Wat moet je als eerste kopen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-sjaakie
    • May 2007
    • 62

Wat moet je als eerste kopen?

wat moet je nou als eersten kopen?
    de een zegt versterker en boxen de ander mengpaneel en weer iemand anders zegt je CD speler of draaitafel
    draaien is mijn hobby
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

Originally posted by DJ-sjaakie
    wat moet je nou als eersten kopen?
    de een zegt versterker en boxen de ander mengpaneel en weer iemand anders zegt je CD speler of draaitafel
    in feite is niets dat je eerst kan/moet kopen...
    je kan best doorsparen en alles in 1 keer aankopen, zodat je in 1 keer de baan op kan.
    wat ben je met eerst je mengpaneel... wat ben je met eerst je cd speler? niets.
    alles is 1 samenghangend geheel en je hebt alles nodig om goed van start te kunnen gaan.
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• dj bobo
      • May 2003
      • 155

MMM, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het kost redelijk wat oefening voordat je ''technisch'' goed kunt draaien. Het is naar mijn mening niet verkeerd om eerst een dj-set (cd-speler + mengpaneel) te kopen, zodat je thuis kunt oefenen. Als je een feestje hebt kun je dan speakers huren en op je eigen setje draaien. Dit setje is je bekend, dus het draaien zal je ook beter afgaan...

Natuurlijk is het leuk/beter om alles in een keer te kopen, maar met een laag budget ''alles'' kopen is vaak geen verstandige beslissing... je bent dan genoodzaakt relatief slechte producten te kopen met een korte levensduur. Het is trouwens wel slim om speakers en versterkers samen te kopen

btw, deze vraag is al heel vaak aan de orde gekomen in dit forum.. gebruik de zoekfunctie eens.. vooral de discussie wat eerst, licht of geluid! probeer DEZE niet opnieuw te starten DJ Sjaakie

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Als je gaat dj-en ( werkwoord?) dan lijkt het mij verstandiger om eerst een set met cd spelers en mengpaneel aan te schaffen dan een set met speakers.
        argumenten:

1. Een dikke PA kost hoop geld, vele malen meer dan een setje draaitafels, cd spelers en mixer.
        2. Je muziekcollectie is bij aanvang nog niet toereikend om feestjes te gaan verzorgen, dus eerst completer worden.
        3. Skills( jaja...ik heb even een uitdrukking geleend) .... Je moet oefenen, oefenen, en nog meer oefenen voordat je gaincontrol, overgangetjes en platenkeus op het niveau is dat je feestjes kunt gaan verzorgen.
        4. Waar stapel je je speakers op?
        Meeste slaapkamers zijn de trap op, meeste pa speakers wordt je niet vrolijk van als je ze de trap op moet zeulen.
        Met fifi-setje heb je vaak al prima geluid thuis, kost paar tientjes zo'n setje.
        Een set waarmee je feesten kunt doen kost al snel vele malen meer!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Wat je eerst moet kopen: muziek! CDs! vinyls!

Een dikke PA set kan je huren, of wordt door de organisatie voor jou gehuurd En geloof me, wat ik meesleur van platen naar fuiven, dat heeft meer gekost dan een discobar volledig bestaande uit topmateriaal (rodec, denons, technics...)

Als je echt innovatief bent dan maak je je mengtafel zelf, gebruik je je discman als 1 CD speler, en de cdromspeler van de andere ;D Enfin, zo zijn de meesten van mijn leeftijd begonnen

Maar nu effe serieus: een simpele dubbele cd speler + mengtafeltje, totaal nog geen 500 euro als je je aan budgetmerken houdt moet voldoen. Als speakers gebruik je je hifi speaker set die je misschien toch al had, of zelfs je computerspeakers... Je zal je geld hard genoeg nodig hebben voor plaatjes (een full CD kost al gouw 20 euro of meer, en met 20 stuks kom je er niet).

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Als licht- en geluidstoko hebben zetten wij ook wel eens wat weg bij bijvoorbeeld een bruiloft. Maar wij hebben zelf geen DJ en ook geen draaitafels etc., want dat is onze tak van sport niet. Als er dan een DJ komt draaien kan hij inpluggen op onze PA, maar dan moet hij wel zelf draaitafels/CD-spelers en mixer hebben. Ik denk daarom dat het verstandiger is om eerst je mixer en draaitafels te kopen en daarbij dus ook echt veel te oefenen.
            Ook goedkoop = duurkoop gaat hierbij op... zorg dat je kwaliteit koopt, dan heb je er veel langer en vooral ook meer plezier van! Koop liever een goede mixer + draaitafels, dan skytech-budgetrommel en daarbij goedkope speakers, want daar gaat niemand blij van worden.

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

Originally posted by 4uss
              Ook goedkoop = duurkoop gaat hierbij op... zorg dat je kwaliteit koopt, dan heb je er veel langer en vooral ook meer plezier van! Koop liever een goede mixer + draaitafels, dan skytech-budgetrommel en daarbij goedkope speakers, want daar gaat niemand blij van worden.
              Natuurlijk wel te bezien waarvoor... Ik heb ook leren draaien op JB systems nest. En dat bolde perfect bij mijn thuis. En in die tijd waren zelfs de meeste lokale discobars volledig uit JB systems bestaande. Maar idd, als je dat setje vollebak on the road meesleurt dan heb je kwaliteit nodig, anders heb je na een half jaar reeds een nieuwe mengtafel nodig. Een fuif is bepaald niet vriendelijk voor apparatuur: zweet, rook (sigaretten of kunstmatig), bier, ...

Maar de ervaring leert me dat enkel jou eigen discobar meenemen onnodig op en af gerij en gesleur is. Ik heb nu mijn eigen Rodec, denon, technics, en heb die mooi ingekist, met het gedacht van: als ik installatie huur dan pak ik zelf discobar mee, en is dat extra winst. Maar als je dan het op en af gerij meetelt (ik moest dan steeds de camionet gaan halen omdat mijn flightcase niet in de auto ging), dan ben je beter dat je gewoon alles huurt bij 1 firma. En uiteindelijk, als je wat fuiven begint binnen te krijgen kom je tot de vaststelling dat je aan thuis draaien niks meer hebt (is niet hetzelfde gevoel e), dus mijn dure discobar staat hier stof te vergaren... Dan vergelijk ik dat met wat mijn collega thuis heeft staan: 2 OEM bakken, een behringer mengtafel enja denon cd spelers (maar die gaan wél altijd mee naar fuiven vandaar). Die heeft dus thuis maar de helft aan waarde dat stof staat te vergaren, terwijl da toch dienst doet

Dus:
              * Ofwel koop je een simpele installatie voor thuis, hoeft niet het duurste te zijn, en huur je (of laat je huren) als je gaat draaien. (Kleine kanttekening: niet hét goedkoopste nemen, want daar kan je zelfs niet op draaien. Skytech is idd rommel )
              * Ofwel heb je het oog op een volledige verhuurfirma uit te bouwen, en koop je meteen fatsoenlijk materiaal dat tegen een stootje kan. Let wel: ik heb al meerdere DJs zien stoppen omdat hun verhuurfirma te groot werd.

Je moet voor jezelf uitmaken wat je wil worden: DJ of verhuurder. En als drive inn? Ik weet het niet, in nederland zijn die dingen razend populair, maar als ik kijk naar wat ik doe (altijd huren ipv installatie kopen), dan levert me dat contacten op. Als ik verschillende keren bij een firma ga huren die veel fuiven doet, dan zal die firma aan mij denken op de dag dat ze hun om een DJ vragen. Dus ik vindt huren voordeliger in toekomstperspectief.

@4uss: Waarom geen discobar aanschaffen? Kost niet zoveel, en kan je een totalere service bieden aan je klant. Een klant gaat niet graag op 2 plaatsen huren, terwijl een DJ er ook niet vrolijk van wordt om telkens een discobar zelf te moeten meesleuren. Ik zie al op tegen mijn plaatjes. Als ze mij dan nog vragen voor m'n discobar moet ik weer speciaal de camionet gaan halen, terwijl ik anders gemakkelijker af was met de auto.
              Allee ja, das mijn visie: die discobar hoort bij je leest. Das net hetzelfde als zeggen dat je geen micros en kabels verhuurt: ofwel nemen de muzikanten dat zelf mee, ofwel huren ze das appart. Maar nogmaals: mijn eigen visie
              Last edited by Poelmans; 18-06-07, 09:56.

Comment

• Lennartsound
                • Dec 2006
                • 269

simpel. De grootte van de zaal/klus bepaald de grootte van de PA. Die varieert dus -> huren. De grootte van de klus heeft geen invloed op je draai setje. Bovendien moet je vertrouwd zijn met je eigen set om lekker te kunnen draaien. Oftewel zelf kopen.

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 649

Zoals met veel dingen "groei" je van klein naar groot....
                  Je behoefte aan betere of meer apparatuur zullen ook met je ervaring toenemen....

Wat je dus als eerste moet kopen? Ik zou met mijn muziekcollectie beginnen ( cd's, vinyl of mp3 maakt mij niet uit ) maar zorg dat je genoeg muziek hebt om avonden van verschillende soorten muziek kan voorzien.

Verder dien je aan je muziekkennis te sleutelen zodat je ook goed aan kan voelen wat de verwachting/nodig is om een groep op de vloer te houden en/of "los" te laten gaan.

Welke soort apparatuur? Is geheel afhankelijk van jou beschikbare budget ( tenzij je niet gelimiteerd bent door budget), dus zoek spullen uit die bij je budget passen....

Comment

Working...