Versterker vraag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ronald
    • Feb 2007
    • 31

Versterker vraag

Een vraagje, maar omdat ik het niet zeker weet;

een versterker van 200W;

A. Versterkt het inkomende vermogen met 200W. (bijv. 5W in --> 205W out)

B.Versterkt gewoon tot 200W (bijv. 5W in --> 200W out)

wie kan mij de juiste (A of B) zeggen?

En hoe zit dat dan met de geluidsknop? Hoe harder, des te meer vermogen, neem ik aan?

Ik hoop een of een paar duidelijke antwoorden, daarna mag dit onderwerp wel weg.

Gelieve geen zoekfunctie op te geven.
    Drive-In Show: http://www.musicsdream.co.cc
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Hoe 't werkt
    veel leesplezier.

owja, de anwtwoorden:
    a: nee
    b: een beetje.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Robin.vd.Have
      • Nov 2005
      • 165

In een versterker stuur je geen watt's in.
      Een versterker krijgt een ingangsspanning in volts.
      Dit word intern versterkt en dan stuurt de versterker wederom een spanning uit. Dit is in een sinus (dus van plus naar min) waardoor de speaker dus zal gaan bewegen.

Dit is het even snel en heel beknopt , er zijn vast mensen die veel meer begrijpen van electronica en je dit dus haarfijn kunnen uitleggen.

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Originally posted by Robin.vd.Have
        ...Dit is in een sinus (dus van plus naar min) waardoor de speaker dus zal gaan bewegen.

Het is een wisselspanning, waardoor de luidspreker gaat bewegen en het geluid reproduceert. Een microfoon is een transducer en zet akoestische energie om in elektrische energie. Een luidspreker is ook een transducer en doet het omgekeerde: elektrische energie omzetten in akoestische energie. Het voordeel van elektrische energie is dat we het kunnen (1) bewerken (equalizen, mixen...), (2) transporteren (via een kabel), (3) opslaan (op CD, minidisk, harde schijf) en (4) reproduceren (op je iPod of in een concertzaal).

Gelukkig is het niet alleen een sinus. Da's best "eentonig"

Het opgegeven vermogen van een versterker is zijn maximale leverbare vermogen bij een bepaalde impedantie. Je hebt vast wel eens op het etiketje van luidsprekers gezien dat ze tot zoveel watt belastbaar zijn bij zoveel ohm. Dat "ohm" is zijn impedantie en bepaalt zijn afgegeven vermogen bij een bepaalde spanning.

Wat je voor nu even moet weten is dat een versterker is gebouwd voor een bepaald maximum vermogen bij een bepaalde impedantie. De elektronica in het apparaat is volgens de fabrikant in staat om continu onvervormd dat vermogen af te geven aan je luidsprekers.

De input van een versterker is, afhankelijk van het type, doorgaans op tulpstekkers (consumentenversterkers) of op XLR of Jack (professionele versterkers). Deze ingangen verwachten een bepaald ingangsniveau en dat bepaalt je bron grotendeels zelf. Als je een CD speler op een consumentenversterker aansluit, "ziet" de versterker een bruikbaar signaal. Een mengpaneel heeft meters aan boord die je vertellen dat je op een "gezond" niveau naar je versterker toe gaat. DJ's hebben in de gaten dat dit niet zo nauw luistert. De ingang van een versterker kun je vaak wel wat meer geven dan "0 dB".

Het gaat dan wel vaak mis aan de versterkerkant. Theoretisch kun je de volumeknop van een professionele versterker helemaal open draaien en als je dan op het gebruikelijke niveau "naar binnen" gaat, levert hij onvervormd zijn maximale vermogen. Ga je harder dan het gebruikelijke niveau naar binnen, dan zal de versterker meer gaan doen dan waar hij voor bedoeld is en dan treed er vervorming op. De versterker zal proberen om het ingangssignaal te volgen, maar kan dat niet. Signaaltoppen worden simpelweg afgehakt en dat klinkt naar, en is ook nog eens schadelijk voor je luidsprekers.

Kortom: een versterker van 2x 200 watt (bij x ohm) zal dat vermogen onvervormd kunnen leveren zolang jij op het nominale niveau de versterker in gaat. En je gaat je versterker in op lijnniveau en daar hebben we het niet over vermogens. Lijnsignalen zijn eigenlijk eerder stuurspanningen om een ander apparaat te voeden, niet om echt iets spannends mee te gaan doen.

Misschien had je in gedachten dat als je twee 200 watt versterkers achter elkaar zou zetten, je 400 watt zou krijgen, maar helaas is het niet zo simpel

Mag ik vragen waar je nieuwsgierigheid vandaan komt?

Comment

• All-round Sound
          • Feb 2006
          • 289

je kan uiteraard wel bruggen

van 2 naar 1 versterker levert de amp wel het dubbelle maar op een andere / hogere Ohmage

en je stereo amp is gelijk mono

electronica is mooi maar je moet er wel mee om kunnen gaan
          en weten wat je doet

m.v.g.
          Luke

Comment

• DJ Ronald
            • Feb 2007
            • 31

Ja, bedankt voor jullie reacties.

Reactie op gertgeluid;

ik wil dus even weten hoe het nou even in elkaar steekt --> vragen staan vrij, toch?

On-topic; ik wil nu een MC-Crypt SPA 600 kopen, voor op me kamer.
            Ik zie in een handleiding jack en XLR ingangen, en Speakon-uitgangen.
            Nu wil ik weten of dit male of female uitgangen zijn. kan iemand mij dat zeggen?

Verder; stel, ik heb een versterker van 2x 200W, RMS.
            ik wil vier speakers aansluiten, 2 om 2.
            Wordt dan de 200W per kanaal gesplitst in 4x 100W (uitgaande dat het gewone verloopkabels zijn?)De boxen zijn 200W MAX. per stuk.

versterker
            200W 200W
            I I I I
            100W 100W 100W 100W

evt. bedankt voor reactie.
            Als ik hierop antwoord heb, heb ik ongeveer wat ik wilde weten.

Comment

• jadjong
              • Oct 2003
              • 654

Speakon koppelingen op apparaten zijn altijd female, de kabeldelen zijn male.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Speakon koppelingen op apparaten zijn altijd female, de kabeldelen zijn male.
                FOUT!! De inbouwdelen zijn MALE en de kabeldelen zijn FEMALE! Ik WEET dat het niet zo lijkt maar als je bij Neutrik in de catalogus kijkt dan zie je bij de betreffende artikelnummers dat inbouw MALE is en kabeldeel FEMALE.
                Gelieve CORRECTE informatie te verstrekken als je wil in het vervolg... ik word niet zo graag in de rol van verbeteraar gedwongen.
                Trouwens bij XLR 3 pin voor geluid is de algemeen aanvaarde regel: INPUTS: female, OUTPUTS: male.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• GvH-E
                  • Feb 2007
                  • 122

Dan het laatste stukje antwoord op de vraag betreffende de vermogen verdeling:
                  Ja dat is correct bij gelijke boxen (impedantie in ohm) en bijvoorbeeld onderstaande waarden. (geef ze de volgende keer ook gelijk op!)

Voorbeeld: Versterker helft levert 200 watt bij 4 ohm. Boxen allen 8 ohm per stuk.
                  Elke box krijgt 100 watt. zoals je al veronderstelde.

Zijn je boxen 4 ohm dan moet je kijken of de versterkerhelft met 2 ohm i.p.v. 4 ohm belast mag worden.

Zo ja, dan "krijgt" elke box minder dan 100 watt afhankelijk van de versterker. Maar wanneer je maar 1 box aansluit krijgt die 200 watt!!
                  Is geen ideale situatie.
                  2: Zo nee, dan moet je een extra versterker toepassen en er rekening mee houden dat 1 box nu wederom 200 watt per stuk kan "krijgen"
                  GvH-E

Comment

• jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

Ik was in de veronderstelling dat dingen die ergens in kunnen male zijn en dingen waar iets in kan female zijn. Door de wazige contructie van speakon is dat hier blijkbaar net andersom.

Deze zit in ieder geval achterop de versterker, dat is een male chassisdeel, waarvan ik dus dacht dat zoiets female is.

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Echt superduidelijk is het niet nee, maar de kontakten zitten bij het plaatje hierboven op een drager die je best enige vergelijking met een mannelijk deel heeft ;-)), deze is geheel omsloten door het huis. Misschien heeft hij het wel erg koud?

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Wat een niveau! hahah
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Luister,

Met Speakon hebben we het niet echt over Male of Female, we spreken over chassisdeel of kabeldeel. Chassisdeel zit vaak in het aan te sluiten apparaat en het kabeldeel vaak aan de kabel (duh).
                          Verder hebben we een koppelstuk om kabels te koppelen......

Omdat XLR zowel male als female aan een kabelstuk kan zitten duiden we dit dan wel aan met male of...female!

Tja....
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Met Speakon hebben we het niet echt over Male of Female, we spreken over chassisdeel of kabeldeel.
                            Als de fabrikant zelf over male of female spreekt hanteer ik toch graag deze begrippen omdat iedereen die ze dan ooit bij de fabrikant heeft gekocht deze begrippen zeker kent. Er mag dus zeker wél gesproken worden over male of female.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ Ronald
                              • Feb 2007
                              • 31

oké, bedankt voor de reacties.

Het voorbeeld van GvH-E;

boxen hebben imp. van 8 ohm, 200W maximaal.
                              Dus ik snap je theorie.

Allemaal bedankt.

Comment

Working...