Vragen over Pacific Powermixer 4150

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ronald
    • Feb 2007
    • 31

Vragen over Pacific Powermixer 4150

Hoi allemaal,

ik heb laatst voor mijn examen een powermixer gekregen van Pacific.

Nu heb er nog wat vragen over.

1. waarvoor dient de/een aux-in poort?
    2. Wat voor effecten kun je aansluiten op effect send/return?
    3.Wie heeft er verdere (goede/slechte) ervaring mee?

ik hoop op reacties!

groeten,

Ronald
    Drive-In Show: http://www.musicsdream.co.cc
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Hoi,

Wat leuk. Als ik op dit product Google, krijg ik eigenlijk helemaal niks, behalve een beknopte omschrijving op een niet meer bestaande Marktplaats advertentie. Ik zal dus een beetje moeten gokken.

De aanduiding "cd, tape, tuner, aux" is eigenlijk een beetje suf. Je moet lekker zelf weten wat je waar op je blender prikt. Wie ooit die naamgeving heeft bedacht, mogen ze afschieten.

Er zit één addertje onder het gras: de zogenaamde "phono" (soms ook "disc") -aansluiting is anders dan de tape/tuner/cd/aux/line ingangen. Deze is voorzien van een circuit die het signaal van een platenspeler aanpast naar het algemeen gevoerde "line level" wat er in de rest van de menger heerst. Je mag hier nooit een andere bron dan een platenspeler op aansluiten omdat je dan dingen kunt slopen. Andersom (platenspeler op een tape/tuner/cd/aux input) zal ook niet echt werken. En als het werkt, zal het heel dunnetjes klinken.

De naamgeving "aux" staat voor auxilliary wat zoiets betekent als "extra". Je zult deze ook tegenkomen op grotere blenders, maar dan zijn het uitgangen in plaats van ingangen. Dat even terzijde.

De effect loop lijkt me een soort insert. Je kunt hier zoals ze al aangeven een effect op aansluiten. Je hele mix zal dan door de galm heen gaan en dat ben je na 10 minuten al helemaal zat. Handiger is om hier eventueel een equaliser/systeemprocessor op te prikken voor als je echt serieus gaat draaien. Ik zou hem voorlopig gewoon even negeren.

Gefeliciteerd met je diploma en succes met je cadeau,
    Gert

Comment

• DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

Originally posted by gertgeluid
      De aanduiding "cd, tape, tuner, aux" is eigenlijk een beetje suf. Je moet lekker zelf weten wat je waar op je blender prikt. Wie ooit die naamgeving heeft bedacht, mogen ze afschieten.

Er zit één addertje onder het gras: de zogenaamde "phono" (soms ook "disc") -aansluiting is anders dan de tape/tuner/cd/aux/line ingangen. Deze is voorzien van een circuit die het signaal van een platenspeler aanpast naar het algemeen gevoerde "line level" wat er in de rest van de menger heerst. Je mag hier nooit een andere bron dan een platenspeler op aansluiten omdat je dan dingen kunt slopen. Andersom (platenspeler op een tape/tuner/cd/aux input) zal ook niet echt werken. En als het werkt, zal het heel dunnetjes klinken.
      1)De benaming heeft te maken met een standaard afspraak (voor zover dit wordt gebruikt ) over de in- en uitgangsimpedantie van de toestellen.
      De toestellen zullen wel werken, maar je zou in theorie niet op elke ingang dezelfde gaininstelling hebben.

2)De phono zou ook de bassfrequenties wat opkrikken...
      Dit volledig terzijde.

ON TOPIC:
      die aux in, is dus een gewone ingang als een andere, mss op een andere plek of met speciale knopjes.

voor de rest kan ik er niets over vertellen

grtzz DJ nn

(PS: sommige blenders hebben een snelheidsregeling, maar een met ingangen ? )
      ... the sound of silence...

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Originally posted by DJ nn
        1)De benaming heeft te maken met een standaard afspraak (voor zover dit wordt gebruikt ) over de in- en uitgangsimpedantie van de toestellen.
        De toestellen zullen wel werken, maar je zou in theorie niet op elke ingang dezelfde gaininstelling hebben.
        Ik heb inderdaad nog geen manuals gelezen waarin er per ingang (tuner/tape/cd...) een aparte ingangsimpedantie danwel gevoeligheid wordt gevoerd Het schiet gewoon een beetje zijn doel voorbij. Handig voor als je inderdaad de beschikking hebt over een tapedeck, een tuner, een cd... Ik vraag me alleen af wie er zit te wachten om een radio-uitzending te mixen met een tapedeck, en als toetje een ceedeetje erachteraan, en dan weer een liedje van de radio... Gezellig hoor.

2)De phono zou ook de bassfrequenties wat opkrikken...
        Dit volledig terzijde.
        Het is wat kort door de bocht, maar er wordt inderdaad iets gedaan met de-emphasis volgens de RIAA curve wat inhoudt dat het "laag" relatief zachter op de plaat staat dan het "hoog" en dat moet gecorrigeerd worden.

Zo, nu weer on topic want het gaat weer lijken op een theekrans.
        grt

Comment

• DJ Ronald
          • Feb 2007
          • 31

Bedankt voor jullie reacties, lijkten me uit de brand te helpen.
          heb inderdaad ook niks op google.nl kunnen vinden, vandaar dat ik het post

Ondertussen blijkt er een (waarschijnlijk) 110V draadje te zijn los geschoten, ider geval, de mixer maakt geen geluid. Wordt inmiddels gerepareerd.

Kun je trouwens een compresser/limiter aansluiten op de effect send/return? of moet deze eerder worden aangesloten??

groeten,

Ronald
          Last edited by DJ Ronald; 21-06-07, 18:59.
          Drive-In Show: http://www.musicsdream.co.cc

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Originally posted by DJ Ronald
            Ondertussen blijkt er een (waarschijnlijk) 110V draadje te zijn los geschoten

Kun je trouwens een compresser/limiter aansluiten op de effect send/return? of moet deze eerder worden aangesloten??
            Dat zou inderdaad kunnen als een soort eindcompressie. De vraag is of je de platgeslagen top 40 muziek nog platter wil slaan. Je krijgt er een beetje pomperig en vermoeiend geluid van.

Als je een limiter wilt gebruiken, heb je niet zoveel aan deze methode. De masterschuif zit na de effect loop, dus je kunt limiten wat je wilt: je kunt alsnog harder. Een limiter moet er echt achteraan komen.

De meest logische functie van deze loop is een EQ voor je totaalgeluid.

Comment

Working...