Laptop / MP3 en aanverwante vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • celles
    • Apr 2007
    • 22

Laptop / MP3 en aanverwante vragen

Beste mensen,

Velen van jullie hebben me al zéér goed geholpen met tips en suggesties om een installatie aan te schaffen. Nu ik deze horde genomen heb komen er weer nieuwe vragen boven borrelen.

Graag wil ik mijn laptop aansluiten op een PA systeem (mengpaneel). Maar hier hoor ik verschillende verhalen van mensen. De een zegt dat ik hem gewoon vanuit de hoofdtetefoon uitgang kan aansluiten, een ander zegt weer dat er een kastje (USB) tussen moet. Weer iemand anders verteld me een verhaal over een ïnsteek" kaart voor mijn laptop. Tja ik zie nu even door de bomen het bos niet meer.

Gekoppelt daaraan gelijk nog een vraagje;
    Ik wil graag officiele muziek gaan draaien, dat wil zeggen dat ik geen MP3 's illegaal wil downloaden (is wel heel aantrekkelijk!!!!!!) en daarna gebruiken. Daarbij blijkt ook nog dat de illegale MP3 bestanden erg in kwaliteit verschillen. Ik hoor getallen van 128, 192 en 320..... Ik mag aannemen dat 320 het beste is.

Wat ik nu graag wil weten is hoe ik mijn laptop op het mengpaneel moet aansluiten, wel of niet met de nodige apparatuur. En verder hoe het nu zit met die MP3 bestanden en hoe ik die legaal kan aanschaffen.

Graag jullie reactie,

Celles
  • mr-pink
    • May 2007
    • 18

Om je laptop aan te sluiten heb je zoals je zegt 3 opties.

Via je koptelefoon uitgang, met minijack en dan overgangen naar xlr. zowiezo zal je laptop niet zo'n goede kwaliteit hebben op die minijack uitgang

Dan kan je een externe geluidskaart kopen, op usb of firewire, hier heb je zeker een betere klank, en kan je normaal rechstreeks via xlr aansluiten.
    Het voordeel is dat dit een externe processor en koeling heeft zodat je pc beter draait.

Dan kan je een interne kaart kopen, evengoed als een externe, maar draait normaal op hetzelfde geheugen van je pc, en geeft ook warmte waardoor je pc minder goed draait (maar wel nog goed)

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Nou, vergeet dat warmteding maar... het gaat om een geluidskaart, geen 3D kaart! Je PC draait echt niet beter of slechter door een geluidskaart meer of minder.
      1. inderdaad via ingebouwde geluidskaart... meestal niet super alhoewel die de laatste tijd wel enorm zijn verbeterd.
      2. Via externe en als je Firewire hebt op je laptop liefst Firewire en anders maar gewoon USB
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

En waarom zou je willen overgaan naar XLR? om achteraf weer over te gaan naar cinch...

hou het maar simpel en zet er een extern geluidskaartje bij op usb of firewire. koop dan een met 2 kanalen, zodat wanneer je in BPM of iets dergelijks werkt, ook effectief 2 signalen naar buiten kan sturen en niet meteen al een mix van de 2. sluit vervolgens dat kastje op je mengpaneel aan alsof het een normale dubbele cd-speler is en gaan met de banaan!

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by ronny
          met 2 kanalen, zodat wanneer je in BPM of iets dergelijks werkt, ook effectief 2 signalen naar buiten kan sturen en niet meteen al een mix van de 2.
          4kanaals, dus, = 2x links rechts..

succes... enne USB werkt perfect, hoor.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

En waarom zou je willen overgaan naar XLR? om achteraf weer over te gaan naar cinch...
            Ligt maar net aan je mengpaneel, de afstand en de toepassing. Ik heb alles gebalanceerd in op XLR en jack. DJ panelen hebben over het algemeen inderdaad cinch ingangen zoals CD spelers etc.

Ik denk dat we het hier hebben over een DJ mengpaneel met cinch ingangen en de afstand tussen laptop en paneel zal niet al te groot zijn waardoor gebalanceerd niet (direct) nodig is. Externe geluidskaart op USB met twee stereo uitgangen moet dan prima werken. Koptelefoon uitgang van een laptop geeft vaak storende bijgeluiden terwijl de externe voeding is aangesloten.

Celles, wat MP3 betreft heb je het goed begrepen, hoe hoger de bitrate des te beter de kwaliteit.
            Last edited by vasco; 08-06-07, 13:03.

Comment

• mr-pink
              • May 2007
              • 18

Ik had niet meteen aan een mengtafel op cinch gedacht, aangezien ik niet meteen met dj-tafels werk. dan moet je natuurlijk niet naar xlr gaan (logisch)

Comment

• celles
                • Apr 2007
                • 22

reactie

Hoi mensen,

Tjonge, wat een fijne reactie's, dank jullie wel..

Ik heb nog eens rondgekeken en kom tot de conclusie dat LEGALE MP3's net zo duur (of goedkoop, hoe je het wilt zien) zijn als gewone CD's (wave-file's). Dus eigenlijk hoef je het niet te doen voor wat goedkoper uit te zijn. Als je gewone CD's koopt kun je ze omzetten naar MP3. Zo hou je de gewone CD's nog over...

Nou, dat is dus duidelijk.

Ik had jullie wat meer moeten zeggen over mijn installatie. Dom van me. Maar goed, ik ben niet voor niets een newbie!!!

Ik bedoelde dus inderdaad een mengpaneel (soundcraft epm 12). Daar stuur ik een setje aktieve boxen mee aan. Mijn laptop is een FUJITSU/SIEMENS AMILO PI 1505. Dit systeem loopt op een DUAL CORE 2 processer en 1024 MB geheugen... En de geluidskaart ????? euuhh sorry, daar weet ik niets van. Daarbij is me ook niet duidelijk hoe ik een geluidskaart in mijn Laptop moet stoppen???? Geheugen kan ik me nog voorstellen, doch een geluidskaart????? Kan dat dan in mijn laptop???? Ik dacht dat dit op het moederbord is ingebakken?????

Willen jullie hier misschien een tikkie dieper op ingaan? Zo begrijp ik het misschien wat beter. Het kastje van USB naar 2 kanalen is me wel duidelijk. Dus op die wijze is een koppeling tussen Laptop en Mengpaneel mogelijk. Vraag is alleen of het werkelijk gaat werken zonder overdreven ruis, brom of storingen. Wellicht dat mijn Laptop er misschien niet geschikt voor is!!!!

Groet,

Celles

Comment

• Steve89
                  • Dec 2005
                  • 120

Volgens mij kun je ook geluidskaarten kopen die je op je PCMIA uitgang van je laptop prikt. Ideaal en kan in elke laptop met zo'n uitgang!

En wat betreft legale mp3tjes.. misschien kun je eens kijken naar een programma als BPM oid. Ik heb geen idee wat het kost maar je hebt wel heel vaak updates en zo heb je altijd de nieuwste muziek en volgens mij is de Bitrate daarvan ook wel acceptabel.

Comment

• celles
                    • Apr 2007
                    • 22

reactie

Hoi Steve 89,

Ja inderdaad, hier had ik nog niet aan gedacht. In heel veel cafe's staat zo'n apparatuur. Ze hebben een soort abonnement. Het fijne weet ik daar niet van. Maar misschien is het wel de moeite waard om hier eens naar te informeren. Ik weet ook niet of je zoiets mobiel kunt/mag gebruiken. Wat ik wel eens gehoord heb is, dat ze vaker een update van nummers krijgen. Wellicht is dat een goede oplossing. Ik denk dat je dan gelijk verzekerd bent van een goede geluidskwaliteit. Natuurlijk is het ook belangrijk of deze inverstering (als het al mogelijk is) voor mijn doel wel geschikt is. Ik ben geen rasechte DJ die op tientallen feesten gaat draaien. Dus ook uit financieel oogpunt moet ik gaan kijken of dit interssant is.

Bedankt voor je tip...

Wat die kaarten e.d. betreft van het aansluiten van een laptop op een mengpaneel snap ik nog steeds geen moer... Kenners praten er zó simpel over. Ik heb onlangs gesproken met een man uit de ICT. Hij sloeg me ook met verschillende vaktaal op de oren. Geen idee waar die man het over had. Uiteraard begrijp ik sommige dingen wel maar ik lees ook heel veel nare dingen. De kwaliteit van een MP3 laat ik nu even buiten schot, dat is immers een simpele opgave (lijkt me). Maar ik lees ook veel van storingen, brom, ruis en weet ik niet wat nog meer. Van nature ben ik een controle-freak, wat wil zeggen dat ik altijd probeer alles op voorhand te regelen. Met andere woorden, ik probeer zoveel mogelijk eventuele mogelijke problemen uit te sluiten. Tja, en wie kan je dan beter vragen dan mensen uit de praktijk? Dus ik heb nog veel werk te verzetten om informatie te vergaren.

Iedereen tot nu toe hartelijk dank voor jullie meningen en e.v.t. tips.

Celles

Comment

• dj full effect
                      • May 2006
                      • 35

wij hadden in eerste instantie ook veel last van ruis en storing ondanks dat we op lege groepen draaide, door een PI box te nemen (+/- €60 euro) ben je hier helemaal vanaf.. gewoon bij de kabelboer een kabeltje kopen van mini jack naar 2 tulp (male) en een kort kabeltje met aan beide kanten 2 tulp (male) en je heb een net setje.. wij doen dit gewoon via de koptelefoon ingang.

ik heb een link toegevoegt vaan een pi box, wij gebruiken een andere, want deze is niet geschikt voor jou.. maar die verkopen ze hier blijkbaar niet... maar dan heb je een idee hoe die eruit zien... dan moet je er dus 1tje hebben met aan beide kanten tulp female ;-)

we hebben ook een tijdje gedraait met een soundblaster extigy, een externe geluidskaart met een behoorlijk prijskaartje (en goeie specs) maar toch vonden we de kwaliteit niet geweldig. buiten dat vonden we hem ook moeilijk stuurbaar.. maar dit is een kwestie van smaak.
                      full effect, just party!

Comment

• GuntherM
                        • Jan 2006
                        • 163

Originally posted by dj full effect
                        wij hadden in eerste instantie ook veel last van ruis en storing ondanks dat we op lege groepen draaide, door een PI box te nemen (+/- €60 euro) ben je hier helemaal vanaf.. gewoon bij de kabelboer een kabeltje kopen van mini jack naar 2 tulp (male) en een kort kabeltje met aan beide kanten 2 tulp (male) en je heb een net setje.. wij doen dit gewoon via de koptelefoon ingang.

ik heb een link toegevoegt vaan een pi box, wij gebruiken een andere, want deze is niet geschikt voor jou.. maar die verkopen ze hier blijkbaar niet... maar dan heb je een idee hoe die eruit zien... dan moet je er dus 1tje hebben met aan beide kanten tulp female ;-)

we hebben ook een tijdje gedraait met een soundblaster extigy, een externe geluidskaart met een behoorlijk prijskaartje (en goeie specs) maar toch vonden we de kwaliteit niet geweldig. buiten dat vonden we hem ook moeilijk stuurbaar.. maar dit is een kwestie van smaak.
                        Wat mag in ***snaam een PI box zijn is het niet DI-box mijn beste?
                        En met een DI zijn de problemen niet opgelost, storing die uit de laptop/pc komt ga je dan versterken. Een DI is enkel goed dat je met storing zit van bv. aardlussen. De kwaliteit van je interne geluidskaart zal al dan niet bepalen of er brom/ruis op je uitgang zit. Het beste is een extern geluidskaartje via usb of via firewire. voordeel is dat je dan je interne geluidskaart nog kunt gebruiken om voor te beluisteren.

Tussen haakjes, ik heb de TS al een serieuze corntradictie zien schrijven, MP3 en PA, waarom niet met .WAV werken zoals ik doe, met een 500 Gb harde schijf kan je al heel wat doen hoor.
                        Last edited by GuntherM; 09-06-07, 13:51.

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 804

Originally posted by GuntherM
                          En met een DI zijn de problemen niet opgelost, storing die uit de laptop/pc komt ga je dan versterken. Een DI is enkel goed dat je met storing zit van bv. aardlussen. De kwaliteit van je interne geluidskaart zal al dan niet bepalen of er brom/ruis op je uitgang zit. Het beste is een extern geluidskaartje via usb of via firewire. voordeel is dat je dan je interne geluidskaart nog kunt gebruiken om voor te beluisteren.

Tussen haakjes, ik heb de TS al een serieuze corntradictie zien schrijven, MP3 en PA, waarom niet met .WAV werken zoals ik doe, met een 500 Gb harde schijf kan je al heel wat doen hoor.
                          Die DI lost in 90% van de gevallen de ruis WEL op, aangezien de meeste laptop voedingen roet in het eten gooien. Een aardlus probleem dus. Ik denk dat de meeste moderne laptops hun geluidskaart zelf ruisarm genoeg is voor de meeste drive-inn/DJ applicaties.

Hetzelfde geldt voor MP3 versus WAV. Je hebt puristen die zeggen dat MP3 zoiezo niet op een PA installatie thuis hoort. En dat geldt ook in grote lijnen voor 128kbits (tenzij je om bepaalde redenen niet anders kan...). Maar de persoon die zo op het gehoor het verschil tussen 256kbits MP3 en WAVE hoort heeft toch wel een erg goed gehoor. En dat lukt hem misschien in de studio, maar niet met een afgeleefde geluidsinstallatie op een fuif, waar hij al een uur lang aan 110dB bent blootgesteld... Dus 256kbits zou voor 99.9% van je publiek ruim voldoende moeten zijn. Ik draai zelfs sporadisch met 128kbits MP3 van iTunes, en er is nog niemand komen klagen Maar eerlijk, het gaat dan om 1 MP3 tussen een stuk of 20 originele CDs. Ik geloof wel dat een hele avond 128kbits MP3 vermoeiend is voor iedereen in je zaal zijn oren. 256kbits is dus wel een minimum als je je hele collectie in MP3 hebt

Je kan uiteraard naar WAVE gaan, en een dure externe firewire kaart kopen met een signaal/ruis verhouding van 120dB. Maar is het dat waard voor een drive inn? kosten/baten analyse is hier wel op zijn plaats

Comment

• celles
                            • Apr 2007
                            • 22

reactie

Toppie mensen,

Fijn dat jullie meedenken. Ik beschik inderdaad wel over veel MP3 muziek. Helaas is die meestal toch vrij laag in de bitrate. En ook nog illegaal. Dat wil ik dus niet gebruiken op mijn PA-systeem. Enerzijds omdat het (volgens kenners) slecht van kwaliteit is en anderzijds omdat ik graag originele bestanden wil hebben. Ik mag aannemen dat ik dan een keuze uit de kwaliteit heb (320 bijv). In een eerdere reactie van mij opperde ik al het iedee om eens te kijken of het mogelijk is een abonnement te nemen zoals dat ook veel cafe's doen. Die hebben een computer op hun installatie aangesloten alwaar de bestanden worden gedraait. Als dat in een kroeg kan moet dat toch ook mogelijk zijn voor "mobiel" gebruik. Je betaalt netjes alle rechten en hebt geen illegaal spul, daarbij ook nog de nieuwste nummers van goede kwaliteit. Dit is echer nog maar een idee. Ik moet me nog goed laten informeren of dat allemaal mogelijk is.

Het blijft toch een verschil van mening welke manier nu de beste is om een laptop aan de mengtafel te hangen. Jullie hebben al wat zaken genoemd wat ik verder zal gaan uitpluizen. Alle tips en vaktaal probeer ik mee te nemen. Dat deed ik ook met de tips voor de aanschaf van een PA systeem. En ik heb er geen spijt van gehad.

Dus tot zover allemaal hartelijk dank. Indien er nog tips of suggestie's zijn verneem ik dat gaarne van jullie. Ik leer me een ongeluk.. Hhahahahaha

Groet,

Celles

Comment

• Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 804

Originally posted by celles
                              Ik mag aannemen dat ik dan een keuze uit de kwaliteit heb (320 bijv). In een eerdere reactie van mij opperde ik al het iedee om eens te kijken of het mogelijk is een abonnement te nemen zoals dat ook veel cafe's doen.
                              Kwestie van keuze in kwaliteit: TOP40 muziek is soms wel moeilijk om aan te geraken in hogere bitrates. iTunes is veruit het populairst, maar 128kbits is daar de norm. Zopas hebben ze er iTunes PLUS geintroduceerd, biedt je 256kbits, en géén DRM beveiliging (en dat laatste is ook nog miserie als je met BPM studio of dergelijke wil werken). Maar dat aanbod is schaarser. De beste manier om hogere bitrates te verkrijgen is CDs gaan kopen en deze zelf rippen. Ga je jezelf met minder mainstream genres bezighouden, dan zal je tal van MP3 stores vinden die hoge bitrates aanbieden, zonder beveiliging.

Over dat computersysteem: ik kan mis zijn, maar meen me te herinneren dat dit enkel mogelijk is voor vaste systemen.

Comment

Working...