma had een eigen mixer mee: Mackie 1604... Aii, dachten wij. Integendeel: dat klonk als een klok.

Tweede bijkomstigheid is dat het inhuren van PA ook heel leerzaam is. Je leert meerdere systemen kennen en wat dat doet in verschillende ruimtes. Je zult merken dat je steeds behendiger wordt in het kiezen van het juiste systeem, dat vervolgens ook goed kunt inregelen en dan krijg jij uit je tweedehands GL2200 echt een schitterende show, gegarandeerd.

Comment

• jens
                  • Aug 2004
                  • 1066

nadat ik jaren disco's heb gedraait ben ik 2 jaar geleden langzaam over gegaan naar de pa

intussen ben ik aardig in het band wereldje geroeit en ben ik zelf aardig compleet. ik doe met mijn eigen spullen kleine klusjes denk een man of 200 gemiddeld.

een Foh set had ik al

ik heb toen een gl2200 op de kop getikt voor een 1250 euro, prima tafel overzichtelijk, alles erop om een aardige band te versterken.

dezelfde periode een aantal mic's en statieven aangeschaft en een multikabel.

daarmee kon ik een aardige start maken op de kleine feestjes. zonder al te veel poespas in een keer.

de monitors huurde ik toen of leende ik van een colega...

zo heb ik een tal van feestjes gedaan todat ik 2e hands tegen een leuk setje monitors aanliep, die overgenomen en daar versterkers bij gekocht.
                  dbx eq's erop en ook dat is compleet.

ik heb nu pas afgelopen maanden een Fx rackje bij elkaar gespaart ( ales 2e hands) . voor 500 euro inc case heb ik 2 fx ( lexicom mpx 100, tc m300, multigate berhinger, 2x dbx 166 xl ) daar kan ik nu uitgebreid mee klooien, ik gebruik voor de foh eq gewoon nog me driverack , ietwat lastig aangezien je altijd je Foh versterker rack bij je mixer neer moet zetten. Maar ach aangezien ik nog geen Pinkpop producties toe is dat ook nog wel allemaal te overzien.

ik doe het dus puur voor de hobby en heb in 2 jaar tijd vind ik zelf best wat leuks bij elkaar gesprokkeld. het is allemaal apparatuur waarvan ik vind dat het een goede prijs en kwaliteid verhouding heeft en het voldoet aan de eisen die ik stel. Een groot deel heb ik ook 2e hands gekocht. daar bespaar je een hoop geld op als je weet wat je koopt.

ik moet wel zeggen dat het me tot nu toe meer geld heeft gekost dan dat het heeft opgebracht. maar zoals ik al zei het is hobby, ik ga niet voor een klusje me vakantie verschuiven of iets dergelijks, ik doe het aleen waneer ik er tijd en zin in heb zonder dat het me te veel moeite kost met me andere fulltime baan.

Ik heb het dus op deze manier gedaan. als je freelance technicus wil worden zou ik gaan inversteren in een mic's, en kijken of je ergens aan de gang kunt als tech van een vaste band of in een jongerencentrum of weet ik het zo kom je vanalles tegen en leer je vanalles. dan mischien investeren in je eigen fx rack...

een mixer, FoH en monitors zijn makklijke dingen om te huren. mics en fx die je gebruikt vind ik toch iets persoonlijker...de een vind een d112 weer fijner als een beta 52 vaak heb je die keuze niet als je ergens komt zonder je eigen mic's

uiteindelijk blijft het allemaal moeilijk en hangt het altijd weer af van het budget dat je heb, wat je ermee wil doen en wat je eisen zijn....mijn set voldoet aan mijn eisen en de klussen die ik ermee doe...maar iemend die dagelijks rondtourt snap ik best dat ie voor hele andere spullen kiest.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

1) reken er op dat je zeker 20% bij elke aanschaf moet tellen voor "zaken die het laten werken"
                    Kabels (die NOOIT 2dehands kopen), Kisten, Verloopjes, gaffa, reservemateriaal. enz enz. Dit spul is een serieuze kostenpost!

2) Ga als je een PA wil doen vanuit een technische achtergrond per direct vrijwilligerswerk doen in de muziek. Bij een jongerencentrum of een popcentrum in de buurt. Je MOET zo snel mogelijk het "taaltje" leren. En de soort mensen leren begrijpen. En bullshit herkennen.
                    Je verdient het terug doordat je nu niet eerst een aantal verkeerde aankopen zal doen. Maar straks in een keer zal kopen wat je nodig heb.

3) koop spullen die weinig mensen verhuren en jij veel nodig hebt. Je koopt voor 200 euro een 16 kanaals yamaha mengtafeltje tweedehands. Gaan ze dan bij jou geld betalen voor een "vent met 16 kanaals A&H?" Als ze je zonder die tafel al niet huurden? De onderkant van de markt is precies zoals dat klinkt. Tight. Maar als jij goed kan mixen en een goed eigen microfoonkoffertje meeneemt , en een doos verloopjes/ multimeter/ klein gereedschap/ gaffa/ portable CD-speler, dan maak jij van een el-cheapo huur PA setje zonder bediening een toffe instapset. Dat kan je wel werk opleveren.

4) Als je nu niet een plek kan vinden om mee te draaien bij een band, zaaltje of PA bedrijf moet je jezelf eens goed achter de oren krabbelen. Hoe groot acht je de kans dat je met je duur aangeschafte spulletjes wel gevraagd gaat worden?
                    Last edited by showband; 10-08-07, 08:31.
                    lekker belangrijk!

Comment

• 4uss
                      • Aug 2005
                      • 578

Ongeveer 1,5 jaar geleden waren we ook op zoek naar een complete PA voor bands en dergelijken. Dit topic is hier http://www.licht-geluid.nl/forum/new...oor-bands.html te vinden.

Korte samenvatting:
                      * HK Elias PX
                      * A&H GL2400/32
                      * DBX 1231 (EQ), 266 (Compressor)
                      * TC M-One (FX)
                      * HK Powerworks monitors (kan ik inmiddels afraden! of koop alleen de passieve versies en hang er losse amps aan)
                      * Behringer 2x15bands EQ voor monitor (niet denderend, maar wel minimaal noodzakelijk op de Powerworks)
                      * DAP Multi´s (ook zeer af te raden, begin gewoon met een écht multikabelsysteem)
                      * Shure Beta58a, Beta57a, SM58, SM57
                      * Sennheiser e904, e614, e606
                      * AKG D112
                      * Tasker/Belkin kabels met neutrik pluggen
                      * Div flightcases (kabels, mixer, 19'' rack)
                      * Behringer Ultra DI-100 (tevreden over), Samson S-Direct (iets minder tevreden over)
                      * Beyer Dynamic DT770 Pro koptelefoon

Op zich een werkbare set, als de multi vervangen is door een echte wordt het een stuk leuker/makkelijker/betrouwbaarder. Zie de website in mijn profiel voor de volledige lijst.

Ik weet niet meer exact het aanschafbedrag, het ligt zo rond de 13.000 euro dacht ik
                      Last edited by 4uss; 10-08-07, 08:54.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Maar we willen toch gaan voor kwaliteit een duurzaamheid maar dan weer zo goedkoop mogelijk.

als je financieel rekent met afschrijvingen : dan zijn de topmerken goedkoop.

als je geen budget hebt : kom je in de lagere prijzen terecht.
                        Let op : de lagere prijzen-merken schrijven ook extreem hard af.

het idee van de mercedes. Je betaalt meer, maar rijdt er ook veel meer kilometers mee. Kilometerprijs is dus goedkoper.

Comment

• ruurd
                          • Sep 2005
                          • 95

We willen graag echt vanaf de bodem beginnen. Vooral om dat het uiteindelijke doel is een landelijk bedrijf op te zetten dat zo'n beetje alles verhuurd op licht en geluid gebied.
                          Das wel een grote uitdaging zeg. Maar je komt hier advies inwinnen over hoe dat moet? Misschien moet je eens een bedrijfsplan gaan maken en gaan praten met een bank voor centen.

Nu bekijk ik het absoluut realistisch en weet ik dat dat heeel erg moeilijk is.
                          Voordat we uiteindelijk echt een landelijk bedijf hebben zijn we misschien wel al dik in de 40, zijn we getrouwd en hebben we kinderen... of we dan nog tijd hebben voor het bedrijf of het gezin is vrij lastig... :P
                          Moeilijk? Wat is moeilijk... Als jij dat doel wilt bereiken zul je in ieder geval ook door vele zure appels moeten bijten. Maar als je het echt wilt lukt het. Maar persoonlijk denk ik dat je beter kunt gaan discusseren over een bedrijfsplan, financiering en marketing etc dan over een p.a. set...

Maar das nog ver gezocht. Eerst maar eens een lekker beginnetje maken en zo goed mogelijk onze best doen om het in orde te krijgen.
                          Je kunt je afvragen wat een goed begin is. Met het uiteindeijke doel in het vooruitzicht. Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, er zijn veel bedrijven die klein en uit een hobby begonnen zijn, maar er komt meer bij kijken dan alleen apparaten en kabels. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, als je dat maar wilt.

Je moet je ook realiseren dat wanneer jij je bedrijf landelijk hebt uitgebouwd je geen kabel meer zult aanraken. Je moet dan leidinggeven. En dat is weer heel wat anders dan bezig met techniek...

Maar ik wens je natuurlijk heeel veeel suc6

Comment

Working...